Announcement

Collapse
No announcement yet.

forskjell på li-on og li -po

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • forskjell på li-on og li -po

    topikk sier alt egentlig. kan jeg fks bruke en regulator på begge batteria?

  • #2
    tror ikke det skulle være noe problem.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Batteritype spiller vel ingen rolle, det er vel viktigst å skille mellem børstemotorer og børstløse motorer når det velges regulatorer.
      Roger Strand

      Comment


      • #4
        Originally posted by RoSt
        Batteritype spiller vel ingen rolle, det er vel viktigst å skille mellem børstemotorer og børstløse motorer når det velges regulatorer.
        Du må ha en regulator som har rett cutoff spenning. hvis du bruker en som er beregnet for nicd/nimh som kutter på 4V så vil du ødlegge lipo/liion batteriene fordi de skal ikke lades ut under 3V pr celle. dvs 6V for 2s og 9V for 3s.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          åji...... har en gws ics300 jeg... på li-on 1800mah, går vell til fuck det snart?

          Comment


          • #6
            hei er det en 2s liion du bruker eller 3s. har en ics300 selv som jeg har brukt på 3s lipo i formosaen. da flyr jeg till jeg merker det begynner å dabbe av og bli litt mindre krefter og er da fortsatt langt over grensa. men hvis du flyr til den kutter så er du kanskje litt langt ned. hvis det er 2s pakke så skal den ikke under 6v sies det. men når motoren kutter under maks turtall så vil spenningen på batteriet være lavere en reelt fordi den synker under belastning. så hvis du måler spenninga på batteriet etter att du har flydd og den da er over 6V så bør det gå greit. vet flere som kjører med 2s pakker og ics300 reg. men jeg vil absolutt ikke anbefale det. det er på eget ansvar . elefun har noen billige børste regulatorer med lipo cutoff.
            Siden finnes ikke

            hadde egentlig tenkt å prøve en slik selv.

            det finnes en ics for lipo også tror den heter icsl xxx. men tror ikke jeg har sett den til salgs her i norge.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Schulse sine ESC`er av "Slim" og "Smart" typen med V.10 av softwaren takler dette... Blant andre.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                nei faen asså! jeg som nett har en bestillig i posten fra elefun, burde lagt med en slik en.. men en noob kan ikke vite alt
                dei på elefun burde jo sagt i fra....

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tyor
                  elefun har noen billige børste regulatorer med lipo cutoff.
                  Siden finnes ikke
                  Har selv denne regulatoren (var den jeg nesten fucket til med å bytte om batteripolene )

                  Men den har en LiPo cutoff på 5.5V ved 2S oppsett. Det har nok sammenheng med at (som tyor skrev) så er batterispenningen tilsynelatende lav ved høy belastning så vis cutoff hadde vært 6V hadde den kuttet litt tidlig. Stusset litt på dette med 5.5V tidligere, men regner vel egentlig med at selv om spenningen går ned i 5.5V når den kutter så er alikevel "hvilespenningen" i overkant av 6V.

                  Husk at det må loddes på kontaktpunkter til både batteri og motortilkobling på denne regulatoren (følger ikke med).
                  Alf Surdal
                  Hovsherad

                  Comment


                  • #10
                    Stemmer det, med 2S LiPo/LiIon går det nok bra med 5,5 volt cutoff.

                    Senest i går fløy jeg "tom" 4 stk 3S LiPo`er og jeg er langt på viddene i forhold til anbefalinger fra leverandørene og har cutoff på 2,5 volt pr celle. Da jeg putta dem på laderen var spenningen rundt 10,3 volt eller 3,4 volt pr celle. Men jeg har ingen planer om å komme rekende og reklamere hvis jeg tar rotta på en pakke da...

                    Men de dyre pakkene mine er jeg ikke så rå med!!!
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment

                    Working...
                    X