Announcement

Collapse
No announcement yet.

E Starter spørsmål fra en nybegynner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E Starter spørsmål fra en nybegynner

    Hei

    Lurer på å gå til anskaffelse av en E-starter men lurer på hva slags mottager,servo batt-pakker og lader som er ok?
    Når det gjelder sender så er en 3 evt 4 kanals av moderat kvalitet ok for meg.
    Tenker ikke å legge for mye i dette, max 2000,- samlet.

    Leser endel her på forumet om div motor typer som 370 ol med 11,1 v for godt drag i flyet (noe å gå på)

    Er redd jeg har gitt meg ut på noe her som kan være fryktelig vanskelig å få begrenset omfanget av, prøvd litt flying med 2 motors "leketøyfly" uten servoer, og er vel allerede så godt som solgt


    Hvor er det rimeligst å kjøpe på nett?

    Er E-starteren suverent mye bedre enn Cubén som trainer?

  • #2
    se her Siden finnes ikke

    Billigere tror jeg ikke du får det. 2000kr med dreamstarter senderen.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Takk for tipset.

      Er det Dreamstarter II det er snakk om?

      Lurer også på om det er 12v i denne pakken?

      Trenger en Hurtiglader for bil........kan ikke sitte å vente på at batteriet skal bli oppladet hjemme når en heller kan være ute å fly.

      Lurer på ekstra batt?, i tilfelle hvilket

      Bør vel muligens kjøpe med ekstra propeller og lim ? hvilke?

      Comment


      • #4
        det jeg ville gjordt er å sendt en mail til elefun og spurt om pris for å bytte ut batteriet med 9.6V batteri som for eks dette Siden finnes ikke

        en egnet lader. også ville jeg lagt i noen hundre lapper og fått en hitec laser4 sender i stedet for dreamstarteren. for den senderen kan du bruke på større fly seinere. men dreamstarter senderen har begrenset rekkevidde.

        jeg ville ha sendt en mail og spurt på en pris med alt samlet. så får du sikkert en bra pris. propeller kan du også spørre om hvilken størelse de anbefaler. lim er det vel med i settet men det kan være greit å ha noe 5min epoxy til de plassene det er størst belastning.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Jeg bestilte E-Starter pakken fra elefun, men UTEN: Sender, mottaker og lader.

          I stedet kjøpte jeg en swallow advance computerlader, Futaba 7C og ACT 6ch mikromottaker. Fant i tillegg ut at ICS 300 regulatoren ikke er optimal for LiPo0 batterier da den har for lav cutoff, en risikerer å ødelegge batterien med for lav spenning, spesielt for nybegynnere (som meg )

          Kjøpte meg derfor en skysport 14 Lixx regulator i stedet (elefun). Denne har riktig cutoff så batterien holder litt lengre.

          Dette økte jo prisen på pakken min betraktelig, men så har jeg i alle fall semder for MANGE år fremover og en mikromottaker med full rekkevidde og en lader for MANGE år. Regulatoren vil nok også tåle oppgradering til 3s LiPo etterhvert i kombinasjon med en 400 motor.

          Alt kommer an på budsjettet ditt, men en skikkelig sender er en langvarig investering..
          Alf Surdal
          Hovsherad

          Comment


          • #6
            gratulerer tror du har en kjempe pakke der. lykke til videre
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Re: E Starter spørsmål fra en nybegynner

              Originally posted by corydoras
              Hei

              Lurer på å gå til anskaffelse av en E-starter men lurer på hva slags mottager,servo batt-pakker og lader som er ok?
              Når det gjelder sender så er en 3 evt 4 kanals av moderat kvalitet ok for meg.
              Tenker ikke å legge for mye i dette, max 2000,- samlet.

              Leser endel her på forumet om div motor typer som 370 ol med 11,1 v for godt drag i flyet (noe å gå på)

              Er redd jeg har gitt meg ut på noe her som kan være fryktelig vanskelig å få begrenset omfanget av, prøvd litt flying med 2 motors "leketøyfly" uten servoer, og er vel allerede så godt som solgt


              Hvor er det rimeligst å kjøpe på nett?

              Er E-starteren suverent mye bedre enn Cubén som trainer?
              Gratulerer med et bra fly. Har selv en slik med apache børstløs motor, regulator og et E- tech 11,1v 1250 mah batteri. Da blir det fres over E - starteren da. Anbefaler å bruke st 400 motor med gear. Da med 11,1v li - po. (370 motoren brenner fort opp på 11,1v.)(har prøvd) Et godt batteri er viktig. Du vil fort finne ut at det aldri blir nok fres i flyet etterhvert som tiden går. Personlig vil jeg anbefale børsteløst oppsett, da dette er bedre med henhold til støy, forstyrrelser o.l. Koster litt mer, men er mye mer moro. Samtidig varer motorene lengre. Mye mer effekt i forhold til børstemotorene.

              Lykke til uansett med verdens kuleste hobby.

              Comment


              • #8
                Hei

                Takk for mange gode tips og svar.
                E-Starteren er nå bygget og har hatt sin jomfrutur, med påfølgende 3-4 turer (av heller kort varighet)
                Her snakker vi kun sekunder før dama får grassi tenna(prop)

                Prøver å få noe stikke-trening på FMS (kan trengs)

                Fikk problemer med at ESCén brant opp og kortsluttet batteriet etter 4 korte turer, men leverandøren har ordnet opp med stil og har sendt ny reg og batteri kostnadsfritt. FLOTT SERVICE, som oppmuntrer til å handle mere her

                Sitter å venter på mindre vind og trener på FMS, så får vi håpe at epoxy rep av halen som gikk av holder og at det muligens kan bli litt lengre fly turer etterhvert.

                Blir vel litt ivrig og roter med stikkene i iveren, men er det ikke like godt å øve inn sving med ballanse-ror med en gang? (bruker dette og ikke sideror på simén)

                Mvh
                Roy

                Comment


                • #9
                  hallo

                  anbefaler å lære ballnseror med en gang. og du skrev at du sikkert ble litt ivrig med stikkene i starten. og det er vel ofte en nybegynner feil. prøv å hold hodet kaldt og gjør så små bevegelser på stikkene som mulig
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har vel hatt E-starteren i lufta i en drøy time nå totalt tenker jeg. Flyr bare med balanse og høyderor, men har begynt å eksperimenter litt med sideror og. Føler jeg har roen nå stort sett, buklandingene på jordet går også greit nå, men har hatt et par krasjlandinger (på vinge/snute med påfølgende kolbøtter). Flyet er alikevel like helt! Tåler utrolig mye nybegynnerbank .

                    Jeg tror det var et sjakktrekk med karbonforsterkning av halen, men det har jo økt vekten dobbelt opp pga jeg måtte vekte opp snuten litt for å få CG riktig. Vekt nå er 461g . Vurderer oppgradering til 400 motor og 3s nå.

                    Har også fått noe trening i lett bris. Doningen er ganske følsom for vind, står nesten stille i motvindf med det originale oppsettet.
                    Alf Surdal
                    Hovsherad

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har i min e-starter en 400C motor med 3S lipoly.Hadde en 350 med 2s.9070 prop.Det ble en stoooor forandring med den nye 400 saken.Håper nå at jeg kan få flyet opp med flotørene.Fungerte dårlig med 350 motoren og flotørene. Er det noen som har flyet med flotører?? motor???

                      Man får mere kontrol over flyet med større motor.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by oae
                        Jeg har i min e-starter en 400C motor med 3S lipoly.Hadde en 350 med 2s.9070 prop.Det ble en stoooor forandring med den nye 400 saken.Håper nå at jeg kan få flyet opp med flotørene.Fungerte dårlig med 350 motoren og flotørene. Er det noen som har flyet med flotører?? motor???

                        Man får mere kontrol over flyet med større motor.
                        Hei

                        Har også fløyet en del med E-Starter og flottører med 400 motor og E-Tec 1250 3s LiPo.......Det flyr.....men ikke særlig bra......
                        Har bare prøvd med original gearingen som blir levert med 400 motoren og da blir nok motorkraften litt for svak.......

                        Det forandrer seg MYE med en børsteløs i nesen......
                        Bygget selv en trippel cd-rom motor og "bygget" batteriene inn i flyet for å få CG riktig. Da ble faktisk E-Starteren artig å fly Med fulle rorutslag (så mye det går) roller og looper den faktisk helt greit....med flottører.... Klarer faktisk å henge etter propellen også....
                        Om det er så vakkert å se et sjøfly gjøre slike "stunt" er jo en annen sak.....men artig er det
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Takker for god forklaring og bilder! Jeg skjønner....man kan fly det men det flyr ikke bra med 400 motor og flotører. Hadde tenkt på en Himax 2025/4200 med gir??..,noe dyr motor men skal mann ha futt i starteren må mann vel ha børsteløs motor ja. Interesangt! Har du prøvd Himax 2025/4200 med gir??

                          Takker!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by oae
                            Har du prøvd Himax 2025/4200 med gir??
                            Hei igjen

                            Har prøvd Himax motoren med gir, men ikke i en E-Starter.
                            Har prøvd den i en slik: http://www.mosshobby.no/pd1115742251.htm?categoryId=6
                            Motoren funker veldig bra den og bruker den selv i Zap 400`en min.
                            Her er en tabell med den motoren....hvor mye strømtrekk, thrust osv.
                            http://www.maxxprod.com/pdf/HGdata.pdf

                            Den vil nok være "mer enn nok" i en E-Starter tenker jeg

                            Comment

                            Working...
                            X