Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dreper jeg senderbatteriet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dreper jeg senderbatteriet?

    1) Lader senderen 6-7 syv timer for å sikre meg at det er full-ladet.
    2) Flyr 30-45 min.
    3) Venter noen dager.
    4) Lader 1-2 timer for å fylle på senderbatteriet.
    5) Flyr 30-45 min.
    osv osv osv osv.....

    Tar denne uregelmessige bruken knekken på batteriet? Jeg får aldri noen komplette syklusser med skikkelig utlading, og full lading.
    Det skader vel ikke batteriet å lade for mye med en standard Hitech vegglader, da den er lader så forsiktig.
    Jeg har digitalt voltmeter på senderen. Kan jeg lese av spenningen og bruke denne til å forestille meg hvor mye strøm som er igjen på senderen?
    Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
    Jesper Stærkær

  • #2
    vil bare anbefale at du lader helt ut og helt opp igjen en gang iblant. for å lade ut er det jo bare å la senderen stå på over natten. bør gjøre det samme med mottaker batteri hvis du har nicd/nimh der.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Det skader vel ikke batteriet å lade for mye med en standard Hitech vegglader, da den er lader så forsiktig.
      jo... All overlading er skadelig...
      Billedlig sagt... Fyller du 2 liter på en 1.5-liters flaske så blir det like søl om du fyller fra en 2-litersflaske eller to 1-litersflasker...
      Enten du tømmer fort eller sakte...

      Hver gang du bruker en celle (tenkte mest på batteriet nå egentlig), så endres den kjemiske sammensetningen i den.. Dette skjer enten den heter NiCd, NiMH, LiPO, LiIO, D'OOH!!, Lead, Konion og om de er zappet, matchet, zippet, crashet, trashet eller evt. har andre fancy tbf'er og fbf'er... (Trebokstavsforkortelser og firebokstavsforkortelser....)

      Det som skjer ved overlading er at temperaturen og strømmen gjennom batteriet skaper diverse former for oksideringer og patineringer i sjiktene mellom de forskjellige delene inni og endrer den indre motstanden i batteriet og endrer egenskapene til materialene inni..

      Dette fører som oftest til at batteriene begynner å ta dårligere lading, samt at de holder dårligere på strømmen, og at de ikke greier å levere den strømstyrken de skal.

      Så om du ikke kjøper deg en computerlader med cycle-program, så følg rådet til tyor og la laderen stå på helt til den slår seg av...

      "Slappe celler" er dritskumle, spesiellt på den type utstyr vi driver med.. De kan holde spenningen greit, og så plutselig klappe sammen...
      Sørg for å være på bakken når det skjer...
      Ved å lade ut cellene (enten i en computerlader eller i senderen) så får du samtidig en indikasjon på om cellene holder på strømmen..
      Nyttig info!

      Happy charging!

      Comment


      • #4


        The problem with NiCad or NiMH Tx batteries is memory - if your charging habits follow a routine pattern, your battery can develope a memory.

        The solution for this is (as said before) to discharge the pack, then to fully charge again, thus breaking the memory.

        The normal 'wall chargers' delivered with your Tx and the very long charge time they use will not harm your pack, in fact for about 35 years I have left all my Tx's on charge between flying sessions (normally weekends) and have never experienced a Tx battery failure.

        Comment


        • #5
          bare vær litt forsiktig med hvor hardt du lader dem hvis du kjøper deg en ny lader.da det virker som om AAnimh batterier ikke er gled i hurtiglading. har selv en apache lader for 1-8 nicd/nimh og 1-3 lipo. maks 1200ma. skulle lade mottker pakke mi som er på 1800mah og satte den på maks dvs 1200ma for jeg hadde litt dårlig tid. skulle sjekke etter 15min og laderen hadde ikke kuttet ut men batteriene var så varme at jeg brente meg på de (fikk brann blemme på ene fingeren ) og det begynte og tyte ut guffe fra de. de batteriene var GP sine oppladbare som fås kjøpt i elektroforetninger og er ment til digitalkamera.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6


            Why would one want to fast charge a Tx pack anyway?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Paddy


              Why would one want to fast charge a Tx pack anyway?

              fordi en i klubben ringte og lurte på om jeg ville være med å fly. også var det litt dårlig med strøm så jeg skulle forte meg å lade litt
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8


                Well, as I said, you can leave your Tx on charge with the standard 'wall charger' continually and without worries or extra expense - then you are always prepared - remember "more haste, less speed" (daft Irish saying)

                Comment


                • #9
                  The normal 'wall chargers' delivered with your Tx and the very long charge time they use will not harm your pack, in fact for about 35 years I have left all my Tx's on charge between flying sessions (normally weekends) and have never experienced a Tx battery failure.
                  Err... I have! Twice!
                  Both Futaba TX'es with std. packs and wallchargers...

                  It depends quite much on the comination between quality on the cells and the current from the charger..
                  Some cells (like Sanyo and GP) are normally way more sturdy than others..

                  If the charger puts out less than approx. 100mAH, it should do fine, but I know some chargers that puts out 150-200mAH, and I wouldn't let them overcharge my TX too often...

                  Sanyo-cells and <100mAH should normally cause no problems...
                  Just be sure to completely discharge your cells every now and then...

                  Comment


                  • #10


                    Completely agree Alfalfa - quality is the key - "you gets what you pays for" (another daft Irish saying)

                    Comment


                    • #11
                      Ken,

                      det er strengt tatt ikke minne du utvikler på cellene. Det er effekten av det Geir beskriver, nemlig at det skjer en oksidering og utkrystallisering i cellene. Resultatet er lavere potensial, men samtidig beholder cellen sin kapasitet. Problemet er bare at du får ut kapasiteten ved lavere spenning, og siden en sender baserer seg på batterispenning så betyr det at du i praksis ikke får ut like mye av dem som før. Du kan kanskje bryte dette problemet ved å lade batteriene tøffere noen ganger, men du kan like gjerne ødelegge dem som å reparere.

                      Minne er strengt tatt når cellene permanent endrer potesnial og kapasitet på grunn av nøyaktig repetisjon av lade-/utladesykluser. Vi snakker her om ekstremt nøyaktige sykluser, ikke en tilfeldig modellflygers lemfeldige behandling av sine batterier.

                      Jeg vil støtte Geir og Ken i at en vegglader med lav strøm kan stå på kontinuerlig. Men da bør ladestrøm være 1/10 eller mindre av cellenes kapasitet. Høyere enn det og du risikerer å sakte koke cellene ihjel.
                      Anders Valland
                      Trondheim

                      Comment


                      • #12
                        hvis jeg lar senderen stå på lading over natta med den medfølgende laderen så er batteriene så varme at det er godt og varmt på utsiden av plastkassen . derfor vil jeg ikke la den stå på hele tiden.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Støtter den vurderingen, tyor.
                          Anders Valland
                          Trondheim

                          Comment


                          • #14


                            Originally posted by Mossie69
                            ...du kan like gjerne ødelegge dem som å reparere.
                            .
                            Probably the best policy in the long run if only from a safety point of view.

                            Thanks for your excellent synopsis, Anders...

                            Comment


                            • #15
                              Hm, hadde for meg at NiMh ikke tåler trickle charging like godt som NiCd...

                              Comment

                              Working...
                              X