Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brant opp ESC´en og batteriet sveller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brant opp ESC´en og batteriet sveller

    Hei

    Er nybegynner i hobbyen, og fikk mitt første fly, en e-starter på vingene idag.
    Etter 4 korte turer brant ESCén opp og batteriet ble så varmt at det begyndte å svelle.

    Kjører en 350 motor og en GWS ICS300 fartsregulator.

    Ble anbefalt Li-Ion 7,4 v 1800mah til dette.

    Det kan da ikke være meningen at det skal være slik?

    Hva gjør jeg nå?

    Mvh
    Roy

  • #2
    Du trenger ny regulator og nye batterier...

    Strømmen igjennom regulatoren og batteriet er for høy, antagelig pga. for høy belastning på motor..

    Isj! Dårlig start på en utrolig morsom hobby!

    Hvem anbefalte deg å bruke det oppsettet? Butikken?

    Comment


    • #3
      Jepp det ble anbefalt fra en annekjent nettbutikk.
      Ønsker ikke å navngi denne her på forumet, men har skrevet en mail og så får vi se hva som skjer.

      bør jeg forlange ny, da dette var anbefalt oppsett fra dem?

      alternativer til esc?

      Er batteriet defekt. den røde plasten rundt er sprukket og totalt sett er vel batteriet ca 4 mm tykkere en det andre av samme sort.

      Mvh
      Roy

      Comment


      • #4
        Batteriet må du legge i saltvann et døgn eller to og punktere det etterpå. Ha det ihvertfall ikke innendørs...

        Comment


        • #5
          hva slags salvanns oppløsning?

          Ratio?

          Stikke et hull med en skrutrekker?

          Comment


          • #6
            Blande salt i vann.

            ?

            Ja, punktere det med noe

            Comment


            • #7
              Ratio= Blandings forhold

              Samma det bare pøse noe salt+vann i ei bøtte og la det ligge?

              Batteriet er kaldt nå og ikke svellet noe mere

              Comment


              • #8
                Ha så mye salt i vannet at vannet ikke klarer å ta det opp lenger. Det vil ligge litt salt i bunnen. Det tar lang tid å tømme bateriet på denne måten men det er sikkert.

                Comment


                • #9
                  Skal lage saltbad snarest.

                  Litt tilbake til det første.

                  Er det akseptabelt at et system anbefalt av en proff partner til en nybegynner går opp i røyk.

                  Kan en forvente å få noe erstattning?

                  Comment


                  • #10
                    du bør ihvertfall få en god deal på nytt utstyr syntes jeg
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Re: Brant opp ESC´en og batteriet sveller

                      Originally posted by corydoras
                      Hei

                      Er nybegynner i hobbyen, og fikk mitt første fly, en e-starter på vingene idag.
                      Etter 4 korte turer brant ESCén opp og batteriet ble så varmt at det begyndte å svelle.

                      Kjører en 350 motor og en GWS ICS300 fartsregulator.

                      Ble anbefalt Li-Ion 7,4 v 1800mah til dette.

                      Det kan da ikke være meningen at det skal være slik?

                      Hva gjør jeg nå?

                      Mvh
                      Roy
                      HEI!

                      Kjører samme oppsettet selv etter at skyborne 14A regulatoren gikk opp i røyk pga tabbe med feil batteritilkobling.

                      Nå ble jeg skeptisk her!

                      Har ikke hatt noe problem med oppsettet foreløpig. Flyr foreløpig uten kjøleribben, men den må nok limes på ASAP i morgen!

                      Merker at batteriet blir varmt, men trodde det var normalt etter en 5 min flytur med mye bånn fyring??

                      Regulatoren skal tåle 8A kontinuerlig og 14 eller 15 amp burst (med kjøleribbe på)

                      Såvidt jeg husker skal batteriet (samme som du har) klare å levere 7.8A kontinuerlig. Mulig dette oppsettet ligger litt i grenseland for å presse pakkeprisen ned men....

                      Kan det ha vært noe galt med regulatoren? Du har vel ikke tilfeldigvis drete på leggen på samme måte som jeg gjorde med skyborne 14A regulatoren min? Den fikk meltdown etter omtrent 2 meter flyging på jomfruturen, men flyet klarte seg heldigvis.
                      Alf Surdal
                      Hovsherad

                      Comment


                      • #12
                        LiPO bør ikke overstige 60 grader celcius.. Da settes det igang en ireversibel kjemisk prosess i cellene..
                        Dette gjør at pakken sveller og kan utvikle seg til å bli ustabil..

                        Den bør da legges i saltvann for kontrollert utlading..

                        Såvidt jeg vet så har ICS300 en cut-offspenning på 4.2V og er dermed ikke egnet for LiION/LiPO... Mulig jeg tar feil her, men jeg mener å ha sett dette flere steder...
                        Tror også den klarer 8A kontinuerlig, 15A max i peak...

                        Litt avhengig av propell så er det ingen sak å dra en GVS 350C opp i over 8A..
                        Ved 7.2V og f.eks. EP8043-propell så drar dævelskapen nesten 10A...
                        Da skal du ikke kjøre lenge før regulatoren tar kvelden..
                        Og kortslutter regulatoren så trekkes det MYE strøm...
                        Og å dra 10A ut av et 1800mAh LiIon batteri er ikke spesiellt helsebringende..
                        Du bør helst ligge innen for ca. 0.5->0.6C i max strømtrekk på disse.. Dvs. helst under 10A max på dette..
                        Å trekke 10A over litt tid på dette vil nok få opp tempen rimelig godt opp mot de magiske 60...

                        Så du har nok vært uheldig og fått et dårlig setup her..

                        Sjekk litt på forumet om du finner andre som har oppsett som funker bra, men jeg tror jeg har funnet ut hvorfor utstyret feilet iallefall!

                        Lykke til!

                        Comment


                        • #13
                          En kikk her: EPS-350C

                          viser at oppsettet er helt i grenseland, litt avhengig av giringen og propellen.

                          Jeg tror jeg har en 1080 propell, men er usikker på giringen (håper det er D giring). I så tilfelle trekker mitt oppsett 8.8A ved fulladet 2s lipo (8.4V) . Dette er vel kanskje i grenseland for både batteri (1800 mah) og speed controler som tar 8A cont. Må i alle fall få på kjøleribben fort som f... Etter som batteriet lades ut blir en noe mer safe.

                          Ser at GWS anbefaler 6-8.4V for 350 motoren så det passer perfekt med 2s lipo, men en må være forsiktig å ikke tømme batteriene for mye siden ics300 regulatoren har feil cutoff som det ble påpekt tidligere.

                          Får telle tenner på tannhjula i dag for å bestemme giringen og finne ut hvor jeg ligger Lite lysten på å få brann i e-starteren en gang til

                          Blir nok bestilling av ny skyborne 14A regulator og tenker jeg.
                          Alf Surdal
                          Hovsherad

                          Comment


                          • #14
                            Oppsettet er er greit nok det. På papiret. Alle verdier på spenning og strømstyrke ser ut til å harmonere til hverandre. De er i grenseland, men burde holde grunnet at der alltid bygges inn noe sikkerhetsmargin i dataene. Så butikken har da sitt på det tørre. Man kan alltids legge inn høyere marginer, men det koster, og ikke alle er villige til å legge ut dette ekstra, før etterpå
                            Man skal huske man driver med en hobby hvor man kobler og styrer mye selv og også er utsatt for kraftige ytre påvirkninger. Alt dette må man stå for selv og ingen andre (butikken) kan gjøre dette for deg. Men en kompis som har gjordt dette før er alltid god å ha. Og skylde på .
                            Eks; en litt ublid landing, lett bøyd aksling og vips så trekker motoren mer strøm enn regulatoren tåler, som igjen kortslutter batteriet, og så er det bare blå røyk igjen. Annet; litt plunder med noen ledninger, løse koblinger, og resultatet kan bli det samme.
                            Vi lever i en farlig verden dere , og det er ikke alltid vi finner noen til å passe på oss til enhver tid.
                            Et lite universalinstrument (ca 100/-) som måler spenning og strøm er en lur investering for å forhindre slike deprimerende opplevelser.

                            Comment


                            • #15
                              Og belastes ESC`en til grensa skal selvsagt kjøleribber være monterte og ESC`en plassert sånn at der er god kjøling til den (ikke innpakka i flyet...)
                              Lufting til batteriet er der selvsagt også... Det er varmt om dagen.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X