Announcement

Collapse
No announcement yet.

Når er lipo batteriet for varmt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Når er lipo batteriet for varmt?

    Driver å tukler med batteriplassering i min 2Cool fra FreeAir...

    Batteriet har ligget en stund uten at det har blitt ladet så jeg tenkte jeg skulle prøve det først og fremst for å få tappet det for det som måtte være igjen av strøm før jeg setter det på lading igjen. Brukte det sist noen minutter på Trex'n.

    Flyet er ikke helt klart (mangler å montere balanserorene) derfor testa jeg det bare i stua mens jeg holdt det. Flyet ser ut til å hovre på ca. 1/2 thr. Slik lot jeg det "henge" i kanskje 2-3 minutter med noen burst på full thr med varighet på 10-20 sekunder. Da batteriet endelig takket for seg for denne gang tok jeg det ut for å kontrollere temperaturen på det.

    Da jeg kjente på det virket det forholdsvis varmt. Noen nærmere beskrivelse vil vel være å si at det var mer enn lunkent men ikke så varmt at jeg følte noe ubehag i fingrtuppene mine.

    Batteriet ligger pr. nå slik til at det får dårlig lufting.
    Regulatoren var ikke mer enn litt lunken og virket helt grei.

    Blir batteriet mitt for varmt???

    --------------------------------------------------------------------------------

    Litt tekniske data:
    Motor: Nippy Black 1812/100
    Batteri: Flight Power 2500mah Continuous Capacity = 14 C og Burst Capacity = 20 C
    ESC: Jeti 18A 3p
    Propell: GSW 10x4.7 (Har en stk. apc 9x4.7 liggende, bør jeg bytte til den? Blir det litt mindre belastning da tro...)

    -------------------------------------------------------------------------------


    PS: På full throttel drar det noe inni gam#"#p€"e ræ#v%#%a... Ble faktisk litt imponert til tross for (eller kanskje på grunn av...) at dette er mitt første møte med elektrofly.

    Skal måle rpm på den i morgen med litt ulike propeller i tillegg.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Den "perfekte" propellen på den Nippyen med 3S LiPo er vel 10x5E (APC) for max drag innenfor grensene for motoren. Med 9x3,8SF (APC) trekker du nesten 4Amp mindre og reduserer draget med bare 80 gram ca... GWS-propellene er i mange tilfeller dårligere enn APC sine mht effektivitet!
    Strengt tatt er Nippyen for sterk til å bruke SF-propeller, der bør være E-typen på.

    Ser hva du gjorde galt; man skal IKKE kjøre elektromotorer statisk i mer enn noen på sekunder av gangen! Da blir ting varme veldig fort! På hobbyrommet skal man bare teste med korte run på noen få sekunder, fly sakene og sjekk temperaturen da.

    Fin motor du har der, jeg handla nettopp en sånn selv fra Elefun siden jeg trenger mer futt i Flubberen min og har så gode erfaringer med en mindre Nippy i depron-saker
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Ok, takk for nyervervet lærdom

      Fikk ihvertfall konstatert at den går svært stille. Skal borre opp den apc propellen jeg har (9x4.7) i dag og prøve med den.

      Nå har jeg i tillegg plassert batteriet slik at det i hvertfall teoretisk skal kunne passere luft igjennom det...

      Ble litt knot men nå tror jeg tyngdepunktet ble bedre også

      Har igjen kun de forbaska balanserora nå... trenger tips om valg av tape... Hakket før jeg setter inn hengsler... Grrr...
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Regner med at både vingen og balanserorene er av EPP...?
        EPP er ikke så lett å få tape til å sitte på! Ventilasjonstape sitter men den er stygg, tjukk og tung.
        Jeg har hatt suksess med å smøre Balsarite på der det skal hengsles på EPP, la det tørke og så hengsle med vanlig strykejern-film som Oracover etc som jeg bare skjærer i lange 2cm brede stykker.
        Er der plass kan du selvsagt bruke vanlige hengsler.

        Ja Nippyene går stille og fint dem!
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Tror jeg har ventilasjonstape, hvis det er slik grå tykk tape som er blank(grå) på ene sida...

          Finner ingen hengsler i resservedelsskuffa så da får jeg prøve å tape... Selv om det medfører ytterligere vektøkning... Men 2x 90 cm i vingespenn klarer sikkert å løfte litt også...

          Får bygge en lettere en en annen gang
          Har ikke veid den enda men tror den er ganske tung i forhold til anbefalt vekt pga. motoren og batteriet samt en del epoxy...
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Hvis du hengsler med ventilasjonstape så hengsler du bare 4-5 plasser pr. balanseror med en bit på 1,5x2 cm over og under pr punkt.
            Epoxy? EPP-modeller skal bygges med zap og kicker...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Epoxy? EPP-modeller skal bygges med zap og kicker...
              Vet det, men de var utsolgt når jeg bestillte...

              Men bare sånn for å få det på det rene ... Når er et lipo for varmt? Hvor varme kan de bli uten å ta skade av det?

              Stemmer det at de blir varme om en prøver å lade de ut for mye også?
              Er det mulig å kjøre de for langt ned når en har regulator som registerer at spenningen er for lav...?

              På slutten av den testkjøringa startet den å pulsere når jeg økte throttelen, regner med at det var regulatoren som sa i fra at det startet å bli tomt for strøm. Jeg stoppet med en gang dette startet. Er det bare å tute å å kjøre frem til dette inntrer slik til daglig når jeg skal fly eller bør jeg beregne å slutte av før dette inntrer? Vil det f.eks forlenge levetiden på batteriet om jeg ikke kjører det så langt ned?

              En annen ting jeg lurer på er hvor kaldt batteriet skal være før jeg starter å lade det igjen?
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Langt ute i teoriene rundt Lithium-baserte batterier er det snakk om at man får best "effekt" om temperaturen ligger undt 60 grader i cellene. Men dette er snakk om lab-forsøk med ymse polymerer... De batteriene vi har tilgang til som forbrukere er ikke laget for å kjøre så hardt at dem blir så varme. Lunkne ja, varme nei.
                Bare for å gjenta det, IKKE kjør statisk innendørs lenge. Blant annet så anbefales det i bruksanvisningen til Klepaker eXtreme å kjøre MAX 6 sekunder full gass statisk. Det være luftstrømmer forbi både motor, batterier og regulator i elektroflyene våre...
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment

                Working...
                X