Announcement

Collapse
No announcement yet.

TIPS: Lidl selger glimrende strømforsyning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TIPS: Lidl selger glimrende strømforsyning

    Kanskje noen andre allerede har skrevet om det, men jeg ville nå tipse...

    Jeg var på Lidl forleden dag og der hadde de et glimrene adapter som tar 230v inn og gir ut 13v likestrøm inntil 5 ampere. Pefekt for å drive ladere på hobbyrommet. De kommer med sigarett tenner kontakt på ledningen. Ideelt for meg som har "standardisert" på sigarett tenner kontakt på alle laderene mine. Dere andre kan bytte den til hva som helst. Henger på ut-ledningen.

    Og best av alt - de koster 79,90!!!

    Jeg kjøpte 2..
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

  • #2


    Jeg har vært der å handlet, men kjøpte bare 1

    Morten
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


    Comment


    • #3
      Bra tips !

      Har kikket en stund etter dette og hadde egentlig tenkt å få tak i et adapter fra en gammel pc eller tilsvarende og bygge det om.

      Var og kjøpte 2 stk idag jeg også så nå er det et problem mindre å tenke på.
      T-rex 450X
      HDX 450 SE
      Raptor 50 SE-OS Hyper
      Hitec Eclipse

      Comment


      • #4
        Hva er "regelen" mht ampere fra strømforsyningen til laderen?

        Er det bare å huske på at man må ha minimum det antall ampere laderen kan levere ut, eller må man ha mer? Og til slutt, kan det skade laderen om strømforsyningen kan levere for høyt ampere, eller trekker den kun det den trenger??

        Comment


        • #5
          Hva er "regelen" mht ampere fra strømforsyningen til laderen?

          Er det bare å huske på at man må ha minimum det antall ampere laderen kan levere ut, eller må man ha mer? Og til slutt, kan det skade laderen om strømforsyningen kan levere for høyt ampere, eller trekker den kun det den trenger??

          Comment


          • #6
            Skal du lade feks. en 3-cellers lipo pakke (ca. 12,6v toppladet) på 2 ampere må strømforsyningen kunne levere litt mer enn 2 ampere for å at det skal gå. Det er alltid litt tap i en lader.

            Skal du feks. lade en 2-cellers pakke (ca. 8,4v toppladet) på 2 ampere så vil neppe laderen trekke noe mer enn 1-1,5 ampere i ladeprosessen.

            Med en strømforsyning som leverer inntil 5 AMP ut på 13v vil du kunne lade oppimot 5 AMP på 12,6v pakker (avhengig av hvor mye tap det er i den aktuelle laderen). Er pakkeene du lader over 12v vil du ikke kunne lade med 5 AMP, mens er pakkene under 12v vil du kunne lade med mere enn 5 AMP på en 5 AMP strømforsyning.

            Det hele koker ned til måten laderen transformerer opp spenningen, hvordan den regulerer ned spenningen, og hvor effektiv den er (hvor lite/mye tap som er i den).

            Min typiske lading er batterier til Shockflyer (700mAh/12,6v) og de lades på 0,7 AMP, eller ZOOM batterier (1200aAh/12,6v) som lades på 1,2AMP. Jeg vil mao kunne henge på 3-5 ladere på denne strømforsyningen samtidig og lade batterier etter mitt behov.

            Laderen TREKKER det antall ampere den trenger for å gjennomføre ønsket operasjon. Jo flere ampere du trekker, jo sterkere må strømforsyningen være. Denne aktuelle strømforsyningen KAN levere INNTIL 5 ampere. Dersom utstyret ikke trekker mere enn 2 amp så er det selvsagt ingen problem. Dersom utstyret trekker mere enn 5 ampere vil enten spenningen synke, en sikring slå ut, eller i verste fall ødelegges strømforsyningen.

            Håper dette var oppklarende..
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment


            • #7
              Det var absolutt oppklarende.

              Har gått og vurdert Swallow Advance ladere, og hvis jeg ikke husker helt feil så leverer den max 5amp ut. Siden jeg er ute etter en lader som kan lade det mest, men hovedsakelig ni-cad og ni-mh batterier, men også lipo om jeg noen gang skulle trenge det så høres det jo ut som om LIDL saken vil holde. Billigere og enklere får man det vel ikke...

              Comment


              • #8
                Har den laderen selv og den er meget brukervennlig og grei, en god investering. lader "alt" og tilkobles med klammer til 12V (cirka), enten bilbatteri eller en strømforsyning ala den til lidl. bruker selv en fra biltema eller clas ohlson som har utskiftbare dingser (motstander?) slik at en kan velga utspenning fra ca 1-24V. Den kan levere 5A ved 12V 0g 2.5A ved 24V
                Alf Surdal
                Hovsherad

                Comment

                Working...
                X