Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiPo destruering er ikke til å spøke med!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiPo destruering er ikke til å spøke med!

    Skulle destruere et 1800 mah liion batteri her i uka. La det i saltvann for utladning over natten. Neste dag skulle jeg stikke hull på det før jeg kastet det, men var tydelig at cellene ikke var helt utlada for det sa POFF og en vann og røyk søyle slo 2-3m opp i lufta!! Så faktisk ut som litiumet reagerte direkte med vannet for det var en voldsom reaksjon, det brant faktisk under vann!

    så til spørsmålet: Hvor lenge må slike batterier ligge i saltvann før de er helt utladet?? Tydeligvis ikke nok med en natt selv om det hadde sluttet å boble fra den ene polen.

    PS: Det gikk bra med meg, var "forsiktig" Fra nå av foregår i alle fall all lading og oppbevaring av disse hissigproppene utendørs..
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    De skal punkteres først (hver enkelt celle ja!) og så legges i saltvann minst et døgn. Og helst være utladet før du punkterer sakene...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      eehh... nå ble jeg forvirret her.

      Først punktere hver celle, så legge i saltvann, MEN være utladet før en punkterer????

      Trodde poenget med saltvannet var å utlade batteriet? vis en punkterer før de leggess i vann vil det vel poffe ganske gått når en slenger det i vannet?
      Alf Surdal
      Hovsherad

      Comment


      • #4
        vil det ikke være enklest å lade dem ut helt med en lyspære eller noe som ikke trekker for mye strøm, og så punktere og legge i saltvann?
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Jeg har sagt det før, men folk bare avblåser det når jeg sier det. Batteriet må ligge lenge i saltvann før det stikkes hull. Helst en uke. Dette fordi utladingen går saktere og saktere jo tommere batteriet blir. Faren med å lade det ut med en lyspære er at batteriet kan bli varmt om det er skadet. Det kan kanskje ligge under saltvann mens det utlades med en lyspære. Det må IKKE stikkes hull i et batteri som ikke er helt tomt, og jeg ville ikke laget hull i et batteri uten at det ligger under vann. Gassen som er inni kan antenne når den kommer i kontakt med luft. Det er flere som har opplevd dette og rapportert på RCGroups.

          Comment


          • #6
            Originally posted by tahustvedt
            Jeg har sagt det før, men folk bare avblåser det når jeg sier det. Batteriet må ligge lenge i saltvann før det stikkes hull. Helst en uke. Dette fordi utladingen går saktere og saktere jo tommere batteriet blir. Faren med å lade det ut med en lyspære er at batteriet kan bli varmt om det er skadet. Det kan kanskje ligge under saltvann mens det utlades med en lyspære. Det må IKKE stikkes hull i et batteri som ikke er helt tomt, og jeg ville ikke laget hull i et batteri uten at det ligger under vann. Gassen som er inni kan antenne når den kommer i kontakt med luft. Det er flere som har opplevd dette og rapportert på RCGroups.
            Dette høres ut som en fornuftig prosedyre, har sterke motforestillinger mot å punktere celler som ikke er helt utlada etter min erfaring tidligere i uka. Den gassen du nevner (regner med det er hydrogengass) kan jeg love at antenner når en stikker hull i et ikke-utlada batteri (selv under vann) skal legge ut et bilde av resultatet etterhvert. Neste gang skal jeg la batteriet ligge leeeenge før jeg punkterer...

            Hadde det vært en ide å legge ut en skikkelig destrueringsprosedyre for lipo, trinn for trinn? Det ligger jo en glimrende artikkel av joo her som ble oversatt om generell info og behandling av disse cellene, men den inneholder ingenting om sikker destruering (hvis jeg ikke er helt blind)
            Alf Surdal
            Hovsherad

            Comment


            • #7
              Hva med å ringe forsvaret, så kan de komme å sprenge sakene?

              Trygt og enkelt
              Morten Myklebust.
              Yrke Fisker.


              Sky Raider MachI K.I.A.
              PT-20 K.I.A.
              Pibros Mk I, II & III K.I.A.
              Corsair 60 Lever trygt uten motor.

              Comment


              • #8
                Originally posted by MortenM
                Hva med å ringe forsvaret, så kan de komme å sprenge sakene?

                Trygt og enkelt
                Nå regner jeg ikke det norske forsvar som verken trygt eller enkelt
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tyor

                  Nå regner jeg ikke det norske forsvar som verken trygt eller enkelt
                  Det har du egentlig helt rett i.
                  Norges største barnehage der de får leke med våpen
                  Morten Myklebust.
                  Yrke Fisker.


                  Sky Raider MachI K.I.A.
                  PT-20 K.I.A.
                  Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                  Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                  Comment


                  • #10
                    Blir mer og mer sikker på at jeg venter med elektro en god stund til. Iallefall i seriøse fly. Har enda ikke hørt om en fuelmotor som må stikkes, bløgges, og druknes før den skal til de evige jaktmarker. At elektro snurrer har like mye sjel og personlighet som en mixmaster kan jeg leve med (har mixmaster) Pyroman tendenser, og kostnader tilsvarende ett års fuelforbruk rett i dass ved ett skikkelig krasj er værre. Har enda ikke sett ett fuelfly med 10 fem liiters kanner surret rundt turtle dekket.

                    Denne er jo relativt heftig... selvantente etter sigende i luften.
                    http://vxvy.net/flameout.htm
                    mvh MM

                    Comment


                    • #11
                      skjønner godt hva du mener

                      har lyst til å prøve elektro i ett 40 size men blir da sansynligvis med nimh batterier.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment

                      Working...
                      X