Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansering av skalamodell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balansering av skalamodell

    Etter en noe hasardiøs flygetur men heldigvis nesten velberget landing av min SDB Dauntless er det tid for å sjekke balansering av modellen. Dette kombinert med feil propellvalg sendte NESTEN flyet i tusen biter men jeg slapp med skrekken, klarte å få det ned noenlunde velberget.

    Problemet er som følger:
    1: Motoren er en TT 91 FS (4takt) og jeg brukte en 15x6 propell som jeg tror ble i tyngste laget. Prøver nå med 14x6 istedenfor. Problem med lite guff i motoren forhåpentligvis løst. Motoren gikk som en klokke på lave turtall men ville liksom ikke gi nok power på 80-100% pådrag. Virket som den knelte.

    2:Har en mistanke om at flyet er noe baktungt men hvordan finner jeg korekt plassering av tyngdepunkt? Har ikke tegninger e.l av modellen. Det er bygget fra scratch av en kar i UK som jeg ikke vet hvem er. Det er avmerket CG på kroppen som viser når vingen er tatt av men hvis dette tyngdepunktet stemmer (11 cm fra forkant av vingen) så balanserer ikke modellen før jeg har hengt 3 mellomstore skiftenøkler på propellen så det er jo uaktuelt å gjøre. Batteri er lagt så langt frem som mulig.

    Noen tips? Modellen balanserer fint ved vingekorden cirka 1/3 fra vingens forkant. Er dette bra nok?
    Propellen

  • #2
    Dette kan kanskje stemme, en del skalamodeller av den typen der (og også Spitfire f.eks. ) har i mange tilfeller CG ekstremt langt framover!!!

    Hvis du vil ha bra drag fra lav fart er det en fordel å beholde/øke diameteren på propellen og gå en del ned i stigning. Kanskje prøve 15x4 - 16x4 på den?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      TP langt frem, som nevnt ovenfor, oftest for å "korrigere" for alt for små høyderors-flater. 1/3 av vingens snittkorde er vanligvis ett bra utgangspunkt.
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        Min erfaring med "true scale" modeller er at tyngdepunktet skal langt frem, kanskje 20-25% av vingekorden maks. Dette er uansett avhengig av vingeprofil.
        Kjøp deg en remse bly på et bilgummiverksted (slik de bruker til avbalansering av aluminiumsfelger/hjul), og legg på så det holder. Husk at Dauntlessen har en kort nese, så "tre skiftenøkler" kan nok stemme bra. Har nettopp avbalansert en Minimoa seiler, og måtte legge inn 310 gram bly i nesa!
        Ta deretter av 10-20 gram om gangen til tingene virker som de skal, dette kan bare en testflyging fortelle deg.
        Uansett, en nestung modell er flybar, det motsatte er sjleden tilfellet.

        Mvh Terje
        Mvh Terje Martinsen
        leder Modellflyseksjonen/NLF
        www.modellfly.info

        Comment


        • #5
          Nå har jeg balansert flyet nøyaktig med Great Planes CG balanserer og flyet liggende opp ned med tom fueltank.

          Vingen er 43 cm lang ved vingeroten og CG merket står på 11 cm. Ved balansering på dette angitte punktet må jeg legge inn 900gram vekt i cowling for å balansere flyet.

          Jeg veide også flyet, 5,5 kg før eventuelt blyinnlegg. Dette skal drives av en TT 91 FS med 14x6 propell. Den skal gi ca 1,6 hk ved 11000 omdr. Tipper jeg havner på rundt 8500-9000 med den propellen etter å ha finkjemmet RC Universe etter erfaringer med denne motor og propell.

          Synes det hørtes VELDIG mye ut med nesten 1 kg bly i nesa!!!

          Noen meninger om dette?
          Propellen

          Comment


          • #6
            Som jeg prøvde å si, det er ulempen med skala. Våre motorer veier jo ikke det samme (forholdsvis) som fullsize motorer, og med korte snuter på forbildet er det muligens eneste utveien. Hvis du da ikke kan fjerne noe vekt i halen?

            Mvh Terje
            Mvh Terje Martinsen
            leder Modellflyseksjonen/NLF
            www.modellfly.info

            Comment


            • #7
              Men vil jeg få det i lufta med en 91 firtakt?
              Det blir tross alt 6,5 kg å få i lufta?
              Propellen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Propellen

                Vingen er 43 cm lang ved vingeroten og CG merket står på 11 cm. Ved balansering på dette angitte punktet må jeg legge inn 900gram vekt i cowling for å balansere flyet.

                Noen meninger om dette?
                OBS! det er ikke samme plassering i vinger som har oval, delta, trapes eller rektangel. Er ikke sikker på hvordan ser vingen din ut sett fra oven, slik at TP plasseres riktig ut fra vingeformen.

                Hvis du kan ta bilde av flyet sett fra oven, så kanskje vi kan hjelpe deg å plassere TP der det skulle være..

                Det blir tross alt 6,5 kg å få i lufta?
                Finn ut hvor stor er areal i desimeter delt på flyvekt, så får du vite hvor stor er vingebelastning. Hvis den er lav nok, så går det bra. Husk!, 2 like vinger med 2 forskjellige vinge profil som f.eks løftende vinge og symmetrisk vinge løfter ikke i samme oppdrift..

                Jeg er på jobb, så jeg kommer ikke hjem før om kveld hvis du må ha den i lufta idag...

                Jens Eirik

                Comment


                • #9
                  Jeg skal stikke ned i hobbyrommet og ta noen bilder med en gang. Tar ikke flyet i lufta før jeg er noenlunde trygg på at balansering er iorden.
                  Propellen

                  Comment


                  • #10
                    etter erfaring med diverse fly så vil jeg bare tipse. når du tror du har funnet cg punktet så legg litt ekstra i snuta så det i hvertfall ikke er baktungt. så kan du heller ta bort igjen litt hvis det blir for framtungt . I stedet for å prøve å lande som en svale med ett baktungt fly, det er ikke å anbefale.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Her er bilder.
                      Vingeareal er cirka 52 kvadrat desimeter.
                      Ved vekt som idag er vingebelastning 5500gram: 52=105,77g/dm2
                      Ved vekt balansert er vingebelastning 6500gram: 52=125,00g/dm2

                      Vingespenn er 1770mm
                      Attached Files
                      Propellen

                      Comment


                      • #12
                        Ganske standard vingeplattform, så normalt ville jeg si 25% inn på korden. Dersom dette betyr 1 kilo i snuta, så er det det du må gjøre.
                        Fordelen med det blyet jeg nevnte er at det kan plasseres f.eks. på innsiden av cowlingen langt fremme. Det leveres ofte på rull og kan klippes til passende lengde/vekt.

                        Edit: Leveres med kraftig selvklebende tape på baksiden, men obs fuelsøl!

                        Mvh Terje
                        Mvh Terje Martinsen
                        leder Modellflyseksjonen/NLF
                        www.modellfly.info

                        Comment


                        • #13
                          Vingebelastning på 125g/dm2 syns jeg høres mye ut. Har du flyttet alt som flyttes kan forover (batterier, mottaker, servoer)?
                          Odd Sundet
                          http://www.imacnorge.no

                          Comment


                          • #14
                            På denne størrelsen fly er vingebelastning på over 100g/dm2 alt for mye for å kunne fly bra. Jeg tror veien til suksess er å fjerne vekt i halen istedenfor for å legge i vekt i nesa. Det enkleste er sannsynligvis å bygge nye rorflater, evnt. også nye haleflater i isopor/balsa.
                            Eks:
                            Denne høyderorshalvdelen er 40cm lang, korde 17cm og ca 2cm tykt. Den har isoporkjerne som er pakket inn i 1,5mm balsa. Bilde viser roret ferdig hengslet, med innstøpte rør for å gjøre det delbart og med rorhorn, vekt 55g:
                            Fant ikke siden – Gullknapp Modellflyklubb

                            Problemet er ikke mangel på motorkraft,- derimot er modellen din dessverre litt for tung...
                            Spar vekt over alt hvor det er mulig:
                            - Kreativt bruk av Dreml kan fort spare deg for 100-vis av gram!
                            - Deler som ikke har noe funksjon tas vekk eller byttes med lett balsa
                            - Nye ror (som nevnt tidligere)
                            Tom Erik Smedal
                            www.artistic3D.net
                            www.photopia.no

                            Comment


                            • #15
                              Hvordan ser modellen ut på innsiden? Er den spantebygd og trukket i en eller annen form for folie som så er lakkert? Eller er det glassfiber/epoxy/polyester?
                              Send detalje-bilder av motorspant, servobrett, bakover i kroppen osv... så får du sikkert masse tips om hvordan vekt kan spares.
                              Tom Erik Smedal
                              www.artistic3D.net
                              www.photopia.no

                              Comment

                              Working...
                              X