Announcement

Collapse
No announcement yet.

ombygging av strømforsyning???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ombygging av strømforsyning???

    hei!
    jeg skal kjøpe meg en lader som går på 12 V
    har hørt at det går an å "bygge om" en strømforsyning til PC
    noen som vet hvordan dette gjøres???
    det er jo et hav av ledniger inne i strømforsyninga
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

  • #2
    Har gjort dette mange ganger og er enkelt... Send meg en privat melding så kan jeg gi deg tegning/koblingsoversikt!

    Men noe som er ENDA enklere er å stikke på LIDL eller Biltema og kjøpe en 13V/5A strømforsyning for kjølebokser..

    På LIDL koster de 80,- og på Biltema koster de 199,-

    Koble 2 stk. i parallell og du har 13V og 10A veldig enkelt og greit!

    Comment


    • #3
      Oooops... En liten *bummer made by me!!*

      Disse strømforsyningene liker IKKE å bli parallellkoblet..

      Switchingen på sekundærsiden er laget sånn at de regelrett kortslutter hverandre ved parallellkobling!

      Har sittet på lab-benken nå og koblet og herjet litt og etter intens dissekering har jeg kommet frem til at det må bygges om ganske mye for å få det til å fungere som det skal..

      PC-power er da "enklere" hvis man trenger mer enn 5-6A...

      Se derfor bort i fra forrige innlegg...

      For your information!

      Comment


      • #4
        hei!

        jeg har byttet til en annen strømforsyning
        den "nye" hadde en bedre bryter og halvparten av ledningene. måtte koble inn litt motstand for å holde den gående. brukte ei 5V lyspære og satt på en liten elektromotor for ekstra kjøling, dette satte jeg på 5V.

        men den leverer fortsatt 11.15V. skulle ve helst hatt litt over 12V
        men det er vel bare å koble inn mere motstand
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #5
          Hei!

          Nei.. Det er desverre ikke så enkelt!

          Noen PC-powersupply's gir ikke mer enn 12V blank uten belastning.. Når man belaster 12V utgangen synker spenningen noe...
          Dvs. at å henge på mer motstand på 5V-utgangen er no-cure...

          Jeg måtte lete en stund før jeg fant en som ga 12,6V ubelastet.
          Ved å dissekere den så fant jeg en regulatorkrets med pot-meter og fikk justert spenningen opp til 13.2V..
          Ikke alle powersupplyene har denne muligheten desverre...

          Mitt power satt i et Chieftec Miditower, og er på 400W...

          Comment


          • #6
            hei!

            hva er potmeteret?og hvor ligger det? hvordan ser det ut slik at jeg finner det, hvis det er et i min forsyning?
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #7
              hei

              et potmeter er en variabel motstand, DVS. man kan regulere hvor mye motstand den har ved å skru på en "skrue". den typen potmeter som brukes (i min PC-powersupply) for å regulere ut spenningen ser omtrent slik ut( ShieldSquare Captcha )de er ganske små, ca 5x5mm - 10x10mm

              synes foresten det er rart at spenningen synker så mye under belastning(med mindre den overbelastes) alle mine strømforsyninger har integrerte regulatorer som leverer veldig fin spening(lite ripler og spenningsfall) helt opp til max belastning, og disse kommer fra eldre pcer

              sigve[/img]
              Sigve Haugsnes

              Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


              sigve.haugsnes.net
              www.youtube.com/bergenflyer

              Comment


              • #8
                De gamle AT-powerne er de aller beste..
                Skikkelig robuste greier, som gjerne leverer langt over 12V, og de er også veldig strømsterke!

                Problemet er at de begynner å bli vanskelige å få tak i, og de som du får tak i har stått og gått i lang tid, med tørre kondensatorer og dårlig print som resultat..

                ATX og mATX-powerne har alskens mulige beskyttelseskretser etc. samt at de ikke kan gi for høy spenning, pg.a. at de da ikke fyller de spesifikasjonene som kreves for å følge formfaktorer og krav fra prosessorfabrikanter og hardwareprodusenter... :|

                Comment


                • #9
                  Men en liten ting... på slike psu`r til pc, ligger det jo -5V.
                  Hvis du tar utgangspungt i det å legger fra -5V og +12V blir det jo +17V ut...
                  Sette på et pottmeter fra den å justere til 12V med belastning!

                  Skal ikke dette vere murlig?
                  GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                  sigpic



                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by sub_sonic
                    Men en liten ting... på slike psu`r til pc, ligger det jo -5V.
                    Hvis du tar utgangspungt i det å legger fra -5V og +12V blir det jo +17V ut...
                    Sette på et pottmeter fra den å justere til 12V med belastning!

                    Skal ikke dette vere murlig?
                    Jo, men -5V kursen i en PC er bare brukt av svært gamle ISA kort, så den vil ikke være konstruert for å levere mye strøm på den, ca 200mA er typisk. Nye PCer trekker ingenting fra den.

                    Comment


                    • #11
                      hei

                      Men en liten ting... på slike psu`r til pc, ligger det jo -5V.
                      Hvis du tar utgangspungt i det å legger fra -5V og +12V blir det jo +17V ut...
                      Sette på et pottmeter fra den å justere til 12V med belastning!

                      Skal ikke dette vere murlig?
                      Det er ikke så lett å bare justere ned speningen med et potmeter, da får du nettop det problemet som du prøver å ungå: desto mer strøm du trekker gjennom potmeteret, desto høyere spenning blir liggende over potmeteret og dermed synker spenningen som tilføres laderen.

                      sigve
                      Sigve Haugsnes

                      Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                      sigve.haugsnes.net
                      www.youtube.com/bergenflyer

                      Comment


                      • #12
                        hei!
                        jeg her en strømforsyning fra en eldre pc, hvor gammel vet jeg ikke. det er en Astec, hvis det sier dere noe

                        fant ike noe skrue som kunne skrues på i forsyningen, så jeg regner med at jeg ikke har et potmeter
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

                        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har demontert tre forskjellige typer eldre powersuplyer, ingen av dem var det nødvendig å justere speningen på, er du sikker på at du ikke bare overbelaster supllyene. det står sansynligvis på den hvor mye du kan trekke(mine er mellom 3 og 5 A) hvis du har tilgang på flere supllyer kan du koble dem i paralell(hvis speningene er noenlunde lik)

                          Et potmeter ser ikke AKKURATT ut som en skrue, det jeg mente var at de var mulig å skru på dem(se link lengre oppe)

                          sigve
                          Sigve Haugsnes

                          Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                          sigve.haugsnes.net
                          www.youtube.com/bergenflyer

                          Comment


                          • #14
                            hei!

                            fant ikke potmeter i forsyningen. men jeg fant det i en annen. men den vil ikke gå helt rent, starter og stopper hele tiden. er det bare å legge på mere motstand så vil det gå?
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

                            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                            Comment


                            • #15
                              Dersom det ikke er potmeter i strømforsyningen, så er det en håpløs oppgave å endre ut-spenningen... No can do...

                              Den jeg bruker er som sagt fra Chieftec (Kjøpt hos Komplett for et par år siden) og er på 400W..

                              Den har potmeter som justerer referansekretsen til regulatoren..
                              Tydeligvis er ikke dette så vanlig lenger...

                              Da er alternativet å prøve mange, og se hvem av de som gir høyest spenning ut...

                              Comment

                              Working...
                              X