Announcement

Collapse
No announcement yet.

propeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • propeller

    hva er forskjell på slow fly (SF) og "E" propeller?
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    "SF" er lette og duger på motorer med lite effekt. "E" er stivere og sterkere og det du skal bruke hvis du har en heftigere el-motor for å unngå at den kaster et propellblad i øyet ditt/tilskuerne.
    Vanskelig å si hvor grensen går, men jeg bruker SF på motorer på 100Watt, men på 250Watt er det IKKE å anbefale, der bruker jeg "E".

    PS: APC`ene er mye bedre og effektive enn GWS, mens det aller beste er å satse på Graupner CadCam foldere hvis du vil tune oppsettet ditt fra 200Watt og oppover mot kW-området.

    Når vi beveger oss opp i kW-klubben ser det ut som det er noen skikkelige carbon-saker på gang, APC-kopier men mye stivere. Elektro som drar over 5-6 kilo har en tendens til å få selv standard APC-er til å fladdre og miste effekt... Er en annen type drag i elektromotorer enn i fuel sakene virker det som
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Kopi fra en anne tråd som ikke er blitt besvart enda:

      //
      Har nå bestilt følgende fra elefun

      VareID:2474 - Hyperion Pre-Assembled Stick Mount - Antall:1 - Total pris:35 kr
      VareID:2469 - Hyperion Titan 30A - Antall:1 - Total pris:549 kr
      VareID:2462 - Hyperion Z-22013 20Turn 1025Kv - Antall:1 - Total pris:495 kr

      Porto: 95kr

      Totalt å betale: 1174kr herav mva: 234,8kr

      Med en APC 9*4.7 SF eller APC 8*6 E vil dette trekke 16-17 A ved 11V (3s oppsett), altså ca 180W Til sammenligning er det nå ca 50W og 300 gram skyv i doningen.

      Gjenstår bare å få tak i prop og batterier nå, skal prøve rs-hobby eller moss hobby. Må vel ha i overkant av 2000 mah med 10*C rating her.

      Totalpris bikker nok over to av de største lappene er jeg redd men gøy blir det lell

      Et spørsmål til slutt: Hva er den praktiske forskjell på en slowfly propell (SF) og en E propell (E=electric??)
      //

      Bør jeg da gå for "E" typen eller SF typen når en beveger seg opp mot 180W? Hva med effektivitet og trust kontra fart?? Vil jo selvfølgelig hovre, men kult med litt speed også. Regner med e-starteren bikker over 500 gram etter oppgraderingen.

      For de som er interessertte har jeg testdata tilsendt fra elefun på denne motoren hvis noen har lyst til å komme med propellanbefalinger.... De to sizene jeg nevnte ovenfor for henholdsvis SF og E typen er basert på max effekt ved 3s oppsett uten å gå over 18A som er peak current på den aktuelle motoren. Er godt mulig dette ikke er det optimale mhp skyvkraft??
      Alf Surdal
      Hovsherad

      Comment


      • #4
        Så det du lurer på er om du kan bruke SF-propeller når oppsettet ditt er på ca. 180Watt...?
        Det er forholdsvis lavt turtall på den motoren (1025kV) og jeg glemte kanskje å nevne at på motorer med HØYE turtall bør du også holde deg unna SF-propeller...
        Altså bør du kunne fråtse litt av begge typene og prøve deg fram.

        Du skal ha denne motoren i en E-starter...? Og vil sannsynligvis få mer enn nok av krefter. Lurer på om den motoren er rated til max 14Amp og 18Amp i korte bursts.

        8x3,8SF vil gi deg lang flytid og sikkert nok krefter til å fly godt.
        9x4,7SF er vel omtrent maks av det du kan laste den motoren med stor diameter, eventuelt 10,3,8SF. Mye thrust, mindre fart (3D)!
        8x6E vil gi deg max fart, men strømtrekket er på grensen.
        Med 3S2000LiPo skal du ikke se bort fra ei flytid på 20-25 minutter med 8x3,8 propell

        Du får ikke hovra noe vettugt med en E-starter...

        Den Hyperionen vi sannsynligvis også gjøre en bra jobb i en Formosa hvis du skal ha det en gang. Da er nok 8x6E rette tingen.
        Alt jeg har nevnt er basert på 3S LiPo.

        Dumt hvis tråder ikke blir besvart, men i blant er folket opptatt med jobb og kanskje flyging så ting kan gå uoppdaget forbi dessverre.
        Håper dette hjelper deg, jeg har ingen Hyperioner selv ennå, men håper å få prøvd et par i praksis i høst.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Ok, så små diametere med stor pitch gir fart, mens store propeller med lavere pitch gir thrust?

          Skal i E-starteren ja..

          Kjøper nok inn litt forskjellig og prøver meg frem litt..

          Men det er altså trygt med både E typen og SF typen på denne motoren da (lavt turtall som du nevner og effekt godt under 200W)?

          Selv om e-starteren ikke er bra til hovring vil jeg ha thrusten til lange vertikaler Mulig jeg modererer meg litt på propellen for å få lang flytid kanskje siden du mener denne motoren bør gi plenty med thrust for en halvkilos modell. Over 20 minutter hadde jho vært gøy
          Alf Surdal
          Hovsherad

          Comment


          • #6
            Stemmer det Alf; en 7x6 / 8x6 gir deg kanskje best toppfart men lite drag på takeoff, mens f.eks. en 10x3,8 gir best aksellerasjon fra stillestående og futt ut av hoover.

            Hvis det flyr godt med en 8x3,8 gir det laaang flytid siden propellen belaster mindre enn en 8x6 og du bruker mye mindre strøm. Blir det for lite futt går du opp i propell etter om du ønsker fart eller drag, men hele tiden vær forsiktig så ikke propellen blir for stor i forhold til hvor mye strøm motoren takler. Når du har "mer enn stor nok" elektromotor i et fly oppdager du hvor fleksibelt det er med elektromotorer

            I Formosaen min har jeg en 250W motor, og den yter sannsynligvis max med en 9x6E, men siden der er for mye motor i forhold til hva jeg trenger bruker jeg bare en 8x4E og flyr 17-18 minutter på 3S1660 LiPo

            En litt heftig 2-takter i ei F3A-kjerre drar gjerne rundt en 18x11 - 19x12 mens en 4-takter i tilsvarende stor skalamodell gjerne snurrer en 20x6. F3A-kjerra skal ha mer fart kontinuerlig, mens en skalamodell gjerne vil ha mer drag i lite fart...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Satser på disse vis ingen har noen innvendinger

              APC E 9x4.5 electro special
              APC E 8x4 electro special
              APC Slow 8x3.8
              APC Slow 9x4.7

              Er det noe særlig forskjell på 9*4,5 E <--> 9*4,7 SF og 8*4 E <-->8*3,8 SF??

              Blir det pengesløsing å kjøpe nesten like av E og SF eller har de noe forskjellige egenskaper pga vektforsjell o.l.??

              FlightPower 2500 3s1p Extreme Kapton batteri (705,-)
              Alf Surdal
              Hovsherad

              Comment


              • #8
                SF`ene har bredere blader, noe som gir mer effekt på lave RPM, absolutt verdt å prøve ting for det er ufattelig fascinerende å "oppdage" forskjellene i praksis.

                På Funtanaen med YS110 i nesa flyr jeg med så liten propell som 16x4W (wide) for å ha punch ut av hovring men det gir for høy RPM på motoren (10600) , prøvde med 16x6W som gir passe turtall på max (9600RPM) men det ble for stor fart og jeg mistet punch. Må bytte understell og prøve 17x4W og 18x4W for å optimalisere. Det er en artig bit av hobbyen om man liker å utforske og erfare sakene selv
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment

                Working...
                X