Announcement

Collapse
No announcement yet.

Triton lader, NiMh problemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Triton lader, NiMh problemer

    Hei! Når jeg skal lade mitt 7,2V 3300mAh NiMh batteri, så får jeg feilmelding;

    [Error]
    Batt.T too low


    spm 1:
    Hva skyldes det?

    Men når jeg setter ladern til NiCd istedet, så lader det samme batteriet fint.
    så da er spm nr 2;
    Er det skadelig for mine NiMh batterier at jeg lader de med NiCd programmet på laderen?
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

  • #2
    I motsetning til NiCD, avgir NiMH batterier varme under HELE ladeprosessen, ikke bare når full-lading oppnås, sånn som NiCD gjør.
    Dette gjør at NiMH kun bør lades med halve ladestrømmen av det NiCD kan, såfremt det ikke er noen temperatursensor på laderen for å begrense ladestrømmen.
    Selv om ladekurver er nesten identiske, er det forskjellige spenningsnivåer under ladeprosessen.

    Så NiMH og NiCD-ladere senser forskjellig på DeltaPeak-spenning (+∆V)for å detektere når ladingen er ferdig.

    Er du forsiktig, lader med lav spenning og følger med på varmen, bør det være noenlunde OK, (men du har ingen oversikt over når batteriene EGENTLIG (kjemisk sett) er ferdigladet)...
    Dette er slik jeg ser det ikke noen god permanent løsning....

    Det er enten noe bøss med cellene (i og med at det rapporteres om feil terminalspenning), eller at det er noe bøss med NiMH-programmet på laderen din...

    Ta med deg pakken til noen som har en NiMH-lader og sjekk der..
    Prøv også andre NiMH-pakker på laderen din..

    Sånn at du får eliminert vekk hva som er i orden og hva som ikke er i orden....


    Happy charging!

    Comment


    • #3
      Jeg har nettopp laget et par nye RX-pakker av NiMh-celler (KAN950) og dem gikk det etter programmet å lade, utlade og fylle igjen. Men for noen uker siden prøvde jeg å finne statusen på noen billige NiMh jeg tenkte å bruke og de cellene klarte ikke min Schulse å bli klok på i det hele tatt. Så de går i spesialavfallet... Virker som det er ymse kvaliteter ute og går på batterier, men det visste vi jo.
      Og det er vel -DeltaV du mener Alfalfa, ikke + ?
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Hei.

        Lader selv mine ni-mh batteri med ni-cad/ni-mh lader. (Protech Delta peak). Det er jo samme voltstyrke på ni-mh og nicad cellene. Eneste forskjellen er vel at ni-mh cellene er det mer trøkk over. Du må bare passe på at ni-mh batteriet har en temperatur over 20 grader når det skal brukes. Yter best når det blir varmt. Hvis et ni-mh batteri lagres en tid og brukes uten oppladning mister det futten med en gang. (har jeg lest og hørt).
        Men hvorfor det ikke lader på nimh programmet skjønner ikke jeg??
        Hvis batteriet fungerer bra, så kan det vel være noen form for programmering på laderen. Kjenner ikke til den laderen så godt. Prøv å utlade batteriet for å så lade det opp.
        Kan hende det hjelper.

        Comment


        • #5
          Om du bruker temp sensor så ta den ut og forsøk igjen.
          Hvilken spenning har pakken?
          Satt rett antall celler?
          Om du stiller ned delta V burde det være greit.

          Comment

          Working...
          X