Announcement

Collapse
No announcement yet.

Massive glitch problemer med Electon 6 i T-Rex 450XL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Massive glitch problemer med Electon 6 i T-Rex 450XL

    Var hos Trond (X-mode) før sommerferien og handlet inn full pakke!

    Den nye 450XL , med 3200KV motor, (Ikke CCPM men det får duge...)

    "pakken" Har med Electron 6 mottaker, 401 gyro og dessverre bare Eclipse 7 radio, den for også duge!
    Ville kjøpe allt hos han slik at jeg kan komme tilbake å få noen hint og litt
    veiledning.......

    Har flydd en 5-6 paker, så jeg bestemte meg for å reise på "stripa" til BMFK. Trond advarte mot at det var problemer der med forstyrrelser??

    Jeg er ikke akkurat erfaren, men T-rex'en hoppet og danset i eget tempo
    1. pakke klarte jeg å hovre ut men ikke andre.....

    Gikk i bakken i det heldigvis veeeldig høye gresset.

    Spørsmål: Vil det hjelpe å sette inn en Hyperion DSP 6ch SC Reciever
    ( Siden finnes ikke) eller hva må til? Kan PMC mottakerene til Futaba (tror den heter 146...ett ellerannet) brukes sammen med Hitec senderen?
    JAH@
    \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
    T-Rex 450XL
    T-Rex 500CF
    Styrker

  • #2
    Hørtes ut som det er et eller annet lokalt fenomen der...
    Electron6 er jo en DS-mottaker, tror ikke jeg ville legge skylda på den uten videre, men Hyperion er bra. Har du glitcher når du flyr andre steder?
    I tillegg til å holde RX lengst mulig unna ESC har det vist seg å være en god idè å korte ned kablene så mye som mulig, både fra motor til ESC, men spesielt også fra batteriet til ESC hvis man har trøbbel!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Originally posted by joo
      Hørtes ut som det er et eller annet lokalt fenomen der...
      Electron6 er jo en DS-mottaker, tror ikke jeg ville legge skylda på den uten videre, men Hyperion er bra. Har du glitcher når du flyr andre steder?
      I tillegg til å holde RX lengst mulig unna ESC har det vist seg å være en god idè å korte ned kablene så mye som mulig, både fra motor til ESC, men spesielt også fra batteriet til ESC hvis man har trøbbel!
      Noen plasser er det et problem andre ikke.....

      Hjemme i hagen er det ikke helt trygt.... (Synd for det var årsaken til at jeg valgte elektro...) Det går en gammel "reserve" hyspentkabel over
      Som av og til er i bruk. Da kan jeg godta at de glithcer, men ikke på stripa til flyklubben! Eller er det bare jeg som får det sånn?

      Kablene til batteriet kan ikke bli særlig kortere... og de 3cm jeg kan kutte til ESC er vel ikke mye å snakke om?

      Prøvde ute i lunchen nå, tror ikke hale servoen er helt god!

      Står bare å durer og ingen bevegelse. Den har vert slig siden jeg først monterte den. Skudde ned på gyro gain tidligere å da beveget den seg fint, ikke nå lenger.... Kan denne ha skapt kaoset?

      Får reise inn til X-mode nå å høre....
      JAH@
      \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
      T-Rex 450XL
      T-Rex 500CF
      Styrker

      Comment


      • #4
        hei


        Hjemme i hagen er det ikke helt trygt.... (Synd for det var årsaken til at jeg valgte elektro...) Det går en gammel "reserve" hyspentkabel over
        Som av og til er i bruk. Da kan jeg godta at de glithcer, men ikke på stripa til flyklubben
        Dette er noe vi BMFK ikke er herre over, det er et kjent problem med glitch på Stend og spesielt på el. helikoptre.
        De erfaringer vi har er at du ikke får glitch med pcm mottaker. Flere i klubben har hatt problemer med glitch på Lipoly helikoptre, alle har byttet til pcm mottaker og da virker det fint uten problemer.

        Prøv med en pcm mottaker og se om det løser problemet for deg og......

        Eller er det bare jeg som får det sånn?
        Nei det er det ikke


        Mvh
        Morten
        - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
        - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
        - Krill Avanti S m/ATJ220SV
        - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


        Comment


        • #5
          Originally posted by morten
          Prøv med en pcm mottaker og se om det løser problemet for deg og......
          Har du noen å anbefale? Kan man bruke en hvilken som helst pmc mottaker til hvilken som helst radio?

          Det er veldig mye kjekkere å fly i et miljø enn å løpe rundt i skogen for å finne ett "støyfritt miljø"!
          JAH@
          \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
          T-Rex 450XL
          T-Rex 500CF
          Styrker

          Comment


          • #6
            Du kan jo se om en ferrit ring hjelper men det er vel kanskje tvilsomt etter beskrivelsen.
            Har du satt gyroen i ikke-digital-servo stilling ?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tintin
              Har du satt gyroen i ikke-digital-servo stilling ?
              DS er av ja.

              Vanvittig dette her prøvde å starte opp hjemme før jeg gikk i butikken. (Når du skal gå å klage på noe er det alltid i orden, er det ikke?)

              Da var haleservoen helt stabil........???

              Noen gode mini PMC mottakere å få tak i, som passer til Eclipse 7?
              JAH@
              \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
              T-Rex 450XL
              T-Rex 500CF
              Styrker

              Comment


              • #8
                Når man får glitcher eller forstyrrelser på frekvensen så spiller det ingen rolle hva slags teknologi man har i mottageren. Hvis signalet til mottaker forstyrres (uavhengig av hvilken grunn) vil dette påvirke chopper'n uansett. Forskjellen når man bruker PCM er at slike forstyrrelser ikke fører til "glitch" (altså ukontrollerte bevegelser på modellen), men enten låser servoer i siste posisjon eller beveger de til en forhåndsbestemt posisjon. Dette betyr ikke at forstyrrelsen ikke er der, men at du ikke nødvendigvis vil merke den hvis den er kortvarig.

                Jeg har lite erfaring med Electron 6 utover den som sitter i en Stryker som kompisen min har. Forøvrig med samme oppsett som i min Stryker - børteløst. Han har tilsynelatende litt mer glitching enn det jeg har med min Schulze mottaker. I Stryker'n ligger all elektronikken så godt som oppå hverandre, og det er ikke sikkert Hitec mottageren takler dette spesielt godt. Hvis dette er tilfelle vil kanskje en Hyperion eller Schulze (hvis du får tak i) være bedre?
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Dette er noe vi BMFK ikke er herre over, det er et kjent problem med glitch på Stend og spesielt på el. helikoptre.
                  De erfaringer vi har er at du ikke får glitch med pcm mottaker. Flere i klubben har hatt problemer med glitch på Lipoly helikoptre, alle har byttet til pcm mottaker og da virker det fint uten problemer.

                  Prøv med en pcm mottaker og se om det løser problemet for deg og......
                  Dette svaret skremmer meg nesten...

                  Utifra beskrivelsen, virker det som om feltet til BMFK har relativt massive mengder radiostøy, og at grunnen til at det "fungerer bedre" med PCM er at PCM sin feilkorrigering kamuflerer problemet. Snakk om å skyve ting under teppet!

                  Jeg skal være helt enig i at PCM er MYE mer robust imot støy enn PPM, men problemet her vil være at støyen faktisk fortsatt er der, og istedetfor å finne årsaken til støyen, har man valgt å skjule den. Å fly videre når man VET det er radiostøy er vel på grensen til uansvarlig?

                  Nå har jeg aldri vært på feltet til BMFK selv, men kan noen av dere som er kjent der ute fortelle om dette "tilfeldigvis" ligger i nærheten av:

                  A) Høyspentledninger (enten luftbåren, eller nedgravd)
                  B) Radarutstyr
                  C) Radiosendere, f.eks. TV-master
                  D) Firmaer med BILLIG trådløst-nett-utstyr

                  At dere har generelle radioproblemer på feltet deres er IKKE et salgsargument for PCM, det er et argument for at dere må finne ut HVA SOM LAGER PROBLEMENE!

                  *sukk*

                  //Svein
                  Med forbehold om dårlige dager:

                  Svein Skogen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by sskogen
                    [Nå har jeg aldri vært på feltet til BMFK selv, men kan noen av dere som er kjent der ute fortelle om dette "tilfeldigvis" ligger i nærheten av:

                    A) Høyspentledninger (enten luftbåren, eller nedgravd)
                    B) Radarutstyr
                    C) Radiosendere, f.eks. TV-master
                    D) Firmaer med BILLIG trådløst-nett-utstyr

                    At dere har generelle radioproblemer på feltet deres er IKKE et salgsargument for PCM, det er et argument for at dere må finne ut HVA SOM LAGER PROBLEMENE!
                    Den ligger jo relativt n'rmt Flesland flyplass.... (Mulig å flytte denne??)
                    JAH@
                    \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
                    T-Rex 450XL
                    T-Rex 500CF
                    Styrker

                    Comment


                    • #11
                      Tror neppe det går an å flytte flesland...

                      Desverre er det at dere har modellflyfeltet i et område med radiostøy et kraftig hint om at klubben deres bør se etter et annet sted å ha feltet.

                      Hvis klubben deres ligger i flight-path for flyplassen, må dere nesten påregne at dere har omtrent alle støykilder på listen, og derfor vil få alt mulig av "rare" problemer.

                      //Svein
                      Med forbehold om dårlige dager:

                      Svein Skogen

                      Comment


                      • #12
                        Jeg er enig i at PCM ikke er noen løsning her, men rett og slett få tak i en god spektrum-analysator og noen som KAN bruke den. Så må det måles på siten, og gjerne bruke programvare for å lage interferens-kart basert på måleresultater og sette dem sammen med alle frekvensene som brukes til RC.
                        Jeg har fløyet en del inne på flyplasser (og jobbet/jobber der) uten å oppleve problemer (PPM). Har også arrangert RC-treff på flyplasser med VOR/DME-anlegg men ikke på noen steder som har radarsystemer! Måleprosedyrene som anleggene på flyplasene er pålagte er ganske så strenge (nødvendigvis!) og uhumskheter i spektret lukes kjapt bort. Den verste faktoren her er kanskje radarsystemene som ikke nødvendigvis gir "normal" interferens, men det er snakk om ganske høye effekter i pulsene...
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Som joo er inne på så tror jeg at det er interferens mellom flere kilder, en slags kryssmodulasjon som lager mesteparten av problemene..

                          Dette skaper støy over flere frekvensområder og er nærmest håpløst å regne seg frem til, pg.a. refleksjoner etc..

                          Eneste gode muligheten er å ha en spectrumanalysator og gå over hele området...

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by joo
                            Jeg er enig i at PCM ikke er noen løsning her, men rett og slett få tak i en god spektrum-analysator og noen som KAN bruke den. Så må det måles på siten, og gjerne bruke programvare for å lage interferens-kart basert på måleresultater og sette dem sammen med alle frekvensene som brukes til RC.
                            Jeg har fløyet en del inne på flyplasser (og jobbet/jobber der) uten å oppleve problemer (PPM). Har også arrangert RC-treff på flyplasser med VOR/DME-anlegg men ikke på noen steder som har radarsystemer! Måleprosedyrene som anleggene på flyplasene er pålagte er ganske så strenge (nødvendigvis!) og uhumskheter i spektret lukes kjapt bort. Den verste faktoren her er kanskje radarsystemene som ikke nødvendigvis gir "normal" interferens, men det er snakk om ganske høye effekter i pulsene...
                            Vet ikke hva jeg skal si jeg er jo bare en nybegynner med stikkeskjelv....
                            Det virker jo noe rart at man kan fly store 90 modeller uten problemer, men jeg som har en liten e-støvsuger maskin skal ha dette...?

                            Det var i hvertfall ikke meningen å sette igang en massehets av BMFK!
                            (Karene som var der den kvelden var veldig hyggelige!)
                            JAH@
                            \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
                            T-Rex 450XL
                            T-Rex 500CF
                            Styrker

                            Comment


                            • #15
                              Hei


                              Å fly på stend er ikke noe problem med vanlig fuelhelikopter og fly og el. fly med ppm, men vi er plaget av støy med små el. heli ( og stortsett bare det ) vi har funnet ut at dette problemet ikke er der med pcm mottaker på disse modellene derfor ville jeg anbefalle å teste det.

                              sskogen, du må være lettskremt BMFK hadde aldri drevet modellflyaktivitet på stend hvis det var et generelt problem med støy og fare for usikker flyging, det er det ikke.

                              jeg er 99% sikker på at flere går i bakken pga. "stikke turbulens"

                              mvh
                              Morten
                              - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                              - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                              - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                              - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                              Comment

                              Working...
                              X