Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radiotest: Futaba 14MZ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radiotest: Futaba 14MZ

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Konge-test
    Denne skal jeg bruke for å jekke ned en Multiplex fanboy litt
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Trodde lenge du bare hadde kopiert og sakset litt fra en MPX test.
        Slik jeg ser det er dette neste steg i lett programerte og logiske radioer, ikke uten en sterk MPX inflytelse. Det er lett å se hva den er ment å konkurere med. Noen ting som synes fornuftig er grafene som viser flere oppsett oppå hverandre (snadder), den store skjermen (håper den holder til vinteren, men jeg har tvil), og synthesizer teknologien som nå skyller inn over oss (hipp hipp hurra). Om denne radioen er verdt 10 høvdinger mere enn en Royal evo 12 eller en Profi mc 4000, må nok bli opp til den enkelte å bedømme, men steget opp til 14MZ virker ikke å være på det nivået. Uansett pris, så har Futaba hevet listen og det skal vi vere glad for. Spesielt JR og Airtronicks må skjerpe seg betydligt i dette selskapet, da det nå ser ut til at 14MZ leverer varene.

        Takker for en særdeles bra og informativ test, som ihvertfall for meg oppsumerte det jeg føler en trenger å vite om 14MZ i forhold til resten av røkla.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Futaba leverer utvilsomt varene denne gang, uten at vi skal henge oss så altfor mye opp i Multiplex. En slik religiøs debatt om hvem som er best av mora eller dattera kommer det sjelden noe matnyttig ut av..

          Faktum er, uansett hvordan man vrir og vender på det, at stort sett det som trengs av miksere og muligheter finnes fra før på div. sendere. Uten at jeg har gjort en nær studie av det tror jeg at 14MZ'n har samlet me under samme tak enn noen annen til nå. Det er dog ikke poenget. Poenget er måten de har gjort det på. Enkeltheten, den røde tråden som gjennomsyrer alle innstillingsskjermer, det grafiske grensesnittet og muligheten til å tilpasse senderen slik som du vil ha den.

          Husker du forøvrig hva 4000 kostet da den var ny?! Det var ikke reint lite det heller.....eller 3030 for den saks skyld

          Som nevnt i artikkelen også så må man ikke se på dette som en sender for massene (selv om den selger i bøtter og lass), men som et flaggskip som skal demonstrere ny teknologi i praksis og bane vei for lignende løsninger på de mer "folkelige" sender'ne. Det har en liten stund ryktes om at det kommer en lillebror - 12MZ.

          Hyggelig at du likte testen Blir spennende å se hva som kommer fremover!!
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Som en svært kritisk, men tilslutt lykkelig eier av en 14MZ må jeg innskyte ett par ting:

            1) Med en overgang fra den stein-solide JR10x til Futaba 14mz føles sistnevnte som et billig plastprodukt fra østen, der blårussen har skrudd igjen på utvuiklingskostnaden når elektronikken skulle pakkes inn. Alså:Førsteinntrykket mitt var langt fra bra. På 10X`n var alt der det skulle og den bare LÅ i hånda som en naturlig forlengelse av fingrene. Slik var det ikke med Futaba`n,- den må vennes til.

            2) Det er kult med masse gadget-funksjoner. Men, jeg mener fortsatt at ett topp-produkt som dette ikke skal ha kalender, mp3 spiller og andre unyttige funksjoner. Om man sammenligner litt mot dyrt Hi-fi-utstyr: Det er ikke equalitzer, blinkende dioder eller "mute funksjon" på Conrad-johnsen, Doxa eller Adyton forsterkere!

            3) Programmeringen er veldig enkel, men det er litt ittiterende at alt går litt tregt.

            4) Så langt er det altså ikke så veldig bra....
            Dette var på fredagskvelden og jeg begynte en stund å lure på hva jeg skulle med denne senderen. Men, jeg tenkte den skulle få en sjanse så jeg koblet opp ett helikopter med gode digital-servoer, Fromeco strømkilde og den medfølgende 3. generasjons PCM mottaker og dro på lørdag ut for å fly. Etter få sekunder i hover fikk jeg god-feelingen! YES, dette var enda mye mer presist enn tidligere. Allerede på bakken så "kjenner" man at servoene følger stikkebevegelsen bedre. Og i lufta merkes dette enda bedre med ett helikopter som blir enda mer kontant og nøyaktig! Helt rått var det
            Noen vil kanskje si Placebo-effekt, men prøv en slik sender/mottaker på ett par gode digitaleservoer og du er hekta!
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #7
              Det man er vant til er ofte alltid bedre....til man blir vant til noe nytt.

              En liten kommentar om bruk av 5014 på heli, Tom Erik. Det har vært rapporter om maskiner som går i uforklarlige failsafer med kombo 14MZ og 5014. Opphavet ligger visstnok i ørsmå gnissninger som skaper forstyrrelser. Disse er ikke store nok til å bli plukket opp av vanlige PCM systemer, men påvirker den økte følsomheten på dette nye systemet. Jeg har ikke hverken opplevd eller sette dette sjøl, men har bådde snakket med de som har opplevd det og lest om det på nett. På fly er ikke dette noe problem (bortsett fra de som har MYE karbon i seg eller flyr på 72Mhz. Det kan altså bli FOR følsomt viser det seg.
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment

              Working...
              X