Announcement

Collapse
No announcement yet.

noe jeg virkelig ikke skjønner med børsteløst...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • noe jeg virkelig ikke skjønner med børsteløst...

    hmmm jeg kom til å tenke på en rar sak..
    for på børsteløse motorer så har man et tall i KV. i mitt tilfelle 1360KV og det er hastigheten per volt om jeg har fått det med meg rett.
    men jeg har lært på skolen (elektro gk og vk1) at det er frekvensen (vekselstrøm som i stikkontakta, som har en frekvens på 50 Hz) som regulerer hastigheten på en motor ...etter som dette er en 3-fase motor. og da må jo regulatoren regulere frekvensen for og regulere hastigheten
    så derfor skjønner jeg ikke bæret av at Voltan skal kunne regulere hastigheten
    flyyy *sikle sikle*

  • #2
    har også elektro både videre gående og høyskole og må si jeg har haller aldrig skjønt dette helt men var vel ikke det mest intresante på skolen heller

    det jeg tror er. høyere spenning gir ett kraftigere magnetfelt som da øker turtallet. uansett børste eller børsteløs. det regulatoren gjør på en børste løs så må den nødvendig vis omdanne dc spenningen til 3 fase ac. og så regulerer den hastigheten ved at den ikke kjører spenning på hele tiden men i pulser. jo kortere pulsene er jo skatere går den. har merket på min motor at hvis jeg bare så vidt gir trottle så går motoren og hakker fordi det er så lenge mellom/korte pulser slik at du ser motoren øker hver gang det kommer en puls.

    aner ikke om dette er rett men det er slik jeg kunne tenke meg at det fungerer, arester meg hvis det er noen som har en bedre/annen forklaring
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      A er kraften i strømmen, U er mengden, vil kansje det forklare noe? og viklingene spiller en rolle der og, fks jo mer viklinger dess mer styrke trenger du, og siden du ikke kan regulere det, så må du regulere opp mengden. inni helvetes vanskeligt forklart. men håper dere skjønner, også er jeg ikke 100% sikker på om jeg skrev det feil

      Comment


      • #4
        A ampere er strømmen, mengden elektroner som paserer... naturfag forklaringa
        V volt er hmm spenningen er ikke helt sikker hva det egentlig er.. spennings potensialet i forhold til jord eller no.
        skjønte ikke hva du mente med U
        flyyy *sikle sikle*

        Comment


        • #5
          For de grunnleggende formlene er:
          I=strømmen i ampere, med benevelse A
          U= spenning i volt benevnelse V
          R=motstand i ohm
          P= effekt i watt benevnelse W

          ohms lov sier U=R*I, R=U/I, I=U/R
          og videre har vi P=U*I

          problemet når man begynner å regne er att R som i ett motor tilfelle er motstanden i en vikling, vil ved veksel spenning være avhengig av viklingen, og da må man vite mer om trådtykkelse antall runder osv.

          en annen måte å forklare strøm/spenning forhold er å tenke på en vannslange. der spenningen er hvor stort trykk du har på vannet og strømmen er hvor mye vann som passerer i slangen
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            problemet når man begynner å regne er att R som i ett motor tilfelle er motstanden i en vikling, vil ved veksel spenning være avhengig av viklingen, og da må man vite mer om trådtykkelse antall runder osv.

            ja... pluss at i en motor induseres motspenning og greier så motorer er kompliserte greier og byne og regne på
            flyyy *sikle sikle*

            Comment


            • #7
              Regulatoren regulerer hastigheten på motorene ved å endre frekvensen. Det litt spesielle med børsteløse motorer er at kontrolleren hele tiden overvåker motoren for å se hvordan timingen på pulsene i de 3 fasene skal styres. Avhengig av motor,last og spenning justerer regulatoren frekvensen slik at motoren får en fin gange. Jeg veit ikke helt hvordan kV-ratingen er definert, men en motor har jo forskjellig turtal avhengig av propellstørrelse, så en motor på 1000 kV vil ikke gi 10000 rpm ved 10Volt uansett last.

              edit: en nyttig link: http://www.slewin.clara.net/elec/tmotor.htm
              -Jon Helge Nistad

              Comment


              • #8
                Originally posted by tyor
                For de grunnleggende formlene er:
                I=strømmen i ampere, med benevelse A
                U= spenning i volt benevnelse V
                R=motstand i ohm
                P= effekt i watt benevnelse W

                ohms lov sier U=R*I, R=U/I, I=U/R
                og videre har vi P=U*I

                problemet når man begynner å regne er att R som i ett motor tilfelle er motstanden i en vikling, vil ved veksel spenning være avhengig av viklingen, og da må man vite mer om trådtykkelse antall runder osv.

                en annen måte å forklare strøm/spenning forhold er å tenke på en vannslange. der spenningen er hvor stort trykk du har på vannet og strømmen er hvor mye vann som passerer i slangen
                jeg forklarte jo grett det der med veldig få ord.

                skal du rekne mer på det, så må du vite kvaliteten på alle ledninger, må ha alle data på batteri, dvs tomgangspenning osv osv, hvordan batteriet "beveger seg" på forskjellige belastninger. du må også vite styrken på magnetfeltet, så begynner cosinus , cosmy (sies fy) så har du tap pga varme,virkningsgrad , strøm tilført og strøm avgitt osv osv jævlig mangen faktorer, men alt i alt så er det sikkert en jævlig lett forklaring på hvorfor det står KV på motoren din

                Comment


                • #9
                  hehe når det gjelder utregning... for all del ikke glem kvadratroten av 3 :P
                  forbanna matematikk i elektro.. og jeg som var best i matte på ungdomskolen
                  flyyy *sikle sikle*

                  Comment


                  • #10
                    nei for all del ikke gløm den! hehe

                    Comment


                    • #11
                      KV står jo ror runder pr volt. og er vel uten last tror jeg. den st motoren jeg har er oppgitt til 1000KV men den er oppgitt til 6000rpm med en 9x5 prop ved 3s lipo (er ikke sikkert jeg husker helt rett tall men bare ett eksempel)

                      så KV tallet er vel for at vi skal vite hva motoren egner seg til. lavt kv = lavt turtall større propell og 3D. høy KV= mindre propell og raskere fly.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Hei

                        -Kv-

                        Interessant problemstilling som jeg ikke har noe orakelbelysning på. Personlig har jeg aldri lagt stor vekt på Kv faktoren ved børsteløse motorer. Dels på grunn av fravær av standard målemetode, og dels fordi Kv sier svært lite om motoren. Mange måler Kv som en motors fritt løpende (freerun) RPM dividert med tilført spenning til motorens ESC.
                        Kv sier ikke noe direkte om motorens dreiemoment. Allikevel sier Kv noe om hvordan en spesifikk motor vil egne seg til direktdrift eller i et oppsett med gir. Det er etter min oppfatning slik at en motor med lav Kv synes å ha større ”dreiemoment” og at den derved kan dra en større propell i motsetning til en motor med høy Kv som tilsvarende har lavere dreiemoment og følgelig bør brukes i en giroppstilling.
                        Slik jeg ser det er Kv som motorparameter av noe begrenset verdi.
                        For å bestemme en brushless’ egenskaper er det en rekke andre parametre som er viktige. Etter min vurdering hadde en sentral database med motorparametre, målt på like vilkår, vært gunstig for valg av riktig motor til konkret oppgave. Jeg tror MFN sjefene tenker noe i en databaseretning utpå høsten engang ………..flott………….

                        Et eksempel til slutt:
                        En motor med Kv på 1300 vil løpe fritt (freerun) med ca 14430 RPM på et ferskt 3s lipo (11.1 volt). En motor med Kv = 2800 vil tilsvarende ha en freerun på om lag 31080 RPM. Man setter neppe en APC SF 10 x 4.7 for direktedrift på den siste motoren… eller……..

                        Comment


                        • #13
                          asså det du mener er at en med lav KV er en sterkere motor enn en med høy KV?
                          flyyy *sikle sikle*

                          Comment


                          • #14
                            hvis du med sterkere mener større torque eller dreiemoment er nok svaret ja. Men begrepet sterkere motor inkluderer andre parametre også så spørsmålet har vel ikke noe entydig ja - nei svar.

                            Comment


                            • #15
                              I motsetning til Per har jeg sett litt av verdien med kV-benevnelsene på motorer. Spesielt siden vi ikke finner samme dataene på forskjellige fabrikat. (Noen som skjønner Hacker/Axi-sammenligning?) Leverandørene har Watt, kV, gram, RPM med bestemte propellere osv som verdier i herlig blanding. Så jeg bruker dataene så mye jeg kan og prøver å skjønne hva motorene kan brukes til...

                              kV er ubelastet verdi (uten propell). Med "full gass". kV forteller meg først og fremst hvilken "type" flyging den duger til siden man bruker stor diameter og liten pitch til saktegående fly og 3D og vil ha lav kV (700-1200 f.eks) ved direktedrift. Til raskere fly som acrokjerrer med stor pitch på propeller er det viktigere med turtall. Til vifter/DF er turtallet det som gjør at vifta fungerer, og da er en kV på 4-5000 nødvendig!

                              Som Per også nevner er kombinasjonen med gir en bit av regnestykket for dem som vil ha sånt bråk og mekk på flya sine. Giring er en egen vitenskap oppi alt dette.

                              Spesielt nyttig er kV-verdien når man sammenligner to tilsynelatende like motorer (samme Watt). Så er det om å gjøre å forstå dreiemomentet oppi dette.
                              To 700W motorer med hhv 800 og 1800 som kV burde begge duge til ei acro-kjerre på 2 kilo ikke sant (350Watt/kilo er godt med motor!) Men hvilken skal man velge? Altså acro; man vil holde jevn og bra fart så man velger f.eks en 12x12 propell... På motoren med høy kV passer den ypperlig, flyet holder høy fart og propellen har nytte av den store pitchen siden motoren holder den i "rette" turtallsområdet i forhold til høy fart. Bruker du motoren med lav kV vil du derimot aldri komme opp i fart siden turtallet rett og slett er for lavt til å utnytte propellen. Alternativet er å sette på rett propell som kanskje er en 15x4. Nu får motoren virkelig yte det den skal, men pga liten pitch og lavt turtall blir farten for liten og dreiemomentet kommer ved langt lavere flyfart. OK, den er rask på takeoff og kan aksellerere flyet godt vertikalt fra liten fart. Aner vi at dette er mer 3D-leking enn acro...? Voila
                              (PS: propelleksemplene er IKKE noe å bruke konkret... bare eksempler)

                              Antall poler og trådtykkelse gir som dere har skjønt forskjellige egenskaper. Er det få poler i en motor er det lengre "mellom" hver pol og motoren får opp dreiemomentet først når turtallet er høyt. Med mange poler er det mye mer dreiemoment å hente på lave turtall.
                              Tynne tråder i viklingene gjør at oppsettet kan kjøre med høyere spenning uten at strømmen blir så stor som med tykkere tråd. Siden effekten P=I x U er det naturlig å bruke høye spenninger og holde strømmen nede når man vil opp i effekt. Ser vi på typiske store motorer for 120-fly trekker dem gjerne ikke mer enn 45-50 ampere i snille oppsett. Samme strømmene kan vi se i små motorer i 30-modeller. Forskjellen ligger i nettopp spenningen. Den lille saken har kanskje 3S LiPo mens storingen kjører på 10S.
                              Spenninger kan vi øke ved å stacke pakker enkelt og greit, men store strøm-mengder er det verre å handle. Krever myyye batteri, store kvadrat på kabler og gir mer tap i form av varme.

                              Joda Per, vi har vridd huene en del når det gjelder motordata. På depron er vi interesserte i thrust i gram, liten vekt og lavt strømforbruk mens større modeller gjerne er mer interessert i minimum watt-mengde å trå til med... Så hvis noen har geniale idèer om hvilke parametre som er viktigst og essensielle er det bare å kjøre på med forslag! (Her bør vi lage en egen tråd for ikke å forvirre...)
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X