Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kvalitet på batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kvalitet på batteri

    Skal skaffe meg noen 3s celler, lurer på erfaringer og kvalitet på disverse merker.

    Er det virkelig slik at e-tec pakkene er verdt dobbel pris i forhold til feks ST model sine celler?

    Noen som har utladnings kurver eksempelvis.


    Hva bør en satse på: Li-Ion Eller Li-Po?

  • #2
    Li-Ion hvis du skal bruke dem til RX med Fromeco, eller UBEC, eller SBEC.
    LiPo hvis det er snakk om motorbatterier.

    Ja, det er absolutt forskjeller! De fleste leverer batterier ratet til 10C, kanskje 14C, men nå begynner det å dukke opp saker som er ratet til 20C
    Har utsatt mine innkjøp av 10S i påvente av hotte nyheter som kommer snart.
    Bedre batterier gir mer ytelse men krever sannsynligvis enda mer av brukeren. Kjøres inn pent, ikke tømmes helt ned hele tiden og lagres kjølig...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hei

      Jeg testet for ikke altfor lang tid siden en del ”vanlige” LiPo batterier med tanke på å finne ut evnen til kontinuerlig 10C belastning. Batteriene hadde vært noe i bruk fra før.

      Det gikk ikke så bra.

      Jeg sjekket opp en del datablader, men jeg fant ut at det var lite dokumentasjon der ute. Bortsett fra KOKAM.
      Noen konkrete spørsmål fra meg i tråden er

      1.
      Vet noen om, eller har man funnet noe kjekt lesestoff som sier noe om temperatur og cellespenning ved kontinuerlig10C belastning?

      2.
      Jeg ser at Apogee omtaler ”break in” av LiPo, men det er også det eneste jeg har funnet. Igjen blir spørsmålet om noen har oppdaget noen andre skriftelige, lesverdige kilder som gjør teknisk rede for break in?

      3.
      Det skjer stadig nye framskritt innen LiPo men har noen sett datablader som sier noe om ytelser i retning av 20C kontinuerlig drift?
      -Med opprettholdelse av cellespenning og akseptabel temperatur er jo slike batterier topp spennende bokstavelig talt!

      4.
      Lagring av LiPo er vel mest aktuelt for ”distribusjonslagrene” men kanskje også for oss RC folk når regnet siler ned i mer enn en måned av gangen.
      Ut fra det jeg har lest av litteratur trekker jeg slutningen at lading til ca 3.7 volt pr. celle (nominell cellespenning) og lagring rundt +5 grader skal være gunstig.
      Selvutladningen er om lag 8% pr. mnd etter det jeg har sett, så når været klarner opp kan LiPo batteriet gis en ladetopp til 4.25 volt og så er det ut å fly!

      Jeg elsker manualer/datablader og er derfor takknemlig for gode tips.

      Fra mitt ståsted kan det synes som om et godt motoroppsett består av en god motor, velfungerende ESC (som kutter soft ved 3 volt cellespenning - det betyr 9 volt for et 3s batteri )og egnet propell, slik at belastningen ved ca 80% throttle utgjør mellom 5C-7C av LiPo batteriets kapasitet. Hvis 60 - 70% throttle er det som skal til som maks. for de fleste manøvre vil man ikke ha bruk for 100% throttle annet enn i korte deler av flyøkten. Med andre ord: jeg bruker LiPo noe konservativt.

      Comment


      • #4
        Gikk ut og gjorde noen kjappe målinger på mitt lipo for morro skyld. nå skal det sies at det var ikke helt topp ladet men det gir jo kanskje ett forhold.

        Det er ett St 3S1P 1100mah som er ratet til 10C. motoren er en ST børsteløs med 9x6 propell. på data fra motoren skal den med 3S trekke ca 10A og gi ca700g trekk med en 9x5 prop.

        Gjorde 3 målinger av spenning og strøm ved 0 gass 1/2 gass og full gass. fik da at spenningen på batteriet ved ubelastet var 11,2V ved 1/2 gass 11,2V ved full gass 8,3V
        strømmen var 2,7A ved 1/2 gass og 8,3 ved full gass.

        Ser da her ett tydelig tegn på at batteriet synker dramatisk i spenning når man belaster det. venter noen nye i posten som skal tåle det dobbelte, blir morsomt og se hva de gir.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Originally posted by Paddy

          In english unfortunately, but I can strongly recommend Gibbs Guides "Lithium Batteries" which has a good reputation in the UK - soon available here...

          Litt off topic, men

          Sjekket på nettet, men den ser ikke ut til å være lett å få tak i.

          Jeg forstår det slik at du skal ta den inn til Norge?
          Du har den antakelig, og har lest den vil jeg tro?

          Hvor tror du den kan bestilles hvis man ikke vil vente på ankomst til Norge?

          Comment


          • #6
            Her er noe generelt, men neppe dyptpløyende nok for deg Per: Battery University
            Har leita etter noen henvisninger til datablader jeg var borti for bare ei uke siden, men finner dem ikke igjen. Dukker dem opp får du vite det!

            Jo det er nye ting på gang hele tiden. Vet PQ er frekke nok til å oppgi 20C på de nyeste, men dem er bare 16C i praksis. Aner meg (rykter) at andre av de seriøse kommer med nytt snacks på høsten.

            Men mine "gamle" FlightPower Extreme har en "komfortsone" på 14C og tar bursts på 20C... Bør vel koble disse til mitt nye E-Meter som jeg hentet fra Griffin nettopp og se hvordan dem oppfører seg med tung last...?

            Har du lest denne Per: (MFN) ModellflyNytt.no
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Det er jo ingen vits å trekke 20C kontinuerlig med mindre man flyr noen slags spesiell konkurransesom for eksempel pylonracing. Ved 20C kontinuerlig har man jo bare 3 minutters flytid. Dessuten veier 20C batterier mer enn tidligere generasjoner. Joda, det er fint å ha mye å gå på, men det er ikke nødvendig med 20C kontinuerlig spør du meg.

              Comment


              • #8
                Og jeg som newbie er nødt til å spørre hva 20C egentlig er?
                Christer Johansen

                Comment


                • #9
                  1C er lik kapasiteten til batteriet. dvs. er batteriet på 1000mah så er 1C=1000ma som er 1A. 20C vil da bli 20A.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Puttzor
                    Og jeg som newbie er nødt til å spørre hva 20C egentlig er?
                    20C betyr at batteriet kan levere 20*kapasiteten til batteriet, f.eks. 20*2500 mah = 50A

                    Vær oppmerksom at C rating av noen oppgis som max, mens av andre produsenter som kontinuerlig.

                    kontinuerlig leveringsevne er typisk fra 60-85 % av max leveringsevne alt avhengig av kvalitet på cellene.
                    Alf Surdal
                    Hovsherad

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kvalitet på batteri

                      Originally posted by corydoras
                      Skal skaffe meg noen 3s celler, lurer på erfaringer og kvalitet på disverse merker.

                      Er det virkelig slik at e-tec pakkene er verdt dobbel pris i forhold til feks ST model sine celler?

                      Noen som har utladnings kurver eksempelvis.


                      Hva bør en satse på: Li-Ion Eller Li-Po?
                      Jeg skal forsøke å svare konkret på spørsmålet ditt.
                      Tror du skal glemme Li-ion.

                      E-Tec eller ST, tja, priser på lipo i dag er som prisene i matvarebutikkene.

                      Hva tenker du å bruke 3s lipo til?
                      Hvis du har oversikt over hva strømtrekket ditt vil bli så er det lettere å bestemme kapasiteten og så ta det videre derfa.

                      Comment


                      • #12


                        I'm in touch with the author already, Per...coming soon...will keep all informed...

                        Comment


                        • #13
                          Skal ha det til en børsteløs i en form,osa, men blir sittende i en e-starter til formosaen er fefdig bygd.
                          Blir vel en apache 300 med tilhørende apache ESC.

                          Kjenner ikke strømtrekket på denne motoren, men kasnje dere har forslag til andre og mer spennende motorer som ikke koster skjorta.

                          350 motoren i e-starteren, er sliten og trøtt (les defekt) og må uansett ha noe i nesa, hvorfor/hvorfor ikke børsteløst?

                          tar imot alt av tips

                          Comment


                          • #14
                            tahustvedt: Det fokuseres mye på belastningskapasiteten ja, det som er mer interessant er at vi kanskje kan gi på mer strøm under ladingen! Vi får vente og se hva som kommer

                            Puttzor: Flott at du spør!

                            Paddy: Jeg vil ha/vite jeg også

                            corydoras: Min anbefaling blir å kjøpe en AXI 2808/24 med bakmontasje til... Sett på en liten propell til E-Starteren (8x4E) og ha mye mer enn nok effekt og lavt strømforbruk på 3S (15A på full rulle). Når du hiver motoren i en Formosa kan du hive på opptil 10x5E og ha krefter nok til å trekke to Formosaer vertikalt!!! Batteri til denne motoren: det bør klare 25A i bursts, et GODT 1660mAh eller 2000mAh er et sted å begynne.
                            Mine favorittbatterier er FlightPower Extreme Carbon, hvis du handler deg et par sånne vil du skjønne hvorfor... Men til AXI`en duger f.eks "vanlige" FlightPower 1600 eller 2200... Alternativt Apogee eller E-Tec.
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by corydoras
                              Skal ha det til en børsteløs i en form,osa, men blir sittende i en e-starter til formosaen er fefdig bygd.
                              Blir vel en apache 300 med tilhørende apache ESC.

                              Kjenner ikke strømtrekket på denne motoren, men kasnje dere har forslag til andre og mer spennende motorer som ikke koster skjorta.

                              350 motoren i e-starteren, er sliten og trøtt (les defekt) og må uansett ha noe i nesa, hvorfor/hvorfor ikke børsteløst?

                              tar imot alt av tips
                              OK
                              Her var det altså ikke bare spørsmål om batterikapasitet.
                              Når det gjelder Formosa så kjøres den med mange ulike oppsett.
                              Jeg har ikke formosa selv, men en minifuntana med AXI.
                              Det er jo mulig å benytte AXI eller Hyperion outrunnere som får mye skryt. Hyperion har jo også gode regulatorer (ESC) til motorene sine.

                              Jeg foreslår at
                              -du først tar kontakt med Moss hobby som har god Formosaerfaring og kan gi et godt oppsett.

                              -søker på forumet med formosa som søkeord og les hva andre har gjort av oppsett/erfaringer.

                              -sjekk ut annonserekka på mfn hovedsidens venstre side med hensyn til AXI / Hyperion løsninger. Ingen av disse "koster skjorta" selv om konvertering til børsteløst nødvendigvis koster noe. Men det kan brukes i flere modeller, husk det!

                              LiPo, tja, antakelig vil du bli anbefalt noe rundt 3s1p 1200 maH til mellom 400 -460 et sted.

                              Lykke til med prosjektet

                              Comment

                              Working...
                              X