Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fra Elektrisk til Fuel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fra Elektrisk til Fuel

    Hallo, godt folk!

    Lurer på om det er stor forskjell fra det og fly el fly kontra fuel fly??
    Har fløyet en del el fly en stund nå og har mulighet for å få kjøpe en komplett pakke med Ready 2 flyet fra ARC. Magnum 52 motor.

    Takker!

  • #2
    Hei.

    Er i egentlig det samme, men kommer ann på hvilken type elektrofly du har fløyet. Går du fra små parkflyere til en ready blir overgangen merkbar, men fult overkommelig. Har du fløyet litt større elektrofly med balanse og sideror skulle det være en smal sak å konvertere til glowfly.
    Er du vant med fly som håndstartes eller med understell? Å kontrolere flyet på bakken kan være uvant i begynnelsen. I luften blir vel den største forskjellen at du må vende deg til motorstopp med påfølgende uplanlagt landing

    Glowfly stiller også større krav til montering av servoer/linker og radioutstyret generelt da det utsettes for mer vibrasjoner.
    Bli kjent med motoren på bakken, og ikke bli fristet til å fly før den går som en "klokke".
    Readyen du tenker å kjøpe er et glimrende valg som første glow modell.

    Sikkert flere som har innspill til ting man må tenke på.
    Ikke noe er som lukten av nitro og "vrælet" fra en glowmotor en stille lørdag morgen

    Lykke til!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Nitro
      Ikke noe er som lukten av nitro og "vrælet" fra en glowmotor en stille lørdag morgen
      eller en søndag.

      har flydd en del glow og driver å prøver elektro nå så jeg er vel i motsatt situasjon, men det du må regne med er masse olje søl på modellen og en del stygge ord over motor som ikke fungerer slik den skal til du blir litt kjent med justering osv. det jeg ser som ulempe med fuel er egentlig hvis motoren stopper i luften. med elektro så merker du gradvis når du må lande. men stopper motoren så MÅ du lande.

      uansett det er ikke noe som en glow motor som hyler og spruter olje idet du tar en lowpass over stripa med en warbird, etterfulgt av en victory roll

      blir liksom ikke det samme med elektro
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Takker! Gleder meg til lyd opplevelsen med fuel og alt som følger med det....

        Var vel sånn som jeg tenkte meg det! Farten blir vel noe større og trenger mere plass å fly på. Har fløyet mye GWS sin E-Starter med en 400 motor.
        El. flya er jo veldig var for vind. Vet du om det er mye vanskeligere å ta av med flotører enn med hjul? Det følger med flotører til Ready flyet ser du...Motor er Magnum 52, vil den takle flotører. Propel anb er 11x6 til motoren men han som selger flyet anb 10x6!!??

        Comment


        • #5
          Originally posted by oae
          Takker! Gleder meg til lyd opplevelsen med fuel og alt som følger med det....

          Var vel sånn som jeg tenkte meg det! Farten blir vel noe større og trenger mere plass å fly på. Har fløyet mye GWS sin E-Starter med en 400 motor.
          El. flya er jo veldig var for vind. Vet du om det er mye vanskeligere å ta av med flotører enn med hjul? Det følger med flotører til Ready flyet ser du...Motor er Magnum 52, vil den takle flotører. Propel anb er 11x6 til motoren men han som selger flyet anb 10x6!!??
          Det kan være litt vanskeligere å ta av med flotører hvis vannet er helt stille fordi de nermest suger seg fast til vannet. men er det litt krus på vannet så skulle det ikke være noe problem. Hvis han som selger flyet har brukt det med 10x6 propell så ville jeg prøvd det først. men en .52 motor bør vel fint dra en 11x6 og da før du litt laver turtall og evt. litt mindre støy hvis det er ønskelig. Har hatt fly fra ARC selv og den store fordelen med de flya er at de er ganske tunge så de er ikke så vare for vind, men samtidig gjør dette til at landingshastigheten blir litt større.

          Lykke til
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Originally posted by tyor
            uansett det er ikke noe som en glow motor som hyler og spruter olje idet du tar en lowpass over stripa med en warbird, etterfulgt av en victory roll

            blir liksom ikke det samme med elektro
            Nei, man slipper å vaske bort sølet etterpå, og så er det finere lyd med elektro. Bare vent til du hører et stort elektrofly på bånn drite.



            Store fly flyr bedre og raskere. Hva som drar det frem er egentlig ikke så viktig.

            Comment


            • #7
              Det er vel en del av saken ja....et fly er jo et fly!

              Comment


              • #8
                Originally posted by tahustvedt
                Originally posted by tyor
                uansett det er ikke noe som en glow motor som hyler og spruter olje idet du tar en lowpass over stripa med en warbird, etterfulgt av en victory roll

                blir liksom ikke det samme med elektro
                Nei, man slipper å vaske bort sølet etterpå, og så er det finere lyd med elektro. Bare vent til du hører et stort elektrofly på bånn drite.



                Store fly flyr bedre og raskere. Hva som drar det frem er egentlig ikke så viktig.
                skal være enig i finere lyd. men hva med realistisk lyd
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Er det mulig å få en liten to-takter til å låte særlig realistisk da...*kremt

                  Flyr både elektro og fuel nå. Begge har sin skjarm.

                  Budskap: Kjøp det flyet du! Tror neppe du kommer til å angre. Ja, det flyr en del raskere, men alt er hva en gjør det til... Noen turer, kanskje med litt hjelp, så er det null problem å lande, ta av og fly selv.

                  Første gangen jeg tok av med ARC Cessnaen min hadde jeg kun simulator flyging bak meg (om en ser bort fra de turene jeg hadde for over 10 år siden). Det gikk fint så om du er vant med stikkebevegelser bør det være null problem!
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    enig med esmel der. hvis du vil prøve glow så har du ett veldig godt alternativ. Løp og kjøp



                    esmel skrev:Er det mulig å få en liten to-takter til å låte særlig realistisk da...*kremt

                    nei er enig der det er bare at for meg som har drevet med motorer (alt fra modellmotorer til store amerikanere) snart 20 år så er det på en måte mere riktig med glow motor i ett fly. det er jo smak og behag og begge har jo både fordeler og ulemper. flyr jo også elektro selv
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Jeg flesker til med ready flyet Har noen av dere prøvd Himax 2025/4200 med gir på noen av el. modelene dere har? Får ikke dreisen på min GWS E-starter når jeg har flotørene på(har EPS400C motor 3S LiPoli)

                      Takker så mye for seriøse og gode svar!(har mye å si)

                      Comment

                      Working...
                      X