Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aldri mer O-ring propfeste!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Aldri mer O-ring propfeste!

    Jaja, i dag var jomfruturen med det nye børsteløse oppsettet.

    Fløy først 10-15 minutter med en 8040 gws prop. gikk fint det, mer power enn tidligere og brukte bare 1000 mah. Men merket raskt at 9050 propellen måtte på for å få mer fres.

    Etter lading av batteri var det i gang med hand launch. dro fint av gårde og etter en stund dro jeg det på bånn pinne opp i en vertikal. ca 50 m over bakken hørte jeg en urovekkende lyd og så en oransje propell fly av gårde i øyekroken e-starteren var konvertert til glidefly. hadde egentlig god tid og den glir fint selv med ekstra vekt. tok at par slake svinger og skulle bringe den inn for en fin landing, men problemet var at e-starteren glir altfor bra! en steinrøys nærmet seg faretruende, men var beyond point of no returnog måtte bare smelle det ned for å unngå steinene. ble et solid sprett, understellet sparatt av og en nesestyver i det flyet tok bakken igjen, nesten horisontalt. flyet ble hentet ca 0.5 m fra røysa det eneste som skjedde var at motorfestet av tre knakk, motoren er uskadet og helt fin i balanse. festet til understellet trenger bare en dæsj epoxy så er det i orden igjen.

    alt i alt gikk det bra etter forholdene, kun en halvtimes arbeid + et nytt motorfeste (ca 30 kr) som skal til.

    Konklusjon: propsaver med o-ring sucks!! i alle fall med 180W på en 9050 propell. fløy jo bra uten problemer med 8040 propen...
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    Hei Alf!

    Nå har jeg og mange andre jeg flyr med brukt o-ring feste på propellene på våre 3D fly med 10X4,7 prop over et år nå, og aldrig har vi hatt problemer med det! Kanskje o-ringen din er for stor. Den skal være så liten at det er nesten umulig å få den på (det blir mye banning når vi skal montere o-ring!). PS vårt oppsett gir ca. 780gram statisk trusth, så o-ring som propel feste mener jeg skulle være trykk testet og godkjent.

    Prøv en litt mindre o-ring neste gang!

    Happy flight!!!!

    Mvh
    Simon B. Nielsen
    Damn these things are hard to fly!

    Comment


    • #3
      ja, det vil jo hjelpe på med tykkere og mindre o-ring. har bare brukt den som følger med originalt til propsaveren.

      tror ikke styrken er en issue på mine ringer, har testet dem, men sannsynligvis er de litt for store i diametern...

      har uansett en propadapter med mutter på veg i posten nå så det blir ikke mer o-ring for meg.
      Alf Surdal
      Hovsherad

      Comment


      • #4
        Tja.... smaken er som baken, den er delt.....

        Min erfaring med o-ring prop adapter er bare positiv, og den er reddet akselen på motoren mange ganger!

        Mvh
        Simon B. Nielsen
        Damn these things are hard to fly!

        Comment


        • #5
          den reddet motoren min også når vingefestet brakk på hayaten. da stod den med propellfestet 10cm ned i torva hehe
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            hvor får dere tak i o-ringer av ulik diameter og styrke da for å tilpasse individuelt til hver propellstørrelse?
            Alf Surdal
            Hovsherad

            Comment


            • #7
              tror jeg kjøpte en boks hos biltema hvor du har masse størelser
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Mekonomen

                Mekonomen selger de løst så¨da slipper du å kjøpe 1000 stykker du ike trenger
                Lars Norberg

                Comment


                • #9
                  Da var det nye propfestet på plass med mutter altså :P
                  Alf Surdal
                  Hovsherad

                  Comment

                  Working...
                  X