Announcement

Collapse
No announcement yet.

Div Spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Div Spørsmål

    Hallo, godt folk!

    1. Hvor viktig er det å balansere propeller APC? (fuel fly)
    Ser at min Ready rister veldig når den går...,kan prop være ubalansert?
    2. Hvor ofte bør man skifte plugg 2t motor?
    3. CG punkt på Ready? Sjekkes med tank full e. tom?(tank fremfor vinge)
    4. Hvordan fester dere mottaker (løs med skumgummi rundt)?
    5. Hvordan fester dere mottaker batteri?
    6. Finnes det kabel fra radio(hitec) til pc sim FMS?
    7. Er det stor forskjell på fuel?

    På forhånd takk!

  • #2
    hallo ja skal prøve og gi deg noen korte greie svar etter mine erfaringer

    1: Når det gjelder ballansering av APC propeller så pleier jeg å sjekke når jeg skal sette på en ny propell ved å re den inn på en tynn skrutrekker og se om ett av bladene er tyngre en de andre, men har faktisk alldrig sett noen forskjell. slik at jeg bare har brukt de slik de er. mulig jeg ikke er nøye nok på dette. når det gjelder vibrasjon så sjekk att alla skruer i motorfestene osv sitter ordentlig.

    2:for å si det ærlig så vet jeg ikke. hvis motoren starter og går greit så er det vel ikke noen grunn til å dkifte, men ha alltid en i reserve da det er kipt å stå på flystripa en søndags formiddag og ikke få føydd fordi pluggen er røket.

    3:vet ikk hvor cg skal være se i manualen hvis du har den hvis ikke kan den sikkert finnes på nettet. men cg skal alltid måles med tom tank slik at du ikke får ett fly som er baktungt når tanken begynner å bli tom og du skal lande. På ett sånn fly så ville jeg kanskje lagt det litt ekstra fram også på de første turene for da er flyet mere stabilt og fly.

    4:Selv om det ikke er anbefalt så pleier jeg å bruke borrelås som jeg fester på mottekeren med CA lim og ett passende sted i flyet. men det er vel bedre med noe som gir litt mere viberasjonsdemping som skummgummi rundt og fest den med strikk eller noe sånt

    5:Batteriet pleier jeg å rulle inn i skummgummi eller bobleplast på fuel flyene. og på de jeg har hatt så har det passet med tyngdepunktet og lagt det framme under tanken også har jeg dyttet inn en litt stor svamp eller noe sånt for å holde det på plass.

    6:kabel finnes å få kjøpt på flere plasser. sjakk litt på nett butikkene er ikke sikker på hvem som har

    7:Når det gjelder fuel så kan jo det diskuteres i det uandelige. men på en 2t som det du har i readyen så bruker jeg den billigste jero fuelen med 5% nitro og er fornøyd med det. har prøvd med både 10% og 15% men kan ikke si jeg merket noen forskjell annet en den var litt mere lett startet med mere nitro. prisforskjellen er såpass stor at jeg kjøper 5% hvis de har det inne. betaler da 189kr bare for 4l

    håper dette hjalp deg litt på veg
    ps beklager alle skrivefeilene men det gikk litt fort skal ut og fly
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Heisann!

      Litt kort tilbakemelding..

      1.) Det er veldig viktig mht. slitasje og skader på fly, motor og elektronikk. Har til dags dato aldri opplevd en APC (eller noen andre) propeller som har vært helt i balanse.. Dette skaper vibrasjoner som er med på å redusere levetiden på utstyret og flyet.

      Må nesten se flyet.. En dårlig festet motor kan også skape mye vibrasjon.. En motor som går ujevnt (spes. 4-takt) kan også skape veldig mye vibrasjon.

      Sjekk at motor er festet skikkelig, at propellen er i balanse og at motor går jevnt.

      2.) Veldig avhengig av pluggtype og fueltype og hvordan det blir brukt..
      Pleier ikke å skifte plugg før den ryker eller begynner å gløde dårlig..
      Da blir motoren håpløs å starte eller den stopper når man drar av throttle..
      Skal gløde med jevn fin rød/hvit (orange) farge...

      3. Vet ikke hvor CG på Ready er (33% av korden??) sjekk manual el. hør med noen som har..
      Balanser ALLTID flyet med tom tank!

      4&5.) Jeg pleier å lime inn en balsalist på tvers av kroppen, og pakke mottager og batteri innpakket i skumgummi med strips rundt disse listene.
      Noen ganger sammen andre ganger hver for seg.. Kommer helt an på hvordan balansen i flyet er.. (Prøv å få balanse ved å flytte batteriet.. Unngå å legge vekt i flyet dersom det ikke er nødvendig...)

      6. Ja.. Sjekk www.modellfly.info eller Ute av drift...

      7. Ja... Ikke alt passer til all type bruk/motorer..
      Sjekk hva motoren din krever (olje% og nitro%) og se om du finner noen på stripa som har lite motorkrøll og se hvilket fabrikat disse bruker, og prøv din type fuel fra denne produsenten...
      Generellt er det meste av fuelen de norske hobbyforhandlerne i hovedsak forhandler av brukbar kvalitet..
      Sålenge den oppbevares (På tett kanne, mørkt og helst under 20grader) og behandles bra (bruk filter), så holder det fint.

      Det er dog viktig å merke seg at det er forskjell på hvilke typer oljer som blir brukt i fuelen.. (organisk/syntetisk)...
      Sier motorprodusenten at du skal bruke syntetisk, så gjør det, står det at du kan bruke organisk, så velg gjerne det. Syntetisk olje har dog enkelte fordeler (mindre soting/bedre korrosjonsbeskyttelse/lettere gange) enn de fleste organiske oljer.. Men de koster noe mer...

      Comment


      • #4
        Jøss... Du rakk å svare før meg jo...

        Comment


        • #5
          yepp . vi skrev vel omtrent samtidig. ser vikke har helt de samme meningene så da er det jo greit så fyller det ut litt bedre
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Takker så meget for utfyllende svar til dere begge

            Comment

            Working...
            X