Announcement

Collapse
No announcement yet.

trenger hjelp til lett utstyr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • trenger hjelp til lett utstyr

    hei fikk en HVP quick1 i posten fra Griffin i dag. sammen med 2 waypoint 6g servoer. den er oppgitt til 90g bare flyet og 115g med radio utstyr. og har ca 80cm i vingespenn.

    dvs jeg har 10g til overs til mottaker og batteri.

    også hva bør man trekke vingen med den bør vel være så lett som mulig den også.

    hvordan hengsler dere rorenepå en slik?
    Attached Files
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Hei

    det var lite......., GWS pico motaker har vel gjerne litt for dårlig rekkevidde for et seilfly, så da må det vel bli en jeti 5ch, men den veier dobbelt så mye(9g) og koster dobbelt så mye også (ca 450)

    Når det gjelder batteri så er det vel for lite med en celle lipo, så da må det bli 50mah nicd x4 eller 2 celler lipo (250mah) og en spenningsregulator.

    Ellers så går det jo ann å spare en del på de servoene, jeg bruker hyperion sine 3,7g server på 3D foamies og de virker bra. koster ca 15$

    sigve
    Sigve Haugsnes

    Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


    sigve.haugsnes.net
    www.youtube.com/bergenflyer

    Comment


    • #3
      ja jeg klarer ikke å holde meg under grensa på vekta. men må jo prøve å gjøre det beste ut av det. har ett 2s lipo som jeg tenkte å bruke og da sammen med en BEC`n på en GWS ESC. tror det blir lettere en å begynne med nimh/nicd. også har noen sånne små motorer fra friflukt fly som kanskje kan passe med en i snuten for å trekke det opp. trenger jo ikke så mye effekt her.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        115-90=25g

        3,7x2=7,4 (servoer)

        7,4+4,5+8,8(160mah lipo 2S)=20,7g
        Joda det er mulig

        Link til motaker (full range): http://www.mosshobby.no/pd1088893993.htm?categoryId=56


        sigve
        Sigve Haugsnes

        Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


        sigve.haugsnes.net
        www.youtube.com/bergenflyer

        Comment


        • #5
          takker for linken til den mottakeren den må jeg tenke litt på.

          greit det er jo selvfølgelig mulig. men i denne hobbyen så koster jo gjerne ting mer jo mindere de er hehe. hadde forresten sett feil på produkt arket også. det stod 60g fly og 115g med RC. da har jeg kanskje rundt 50g å boltre meg på og det er jo mye . skal først bygge det og veie det da så får jeg se. det er litt begrensett hvor mye penger jeg vil legge i det også da flyet kostet 120kr og servoene som jeg har kjøpt 130kr/STK. Når det gjelder lett betrekning til vingen er det noen som har noe forslag
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            da er limingen ferdig i første omgang. nå må jeg få tak i noe veldig lett trekk. la delene på en digital kjøkkenvekt og den viste 44gram, så det ser jo lovende ut foreløbig.

            Hvis noen har forslag til trekk og hvordan jeg skal hengsle rorene så spytt ut
            Attached Files
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              klarte ikke legge det til side, trekte vingen med pakketape og hengslet med det også. hadde bare en hitec hfs04mg mottaker å sette på og den veier vel 19g tror jeg 2 Waypoint W-060 servoer som veier 6g hver batteriet jeg satte på for å teste er en lipo celle på 1100mah. og den veier også over 20g. men la hele flyet på vekta og den viste da 112gram så det er jo ikke så ille. skal få tak i en lettere mottaker og ett lettere batteri, samt bytte ut pianotråd overføringene med noe lettere for eks carbon. gikk opp på toppen av en haug og kastet det igang og det seilet veldig fint utover og rorresponsen virket ok. så nå blir det å låne en liten høystartstrikk fra en i klubben å prøve om det fungerer.
              Attached Files
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Selvsagt for sent, men der er nok Solite som hadde vært betrekningen for den modellen. Alternativt Litespan og Balsaloc.

                Hengsling: Tape.

                Alternativt RX-batteri: Lithium-batterier for fotoapparat. (Ikke oppladbare, men varer leeeenge. (Knep fra DLG-gutta som er vant med trange neser på flya)
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9


                  Recommend Litespan for this little model and sew the hinges with very fine thread - this is a very old technique, contact me if you need some instructions.

                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

                  Comment

                  Working...
                  X