Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glitching

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glitching

    Debattert tusen ganger og noe jeg ikke har hatt mye av før i dag.
    Var ute og fløy Rexen for 1 time siden og alt hadde gått prima i 10-12 min.
    Plutselig i en ganske lav nose in så slapp halen, fort, klarte å ta den inn. Så litt senere skjedde det igjen og denne gangen var "Slippen" lengre og jeg klarte ikke å hanke den inn.

    Resultat: understell brukket på et sted og tuppene på de bladene jeg satte på før i dag fikk seg noen skrammer. Tape og lim fisker nok saken men jeg vil jo gjerne ikke ha mer av dette.

    Jeg gjorde 1 ting før jeg fløy. Tidligere har jeg hatt antennen i en pen liten kveil rett etter mottakeren og så inn i et vanlig antennerør som har ligget på understellet. Etter å ha sett en del Rex bilder har jeg sett mange som har strukket antennen bak til finnen, hengt den i en strikk der og så tilbake og gjennom antennerøret.

    Har aldri hatt rekkevidde problemer men har begynt å fly lengre bort så jeg tenkte det var en god ide. Vet ikke om dette var problemet, antenna kan ha vridd seg en aning slik at den lengden som gikk bakover kom borti den som gikk forover.

    Har den slik også på XL'en men nå tror jeg jeg skal se på andre varianter...

    Hadde 2 små rare hendelser også i går men tror det kanskje var ESC'en som ble overbelastet. Begge ganger ytterst i åttetallet i ganske harde svinger så lystret den plutselig ikke på aileron når jeg skulle flate ut etter svingen. Heldigvis var jeg høyt i begge tilfeller så den kom igjen før den "skled i bakken" Hadde akkurat økt duals på ele og ail så det er mulig at elevator servoen "buttet" og at dermed strøm trekket fikk en peak, hadde nok max eller nære max utslag. Får teste litt på benken.

    Noen tanker?

  • #2
    Hvis antennen går frem og tilbake like nesten like langt ved siden av hverandre, kan du faktisk ha oppnådd å nesten "fase ut" signalene..

    Hvis den ligger parallellt inntil carbon-stenger, så kan det også være en årsak..

    Prøv å endre tilbake til slik det har vært før for å se om det er endringen av antenneplasseringen som er årsaken..

    Comment


    • #3
      Har lagt den dobbelt på understellet i stedet (2 antennerør) men det er kanskje like dumt.
      Tittet på et fransk forum der det var en som mente at han hadde dårligst resultat når antennen gikk parallelt med bommen.

      Comment


      • #4
        Du skriver at "halen slipper". Sikker på at det ikke var drivhjulet til halerotoren som mistet grepet på akslingen et øyeblikk?

        Comment


        • #5
          Ja det sjekket jeg etterpå da det har vært noen rapporter på at drevene slipper akslingen men den sitter helt til remmen hopper et hakk og da har jeg tatt i solid.

          Men tenkte mer på det der med å fase ut. Det kan vel egentlig bare skje om senderen er satt opp slik. Signalet vil jo ikke treffe helt parallelt så det treffe den ene delen samtidig med den andre.
          Han jeg refererte til i sted sa problemet var størst når heliet hadde 45 grader mot deg og det stemmer bra med mitt resultat.

          Testfløy med nytt oppsett hvilket bare resulterte i at jeg fløy baklengs inn i en garasjedør mens jeg forsøkte å imponere fruen, hun ble ikke imponert og de tapede bladene og det limte understellet gikk i søpla sammen med en flybar

          Comment


          • #6
            Da har jeg fått testflydd med antenna tilbake på understellet og glitchingen har ikke kommet igjen. Antenne ledning tur/retur halefinnen virker det som om ikke er en bra ide...

            Fant trolig ut hvorfor jeg trodde esc'en ga seg. Det var trolig en skrue i et kuleledd som hadde skrudd seg ut nesten og kom borti en arm slik at denne ikke fikk bevege seg fritt.

            Comment


            • #7
              Hvis du strekker RX-antenna bakover, snur på halvvegen og legger den andre halvdelen framover igjen, parallelt med den andre halvdelen kan du like gjerne klippe den av... Du har fjernet det meste av antenna di..... Som alfalfa sa.

              Regelen man prøver å få RC-folket til å følge er at når man strekker antenna bakover mot finna på et "vanlig" fly så skal den delen som er igjen ha en vinkel OVER 90 grader i forhold til strekket bakover. Strekkes deler framover igjen reduserer antennelengden elektronisk.

              Har du problemer med at antenna er for lang kan en del av den windes opp på en bobbin (se bildet) Når du winder den skal du begynne 6-10 cm fra RXen og windingene skal IKKE overlappe hverandre. Jo mer du winder opp desto mindre rekkevidde får du selvsagt, men denne metoden er den riktige og du har en slags kontroll over hva som skjer. Og du kan vinde opp på en balsabit eller annet materiale som passer, bare ligg unna jern etc.... En grei metode når man bruker fullrange mottakere i depron, rekkevidden man har igjen er likevel bedre enn mye av GWS-junket
              Attached Files
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                hm... etter å ha sett Jon Roger og Kjetil prøve seg på 3d med T-rex med antenna bak til finnen vil jeg vel påstå at det funka bra, selv om antallet oi, og oops var ganske høyt da. du har vel ikke carbon finner? carbon lager problemer og gjerne radio støy.
                Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                www.airheads.no

                Comment


                • #9
                  Det snodige er at jeg fløy mer eller mindre over hele fotballplassen uten problemer. Når det skjedde var jeg kanskje 3-4 meter fra meg med nesa/side mot meg, kanskje 30-45 grader vridd, begge ganger.
                  Antennen gikk fra mottakeren som sitter bak i kroppen bak til halen der den var festet til halefinnen med en gummistrikk og ikke rett i finnen (som er av "jukse-karbon"), så tilbake til understellet og gjennom et antennerør som lå langs understellet og så frem til et par cm foran helikroppen.

                  Tidligere hadde jeg overskuddet i en liten kveil der jeg hadde gjort mitt beste for ikke å krysse den og så tuppen frem gjennom røret.
                  Nå har jeg den i 2 rør på understellet tur/retur det også og jeg har ikke problemer hverken med rekkevidde eller glitching.

                  Jeg er langt fra blank når det gjelder bølgeteori og jeg må si at ideen om at signalet som mottas av den ene delen av antenna skal slukkes ut av den andre er ganske tvilsom når jeg tenker etter.
                  Signalet fra radioen vil spre seg fra antenne som en stor kule så i så fall burde problemet med utfasing være størst når heliet er lengst bort (og bølgenes form nærmer seg en linje/flate) og antenna er 90 grader på radioen.
                  Det rare er jo at jeg bare hadde strekt ut det som tidligere lå rullet sammen så bare ca 1/3 gikk bakover og resten 2/3 fremover.

                  I begynnelsen dro jeg den gjennom røret og kveilet den tilbake rundt røret, noe som også funket helt fint men var svært upraktisk når man skulle bytte understell da røret går gjennom to løkker på understellet..
                  Denne metoden bruker jeg på 2 biler og jeg har ikke problemer med rekkevidden på dem. (De er relativt store og har ikke kontaktproblemer selv på et par fotballplassers avstand)

                  Må innrømme at jeg snarere heller til at det var halebommen som på en eller annen måte innvirket.

                  Når man har et radiosignal som går ut i den formen det gjør så kan jeg ikke se at det skulle være stor risk for utfasing annet enn i punkter ettersom bølger må være parallelle for at noen form for utfasing skal bli effektiv. På den annen side vil da signalet en halv bølgelengde senere vel være dobbelt så kraftig da bølgene da nødvendigvis blir superponert og det burde ikke være noen ulempe.

                  Jeg bruker en ferritkjerne mellom radio og esc, mulig jeg burde ha en mellom radio og gyro også.

                  Comment


                  • #10
                    Tror jeg må ha meg et par slike ringer... Fant ut noe spennende i går! Når jeg sjekker rekkevidden og stopper opp et godt stykke unna så ser alt bra ut. Når jeg gir litt gass så ser ting bra ut. Når jeg gir høyde eller sideror så går ting greit, men om jeg bruker balanserorene så kommer all mulig slags uønskede sprell fra servoene. Ledningene til balanserorene ligger ganske så paralelt med ledningen som går fra esc til mottaker. Mottakeren sitter langt bak... Høres det ut som jeg kunne hatt godt av en slik ring eller to på ledningen til esc og balanserorene. Ledningene er ganske lange da jeg har forlenget dem for at de skal nå frem.
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tintin
                      Jeg er langt fra blank når det gjelder bølgeteori og jeg må si at ideen om at signalet som mottas av den ene delen av antenna skal slukkes ut av den andre er ganske tvilsom når jeg tenker etter.
                      Signalet fra radioen vil spre seg fra antenne som en stor kule så i så fall burde problemet med utfasing være størst når heliet er lengst bort (og bølgenes form nærmer seg en linje/flate) og antenna er 90 grader på radioen.
                      Det rare er jo at jeg bare hadde strekt ut det som tidligere lå rullet sammen så bare ca 1/3 gikk bakover og resten 2/3 fremover.
                      mulig du har rett og tror du skal være maks uheldig for å få utfasing. men det som KAN skje er at lengden på antennen er avstemt etter bølgelengden på signalet. og derfor skal du aldrig kappe en antenne fordi den da vil fungere beste på en anne frekvens. noe av det samme kan skje hvis deler av antennen ligger paralelt eller enda verre at de krysser hverandre.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Du får prøve å dobble eller firedobble lengden på antenna di da veit du... Ser for meg at ca. 4m med antenne gjør susen!

                        Når jeg fikk cessnaen min så gikk antenna igjennom et langt plastrør. Rekkevidden var såpass dårlig at jeg ikke turde ta det opp. Så kutta jeg bort alt som unødvendig (av plastrøret) og vips så var rekkevidden betydelig bedre. Røret var nok ett par-tre mm i tykkelse.
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Har ikke tenkt å kappe antennen men det er jo snodig at lengden skal være vital da jeg har flydd mye med den i kveil som sagt uten antydning til rekkevidde eller glitchproblemer. Skulle lengden være vital så burde antennen ha vært strekt ut i full lengde alltid.

                          Det er like mange oppfatninger og ideer som flygere, skulle gjerne funnet litt mer om rc antenner.

                          Gamle mobilantenner var tilpasset frekvens. 450 antennene var vel dobbelt så lange som 900 og hadde betydelig bedre rekkevidde da lang antenne angivelig ga mer effekt per kvm i ønsket retning.

                          Kanskje jeg skulle kjøpe en sånn liten MAP/Deans sak, er jo ganske praktisk. Noen med erfaring?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tintin
                            Har ikke tenkt å kappe antennen men det er jo snodig at lengden skal være vital da jeg har flydd mye med den i kveil som sagt uten antydning til rekkevidde eller glitchproblemer. Skulle lengden være vital så burde antennen ha vært strekt ut i full lengde alltid.

                            Det er like mange oppfatninger og ideer som flygere, skulle gjerne funnet litt mer om rc antenner.

                            Gamle mobilantenner var tilpasset frekvens. 450 antennene var vel dobbelt så lange som 900 og hadde betydelig bedre rekkevidde da lang antenne angivelig ga mer effekt per kvm i ønsket retning.

                            Kanskje jeg skulle kjøpe en sånn liten MAP/Deans sak, er jo ganske praktisk. Noen med erfaring?
                            nettopp er antennen til 450mhz dobbelt så lang som den til 900mhz fordi bølgelengden er det dobbelte. hvis man kjøper en mottaker for 40mhz så er lengden på antennen der kortere en en til 35mhz. og antennen er fortsatt likelang selv om den er i en kveil så lenge ledningen ikke krysser seg selv. hvis du åpner en antenne til en mobil så vil du se at den er mye lengere men rullet i en spriral inne i antennen.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Kanskje jeg skulle ta et antennerør og bare kveile den rundt en vei da.
                              Har som sagt tidligere stukket den igjennom og kveilet den tilbake og da krysser den jo seg selv men har ikke direkte kontakt. Har dette på 2 biler og det funker fint. Antenne opp gjennom røret og kveiles nedover igjen og kles med krympestrømpe for å holde den på plass. Funker i bil og har funket i heli til jeg måtte bytte understell...

                              Comment

                              Working...
                              X