Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål ang. batteri, RX, bl. motor og propellstørrelse.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål ang. batteri, RX, bl. motor og propellstørrelse.

    Jeg skal lage meg et akrofly i depron snart, og følgende utstyr skal dyttes inn:

    - 2x Waypoint W-060 (6g) for høyde\sideror
    - Waypoint W-084 (8.4g) for balanseror
    - CC Phoenix 10 fartsregulator
    - Ni-MH 2/3AAA350mAh 8.4v (ikke kjøpt)
    - Jeti 5 + (ikke kjøpt)
    - Hyperion Z-2205 34Turn 1530Kv (ikke kjøpt)

    For det første; batteriet er ikke bestilt, og jeg er temmelig usikker på vekten. Siden finnes ikke
    Dette bør vel være passe til resten av oppsettet?

    Jeti-mottakeren er vel fin til dette? Evt. andre forslag?

    Så til motoren: Hvilken propell bør jeg bruke til denne når jeg bruker 8.4V batteri?

    Siden finnes ikke
    Trenger jeg bare denne propsaveren, motoren og propellen, så fungerer det? Eller bør jeg evt. kjøpe dette propellfestet?
    Siden finnes ikke

    Senere har jeg planer om å bytte om til 2S Li-po. Bør jeg bytte propell for bare 1.2 volt spenningsforskjell?

  • #2
    Hvorfor ikke lipo med en gang? sparer vekt der...

    Jeg har bare dårlige erfaringer med propsaveren du viser til, men det har sammenheng med hvilken o-ring som blir brukt.. mistet propellen ca 50 meter oppe med en 9050 propell, en 8040 eller mindre gikk imidlertid fint.

    ville gått for det adapteret som følger med backmount som du viser til, har dette selv og det fungerer utmerket. eventuelt dette Siden finnes ikke

    Kjøp litt forskjellige propeller og prøv deg frem, de koster bare 15 kr stk på elefun for gws SF og E propeller.
    Alf Surdal
    Hovsherad

    Comment


    • #3
      Jeg tror jeg vil bruke propsaver med O-ringfeste, så slipper jeg å bøye akslingen på motoren ved et eventuelt kræsj... Trenger jeg altså bare motoren, propsaveren og propellen?

      Propellfestet med mutter fungerer med GWS propeller, men hvilke passer til propsaveren?

      Jeg finner ikke noe sånt anbefalt propellskjema for motoren. Har Hyperion en hjemmeside?

      Comment


      • #4
        http://www.aircraft-world.com/prod_d.../z2205spec.htm
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Hei

          Jeg har selv den motoren og den er jeg veldig fornøyd med, en propell som passer er ca 8x4

          Jeg ville også gått for den O-ring prop adapteren, da sparer du mangen propeller

          Hvorfor ikke gå ret på Lipo, da får du dobbelt så mye flytid og med guffe på motoren, men jeg skjønner jo at du ikke vil betale for det

          Når du skal bytte til 2S lipo (ikke 2C ) så kan du bruke E-tec 700mah og en 9x4,7 GWS, det er det oppsettet jeg kjører.


          Jeti 5 er en kjempebra motaker...

          sigve
          Sigve Haugsnes

          Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


          sigve.haugsnes.net
          www.youtube.com/bergenflyer

          Comment


          • #6
            Takk for svar. Jeg mente selvfølgelig 2S (skjønner ikke hvordan jeg klarte å skrive feil). Jeg har veldig lyst til å hoppe rett over til Lipo, men jeg må få skaffet meg en lader som tar både NI-MH\CD og Lipo (gidder ikke å drasse på to ladere). Nå har jeg bare en NI-MH\CD lader.

            Lipobatteriene er jo faktisk ikke noe dyre. Skulle til å si at laderne er det, men de får man jo nedi 200 kr de og.

            Jeg tror heller jeg kjøper 2S Lipo med en gang.

            Bruker du GWS propell fra Elefun?

            Comment


            • #7
              Det var en bra avgjørelse Lipo er fremtiden...uansett Ikke bli fristet til å kjøpe de billige ST- li-ion batteriene hos elefun (eller noen andre) da disse ikke kan levere nokk strøm, jeg trekker omtrent 9A av den motoren, li-ion tåler ca 4C dvs at du må ha omtrent 2000mah og det er alt for tungt for de fleste fly.

              Jeg vil anbefale E-tec sine batterier, de har jeg masse gode erfaringer med og de er ikke blandt de dyreste bla. moss hobby har disse.

              GWS propeller får man kjøpt over alt også på elefun, jeg bruker SF typen til 3D fly.

              sigve
              Sigve Haugsnes

              Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


              sigve.haugsnes.net
              www.youtube.com/bergenflyer

              Comment


              • #8
                Jepp. Det var faktisk akkurat det jeg skulle si: Strømtrekk er argumentet mot Lipo. De jeg kikket på først tålte bare 8C, og kanskje oppi 10C burst. Jeg så et hos Celtic Griffin nå (Flight power extreme 830) som tålte 14C.
                Det tror jeg at jeg tar.

                Comment


                • #9
                  Jeg har FlightPower Extreme 2500 og er godt fornøyd med det batteriet. Selvfølgelig bare en subjektiv oppfatning, men dog... FlightPower skal vel være av de bedre slik jeg har forstått det.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    Flott. Takk for svar, men det er noe jeg lurer på fremdeles.
                    Hvilke propeller kan jeg bruke med propsaveren fra Elefun?
                    Hvilken innvendig diameter skal propellen ha?

                    Hvilke av disse vil passe?
                    Siden finnes ikke


                    Er dere enige om at 7x5 er passe til 2S Lipo?

                    Jeg ser du sier 9x4.7 er passe Sigve? Er ikke det litt ekstremt?

                    http://www.aircraft-world.com/prod_d.../z2205spec.htm

                    Utifra det skjemaet ser jo 7x5 best ut. 8.7A strømtrekk med 2S Lipo.

                    På forhånd takk for svar.

                    Comment

                    Working...
                    X