Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utladning av LiPo batterier ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utladning av LiPo batterier ?

    Har en Swallow Advance batterilader , og 11,1 volt 3 cell 1600mah batterier.
    Leste at det kunne være lurt å ta en fullstendig utladning på batteriet en gang i blandt.

    Noen som har kjenskap til denne laderen og kan hjelpe meg hva jeg skal sette " Dischargen" på ?

    Lipo batterier skal vel ikke lades helt ut for da slutter de å virke?

    Har allerede hatt en explosjon pga lading av ett Lipo batteri som hadde fått seg en karamell, så jeg er litt skeptisk til å dette batterilade greiene

  • #2
    lithium batteri skal vel egentlig aldri utlades helt, for da kan det eksplodere og det får ytelse hemninger! jeg brennte 2 flettandes nye battri på det......

    Comment


    • #3
      Min 3 volt per celle, etter hva jeg har lest burde det ikke være nødvendig...

      Comment


      • #4
        etter hva jeg har hørt også så er det ikke nødvendig å lade ut lipo batterier før man lader dem slik som man helst skal gjøre med nicd/nimh
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          hmz? ska jo ikke utlade lithium batteri overhode da? er jo bare nicad osv som kan utlades helt...

          Comment


          • #6
            Ingen skal lades helt ut, ei heller nicd's.

            Minimum spenning på nicd er vel anbefalt til 0,8 V/celle, 0,9 v/celle for nimh.
            Tåler mer enkeltvis enn i pakker da man gjerne har ubalanse slik at en celle går i 0 og/eller omvendt polartitet før pakken er tom, ikke bra.
            Knakk selv en nimh pakke på den måten for en drøy uke siden.

            Comment


            • #7
              ok, er vell enig der :P

              Comment


              • #8
                Forøvrig så er det vel neppe noen fare for at at Lipo batteri eksploderer om det utlades til 0V så lenge det skjer med en strøm det er beregnet for. Det er først når man tapper mer strøm enn det er beregnet for slik at det går varmt at det en risiko for at det tar fyr eller bare koker bort.
                Det har jeg testet i lufta, i stua

                Comment


                • #9
                  ok....... hadde en post om dette her for en stubd siden, jeg tappa batteria for nye ut og ista all effekt

                  Comment


                  • #10
                    Kan være lurt å lese dette: (MFN) ModellflyNytt.no

                    Utlading kan være greit for å sjekke om kapasiteten til batteriene dine er ok. F.eks. at 1600mah batteri faktisk leverer 1600mah. På swallow laderen jeg har er det bare å stille inn riktig batteripakke. Med et 3cellers batteri skal det være 11.1V. Jeg har den forige utgaven av Swallow, men så mye forskjell er det vel ikke. Så stiller du inn utladestrømmen. På min er det max 500mah. Laderen skal da ikke lade ut batteriene mer enn 3V pr celle - dvs 9V på en 11.1V / 3cellers pakke. Dette kan du også følge med på i displayet.
                    Torgeir K. Haugstad

                    Comment


                    • #11
                      Ja men det er en del som tror utlading betyr tømme til pæra de har koblet til slukker og da kan skaden være skjedd, i allefall med LiPo.
                      Så de kan gjerne lades ut ned til angitt grense, resp 0,8V, 0,9V eller 3V for hhv nicd, nimh og lipo men ikke lengre da det trolig gjør mer skade enn nytte og man beveger seg da i et område som er uinteressant fordi man ikke kan benytte så lave spenninger i drift.

                      Det du snakker om Torgeir er å lade ut til grensen for å sjekke tilgjengelig driftskapasitet. Ikke kjøre dem flate. Stor forskjell.

                      Comment


                      • #12
                        Det er hva jeg snakker om ja!! Beklager at det ikke kom så godt fram. Hovedpoenget i inlegget mitt er at swallowladerens lipo discharge funkskjon sørger for at cellene ikke går under 3v pr celle om du har stillt inn riktig.
                        Originally posted by Stille mas
                        Noen som har kjenskap til denne laderen og kan hjelpe meg hva jeg skal sette " Dischargen" på ?
                        Et svar på dette spørsmålet.

                        I motsetning til discharge funksjonen for nicd og nimh på den samme laderen hvor du må stille inn en nedre grense for v. På en mottaker batteripakke med 4 nicd celler pleier jeg å sette nedre grense til 4v. Altså - 1v pr celle.

                        Helt riktig som du sier at ingen batterier må lades ut til lyspæra slukker.
                        Torgeir K. Haugstad

                        Comment

                        Working...
                        X