Announcement

Collapse
No announcement yet.

usikkker på ladere og hva den kan lade.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • usikkker på ladere og hva den kan lade.

    hei.
    Siden finnes ikke
    har den laderen der og jeg lurer på om jeg kan lade li-ion og li-poly batteri med den? etter å ha lest den artikelen til joo så skjønnte jeg mindre en det jeg skjønnte fra før :s

  • #2
    Linken din sier: "1-3 celler li-poly lader for 12V.
    Justerbar ladestrøm: 250mah, 500mah, 1000mah, 1500mah og 2000mah.
    Følger med krokodilleklemme og bananplugger med tilkoplingsmulighet for JST-plugg. Tar ikke ni-mh eller ni-cad."

    Du kan lade LiPo inntil 3 celler i serie, og laderen krever 12V strømkilde (bilbatteri).
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      hmz... jeg lader lion med den laderen.... bør vell gå grett det?

      Comment


      • #4
        Hvis du velger riktig ladestrøm og riktig antall celler så skal vel det gå greit.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          ok! takk for hjelpa, nlei litt bekymra no for slik jeg forstod artikelen til joo så står det at fks li-ion lader ikke kan brukes til å lade li-po batteri..... hva er egentlig forskjellen på dei 2 typene?

          Comment


          • #6
            Det vi kaller LiPo er egentlig også et Li-ion batteri, forskjellen er at LiPo er basert på et polymer (eller plast, som vi også kaller det). Batteriteknologien baserer seg på bruk av Lithium-ioner, og er sammenlignbar med det man finner i bly-batterier. Der bruker man bly-ioner og kunne godt kalt dem for Pb-ion batteri....men bly-batteri er forsåvidt enklere.

            På grunn av diverse elektrokjemiske forhold er et LiPo bedre egnet til å takle høyere strøm enn et Li-Io-batteri. Derfor kan det være problematisk å bruke en LiPo-lader på et Li-Io-batteri. Men slik jeg forstår det kan du velge ladestrøm på din lader, og dermed skulle det ikke være et problem. Dersom laderen hadde vært helt automatisk så kunne den prøvd å lade med for høy strøm, noe som kan gi problemer (i verste fall brann).

            Lithium-teknologien er følsom for spenning, dvs. man kan bruke celle-spenningen direkte til å si noe om energi-nivået i batteriet. Det som er skummelt med Lithium er at når celle-spenningen går over et visst nivå så risikerer man en løpsk eksoterm reaksjon i cellen, dvs. den produserer overskuddsvarme. Derfor må en lader kutte strømmen når spenningen på et batteri kommer opp på et visst nivå.

            For LiXX-batterier er kutt-spenningen 3.7 Volt per celle, dvs. 3.7V for 1S, 7.4V for 2S og 11.1 V for 3S.

            Det du må passe på er at laderen er satt for riktig antall celler (1S, 2S eller 3S). Og så må du passe på å sette riktig ladestrøm. Det er bedre å gå for lavt enn for høyt når det gjelder strøm.
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment


            • #7
              Noe greier med indre motstand som gjør de visstnok skal ha litt ulik ladeprofil.
              Så finnes det (fantes?) litium batterier både med 3,6 V og 3,7 V.
              Bruker bl.a. en Triton lader som vel er ganske vanlig og de anser at man bare skal stille rett spenning og lade både LiIon og Poly. Ion kom først så det er det det står på displayet, funker helt fint også til lipo selv om den nok er vel konservativ/forsiktig.

              Comment


              • #8
                Indre motstand er det som gjør hele forskjellen. Motstand = varme. Derfor skal Li-Io lades med lavere strøm enn LiPo.

                Slik er det forsåvidt for alle batterier, også NiXX.
                Anders Valland
                Trondheim

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Mossie69
                  For LiXX-batterier er kutt-spenningen 3.7 Volt per celle, dvs. 3.7V for 1S, 7.4V for 2S og 11.1 V for 3S.

                  Det du må passe på er at laderen er satt for riktig antall celler (1S, 2S eller 3S). Og så må du passe på å sette riktig ladestrøm. Det er bedre å gå for lavt enn for høyt når det gjelder strøm.
                  Men når jeg lader mitt 3s lipo med en apache lipo lader så holder det over 12v når det er fulladet, er ikke det normalt?
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Max spenning for LiPo ved lading er 4.22V/S => 3S => 3Sx 4.22V/S=12.66V

                    Mange produsenter oppgir kun nominell (middel) spenning og den for LiPo er 3.7V/S. Dvs at 3S = 11.1V nominell spenning.
                    ----------------
                    Haldor
                    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                    Comment


                    • #11
                      Dere har selvsagt helt rett, og i fremtiden skal jeg huske på å kun snakke prinsipper og ikke tall. Det er jo lade-prinsippet her som er det viktige.
                      Anders Valland
                      Trondheim

                      Comment

                      Working...
                      X