Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mekanisk fartsregulator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mekanisk fartsregulator

    Noen som har noen tegninger/forklaringer/informasjon på hvordan jeg kan lage en enkel mekanisk fartsregulator?

    Tenker å bruke 12v motorsykkelbatteri og jeg må ha mulighet til å gå fra 0-12V samt begge veier. Det med å snu er vel bare å lage to speilvendte deler med et skille i mellom. Tenker å bruke en servo til å styre det hele.

    Er det bare å finne ei plate å vikle kobbertråd rundt? Hvordan er det med varmegang?

    Hva slags tykkelse bør jeg ha på tråden?
    Hva med sikkringer etc?

    Et koblingsskjema hadde vært fin


    På forhånd takk for tips!
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Det du kan bruke som jeg gjorde på den radiostyrte bilen min for mange år siden er. Først ser du på ELFA og finner en printplate som har så tykt kobberbelleg som mulig. så må du lage en glider på en eller annen måte og da kan du gjøre det slik at den banen som glideren går over kan deles opp i så mange trinn som du ønsker. og fra hvert trinn kan du bruke effekt motstander. Nå aner jeg ikke hvor mye strøm du skal trekke. hvis det er mange ampere så blir det fort dyrt med motstander.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Huff.. Jeg liker ikke mekaniske løsninger på sånt, men jeg hvis jeg MÅTTE, så ville jeg forsøkt Kanthal-tråd (element-tråd) fra Clas Ohlson (veldig avhengig av effekten som skal igjennom) og viklet dette rundt ei bakelitt-plate eller en printplate uten kobber-belegg..
      Du får de fra ca. 10 - 50 ohm / meter...

      Lim dette fast med litt mellomrom, slik at du har mulighet til å dra en rund gjenstand over uten at det "lugger" løs tråden...

      Bruke et skruehode til å dra over, så har du en glatt og fin overflate...
      Problemet med ALLE sånne løsninger er at drar du for mye strøm så begynner tråden å GLØDE...

      Har du råd og plass så er løsningen med effektmotstander grei..

      Comment


      • #4
        det kan jo være noen hobby butikker som har mekanisk fartsregulator til bil liggende også, de koster vel ikke stort
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Jeg har en gammel mekanisk fartsregulator fra en Traxxas Stampede liggende som du gjerne kan få om du kan bruke den (hadde en elektronisk også men den har jeg allrede gitt bort).
          Den har 3 hastigheter forover og 3 bakover og er vel i utgangspunktet beregnet for 7,2 V men det er vel neppe et problem å bruke den på 12 så lenge strømtrekket ligger i rett område. Styres med en standard servo.

          Du kan vel sjekke mål etc hos Traxxas og om det er noe du tror du kan bruke så send en pm med adresse.

          Comment


          • #6
            Hadde en gang en mekanisk regulator i en båt fatter'n og jeg lagde da jeg var ca. 1.20m høy... Siden det er en stund siden så er jeg ikke sikker på om jeg husker rett men mener den motoren dro 7A.

            Det er motoren som avgjør hvor mye A jeg trekker igjennom regulatoren, sant? (Er litt rusten på elektronikk) Og selvfølgelig hvor mye batteriet kan levere uten å ta kvelden...

            Jeg har ingen anelse om hvor store motstandene bør være, noen forslag?
            Den regulatoren vi hadde hadde en slik glider som beveget seg over surret ledning. Det jeg ikke husker er hvor/hvordan ledningene var koblet til denne...

            Jeg vil ha så fin oppløsning som mulig/hensiktsmessig.

            Jeg skal bare prøve å mekke noe sjøl som et lite prosjekt...

            EDIT: Det hadde vel vært fint å vite på forhånd hvor mye A motoren trekker.... ??
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              Unskyld at jeg spør, men er det noen spesiell grunn til at du vil ha en mekanisk kontroller istedetfor å bruke en ferdig elektronisk en?

              //Svein
              Med forbehold om dårlige dager:

              Svein Skogen

              Comment


              • #8
                Ut i fra gamle hobbykataloger jeg har må slike mekaniske fartsregulatorer ha en motstand på 15W. På biltema fåes motstander billigt på 10W til ca 10 kr stykket og med flere forskjellige ohm. Parallellkoble disse og du får 20W og motstanden gjennom dem blir 1/R= 1/R1+1/R2. Altså Paralellkobling av en motstand på 5 ohm og en på 13 ohm gir insatt i formelen ovenfor: Resulterende motstand på 3,61. Har hatt en slik 3 speeds mekanisk regulator og fant ut at den regulerte 1. og 2. trinnet veldig lavt og så fikk du et kjempesprang til full fart. Hvis du leter litt på nettet tror jeg nok du finner elektroniske regulatorer som ikke koster all verden. Kanskje bruke flyregulator på 40 A som tåler 12 V med bryter som vender + og - ved motoren??. Moss Hobby har billige. Hva skal dette brukes til forresten??? Nyskjerrig.

                Comment


                • #9
                  Det sitter allerede 2 motstander på den jeg har som er grunnen til at den har 3 hastigheter....

                  Comment


                  • #10
                    Hva jeg skal bruke den til...vel...hehe...en kompis og jeg har laget et stativ av en sykkel (kappet og sveistsammen igjen til et stativ) som vi har satt et paintballgevær i... Til det stativet trenger jeg to motorer til å drive den rundt 2 akser... Til det trenger jeg to motorer som jeg har planer om å integrere via beltedrift slik at jeg får rotert stativet. Mulig jeg ikke trenger så mye oppløsning på den regulatoren kan, hende 1-2 hastigheter fungerer siden jeg kan gire utvekslingen... Men jeg må ha mulighet til å kjøre motoren begge veier som dere sikkert skjønner.

                    I tillegg har vi planer om å montere trådløstkamera på den... Og selvfølgelig leke litt "voksen-gjemsel". En smule barnslig=ja, men så artig da...

                    Vi prøvde med servoer i fjor men det begrenset bevegligheten en del...

                    Årsaken til at jeg ikke kjøper en...vel..artig med alt en kan lage selv
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Når det gjelder å bruke servo til dette, vil jeg tro at "logisk" servovalg ville vært en seilvinsj, f.eks Hitec 785.

                      Når det gjelder å bygge mekanisk speedkontroller, vil jeg ta for meg største forskjell (sett fra motorens synspunkt) mellom en mekanisk speedkontroller og de elektroniske.

                      En elektronisk speedkontroller regulerer strømmen som går igjennom motoren med å pulse strøm av og på. Hastighet/moment på motoren reguleres med prosentvis andel av pulsene som faktisk er "på". Siden spenningen på strømmen inn til motor holdes konstant (men under belastning vil falle), er mengden energitap gjennom oppvarming av ledninger minimal.

                      En mekanisk speedkontroller endrer en motstand som sitter "inline" med den ene av strømlederne til motoren. Effektivt gjør dette at ved lavere hastighet "forbrennes" overskuddsenergi ved at lederne i speedkontrolleren (viklingstypen) eller motstandene (ekstern-resistortypen) blir varmet opp.

                      En elektronisk speedkontroller er med andre ord mer effektiv energimessig.

                      Nå er kanskje energieffektivitet ikke det mest kritisk viktige i dette tilfellet, men det at energitapet er iform av at den mekaniske speedkontrolleren varmes opp kan definitivt være av interesse. Såvidt jeg kunne lese mellom linjene, er "prosjektet" her å lage en r/c paintball-turret. Ergo et halvaktivt forsvar.

                      Varmgang her er lite ønskelig fordi:

                      -Varm elektronikk er "synlig"
                      -Annet lag kan "spille på" å la kontroller overopphete (da gir den seg fungere!)

                      Et annet argument for å ikke bruke en mekanisk speedkontroller til dette, er at den er sårbar for vær og vind.

                      Til dette bruket mistenker jeg at jeg ville brukt en Mtroniks "Sonik 4" (med reverse), siden mtroniksen er vanntett og værtett, og faktisk tåler 12volt-batterier i input.

                      Ha en god helg!

                      //Svein
                      Med forbehold om dårlige dager:

                      Svein Skogen

                      Comment


                      • #12
                        Mange takk for gode innspill!
                        Får se om vi ikke klarer å få til noe så vi får lagd litt blåmerker på hverandre hehe
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Kan ikke la være å nevne at det nevnte mekaniske regulator fungerte fint i snø uten rariteter og at Mtroniks nok kan være et bra alternativ for det var fordi den ble erstattet med en slik at en ligger i skuffen, veldig praktisk med vanntett. (Ble erstattet fordi mekanisk har 3 hastigheter og elektronisk nooen fler..)

                          Comment


                          • #14
                            Hvorfor ikke kjøpe slike billige elektriske driller til 99,- 199,- til å drive rundt kanonen, kjøp gjerne en som drives av mere enn 12 V da dette vil sette ned hastigheten. For å begrense farten ytterliger kan gearing benyttes eller en kan lage en eller annen form for stopper på hastighetsregulatoren til drillen slik at den ikke når så stort turtall. Enkel å feste til selve tårnet blir den også da en kan feste den til akslingen i midten

                            Comment


                            • #15
                              Smart! Hatt den greia i over ett år å så har jeg ikke tenkt på det... Er jo bare å fjerne fjøra til "avtrekkeren/regulatoren" og montere på en servo uten noe mer hokus pokus
                              "KISS" er liksom gjengangeren på det her prosjektet...

                              Har gummibelter fra en printer jeg kan bruke som overføring fra motor til aksling.

                              Da vi prøvde den sist sommer var treffsikkerheten på 100% innenfor 3-5cm på 20-30m (vindstille)

                              PS: Vi brukte faktisk hele sykkelen, minus sete, eiker, felg, kjede, tannhjul, og ringeklokka...
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment

                              Working...
                              X