Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging Raptor 50 (Tabbe)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygging Raptor 50 (Tabbe)

    Klart å sette inn feil skruv i Collective pitch control arm, skruen i forkant (HMJ2-10N), problemet er at skrujevlen gikk av når jeg skulle skru den ut, DUMT !!, blir vansklig å borre ut en metall skruv som sitter i plast.
    Ser at det er mulig å sette link kula ca en cm lenger bak, vil det ha stor innvirkning på pitch utslaget ? andre forslag ?, noen som vet om noen som selger komplett skruvsett til Raptor 50 ?, kunne vært greit å ha hvis det skulle være flere "svake" skruer i settet.

    Takker for alle svar.

  • #2
    Skruer

    http://www.xmode.no/default.asp?Kat_...7&Vare_ID=1795

    PV0088/89
    Her er skruepakke til R50

    Mvh
    Trond
    X-Mode AS
    Trond
    X-Mode AS

    Comment


    • #3
      De aller fleste flyr med kula festet i bakre hull. Det gir deg mer pitch-vandring. Om du velger å bruke det bakre hullet, så bør du også snu pitch-servoen slik at pitch-staget får korrekt vinkel på servohjulet (husk å reverser pitchservoen).
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        Da var skruende bestilt, takk til xmode for god service og rask levering av min Raptor pakke, Anbefales !

        Comment


        • #5
          Da ble det bakre hull ja, må jo ha max pitch vandring

          Comment


          • #6
            dessuten justerer du bare ned utslaget med pitch kurven din.
            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
            www.airheads.no

            Comment


            • #7
              har ikke pitch måler, skal kjøpe glassfiber blader, følger det med pitch måler da ? evt, har noen en å anbefale til en grei pris.

              Comment


              • #8
                bruk den skalaen på helien, den er sånn ca.... heliet flyr med den.
                Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                www.airheads.no

                Comment


                • #9
                  ja, da var servoene montert, er litt usikker på om pitch servoen er sterk nok, den er av typen Graupner JR c4041, noen som har erfaring med den ? syns også linkene virker ganske trege, er dette noe som vil gå seg til ? er det noen som vet hvordan man justerer endepunktene på en servo, radioen er av typen Hitec E 7, finner ikke manualen. til slutt, skal jeg velge NOR i swash innstillingene, har valget mellom NOR, 120 , 180 ?
                  har prøvd men NOR, virker som det stemmer.

                  Hilsen Mas koppen

                  Comment


                  • #10
                    raptor har normal mix ja, endepunkt justering heter vel epa på eclipsen om jeg ikke husker galt.
                    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                    www.airheads.no

                    Comment


                    • #11
                      Manualer finner du her:
                      http://www.hitecrcd.com/Support/Manuals/manuals.htm

                      Og det stemmer som Thomas skriver det heter EPA
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        Hitec kaller generellt endepunkt for EPA(EndPoint Adjustment) på alle radioer utenom Laser 4 og 6.

                        Når det gjelder oppsett av eclipse for Raptor50v2, bruker jegselv oppsettet nederst i posten. Dette oppsettet er for HS-475HB for alt utenom throttle og hale, 401/9254 på hale, og hs325HB på throttle. Mekanisk er "kulene" satt opp som følger:

                        1 - Aileron: Hvitt "dobbelthorn" (180grader), kule på "nest ytterste hull" (12mm fra senter)
                        2 - Elevator: Hvitt dobbelthorn, kule på ytterste hull (14mm) fra senter, kule NEDOVER. Link nøyaktig like lang som avstanden mellom skruene i servoarm/linkarm.
                        3 - throttle: Hvitt dobbelthorn, kule ytterst, nederst
                        4 - Rudder/hale: (9254) Kule "nest ytterst" på Futaba sort 4-armers (c.a. 12 mm)
                        5 - Gain
                        6 - Collective - Rødt "heavy duty" nylonhorn. Kula på 19mm-merket.

                        Har ikke governor.

                        Elektronisk er oppsettet som følger:

                        D/R: 1: 080%/60%nor, 100%st1, 100%st2, 100%st3
                        D/R: 2: 080%/60%nor, 100%st1, 100%st2, 100%st3
                        D/R: 4: 100%/80%nor, 100%st1, 100%st2, 100%st3
                        EXP: 1: -20%/-30%nor, -15%st1, -10%st2, 0st3
                        EXP: 2: -20%/-30%nor, -15%st1, -10%st2, 0st3
                        EXP: 4: 0/-10%nor, 0st1,0st2, +10%st3
                        STRM: 6: +19 (dette var eneste kanalen jeg trengte subtrim på)
                        REV: 3,4 reversert, resten "normal"
                        t.cut -8
                        pmx1: inh
                        pmx2: inh
                        r->t 0% (ikke programmert inn enda)
                        Gyro: 90%nor, 85%st1, 85%st2, 15%st3
                        Hold: +15
                        THCV, NOR: 000, 030, 050, 075, 100
                        THCV, ST1: 100, 085, 060, 085, 100
                        THCV, ST2: 100, 085, 060, 085, 100
                        PTCV, NOR: 018, inh, 055, inh, 094
                        PTCV, ST1: 000, inh, 046, inh, 090
                        PTCV, ST2: 000, inh, 046, inh, 090
                        PTCV, ST3: 015, inh, 055, inh, 100
                        rvmx: 0%u,0%d
                        EPA: 1: 125%R/D, 125%L/U
                        EPA: 2: 125%R/D, 125%L/U
                        EPA: 3: 085%L/U, 090%R/D (Eclipsen "stokker" l og r etter reverse)
                        EPA: 4: 100%
                        EPA: 5: 100%
                        EPA: 6: 116%L/U, 100%R/D

                        Dette er ihvertfall et utgangspunkt å "stille" etter...

                        //Svein
                        Med forbehold om dårlige dager:

                        Svein Skogen

                        Comment


                        • #13
                          he he, snakk om å få det me teskje, skal prøve å følge oppsettet ditt til minste detalj, må bare skaffe noen servo horn først.
                          Tusen takk for alle gode svar.

                          Comment


                          • #14
                            Hvis det ble oppfattet som "jeg vet dette bedre enn deg"-varianten av teskje, så beklager jeg, var overhodet ikke slik ment.

                            Mere ment i retning av at jeg husker alt-for-godt hvordan det var å være helt fersk på eclipsen selv (den har vel neppe vunnet noen premier for brukervennlighet), og ville gi noen en "fair sjanse" til å få raptoren sin til å fly

                            Sier på ingen måte at oppsettet mitt er spesiellt "bra" eller "det eneste riktige". Men det oppsettet der får raptoren av bakken, og den er more-or-less hands-off stabil i hover. Har fortsatt noe småplukk som skal trimmes vekk, men jeg tror jeg er innenfor grensen av hva jeg kan ta på det mekaniske, og må over på subtrims. *grøsse* (såfort jeg får meg digitale servoer og servoprogrammerer SKAL disse subtrimmene og reverseringene lagres I HELIET. Samme med EPAs og slikt.)

                            //Svein
                            Med forbehold om dårlige dager:

                            Svein Skogen

                            Comment


                            • #15
                              nei da, syns det er helt topp å få et utgangspunkt å starte med, ser helst at første turen ikke blir den siste

                              Comment

                              Working...
                              X