Announcement

Collapse
No announcement yet.

Start av motor i modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Start av motor i modell

    Heisann

    Blir nødt til å stille et dumt spørsmål...

    Har foreløpig kjørt inn og startet min Webra 32. i benk. Når jeg nå skal montere denne i min Magister lurer jeg litt på teknikken for å starte motoren i modellen på stripa.

    I benk kan jeg jo bare dreie rundt på probellen og alt er stabilt og fast, men modellen må jeg jo holde fast... og det er kanskje dumt å starte opp mens man sitter foran flyet etc. etc..... hmmm

    Begynte bare å lure litt på teknikken dere bruker her, så en enkel beskrivelse mottas med takk... og litt flau smak i munnen... hehe..

  • #2
    For det første, bedre å spørre en å gjøre en tabbe å få propellen i trynet.

    Vi har en passe høy benk ved stripa vår som jeg pleier å sette modellen på. også holder jeg den fast med ene hånden (enten over kroppen eller i vingen intill kroppen etter hvilket fly det er) også flikker jg propellen med den andre. Forran flyet må du nesten stå skal du få startet det. men pass på at du har ett godt tak i det når den starter for det kan dytte ganske bra hvis du har litt gass på. Når jeg har fått start og motoren ser ut til å gå så tar jeg tak i flyet og løfter det ned på bakken og stiller meg bak det når jeg justerer. Ikke står forran og strekk armen rundt propellen for å nå dysenåla, det kan blutselig gjøre veldig vont i fingrene, og ikke spørr hvordan jeg vet det . ellers så det er egentlig 3 tips jeg har
    1: hold godt tak i modellen når du starter den
    2: Stå bak når du justerer dysa
    3: rolige bevegelser og tenk deg om når du roter rundt modellen med motoren i gang. plutselig er propellen i veien.

    Lykke til
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      God morgen!
      Det er da ingenting å være flau over! Bedre å spørre først, enn å finne ut hvordan man ikke skal gjøre det!!! (Les flere fingre i manko...).

      Min fremgangsmåte:
      1. Full opp tanken
      2. Prime motoren (UTEN gløding!)
      3. Sett throttle til litt over tomgang
      4. Med fingrene langt unna propellen, sett på gløding
      5. Hold venstre hånd på kroppen rett bak motoren slik at du får skikkelig tak. (Er du kjeivhendt blir dette da h.hånd..). Påse at alt av armer, gensere, jakker o.l. er i god avstand til prop.
      6. Bruk en pinne eller skrutrekker e.l. ("Chickenstick") til å flikke motoren.
      7. Når motoren starter, bruk høyre hånd til å ta vekk glødingen, i GOD avstand fra propellen.... (Venstre hånd holder fortsatt modellen..)
      8. Når du er sikker på at motoren går, og at det ikke er noe løsøre foran motoren (papir, jakke, underlag...), fortsett og hold modellen mens du går bak modellen og steller deg overskrevs over halen slik at staben butter mot beina dine.
      9. NÅ kan du slippe modellen og throttle opp for å justere o.l.

      Det aller beste er vel egentlig og oppsøke din lokale klubb og evnt. få assistanse første gangen. Da slipper du å lure på om du gjøre noe feil!

      Lykke til, og måtte det bli mang en feiende flott flytur!!
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment


      • #4
        Her er min normale "rutine" for oppstart...

        Fylle tanken...
        Slå på senderen...
        Slå på mottageren...
        Sjekke servorespons (alle ror/servoer)..
        Sette throttle ned til ca. kvart gass...
        Flikke motoren et par runder rundt..
        Sette på gløder...
        Holde godt fast i nesa på flyet og sikre at ingen løse ting/antenner er i nærheten av propellen..
        Dra rundt motor med starter til den fyrer..
        Tar av gløder når den går sikkert og evt. justerer nåla..
        Står så BAK modellen og holder den godt i vingen og ruser opp og kontrollsjekker turtall..
        Takser ut på stripa samtidig som ror blir sjekket en ekstra gang...

        LN-GOB is cleared for takeoff on runway 16..

        Har en jeg en slave/medhjelper, må han/hun pent stå og holde i flyet hele tiden frem til taksing..

        Comment


        • #5
          ....ikkenoe dumt spørsmål i det heletatt

          Dette går på sikkerhet. Hvis jeg er allene så tar jeg to skrutrekkere (teltplugger) og stikker de på skrå ned i plenen/jorda bak flyet. Ta en tau og lag to løkker og fest den ene løkka til pluggen. Ta den andre løkka under haleroret, over kroppen og under haleroret igjen og fest det til den andre. Du kan sikker bruke EN plugg men jeg synes det er greit med to som har litt avstand slik at sideroret er fritt.
          Poenget er at du sikrer modellen slik at du ikke får den i fanget når du starter.

          Slik slipper du og fysisk holde flyet og har begge hendene fri til å justere og årne...
          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #6
            Takk skal dere ha for veldig raske(!) og gode svar!!

            Kan jo samtidig takke dere for all den gode hjelpen jeg har fått fra alle her på forumet. Helt uvurdelig for en som ennå ikke er medlem av en klubb. Rett og slett helt genialt

            Uansett, da har jeg en god formening om hvordan ting bør gjøres.

            At propell og fingre ikke hører sammen så jeg når fadern skulle fjerne gløderen her en dag. Sa litt brrrp, så var det bare til å plastre i vei.... Gikk bra da heldigvis.

            Selv er jeg veldig obs på å holde god avstand... har lite lyst på færre fingre enn de 10 jeg kom til verden med...

            Comment


            • #7
              HUSK: Ingen nakkereim rundt halsen! ...og papir + plaster som fast inventar i fieldboks.
              Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
              Jesper Stærkær

              Comment


              • #8
                Huff og huff må bare få advare mot å starte motoren med senderen rundt halsen med utstrakt antenne!!! Det klarte jeg sist gang på stripa. Det endte med ratsjelyd og vips så var antenna halvparten av det den en gang var
                Hans P Førde

                Comment


                • #9
                  yepp legg alltid senderen fra deg eller ta inn antenna. er ikke bare Onkel Modellfly som har erfart dette. det beste er vel å ikke ha den rundt halsen i det hele tatt.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment

                  Working...
                  X