Announcement

Collapse
No announcement yet.

Li-Po som mottaker batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Li-Po som mottaker batteri

    hei.
    jeg vurderer å kjøpe li-po eller il-ion batteri som mottaker batteri
    på ca.1000 mah. vil dette gå bra eller vil 3,7 volt bli for lite og 7,4 bli for mye for en mottaker og servoer? er så lei av at ni-cd cellene tapper seg så fort når de blir liggende, og er da alltid utladet når jeg har bruk for de
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

  • #2
    3,7 volt blir for lite for det aller meste utstyret og 7,4 blir for mye ja. Men med UBEC etc (Fromeco reg) har du det du trenger.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3


      FlightPower have now produced special packs for use as Rx packs, these will arrive in Norway within a matter of days...

      Ken Bates
      Never Mind the Label

      Comment


      • #4
        De oppsettene som Ken nevner kan du lese om her: flightpower.co.uk

        Også UBEC som Kool Flight sine kan brukes i kombinasjon med LiPo/LiIon, men da gjerne på 3S eller mer. Dette håper jeg at jeg får med når jeg får kjørt KoolFlight UBEC-ene litt med litt måleinstrumenter tilkoblet... når det blir tid til overs
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          det jeg har gjort på seilflyet er å bruke BEC en i en liten GWS fartskontroll for å bruke lipo på mottakeren. fungerer kjempebra.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            HEI!
            Kan virkelig anbefale Li-ion til mottaker akus. Bruker selv 7,4V. 2000mah og en regulator som gir 5.1 V ut til elektronikken i en Raptor 50 med 5stk digitale servor, får da 5/6 turer a 10 min. Har nå brukt denne type batteri siden Jan 05 og med ca 350 turer uten noen form for problemer
            "Untat når piloten gjør masse feil da!"
            Sjekk ut denne levrandøren. Her kan man velge om man vil ha 2 eller 4 cellers batteripakke samt at det er en balanserings enhet som gjør at men får sikker lading. How To Store Batteries

            Mvh Morten Einarsve.

            Comment


            • #7


              FlightPower = Duralite = FlightPower

              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment


              • #8
                Til Celtic-Griffin

                Flightpower fører en liten del av utvalget i batterier og regulatorer som man får kjøpt hos Duralitbatteris!

                Comment


                • #9
                  ett lite spørsmål inni her, jeg har en bec regulator på 5volt, det som er, er at den tåler ikke mer uttak enn 3A.... tror kanskje det er litt i minste laget til en haug med digitale værstinger, og en GY611 under tung 3D belastning, eller skal det holde?
                  Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                  www.airheads.no

                  Comment


                  • #10
                    Jeg ville ikke brukt BEC-regulatorer siden dem bruker lineær regulering der masse effekt kokes bort i form av varme så du kaster bort masse batterikapasitet. Sats på en UBEC (KoolFlight) eller andre regulatorer (f.eks Fromeco) som bruker switched teknologi. Da får du omtrent alt av kapasiteten levert til servoene istf å lage en masse varme.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      ThomasB: Som Joo sier så ville jeg nok satsa på en annen regulator som tåler litt mer juling. Oddsen er stoooor for at servoene dine peak'er på godt over 3A når du slenger kjerra de frem og tilbake.
                      Til info kan jeg fortelle at jeg målte trekket på 1 stk Futaba 9351 under belastning på min 2,6m Extra. Når roret begynte å butte i leppa på vingen (topphengsla vinge..leppe under) så trakk den servoen bortimot 2,5A! 4 digitalgærninger som jobber verre enn en tenåring på førstedate vil jeg tro trekker ganske mye mer på topp. Enig, Joo?

                      Fromco leverer nå forøvrig en regulator spes. for helikopter hvor du kan fore cyclic- og throttle servoer med 6V, mens gyro'n får rundt 5.

                      Kan forøvrig også anbefale Fromeco batterier på det varmeste.
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #12
                        Helt enig med sistnevnte taler ja
                        Og når man får mange tenåringer på førstedate (digitalservoer med litt å jobbe med) er det på tide å begynne å sjekke ut kvaliteten og kvadratet på kablene og eventuelle brytere i systemet. Kablene på standard rimelige brytere er ikke dimensjonerte for mer enn 3-5 ampere.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          en annen mulighet for å bruke 2S-3S lipo som motakerbatteri er en spenningsregulator, de en mye billigere en en UBEC, og leverer 5V stabilt. Clas-ohlson har de til ca 30 kr, Det er en 3-pack som tåler ca2 A, det dumme er at spenningen blir ustabil når inngangspenningen synker under 7 - 7,5V. Man kan paralellkoble for å øke max strømmen.

                          Eller så kan man kjøpe en mye bedre på elfa ( LM 1084 ), den kan brukes ned til 6,3 V og tåler 5A, og koster ca 12 kr. Det finnes enda bedre selvfølgelig, det gjør det alltid

                          Kondensatorer på outputt og evt. på innput er nok en god ide men ikke absolutt nødvendig

                          Her er dette litt diskutert på rcgroups:

                          2 cell lithium and 7805 regulator - RC Groups

                          Har selv brukt dette (clas ohlson) i en RC bil, en pico-stic som seilfly ,et større seilfly og div. lys oppsett. Men jeg ville fortsatt brukt UBEC i større modeller, og modeller jeg er redd for.

                          sigve
                          Sigve Haugsnes

                          Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                          sigve.haugsnes.net
                          www.youtube.com/bergenflyer

                          Comment


                          • #14
                            er det noen som selger fromeco's UBEC i norge da?
                            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                            www.airheads.no

                            Comment


                            • #15
                              Ingen som selger Fromeco her hjemme. Du bestiller direkte fra de. Nye regler gjorde at de for et par måneder siden kun fikk sendt batterier via kurèr, men det er kanskje løst nå. Jeg gikk rundt problemet med å bruke Jetcarrier (Magnum).

                              Har faktisk akkurat nå montert inn 2 stk Fromeco pakker i min Extra. Den 3. skal på plass i morra!
                              Odd Sundet
                              http://www.imacnorge.no

                              Comment

                              Working...
                              X