Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lekk fueltank

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lekk fueltank

    Har testa ut mitt nye brukte trainer 40, men kun taxet rundt på bakken for å prøve ut motoren. Tørr ikke ta av enda, regner med det blir første og siste tak-off med det flyet.
    Uansett, tanken var lekk og det sildret fuel gjennom balsa-treskroget, noe som har ført til at treverket har sugd seg mett på metanol. Bør flyskroget byttes av den grunn, eller går det greit å bare la det være?

  • #2
    hallo. His du lar det tørke skikkelig og så kjenner på det så merker du jo om det vil holde. det kan jo hende det blir bytting av deler etter noen turer uansett. men hvis du mener at det dethebger sammen ordentlig så ser jeg ingen grunn til å bytte noe. ikke noen vits i å legge for mye tid og arbeid i det første flyet(snakker her av erfaring) Sjekk at motor og firewall sitter bra, vingefester(de er vel kanskje på toppen her) og understell. og bare kjenn at hele kroppen er stiv og ikke "slaskete"

    Lykke til videre
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Av erfaring så ødelegges epoxyfuger av fuelen.. Den løsner rett og slett fra underlaget..
      (Derfor tankrom og firewall fuelproofes...)

      HVIS limfugene til enten firewall, understell eller vingefester har fått fuel på seg og blitt mørke og myke ville jeg satt flyet på bakken eller (hvis mulig) tatt det fra hverandre, tørket treverket med aceton for å få vekk olja, latt det stå og limt på nytt... Mye jobb, men hvis flyet er verdt å redde, så ville jeg gjort det.
      Kommer helt an på prisen og den generelle tilstanden til flyet ellers...

      Motor som løsner i lufta, vinger som forsvinner etc. er ikke noe gøy..

      Comment


      • #4
        Etter all vasking med aceton og reparasjon, så påfør fuelproof eller drivstoffbestandig lakk innvendig flyet og rundt nesa der er bart tre mot fremtidige lekkasjer.

        Ta en trykktest på at tanken er tett før du setter den på plass. Eventuelt må du stramme litt på skruen som sitter på lokket til gummikorken med 2-3 rørene på tanken hvis det lekker der.

        Jens Eirik

        Comment


        • #5
          Virker som fugene holder. Som sagt første fly. Skal man være realistisk(AU!) så er det vel spm om tid hvor lenge det er flybart.
          Takk for alle svar!

          Comment

          Working...
          X