Announcement

Collapse
No announcement yet.

AXi eller Hyperion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • AXi eller Hyperion

    Etter å ha vert tillhenger av PJS og Nippy i lang tid, tenkte jeg at jeg skulle gå til anskaffelse av AXi 2212/26.
    Mine spørsmål er egentlig :
    1. Vil AXi gå fint sammen med JETI Advance 18-3p ?
    Eller burde man gå til innkjøp av TMM ESC for disse motorene ??

    2. Har også luktet litt på Hyperion motorene uten og bli helt klok på de.
    Hvilken Hyperion motor er så og si "lik" av ytelse og effekt som AXI 2212/26 ??

    3. Er Hyperion et bedre valg enn AXi ??

    Primært bruk er 3D/Airobatic

    -pål-
    “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

  • #2
    1: Går bra.

    2: 2213-24 er anelsen sterkere. 2209-32 er sannsynligvis ganske lik... ikke helt sikker.

    3: Jeg har brukt begge deler, men ikke Hyperion i den størrelsen du skal ha. Den minste av Hyperion har jeg prøvd en del i depron, anelse hakkete på starten men ellers bra. Den største Hyperionen har jeg såvidt prøvd, dro vertikalt med trainer på 2,2 kilo på 4S! Fin lyd. Denne skal prøves mer i en større 3D-sak etterhvert, men det var dette med tida da. AXI`ene er Ok rimelige motorer. Ikke hørt om særlig problemer med de små, meldte problemer gjelder helst 41xx og 5xxx-seriene.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Har erfaring med både Hyperion og Axi, men ikke av samme størrelse. Uansett, Hyperion (en liten 2205) virker bra lagd, og veldig solid. Den har fått ett par smeller, men holder seg fint sammen enda. Har heller ikke hatt noe problem med å starte de, da det som oftes skyldes at regulatoren ikke er helt kompatibel med motoren.

      Axi'en er også godt bygd, og virker solid. En av magnetene løsnet engang i en ganske heftig krasj med en dødsdømt Messerchmitt, men en dråpe epoksy så var motoren helt fin igjen.

      Det jeg har lest på diverse forum rundtomkring er at Hyperion-motorene yter
      en anelse mer enn Axi-motorer av tilsvarende størrelse/viklinger.

      Selv ville jeg gått for Hyperion, da de er billigere, og av omtrent samme kvalitet.
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Jeg er ikke et skund i tvil om at jeg ville gått for Axi. Selv har jeg nå flyd 3D med en AXI 2212/34 i et år og jeg har til dags dato ikke funnet en motor av samme størrelse/vekt som yter så mye og bruker så lite strøm. Har gått igjennom test data til bla. Hyperion osv og har ikke klart å finne noe som er i nærheten av samme ytelse/effekt forbrukt annå! Det skal sies at jeg har ikke prøvet Hyperion selv, men ut ifra test data så er de ikke like bra på ytelsen.

        Psyko-lefse skriver:
        Det jeg har lest på diverse forum rundtomkring er at Hyperion-motorene yter
        en anelse mer enn Axi-motorer av tilsvarende størrelse/viklinger.
        Det er meget mulig at de er noe sprekere en Axi i samme størrelse, men se på strøm forbruket, det er nesten dobbelt så høyt. Og høyere strøm forbruk betyder større og tyngre batterier så vinninga går opp i spinninga eller noe sånt!

        Litt mere data på denne Axi 2212/34 jeg bruker.

        Vekt 57gram
        Trusth 770gram på 10X4,7 propel
        Forbruk på 7A

        Har ikke funnet en motor som er i nærheten av disse data ennå. Si gjerne ifra hvis der vet om en som gjør det. For Axi er litt for dyr etter min mening. Jeg sier dette med tanke på at motoren koster Ca. 650,- bakmontering 160,- Total på over 800,- for motor er litt for mye etter min mening.

        Mye axi reklame her, men som sagt så har jeg ikke funnet en bedre motor til formålet ennå.

        Jeti reg. funker på AXI, selv bruker jeg TMM.

        Mvh
        Simon B. Nielsen
        Damn these things are hard to fly!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Bonito
          Det skal sies at jeg har ikke prøvet Hyperion selv, men ut ifra test data så er de ikke like bra på ytelsen.

          Mvh
          Simon B. Nielsen
          Så var det om teori og praksis stemmer da. har hverken axi eller hyperion selv. men pga pris forskjellen så hadde jeg valgt hyperion.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Litt interresant spørsmål der Tyor!

            Det har faktisk vist seg at AXI på papiret stemmer med praksis. Jeg har selv vert på elefun for å sjekke ut Hyperion. Jeg har også søkt på nettet. Etter min erfaring så må jeg si at det som står på papiret stemmer i 90% av tillfeldene.

            Hvis noen har måledata på hyperion eller andre motore som kommer i nærheten av axi så si ifra. Jeg er klar for å prøve noe nytt.

            Mvh
            Simon B. Nielsen
            Damn these things are hard to fly!

            Comment


            • #7
              ja det hadde vært fint om det hadde funnet måle data på de forskjellige motorene slik at man kan sammenligne direkte.

              Og til deg bonito hvis jeg hadde vært i din situasjon og prøvd axi og vært fornøyd med det så hadde jeg sikkert fortsatt og kjøpe det.

              Har selv kun prøvd en børsteløs og det er st sin den gir 700g thrust ved ca 10A og sammenlignet med axi så trekker den jo mye mere strøm men samtidig så koster den bare 450 kr. Skal ha meg ett større elektro fly i 40size eller noe sånt seinere og da er det jo egentlig bare to og velge mellom axi eller hyperion. men pga dårlig sammenligningsgrunnlag er det lagt på hylla så lenge. men jeg skal ha det. ikke minst for å overbevise de gamle i klubben om at det finnes ett alternativ til bråk og olje søl. selv om jeg er litt motor entusiast også
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Jeg har som sagt prøvd 3025-12 på 4S og der var skremmende drag. Med en 13x4 dro den perverst. Uten å ha fått sammenligna selv med tilsvarende AXI (2826/12) har jeg bare andre sine uttalelser å støtte meg til Og da sies det at Hyperionen drar noe bedre. Men begge sakene er helt OK middels-kvalitet saker. Og det er stor forskjell på hva du forsyner dem med av LiPo`er...

                Men jeg vil gjerne anbefale å slenge i litt penger og prøve en annen verden: Actro eller Plettenberg Som å gå fra ASP/SC til YS...
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Plettenberg er kremen av kremen. Jeg har vert så heldig å få prøve det

                  Hadde jeg bare hatt penger, så hadde det vert plettenberg og hacker i alle flyene mine

                  Plett står øverst på handle lista mi når jeg blir rik!!
                  Damn these things are hard to fly!

                  Comment


                  • #10
                    Nå ble jeg nysgjerrig her, Jarle. Har du noen eksempler på sammenlignbare motorer fra Actro, Plettenberg, Axi og Hyperion? Er de så mye bedre på virkningsgrad at det forsvarer prisforskjellen?

                    Nå tenker jeg på vanlig bruk, ikke konkurranse. Det er en helt annen verden.

                    Jeg er selv fan av Hacker-motorer, men det er ikke vanskelig å se at de ikke forsvarer sin pris sammenlignet med de billigere alternativene.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      For å svare Osiris : "Hvilken Hyperion tilsvarer AXI 2212/26?"

                      Du ser på Kv-verdien til motorene for å plukke en tilsvarende motor. Kv er hvor mange RPM du får pr Volt uten belastning(les propell).

                      Data for "tilsvarende" motorer:

                      AXI 2212/26 Vekt 57g Kv=840 R=0.21 I0=0.45 max I=12
                      HP2209/32 Vekt 42g Kv=910 R=0.18 I0=0.55 max I=12
                      HP2213/24 Vekt 53g Kv=850 R=0.135 I0=0.6 max I=16

                      Den sistnevnte er den som er nærmest AXI. Legg merke til at motstanden i viklingene på HP2213/24 er 0.135Ohm mens for Axi motoren 0.18Ohm. Hyperion motoren vil miste mindre spenning og være mer effektiv enn Axi.
                      Dette gjør at Hyperion har satt grensen for max strøm til 16 Ampere for 2213/24 men Axi'en ikke tåler mer enn 12A før det blir for varmt.

                      Hvis du ser på data for HP2209/32 er dette en noe mindre motor enn de to andre, men har omtrent samme effektivitet som den større og tyngre Axi motoren.

                      For en måned siden bygde jeg et halvkilos acro fly, som jeg monterte en lånt 20 turns utgave av Hyperion 2213 i nesen på. Denne er siden erstattet av en Hacker A20-20L som har tilsvarende Kv.

                      Forskjellen er minimal. Hadde jeg vist det jeg vet nå, hadde jeg droppet den dyrere hacker-motoren til fordel for HP2213/20. Prisforskjellen er ikke verd den lille økningen i kraft og effektivitet. Men det er jo kult med "Purple Power" bak propellen...

                      Geir
                      Kristiansand

                      Comment


                      • #12
                        Vel Mossie, skal du ha motor i ei kjerre som Funtana90 kan du gjerne velge AXI 53xx som er ganske rimelig her men som har mindre effektivt arbeidsområde (spenningsmessig og effektivitetsmessig) og sannsynligvis høyere feilrate (etter det jeg leser på ymse fora). Eller en Actro 40-5 som er en del dyrere men som går penere og ikke minst kjøligere. Meget betryggende. Eller en Orbit... De dyrere motorene beholder den høye effektiviteten også opp til 55 amp mens AXI sin effektivitet dropper når man beveger seg over 35 amp.
                        Actro er noe rimeligere enn Plettenbergerne men får bare skryt. Se litt på specene her: 404 Page not found - How to Conserve Energy and Reduce Your Power Bills Både CL og 12-serien burde være noe for små modeller uten at man dreper seg totalt på innkjøp. Til større fly blir det selvsagt en helt annen sak.
                        Her er forresten testsiden til en meget seriøs kar i Sverige som virkelig gir meg mye lesbar informasjon. Verdt å titte på: http://web.telia.com/~u15807174/motorer.htm
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment

                        Working...
                        X