Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av Li-Po fra 12-v batteri som i sinn tur lades...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av Li-Po fra 12-v batteri som i sinn tur lades...?

    Beklager, har sett dette i en tråd tidligere, men jeg husker ikke hvor...

    Kan jeg lade mitt Li-Po fra mitt 12-voltsbatteri hvis dette i seg selv står på vedlikeholdslading fra stikk i veggen?

    Er det altidsforbudt å gjøre dette eller gjaldt dette kun hvis laderen feks er kobbled til batteri i bil (og da ikke ha motor igang)???

    Peppe
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    Egentlig er dette regnet som fy...

    Men jeg har selv sjekket litt på dette, og med et batteri med god kapasitet som ikke er for for tomt med en lader som leverer moderat ladestrøm (jeg lader med max 500mA) er det ikke rippel å registrere siden selve batteriet fungerer som en diger glatte-kondensator. Om du kobler til en hefigere lader som leverer 5-8 ampere og der er lite strøm igjen på 12-volt batteriet er det absolutt å fraråde. De seriøse lade-leverandørene fraråder dette sterkt.
    Og når batteriet er godt ladet vil du med avanserte LiPo-ladere plutselig få error-meldinger om at du overskrider inn-spenningen. Kan bare på det varmeste anbefale å investere litt småpenger (6-800 kroner) i et stabilisert nettaggregat.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Takk Joo.
      Jeg har en sånn billig-vedlikeholds-lader fra Biltema til min 12v. Denne lader med 500mAh mener jeg. Prøver litt nå, får se om min Graupner Li-Po lader sier ifra...
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

      Comment

      Working...
      X