Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alle Schulze ladere må kalibreres ved software oppdatering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alle Schulze ladere må kalibreres ved software oppdatering

    Jeg har ventet på en Eprom-update til min Schulze 330D lader, men fikk til slutt denne mailen fra Elflight.dk:

    Desværre har vi netop modtaget besked fra Schulze tidligere idag at alle ladere der skal opdateres i fremtiden, skal sendes til Schulze så de samtidig kan kalibreres. Der har været lidt problemer i løbet af sommeren og enkelte grupper på det tyske RC forum har givet udtryk for at laderne efter opdatering ikke længere var nøjagtige nok ! Det har ført til den nye procedurer hos Schulze.
    Er det noen som har hørt snakk om dette før , og kan utdype hva slags unøyaktighet det er snakk om? Hva risikerer de som kun oppdaterer softwaren og ikke sender laderen inn for kalibrering?

    Geir
    Kristiansand

  • #2
    Det er voltovervåkingen som kan komme ut av "sync" noe som igjen medfører en betydelig økning av fare med lading av LiPo. Voltovervåkningen er ikke presis nok for å sikre trygg LiPo lading. (gjelder selvfølgelig kun de enheter som faller ut av "sync")

    Derfor for å hindre skade/søksmål setter Schulze igang egne rutiner for å sikre sine brukere og sin egen drift. De fleste laderne oppgraderes uten problemer men de få som ikke gjør det kan gjøre mye skade.

    Problemstillingen har vært aktuell siden Schulze oppgraderte ladeprogrammet sitt til også å inkludere LiPo.

    Lading av NiCd/NiHM er upåvirket av denne problemstillingen da ladealgoritmene for disse er svært anderledes enn for LiPo pluss at disse tåler store voltavvik, noe LiPo ikke gjør.
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

    Comment


    • #3
      Originally posted by Haldor
      Det er voltovervåkingen som kan komme ut av "sync" noe som igjen medfører en betydelig økning av fare med lading av LiPo. Voltovervåkningen er ikke presis nok for å sikre trygg LiPo lading. (gjelder selvfølgelig kun de enheter som faller ut av "sync")
      Dette har du tydeligvis lest mye om, er det utidig å be om at du forklarer "sync" og unøyaktig voltovervåkning litt nærmere, gjerne med henvisning til dine kilder?

      Ikke for å være direkte pirkete eller ondsinnet, men det er alltid greit å kunne dobbeltsjekke denne type utsagn som mange kan bli direkte forvirret av.

      Informasjonen fra elflight taes til etteretning.
      Hvis kilden din er elflight, så fant jeg ikke noe slik info der i farta, men jeg har ikke sjekket grundig nok ennå, men skal kontakte Abel senere i dag om saken.

      Comment


      • #4
        Ryktebørsen er oppe og går igjen...

        Fra Schulse sine egne sider (oppsøke kilder istf ryktebørser) fant jeg dette om eeproming av laderne deres, datert 20 september 2005:

        For the last example we said in the past that you can change the
        update-EPROM by yourself if the software version in your charger
        is higher or equal to 7.03. Since we learned that some clients
        complained about a bad calibration (they detected a deviation of about
        1% which is at the limit of the specifications of the manufacturers)
        you have to send your charger to weiterstadt that we can update
        it in our firm and give the charger a new (more precise) calibration.
        The price is the same (30 EUROs) but the shipping costs are higher.

        Otherwise - this means for all versions lower than V 7.03 - we
        ALWAYS need the charger for upgrading the hardware and new
        calibration in Weiterstadt. No instructions for changing all the
        dozen parts and no part kit is available. AND: It is IMPOSSIBLE
        for you to calibrate the unit!


        Så kan jo dem som vil igjen trekke ut enkle setninger og sette dem inn i egne sammenhenger og trekke egne konklusjoner, alternativt kan man lese skikkelig hva kilden oppgir.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Leste du posten min, Joo?

          Eprom-oppdatering til min Shulze lader har vært restordre hos Elflight.dk i ca en måneds tid. Elflight var tom for disse, og jeg valgte å motta resten av ordren , og få eprom'en ettersendt når denne kom inn igjen på lager.

          Dette er altså ikke lenger mulig!! Poenget er at jeg IKKE får eprom for oppdatering, men er TVUNGET til å sende inn laderen for å få oppgradering som jeg allerede har betalt for. Schulze kommer altså ikke(iflg Elfligth) til å selge flere eprom'er men tvinge de som oppgraderer til å sende inn laderen.

          Å beskylde meg for å sette ut rykter basert på dette, er vel en overdrivelse?

          Comment


          • #6
            Geir: Les 100% av hva joo skrev.

            Utifra hva du SELV skriver, virker det som om problemet ditt er kundeforholdet ditt til et dansk postordrefirma, ikke problemer med selve produsenten.

            //Svein
            Med forbehold om dårlige dager:

            Svein Skogen

            Comment


            • #7
              Jeg skal prøve å lete opp kildene mine men disse er uansett 2.hånd-info. Rekker ikke noe mer nå idag pga jobb. Info har blitt plukket opp fra RC Groups.

              Det er ikke noe stor dramatikk i dette, det er bare å registrere at Schulze har tatt en beslutning mht dette og den er ikke tatt uten grunn.

              Geir, du trenger bare å kansellere kjøpet av chip fra ElFlight og få refundert disse kronene så får du vurdere om det er verdt å sende laderen din ned til Tyskland for oppgradring. Evt. få flere sammen for å spare fraktomkostninger.
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

              Comment


              • #8
                Jada Geir, jeg leste posten. Og overskriften. Iflg overskriften skulle "ALLE" Schulse inn for kalibrering, mens det iflg Schulse er ladere med softwareversjon eldre enn 7.03 som skal inn ved eprom-bytte. Man skal veie sine ord før man er så bombastisk, men jeg er spent på å følge med hva som skjer framover. Stoler nok mer på fersk oppdatert info fra leverandøren enn på RCGroups Der (også) har jeg lest mye hårreisende utsagn som får lov å leve videre som "sannheter".

                Det risikeres (iflg Schulse) et avvik opp mot 1% på spenningene. Noe som er på grensen av spec iflg Schulse. Schulseladerne kutter ladingen av LiPo-celler på 4,20 volt, max anbefalt fra LiPo-produsenter er 4,25... Fra 4,20 til 4,25 er der 0,98% forskjell... Altså slingringsmonn på grensen av spec, men dem godtar tydeligvis ikke å være så på grensa. Bekrefter bare seriøsiteten til SChulse, en annen "Kina-produsent" hadde neppe brydd seg...?

                Som Haldor sier kan det ha noe å gjøre med de laderne som skal oppgraderes til å handle LiPo fra å ikke kunne det. Det vil igjen si ELDRE ladere, ikke ALLE. Da jeg handlet Schulse for to år siden (software-versjon 8.06) fant jeg allerede da tabeller over hvilke software-versjoner som kunne og ikke kunne oppgraderes av eieren selv ved å bytte eprom.

                Hva med å sende en mail til Schulse å spørre, regner med det er stedet å få informasjon???
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Beklager! Det var ikke meningen å være krass.
                  Jeg er nok litt sur fordi jeg må klare meg uten min elskede lader i noen uker

                  Det jeg reagerte på var at du antok at jeg hadde informasjonen fra Rcgroups e.l. rykteplasser. Jeg siterte da vitterlig mailen fra Jan Aabel hos Elflight. Elflight.dk var en av de første spesialforetningene for elektro når de ble etablert i 1996. Jeg antok at alle på et elektroforum kjente til Elflight.dk og den servicen Jan Aabel har utøvd overfor oss som begynte å fly elektro istedet for "bråkebøtter".

                  Du har rett m.h.p at alle eldre ladere med software eldre enn 7.03 MÅ inn for oppdatering da hardwaren ikke er kompatibel med versjon 8 software. Laderen min er versjon 7.16 som skulle kunne oppdateres kun med eprom-bytte. Å kalle dette for eldre ladere er vel en overdrivelse. Min lader er helt identisk med dagens 330d.

                  Jeg skulle nok tatt med at dette gjaldt oppgradering av software 7.XX ladere til versjon 8 i overskriften, men syntes det ble for omstendelig.

                  Geir

                  Comment


                  • #10
                    Visst Geir68. Jeg bøyer meg dyyyypt i støvet (spesielt alt det støvet som er på sør-hanget vårt), og må medgi at jeg også har vært anelsen krass i mine uttalelser.

                    Grunnen til at jeg gjerne reagerer litt kraftig er at et utsagn som kanskje mangler det komplette bildet gjør mange lesere usikre. Og jeg sitter heller ikke med fasiten selvsagt.
                    Svært interessant at sånne ting som du nevner kommer fram, det er jo hele vitsen med forum som dette !!! Bare viktig at man hele tiden søker til sikre kilder for å få førstehånds info som man kan bringe videre til alle som er usikre.
                    Jeg har opplevd el-flight som ganske så seriøse, og har selv stått i butikken hos dem og diskutert med Aabel rundt mine og hans oppfatninger av hva som er "best" i forskjellige oppsett. Vi var ikke alltid enige, men var likevel enige at her er oppfatninger ute og går. Noe er subjektivt, og noe er objektivt.

                    Jeg reagerer spesielt når enkelte produkter roses til himmels, mens man selv og andre kilder jeg stoler på påviser mangler med samme tingene. Dette er et fenomen jeg i særklasse ser fra amerikanere når det gjelder amerikanske produkter. Det er dessverre særdeles vanskelig for nybegynnere å klare å skille gode facts og uttalelser fra betalt markedsføring på mange fora og tidsskrifter, men for dem av oss som har sysla i denne hobbyen i flere ti-år får man både egne preferanser og en magefølelse etterhvert Flyginga er vel det viktigste for de fleste, men det er lov å engasjere seg langt videre enn det også.

                    Dette vil si at du og jeg er fullstendig enige (fram til Schulse eventuelt slipper mer info rundt temaet) og at krasse ord skal glemmes. Merkelig hvor engasjerte vi kan bli... MIN radio er best osv...

                    Klart du er frustrert over å være uten Schulsen din! Jeg har sikra meg og har en LiPo-lader til i tillegg til vanlige multiladere, katastrofe om jeg ikke får toppa LiPo`ene mine så jeg får morra-økta og evt kvelds-økta med depron-maskiner når det er stille.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by joo
                      mens det iflg Schulse er ladere med softwareversjon eldre enn 7.03 som skal inn ved eprom-bytte. Man skal veie sine ord før man er så bombastisk
                      I teksten du selv har sakset fra Schulze står det at alle ladere som skal oppgraderes må sendes inn. Det står at tidligere kunne man bytte eprom selv dersom laderen hadde v7.03 eller nyere. Ikke nå lenger.

                      Olav

                      Comment


                      • #12
                        Grunnen til at jeg lagde posten var at jeg ikke fant dette på Schulze sin side. Jeg ser nå at denne siden er oppdatert 20 September(samme dag som jeg laget posten)

                        Det Joo fant(og jeg ikke) ligger her: http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/v8upd_e.txt

                        Schulze skriver her:
                        we said in the past that you can change the
                        update-EPROM by yourself if the software version in your charger
                        is higher or equal to 7.03. Since we learned that some clients
                        complained about a bad calibration you have to send your charger to weiterstadt that we can update
                        it in our firm and give the charger a new (more precise) calibration.
                        Jeg får unngå poster med tabloide overskrifter i fremtiden.

                        Joo! Ang. Rcgroups:
                        Jeg har samme inntrykk som deg av amerikanere og amerikanske produkter. "Proud to be in Amerika" og "Made in Amerika" brukes av flere av firmaene som kvalitetstempel. Rcgroups er etter min mening ikke lenger å stole på, da dette har blitt et forum for markedsføring av egenproduserte kit og lipo-pakker "made to my spec!". Jeg stoler ikke engang på de publiserte utladekurvene som legges ut etter hvert som nye generasjoner av celler dukker opp. Det blir feil når de som publiserer testene, er de samme personene som er involvert i salg av disse!!
                        Dette sammen med amerikaneres glorifisering av egenproduserte gadget, gjør at jeg leser slike forum (f.eks. Rcgroups) som Se&Hør . Mest for underholdningsens skyld, altså.

                        Geir Solvik
                        Kristiansand

                        Comment


                        • #13
                          ULV!! ULV!!!

                          For min egen del så blir jeg glad når Shultze kan gjøre oppgraderingen for meg.. Sånn har Robbe gjort det i årevis..
                          Da VET man at laderen er shipshape når den kommer tilbake..

                          Ulempen er jo at den blir borte en tid, men heller det...

                          Comment


                          • #14
                            Har selv en Schulze 330d med software 7.16. Har ikke kommet igang med bruk av LiPo enda, men det neste prosjektet blir sannsynligvis med det. Spørsmålet er hva som er smartest å gjøre mht lader(e).

                            Fikk en anbefaling på en multilader av Øgrey Hobby som heter X-Peak 3 Plus (kr 895). Kjenner den ikke (eller noen andre multiladere enn Schulze for den saks skyld), så det jeg lurer på er:

                            Er det like greit å gå for X-Peak'en (eller andre ladere i samme prisområde for å bruke til LiPo) og droppe oppgraderingen hos Schulze?

                            Hva har det kostet å få sendt inn Schulze'n til Tyskland for oppgradering (inkl frakt og evt andre utgifter)?

                            Om prisen for oppgradering er høy, er det et alternativ å satse på gå for en ny Sculze?

                            Comment

                            Working...
                            X