Announcement

Collapse
No announcement yet.

E-Tec batteri og servo kobling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E-Tec batteri og servo kobling

    Da fikk jeg mitt første el. fly og kommer til å begynne å sette det sammen om noen få dager.

    Men jeg er ikke sikker på hvordan batteriet kobles opp: Batteriet er et E-Tec 700 med 3 celler. Det har 2 'kabler' med connectors. En av de er bare to ledninger mens den andre er en større plugg med 4 ledninger...

    Skal den med 2 kobles til både regulator og lader (henholdsvis)? Skal den andre pluggen aldri brukes?

    Også:

    Jeg kjøpte waypoint servoer og en graupner regulator. Alle disse har 3 ledninger til hver plugg: oransj, rød og brun. Jeg regner med at rød er pluss, oransj minus og brun signal. Er dette riktig? (tysken min er ganske rusten)
    Are Barstad

  • #2
    Den andre pluggen med 4 ledere er til for å balansere spenningen mellom cellene i batetripakken eller lade en og en celle i batteripakken.
    Ja esc skal kobles til de 2 litt tykkere.
    Lader kan kobles til begge (men kun 1 av gangen) om du har en lader med samme plugg eller du kan bruke en slik for å bruke 4 pinners pluggen

    http://www.flying-hobby.com/productShow.asp?id=887



    Eller en slik lader:



    http://www.align.com.tw/shop/product...roducts_id=201

    Tror den første duppeditten kanskje bare tåler 1A ladestrøm, venter på svar ang det da bruksanvisningen var ikke eksisterende.


    Ah glemte servoene, lederne ligger i samme rekkefølge om på andre servoer med svart/rød/hvit som hhv -/+/signal.

    Så dine ligger er brun/rød/orange i den rekkefølgen, så brun er -, rød + og orange signal. Signal kommer vel i hvit/orange og gul avhengig av servo, kanskje fler, har ikke sett alle servoer enda.

    Titt på kontakten, den avslører rekkefølgen om sammenlignet med andre med sort minus leder.

    Comment


    • #3
      Takk for svar!

      Jeg kjøpte en Schultze lader som jeg trodde ville ta seg av alt . Er det safe å bruke den på den pluggen med bare to ledere eller burde man load balansere ladingen?

      Jeg målte det nye E-Tec batteriet og det var over 11.1 volt slik det kom fra butikken. Skal jeg da begynne å bruke det uten å lade det? Jeg har lest at jeg nå bruke det noen få minutter om gangen med 15-20 minutters pause i begynnelsen men bare ikke sikker på førstegangslading...

      Her er det tydeligvis mye å lære for en nybegynner...
      Are Barstad

      Comment


      • #4
        Det er forholdsvis safe å lade direkte på de to kraftige batteriledningene mot Schulsen. Der er lagt inn en noe lavere max-spenning enn maksimal toppspenning anbefalt for å ta høyde for nøyaktigheten som man kan forvente i laderen. Men for å gi bedre sikkerhet og forlenge levetiden på LiPo`er tilbyr de fleste leverandører nå muligheten for å koble på balanseringsmoduler eksternt. Derfor kommer de fleste nye batteriene nå med en balanseringskontakt. Selvsagt er det ikke noen felles standard på disse ennå...

        Mange av oss har i noen år brukt LiPo uten at dette med balansering var noe særlig tema, men på grunn av stadig større og komplekse pakker på markedet med ytelser som er tøyd maksimalt for å være best og hendelser der ting har gått galt har det vært ei naturlig utvikling at det kommer elektronikk for å gi oss mer trygghet. Blant annet balanserings-tilkoblinger.

        Du må ikke klippe vekk disse kontaktene! Du kan derimot velge om du vil la være å handle balanseringsmodul... Men de fleste har eller har tilgang til et nøyaktig voltmeter? Les på koblings-skjemaet som forhåpentligvis fulgte med batteriene dine så ser du hvordan du kan bruke kontakten til å måle spenningen på hver celle. Til daglig lader du pakkene dine på vanlig vis med Schulsen, og en gang i blant bruker du voltmeteret for å sjekke at hver celle har lik spenning. Er der ikke avvik lader du som vanlig med god samvittighet!

        Her er det ikke den ABSOLUTTE spenningen som er mest interessant men derimot avviket mellom cellene. Et tall som går igjen er at man tolererer opp til 0,3% avvik mellom cellene før det er snakk om behov for å balansere internt i pakkene. Det vil si at hvis du leser at hver celle ikke avviker mer enn i underkant av 0,037 volt fra de andre når pakken er fulladet er den ikke så langt ute av balanse at du behøver å gjøre noe. Er avviket større bør man etterlade kun den/de laveste cellene (som 1S selvsagt). Fordelen med avanserte balanserings-moduler er at dem kan "blø over" spenningsavvik hvis man lader med en langt lavere ladestrøm enn 1C hvis modulene som sagt er litt avanserte. Andre enklere balancere gir bare alarm hvis dem registerer avvik, så må man selv inn på kontaktene og prøve å balansere. Som du ser kreves det voltmetere som har 2-3 digits nøyaktighet etter kommaet

        Nye LiPo`er skal ikke belastes til max anbefalt strøm inn eller ut i begynnelsen. En innkjøringsprosedyre er anbefalt for å sikre at cellenes elektrolytt fordeles jevnt. Kan gjenta en av anbefalingene fra GibbsGuides:

        - 1 lading: Gjøres med 0,25C, utlading ved lav strømtrekk.
        - 2 lading: Gjøres med 0,5C, utladingen ved mildt strømtrekk.
        - 3 lading: Gjøres med 0,75C, utlading ved moderat strømtrekk.
        - 4 lading: Gjøres med 1C, utlading opp mot max anbefalt.

        I tillegg er det anbefalt å kjøre nye LiPo ned gradvis i etapper når dem er nye og ikke etter-ladet, i korte og lave belastninger på 3-5 minutter med hvile på 15 minutter til man nærmer seg laveste sikre spenning på rundt 3,5 volt hvilespenning før man lader første cyklus. Schulse har utladningsprogrammer for LiPo!

        Det har versert en bråte med rykter og synsinger rundt temaet, men se helst fullstendig bort fra disse subjektive meningene, bruk sikre kilder som FlightPower sine instrukser: (MFN) ModellflyNytt.no og anskaff GibbsGuides. Da er du uavhengig av enkeltpersoners svært ofte feiltolkede målinger og oppfatninger og de berømte ryktene som blir halvsannheter og skaper usikkerhet for brukerne.

        Et annet tips, som er dønn subjektivt fra meg: Sats på et batterimerke som bruker gode balancere (jeg bruker FlightPower som referanse) så har du en enkelt balancer å investere i, men er låst til å fortsette å bruke dette merket framover. Har prøvd TP sitt opplegg og balancer, og så langt virker det som 205-balanceren gjør en OK jobb. Må jo ha noe å sammenligne med selv om jeg personlig har størst tro på FP pga seriøsiteten og deres samarbeide med Schulse.

        Ja, det er mye å lære! Jeg er kronisk interessert i å lære, leser og ikke minst faser ut rykte-informasjon og tester i tillegg en del selv. Og jeg bruker sakene, gjerne over anbefalte verdier vel vitende at jeg kan provosere fyrverkeri og mere til. Så langt har det ikke gitt brann eller tap av modeller, men jeg har faktisk bare dircarged en LiPo-pakke Den var tøyd til dobbelt last... Og har ellers innsett at dette er såpass ny teknologi at ting ikke er helt stabilisert og stagnert ennå. Men samtidig har jeg fått ufattelig mange flytimer så lenge jeg ikke tøyer grensene

        Og ja: Jeg er spesielt interessert i dette
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Nå ser det ut som veldig mange av de batteripakkene som nå kommer med balanseringskontakt bruker den som hører til viste duppeditt.
          Er vel nesten et fåtall som bruker den kontakten f.eks. TP har.
          Så vidt jeg husker har ETec den viste som vel Align var av de første som brukte.

          Så skal det også spesifiseres at det finnes 2 måter å gjøre dette på.

          Den ene der man lader batteriet for så å koble til en balanserer som jevner ut spenningen ved å la pakken "blø" mellom cellene eller koble f.eks. viste duppeditt eller andre mellom lader og batteri slik at man jevner ut under lading dvs, spenningen på hver enkelt celle overvåkes slik at ingen av cellene i pakken går over tilrådet maks verdi noe som kan skje om man lader pakken samlet og så balanserer etterpå.
          Det skal sies at er man flink til å balansere ofte så er sjansen for dette mindre.

          Personlig foretrekker jeg som det sikkert går frem hjelpemidler som gjør at man lader en og en celle og jeg har en ganske enkel begrunnelse. Man har lest om diverse litium batterier som tar fyr under lading (eller utlading) det kommer stort sett alltid frem at de har vært utsatt for noen form for overlading (eller overutlading). Dette kan skje ved at man f.eks. stiller inn lader feil (her er det fint om lader sjekker batteriet før den drar i gang) eller muligens ved stor ubalanse (f.eks. en skadet celle i en pakke på 3).
          I mine mobiltelefoner har jeg hatt et 1 cellers litium batteri i 12-13 år nå uten noen som helst insidenter. Ingen av mine bekjente har heller hatt dette ergo virker det rimelig safe å lade litium celler en og en så jeg foretrekker det.

          Ser det nesten slik at nå som det går mot at alle batterier har mulighet til å lade en og en celle så er det unødvendig å ikke bruke muligheten og satse på "at det går sikkert bra"

          Comment


          • #6
            Takk for svar! Det var veldig nyttig og jeg ser at du må være spesielt interessert som du sier!

            Så slik jeg forstår det da er at siden batteriet mitt målte 11.1 volt når det kom (3 celler) skal jeg ikke lade det enda men begynne rett på innkjøringsfasen?
            Are Barstad

            Comment


            • #7
              Gode meninger fra Tintin. En av grunnene til at LiIon ikke regnes som eksplosjonsfarlige i mobiltelefoner er nettopp at det er snakk om ei enkelt celle (1S). Er der ubalanse i pakker er de beste anbefalingene jeg har funnet at man lader pakken delvis ut og så lader hver celle helt opp for seg (som 1S selvsagt) hvis man ikke har en avansert balansering-unit.

              canuck: slik jeg leser FP sine anbefalinger bør man kjøre fra der batteriet er levert (ca. 40% ladet). Her er flere meninger ute og går, jeg er langt fra 100% sikker på hva som garantert er det optimale selv...
              Begrunnelsen for å lade de første gangene med lavere ladestrøm enn 1C (700mA i ditt tilfelle) er at ting i elektrolytten skal fordele seg jevnest mulig. Noen tror dette er hokuspokus og at cellene er cyklet fra leverandør mens andre sverger til denne innkjøringen. De fleste av oss har neppe så dårlig tid at vi ikke kan ta oss tid til å kjøre inn så lenge det er anbefalt.

              Som nevnt er anbefalingene i GibbsGuides at du lader med 175mA første gangen, 350mA andre oppladingen, 525mA tredje gangen og så kan du tute og kjøre med 700mA fra fjerde gangen. (Selvsagt har man ikke ladere som har slik oppløsning, men prøv å komme så nær som mulig)

              Er du på stripa og skal lade "kjapt" for ny tur lader du selvsagt med 700mA (bare husk at batteriet skal være avkjølt før du lader), men når du kommer hjem med tomme batterier og har god tid vil du sannsynligvis behandle batteriene dine best om du reduserer ladestrømmen litt, til 4-500mA f.eks.

              Det er størst fare for å skape ubalanse i et friskt batteri når man lader det langt/dypt ut. Har du ikke noe i mot det setter du gjerne cut-off på god og trygg spenning og avslutter så snart cut-off slår inn.

              (Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør... for jeg har kjørt en del av mine eldre batterier ganske dypt ned mange ganger. Har nesten alltid fått dem opp igjen, men jeg eksperimenterer jo en del da! Disse mishandla batteriene er å regne som FARLIGE og ligger bak lås og slå i metall-beholdere ) Don`t do this at home...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Takk for nok et utdypende og nyttig svar!

                Da har jeg ladet batteriet første gang og skal akkurat til å lade det andre gang. Jeg begynte med .25A første lading og skal denne gang kjøre med .30A (neste valg i menyen er .40A som kanskje er litt for mye).

                Jeg satt ladetaket på 900mah - håper ikke dette er for mye. Laderen slår seg av uansett på 4.23v per celle.

                Jeg er allerede veldig glad i Schultze laderen min!

                Nå som jeg (takket være dere og Gibbs guiden!) har lært meg såpass mye er det ganske lett å gjøre dette så lenge man er forsiktig.
                Are Barstad

                Comment


                • #9
                  Flott canuck!

                  Håper du deler dine erfaringer med oss andre hvis du opplever ting som ikke stemmer helt med "gode" anbefalinger...
                  Jeg er selv i en fase der jeg kvitter meg med alt som slurper i seg tresprit og skal bare ha elektro-oppsett... og kanskje jeg kjøper litt bensinmotorer i enkelte oppsett. (Seilfly UTEN motor er hovedlidenskapen selvsagt) (Og IMAC-miljøet ser spennende ut)
                  Frustrerende mye rare meninger ute og går på til dels store/tunge fora rundt den nye batteri-teknologien. Jeg håper bare vi kommer dit at det er enkle regler å følge for å få brukbar levetid ut av batteriene og at vi blir kvitt hendelser som gjør at folk er redde for LiXX!
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment

                  Working...
                  X