Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trickle med Swallow Advance

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trickle med Swallow Advance

    Heisann

    Jeg har nå anskaffet en Swallow Advance lader, etter blant annet å ha lest at den kan tricklecharge på under 0,1A. Slik jeg forstår det trenger jeg det for å lade mitt mottaker batteri på 600mah siden originalladeren fra Hitec gir rundet 60mah.

    Men, nå ser det ut i fra bruksanvisning og laderen at det ikke er mulig å lade under 0,1A. Noen som vet noe om dette?? Blir litt frustrert når det til og med står som specs først i bruksanvisningen, men ingenting om det senere.

    En helt annen ting er at jeg forsøkte å lade to gamle Nimh pakker jeg har på 600mah. Disse har nok tatt en del juling for nå fikk jeg puttet inn bare ca 40mah på det beste før laderen kuttet. Det som overasket meg var at batteriet ikke viste tegn til å være varmt engang. Er det normalt hvis batteriet er ødelagt, eller burde det blitt varmt?? Er som dere skjønner litt usikker på om jeg stilte laderen korrekt, men er 99% sikker på at jeg gjorde det.

  • #2
    heisann

    jeg har også en swallow advance. jeg ladet en nimh pakke på 1400 mah, og etter at den var ferdig sto den å ladet med 50mah. det jeg har forstått er at når pakken er ferdigladet står laderen å lader med veldig liten strøm og bare velikeholder pakken.

    jeg tror å at dette er trickle charge.

    men det ar slik jeg har oppfattet det
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Har ikke swallow laderen utlade funksjon? Jeg regner med at den har det, og i så fall kan du lade ut de ny ladede batteriene med ca 250mAh, og se hva du faktisk får ut av de. Lad så opp igjen 600mAh batteriet med den orginale Hitec laderen i ca 15 timer. Lad så ut igjen med swalowen og lad opp med 0,1a i den. Lad så ut igjen og samenlig resultatet. Enkelte ladere klarer ikke altid å peise opp slitne batterier på samme måte som en fast strøms lader uten peak og andre topp ladings funksjoner. Avog til fungerer god gammeldags trykking av cellene best. Bruk gjerne en timer så du ikke lader mere enn ca 15 timer med orginalladeren.
      Når det gjelder slike små mottaker pakker som dette har jeg kommet til at det sikreste er å bruke orginal laderne som kommer med radioene, da kombinert med timer (billig på claes O og Biltema). 15 Timer lading på slike pakker har aldri medført noe problem med levetiden på pakkene for meg. Om du skal klatt lade litt (er usikker på hvor mye strøm som er i pakken) kan en enten lade ut pakken eller sette den på i noe kortere tid (7-8 timer) uten fare. Anbefaler å lade ut pakken i ny og ne for å ha kontroll på hva en faktisk gjør.
      Håper dette var nyttige råd og vink.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Takk, det var absolutt nyttige råd.

        Mottakerpakken min er av eldre dato, og ikke brukt av meg før (kjøpt brukt sammen med Hitec Eclipse, og jeg har frem til nå kun fløyet elektro) så den håper jeg er god. Ladet den med Hitec laderen og brukte det for å kjøre inn motoren og teste diverse servooppsett. Holdt lenge mens jeg gjorde det.

        Den pakken skal jeg derfor følge rådet ditt på og lade ca 15 timer med Hitec laderen ( den er tom i den forstand at servoene ikke reagerer lenger) Deretter lade ut med Swallowen. Deretter lade 0,1A med Swallow og lade ut igjen for å se om det blir noen forskjell. Det jeg lurte mest på her var om batteriet tålte ladestrøm på 0,1A sånn til vanlig. Da tester jeg med 0,25A utlading.

        Når det gjelder batteriene jeg har brukt i elektroflyet så har jeg kun ladet disse med billige ladere som ikke stopper. Har alltid ladet batteriene til de er gode å varme, og deretter kjørt de tomme. En feil jeg har gjort er nok at jeg et par ganger har tømt de helt ved å sette på lys som til slutt sloknet. Det var disse jeg ikke fikk puttet strøm på i hele tatt med Swallowen, volten begynte å synke og laderen stoppet etter bare noen minutters lading. Følger rådet ditt her også, og prøver å pushe de på nytt til de blir varme med billigladeren, for deretter å lade ut med Swallow. Kanskje jeg får liv i de da....

        Når jeg lader ut er det noen regel for hurtighet da? På disse "motorbatteriene" satt jeg maks utladning, dvs 1A. Til vanlig drar jo motoren jeg hadde rundt 5A, så det burde ikke være noe problem. Men vil dette gi misvisende resultater i forhold til å lade saktere ut?? Mindre nøyaktig eller noe?? Slik jeg ser det burde det ikke ha noe å si..

        Comment


        • #5
          Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å lade mottakerpakken på 0.1A med Swallow laderen din. Når jeg har hastverk hender det at jeg lader mottaker(og sender) pakker med 1C som vil være 0.6A i ditt tilfelle.

          Ellers har jeg veldig sansen for Vingemutterens forslag om tricklecharge med orginal-laderen med biltema-timer. Jeg har lett for å glemme slike et par dager

          Det at de to NiMh pakkene dine ble "ferdig" før du forventet, kommer at at laderen har "false peak'et". Laderen detekterer at spenningen under lading slutter og stige, og deretter begynner å synke. Dette er den samme oppførselen som laderen registrerer nå pakken er full.

          Min erfaring tilsier at dette skjer oftere med NiMh celler enn NiCa og spesielt pakker som har vært ubrukt en land periode. Dette er også noe som vanligvis skjer på moderate ladestrømmer. Når ladestrømmen er større, vil spenningsøkningen i batteripakken skje så rask at "false peak'en" blir kvelt/kamuflert.

          Schulze-ladere har med nyeste software koplet ut denne peak-detekteringen de første 5 minuttene for å unngå slike false-peaker.

          Hvis du VET(med 100% sikkerhet) at batteripakken ikke er full, kan du starte laderen flere ganger til du kommer forbi punktet hvor batteripakken false-peaker. Alternativt kan du starte ladingen med en høyere strømstyrke( f.eks 5 minutter), og redusere denne når du er kommet forbi den første delen av ladesyklusen.



          Geir Solvik
          Kristiansand

          Comment


          • #6
            Stcaka,

            jeg har i tidligere tider skrevet en artikkel om batterier. Du finner den ved å lete litt, og der står svar på endel av det du spør om.

            Batteriet ditt vil fint tåle å lades med 0,1A. Husk at de sier 0,1A, men at det betyr alt under 0,15....det har med målenøyaktighet å gjøre. Poenget er at når du lader et 600 mAh batteri med 0,1A så må du følge tiden nøye. 7 timer maks på denne ladestrømmen.

            Om motorbatteriene og utlading. Spenningen på cellene er sterkt avhengig av hvor mye strøm du drar fra dem. Stor strøm gir lav spenning, liten strøm gir høy spenning. For NiMH-batterier sier vi gjerne at cellene er så godt som tomme når de har 0.9V under belastning. Men som du sikkert skjønner, hvis du drar høy strøm vil du raskere nå 0.9V enn hvis du drar lav strøm. Det betyr at du med lav strøm får ut mer kapasitet av batteriet, så verdiene laderen viser er bedre enn de du vil få i flyet. Hvor mye bedre avhenger av hvor gode cellene dine er.

            Paradokset her er at flyr du en modell med høyt strømtrekk og får motorkutt, ja da har du nok batteri til å rekke ihvertfall et par msilykkede landingsforsøk. Flyr du derimot med lavt strømtrekk har du brukt opp omtrent all kapasitet når motorkuttet kommer, og du må lande første gang. YMMV.

            Nuh ja, håper ikke jeg forvirret deg nå.
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment


            • #7
              ok.. det var news for meg. Da kan det absolutt være det som har skjedd. Batteriene har ligget ubrukt i nærmere et år, og som sagt muligens fått noe hard behandling tidligere.

              Hvis dette forsvinner etter noen ladinger kan jeg muligens cycle de flere ganger på rad, eventuelt lade de en halvtimes tid med "billigladeren" deretter lade ut og prøve igjen med 1C med Swallowen.

              Comment


              • #8
                Jeg har en combat-vinge (Vector) hvor jeg bruker en steingammel NiCd 500 mAh mottakerpakke. Dette er celler på +20år, men det er skikkelige Sanyo-saker. Jeg kjører dem på en gammel multilader, 600 mA rett inn hver gang. Det tar en times tid hvis de er tomme, men som regel blir det 20 min mens jeg gjør klart for å stikke bort på hanget. Cellene tåler den julingen fint, men det blir varmt og godt (og de er pakket inn i isopor!).

                Gamle celler trenger å trykkes litt, og så cykles for å komme tilbake i gjenge. Lykke til.
                Anders Valland
                Trondheim

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Geir68
                  Det at de to NiMh pakkene dine ble "ferdig" før du forventet, kommer at at laderen har "false peak'et". Laderen detekterer at spenningen under lading slutter og stige, og deretter begynner å synke. Dette er den samme oppførselen som laderen registrerer nå pakken er full.

                  Min erfaring tilsier at dette skjer oftere med NiMh celler enn NiCa og spesielt pakker som har vært ubrukt en land periode. Dette er også noe som vanligvis skjer på moderate ladestrømmer. Når ladestrømmen er større, vil spenningsøkningen i batteripakken skje så rask at "false peak'en" blir kvelt/kamuflert.

                  Geir Solvik
                  Kristiansand
                  Takker for den infoen, har opplevd dette med sender acuen i min MPX Ryal evo (NiMh). Tiltross for stell høsten og vinteren igjennom (cyklet hver 3 måned), så skjedde akkurat dette når jeg faktisk skulle bruke senderen til å fly med (bruker en Simprop Intelli lader). Kjøpte meg en orginal MPX 150mAh vegg kontakt lader for å trykke denne pakken på gamle måten (lav ladestrøm er vel altid snilt for cellene). Og jaggu våknet den igjen. Om jeg har full kapasitet nå vet jeg ikke, men det skal selvfølglig testes etter hvert. Jeg flyr trygt i en time ihvertfall, så jeg regner med at ting er noenlunde ok. Time wil show.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    For å komme litt tilbake til trådens tittel, som var noe snevert satt fra min side så lurer jeg på om noen vet hvordan Swallowen velger spenning ved trickle charging om dette ikke er justerbart.

                    Er det vanlig at ladere tilpasser dette selv ut i fra speningsfallet i cellene eller noe??

                    Comment


                    • #11
                      Laderen velger ikke spenning. Den setter strømmen. Skal du drypp-lade batteriet ditt ved 50 mA så kjører laderen opp spenningen til strømmen blir 50 mA.

                      Som eksempel, et godt NiMH-batteri (7 celler, motor) kan ha topp-spenning rund 11,5 V. Men et dårlig batteri har gjerne topp-spenning rundt 12-13V. Årsaken er at det dårlige batteriet har større indre motstand og laderen må trykke mer spenning på for å fullføre ladingen.

                      Du må ikke blande LiXX-teknologi med NiXX-teknologi. LiXX lades basert på absolutt spenning mens NiXX lades basert på relativ spenning.
                      Anders Valland
                      Trondheim

                      Comment


                      • #12
                        ja, ser at jeg formulerte meg helt feil.

                        Det jeg mente var om Swallowen, eller andre ladere med automatisk trickle charge velger ladestrøm ut i fra hvor mye batteriet tappes når det er tilkoplet.

                        Noen som vet?

                        Comment


                        • #13
                          Siden jeg går med planer om å kjøpe Swalow laderen som ekstralader, har jeg lest igjennom bruksanvisningen et par ganger. Jeg klarer heller ikke å finne ut hvordan du setter størrelsen på trickle-charge.

                          Ut i fra eksemplene kan det se ut som laderen bruker X/20 som tricklecharge strømstyrke etter endt opplading der X er strømstyrken som du har ladet med.

                          Eks: Du har ladet en batteripakke med 3A. Laderen vil da fortsette å "trickle" med 3000/20=150mA

                          Comment


                          • #14
                            Det er meget sannsynlig at det er riktig. Det er i allefall ikke mulighet for å justerer tricklechargen.

                            Eneste måte å gjøre det på er i såfall å ta et fult batteri å sette ladestrømmen til 20x av hva du vil trickle charge det med. Men det går altså ikke å lade tomme batterier under 0,1A.

                            En annen ting jeg heller ikke var obs på var at du stiller lading av Lipo i Mah. Har du et batteri med kapasitet over 5000Mah, må du derfor starte ladinga på nytt når det har gått en time..... Men men, det er vel til å leve med.

                            I allefall for meg som foreløpig ikke har noen lipo batterier

                            Comment


                            • #15
                              I går fikk jeg vekket det ene batteriet til liv ved å lade med litt sterk strøm, og lade på nytt når laderen kutta et par ganger for deretter å cycle det 4 ganger med 1C lading og 1A utlading = max utlading på Swallowen.

                              Da ble den forresten rimelig varm.... men det er vel normalt regner jeg med. Ble kald igjen under ladebiten.

                              Takk for tipsene!

                              Comment

                              Working...
                              X