Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vær snill å les dette!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vær snill å les dette!

    Hei Folkens!

    Vi gutta som driver dette nettstedet er utrolig glad for den responsen sidene og innholdet får - det er over all forventning. Men vi ser nå at med den mengde informasjon som legges ut i form av artikler (da den tiden det tar å produsere dette), drift av sidene (utrolig hvor mye tide det tar å administrere mfn og rcm) og moderering og "kontroll"/ oppfølging av innlegg på forumet klarer vi ikke å følge opp like godt som vi burde. Dette skyldes at vi er få som engasjerer oss og at det er begrenset hva hver person klarer. (skulle ønske flere var med).

    Vedr. forumet, innlegg, kunnskaper osv.
    På forumet har det den siste tiden begynt å komme en del innlegg, fra nybegynnere som (ofte) er litt yngre, som det har vært svart på før. Det er utrolig bra at vi får med masse nye personer, men: På forumet har vi en håndfull personer som har ekstremt peiling, og det er litt slitsomt (det er mange innlegg å gripe fatt i!) å svare på det samme om og om igjen, "krangle" om hva som er rett eller galt osv. Med litt søking/ lesing ville vedkommende funnet svaret selv.
    I tillegg har det begynt å komme en del innlegg om f. eks. batterier hvor man diskuterer teknikk i detalj osv. OFTE legges det innlegg inn fra personer som ikke KAN eller VET hva som faktisk er i disse energikildene eller hvordan batterier er bygd opp. At man da hele tiden må inn å prøve å opplyse om fakta osv. tærer på en. Man blir faktisk litt lei, og trekker seg bort fra diskusjonene. DETTE MÅ VI UNNGÅ!!! Dette skaper frustrasjon blant oss andre som ønsker å knytte sakkyndige personer opp mot ModellflyNytt. Jeg/ vi ønsker at vi skal utvikle forumet, og IKKE nærme oss en forum (f.eks. som hardware.no’s, og mange flere) som blir bare vas. For å få til dette må vi alle hjelpe til. Og de som er moderatorer må passe på dette. Ideelt sett burde vi ha noen fagansvarlige pr. "fag"(fora) som "bestemmer" osv. Hadde jeg kunnet velge skulle jeg engasjert mange flere moderatorer, men det er ikke alt for mange som ønsker dette.
    En måte og avlive villedende diskusjoner er om man har en "oppskrift for hver kake"... altsa en FAQ som svarer på spørsmål som stilles om og om igjen. I tillegg er det mange andre ting vi burde ha hatt her. DET KOMMER

    Vi er i en prosess hvor vi jobber med å finne frem til ModellflyNytt's mal for fremtiden. Det er uten tvil at nettstedet har sin plass som et uavhengig medie for oss alle, men noen retningslinjer er altid lurt å ha.
    Nå for tiden jobber vi med å finne nye løsninger for å administrere alle artiklene, nyheter osv., nytt forum er allerede innkjøpt og under uttesting. Vedr. publiseringssystem, har jeg funnet et god alternativ som tre av oss skal få demonstrert førstkommende torsdag - som vil ta publisering til et nytt nivå. Dette blir et dyrt opplegg, og før vi kommer så langt MÅ jeg få skaffet økonomi til dette. Jeg jobber på spreng for å skaffe annonseavtaler som gir oss det grunnlaget denne invisteringen krever.
    Som nevnt over er det innkjøpt nytt forumprogram som jeg jobber med. Her er det et tonn med nye funksjoner, f. eks. FAQ og kalender. Dette skal vi bruke og videreutvikle forumet. Jeg har begynt å teste dette, og har gjort en prøveimportering av nåværende brukere og poster. Det er faktisk en voksen oppgave da man ser på antall brukere og innlegg. I tillegg skal jeg/ vi lære oss hvordan man administrerer dette nye programmet - det er mange funksjoner!

    Vi i MfN (for de som kan og har anledning av skribenter og moderatorer) skal treffes 8. oktober for å diskutere hvordan vi fremover best kan drifte og utvikle sidene. Jeg er spent og gleder meg. Som nevnt før driver jeg å pusser opp et hus og har dessverre ikke hatt tid til å følge opp enn den daglige driften annet enn å administrere nettverket. Nå nærmer jeg meg slutten på oppussing for denne gang, og tar vinterferie fom. Oktober. Da har jeg igjen tid til å fly og bruke fritid på disse sidene.

    Takk for at du leste innlegget og forholder deg til det som ble nevnt. Mer informasjon vedr. nye systemer (om vi klarer å skaffe avtaler som lar oss gjennomføre oppgraderingene) kommer.

    Med hilsen Klausemann & Co
    Attached Files

  • #2


    Good on ya...Klaus - MfN is rapidly becoming the leader in Scandinavia and I for one would like to thank yourself and the moderators/review authors for a fantastic job well done up to now and look forward to the future with optimism - from time to time our discussions get a little heated, however I see this also as being constructive and as one sponsor will do whatever I can to insure success.

    Ken Bates
    Never Mind the Label

    Comment


    • #3
      Dere gjør en glimrende jobb, det skal dere ha!
      Og en oppgradering av forumet hadde vært deilig, vBulletin dere har kjøpt inn?
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Det er vBulletin som er kjøpt inn, ja. Målet er å få forumet over på dette innen jul.
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment


        • #5
          Hei

          Jeg synes dere gjør en kjempebra jobb.
          Det att samme spørsmål kommer igjen på nettet er vel ikke til å ungå.
          Det er kanskje også bra med flere korte tråder om samme evne, eller en lang tråd som sporet av etter få innlegg.
          Det er moderatorene som har den største utfordringen i fremtiden tror jeg.
          Det sitter sikkert mange personer rundt om i landet som har mye kunskap og kan bidra med riktige og konkrete opplysninger når det er behov.( Moderatorer)
          Det blir spennende med de forandringene som dere skal gjøre.

          Lykke til videre.

          Cessnaknuseren
          Cessnaknuseren
          Bjørn Sandbæk

          Dæ går litt mindre lim nå.

          Comment


          • #6
            nybegynner

            Ja dere gjør en fantastisk jobb,men jeg tror at når gamle saker blir liggende og jeg skal begynne å eventuelt svare og spørre etter en ting på forumet under gamle artikler, at jeg ikke får så mange svar som jeg hadde gjort om jeg hadde startet en ny diskusjon. Er det ikke slik dette forumet er da? Jeg som er ny synest det er vanskelige ord dere bruker. Jeg er radioamatør også og jeg tror det har vært vanskelig for dere å tyde alle ord på forumet vi har der når dere har vært nybegynnere. Men siden er meget fin som jeg kommer til å lære av
            Ny uerfaren helipilot

            Comment


            • #7
              Re: nybegynner

              Originally posted by jupiter
              Ja dere gjør en fantastisk jobb,men jeg tror at når gamle saker blir liggende og jeg skal begynne å eventuelt svare og spørre etter en ting på forumet under gamle artikler, at jeg ikke får så mange svar som jeg hadde gjort om jeg hadde startet en ny diskusjon. Er det ikke slik dette forumet er da? Jeg som er ny synest det er vanskelige ord dere bruker. Jeg er radioamatør også og jeg tror det har vært vanskelig for dere å tyde alle ord på forumet vi har der når dere har vært nybegynnere. Men siden er meget fin som jeg kommer til å lære av
              Det skjønner jeg, og det ser jeg (at det er letter å få svar med ny tråd). Men det jeg også vet, er at man kanskje litt for raskt poster en ny tråd uten å søke....? Ingen må forså meg slik at man ikke skal legge inn spørsmål, men hjelp oss litt med å prøve å lete etter svaret først

              Comment


              • #8
                Jeg vil bare takke for en kjempe side som jeg har lært masse av og kommer til å lære mer . Vet det ligger uendelig mye informasjon på gamle poster og prøver ofte å søke først. men samtidig er det veldig enkelt å bare lage en ny tråd. Men som dere sier så bør man vel være flinkere til å se gjennom det som er postet fra før.

                Uansett så er dette ett kjempe forum som ligger langt over alle de utenlanske synes jeg
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Jeg syntes det er konge-flott at red er villig til å investere så mye tid (som han har hatt omtrent null av så langt i år) og setter inntektene i å forbedre et allerede bra nettsted til noe enda bedre.

                  Visjoner er bra å ha, og det var ganske så ambisiøst å sikte mot å bli "best i Skandinavia"!!! Men jeg syntes det går vegen, lurer selv på om det egentlig er noen web-sider innen hobbyen vår i Norden som er "bedre"? Det krever tid og frivillig innsats for å lage en grunnmur som kan bære MfN videre. Grunnmuren er selvsagt gode artikler og etter hvert forhåpentligvis gode FAQ-bolker. Vi er ikke så mange som leverer materiale i dag, men jeg håper flere vil bidra i framtida. Det kan i mange tilfeller være mer arbeide å lage en artikkel enn det er å sette sammen en modell og bli airborne med den...

                  Jeg har savnet vår kjære redaktør, både på flystripa og på forumet, men nå vet jeg jo litt om hva han har hatt å slite med! Håper virkelig Klause-mann får muligheten til å trekke pusten dypt og få pulsen ned og gjerne også at han får sjansen til å fly litt mellom rotte-racet sitt med jobbytte, hus og oppussing og familie som må taes vare på!!!

                  Gammeldags som jeg er gruer jeg til alt som er nytt. Har blitt vant til forumet som det er, og vet jo at etter noen uker sitter det nye greit det også. Vet ikke hva alt det nye vil innebære, men jeg håper det blir muligheter til å legge ut korte videosnutter i forbindelse med fly-reviews. Det krever server-plass, men begynner nesten å bli et must etterhvert.

                  Det er masse stoff vi gjerne vil prøve å dekke, verden står jo ikke stille. Et stort problem er blant annet at vi gjerne vil ha litt system i sakene, blant annet bør vi finne en måte å presentere motortester for elektromotorer på en lesbar måte slik at om vi tester nye motorer skal ting samtidig inn i en felles tabell der dataene blir direkte sammenlignbare i tillegg til reviewet osv. Så har jeg ideer/ønsker om at vi tester LiPo`er på samme måte, men det betinger at vi har en felles mal og på samme måte får til felles tabeller som fylles opp med direkte sammenlignbare måledata. Og det betinger igjen at vi (på frivillig basis) må besitte måleutstyr som gjør dette mulig. Men så er enkelte av oss gadgets-freaks (nevner ikke navn) så det blir kanskje en realitet etterhvert.

                  Håper at alle dere som er aktive brukere av MfN bidrar litt i form av korte bruker-reviews, det krever bare et par OK bilder, deres subjektive oppfatning av prosjektet og fallgruber dere har oppdaget, og litt tips og råd rundt hva dere har erfart av greie forbedringer kanskje. Noen bidrag har det blitt, takk for det. La det bli mange flere.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by joo
                    Det er masse stoff vi gjerne vil prøve å dekke, verden står jo ikke stille. Et stort problem er blant annet at vi gjerne vil ha litt system i sakene, blant annet bør vi finne en måte å presentere motortester for elektromotorer på en lesbar måte slik at om vi tester nye motorer skal ting samtidig inn i en felles tabell der dataene blir direkte sammenlignbare i tillegg til reviewet osv. Så har jeg ideer/ønsker om at vi tester LiPo`er på samme måte, men det betinger at vi har en felles mal og på samme måte får til felles tabeller som fylles opp med direkte sammenlignbare måledata. Og det betinger igjen at vi (på frivillig basis) må besitte måleutstyr som gjør dette mulig. Men så er enkelte av oss gadgets-freaks (nevner ikke navn) så det blir kanskje en realitet etterhvert.
                    Henger meg på alt som er sagt så langt!
                    Flott alt sammen!

                    Tester ja, enig med JOO (se sit.) i at det er viktig. Når det gjelder mindre motorer så har jeg allerede stabilt utstyr som kan gjøre eksakt like tester og eksportere til excel. Power Analyzer PRO (PAP)har alt dette på plass. Torque eller thrust, eller begge deler, se det er et mekanisk spørsmål.
                    Når jeg får lurt flere brune gryn unna lkjøkkendama her, har jeg allerede blinket ut utstyret som skal til for å utføre tilsvarende objektive tester av LiPo.
                    Men PAP har allerede disse fasilitetene hvis en ønsker å simulere en praktisk flysetting som base for lipo test.

                    Fortsett og skryt av MFN karer!

                    Comment


                    • #11
                      Denne nettsiden har en stor feil.......den er vane dannende. Tilbringer mer tid enn godt er her inne enkelte ganger
                      Leser igjennom omtrent alt som skrives, enten det gjelder mer perifere grener av hobbyen i forhold til mine interesse felt , eller det ligger spot on.
                      Være seg artikler eller fora.

                      Er i likhet med joo ganske så fornøyd med layout og brukervennlighet slik det er idag sett fra mitt ståsted som vanlig bruker. Har stor tiltro til at Klaus klasker til med noe minst tilsvarende når det nye er i drift.
                      Har relativt lang fartstid som leser/bruker på diverse fora, det være seg andre hobbyer, eller fora som tangerer det jeg driver med til daglig.
                      Det som særpreger de fleste er en bruker gruppe som bruker mere tid på virituell markering av revir, arroganse, skyttergravs forsvar av egne standpunkter, direkte krangling etc etc. Dette gir hverken miljø, eller mat på bordet i form av relevant informasjon.

                      Dette har MFN av en eller annen grunn ungått i det aller vesentligste, hvorfor vet jeg ærlig talt ikke. Håper bare det fortsetter slik.

                      Når det gjelder gjenferd i form av problemstillinger/spørsmål som stadig "går igjen"Så tror jeg dette er ett tegn på at foraet har blitt voksent , ett bevis på stadig tilsig av nye brukere. Det tusser som regel med regulære forum brukere som kan svare på slike spørsmål og trådene forsvinner relativt raskt. Gode faqs/oppskrifter kan helt sikkert redusere dette i noen grad, men helt borte blir det neppe. Kanskje kan det være like lurt og la slike "gjenferd" til en hvis grad seile sin egen sjø, eller la den vanlige forum bruker utøve litt "exorsisme"
                      Værre er det med teorier og meninger som ikke holder vann, og kanskje også i høy grad er sikkerhets relatert. Ny batteri/lade teknologi er vel det mest typiske eksempelet. Hvor en feil i ytterste konsekvens kan få tragiske følger ikke bare på stripa men også hjemme.
                      I den grad dette er ett problem så må det selvfølgelig være pri A for den/de aktuelle moderatorene.
                      Det jeg vil frem til er at noe må dere la gå, og overlate til selvjustisen internt blant brukerne. ellers blir dere aldeles kokeliko i knollen og utbrente.
                      Noen nye moderatorer for å fordele arbeidsmengde trengs sikkert, om noen besitter nødvendig kunnskap og er villig til og stille opp.
                      Men har liten tro på å nærmest opprette borgervern, dette er en taktikk som har vært forsøkt på samtlige av de fora jeg nevnte lengre oppe.

                      Skulle jeg ønske meg noe videre fremover for egen del så må det bli flere helt enkle bruker reviews som joo også nevnte. Men enda høyere på lista ligger byggetråder. Ikke belaster slikt redaksjonen heller.
                      Har totalt dilla på byggetråder, desto mer detaljerte desto bedre. Skummer nettet etter spennende byggetråder og leser så øyet blir stort og vått. Gjerne skala prosjekter, men alt er spennende (synes forøvrig skala folket er unødig beskjedne her på mfn)
                      Men dette er ikke noe Klaus kan trylle fram, dette står på oss brukere.

                      Ønsker Klaus og teamet lykke til med omleggingen og videre utvikling av ett allerede supert nettsted
                      mvh MM

                      Comment


                      • #12
                        Ang. bruker reviews så føler jeg at denne kategorien havner litt i bakleksa fordi folk flest skriver om sine modeller i de øvrige fora istede for å opprette en post i bruker review-forumet.

                        Hva med å bytte navn fra "Bruker-review" til "Modell omtaler" eller noe slikt. Tror det er uheldig at ordet "review" er brukt siden tankene da raskt går til Review'ene som blir skrevet av "MFN-nettverket" / faste skribenter(=prestasjonsangst...?)

                        Det finnes haugevis av omtaler av ulike modeller i underforumene her inne!!

                        Start tråden (i "Bruker review" forumet) med "Navn på modell - Produsent" så skjønner folk tegninga... Tror det hadde hjulpet på litt

                        Utover det syntes jeg det er fint å kunne komme inn her og spørre om ting og tang. Savner egentlig bare et off-topic forum, selv om jeg har blandede erfaringer med hvor konstruktivt det er for et seriøst forum...

                        Når det gjelder stab og antall moderatorer så sitter vi 18 stk. å modererer/bidrar/diskuterer forumets nåtid og fremtid på et annet forum jeg er med på... Dette er fordelt på litt i overkant av 1500 registrerte brukere. Nå skal det sies at det er mindre forskning og "data" å ta tak i og diskutere der så "synse-varsleren" er innstilt på svært følsom og slår ut ganske tidlig og ofte, men det er godt å være så mange som deler på det! Tar jeg ikke feil så tar det ikke lang tid før MfN er på samme antall brukere med den planlagt oppgraderingen og kanskje flere artikler utover...

                        Ett diskusjonsforum skal være nettopp det DISKUSJON... (bør selvfølgelig være basert på fakta eller egne erfaringer, hvis ikke er det trolling..). Med FAQ's og enda flere oppklarende artikler tror jeg MfN vil ha en god balanse mellom "fargerike" diskusjoner som kanskje ikke innebærer 100% riktighet og artikler / FAQ's som er korrekte... Om noen da sklir ut så er det jo bare for hvem som helst å linke til allerede skrevet artikel/FAQ og si "Les dette før du skriver noe mer..." = Problem løst

                        Lykke til med oppgraderingen! Blir helt sikker knall!
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Mange gode tanker/forslag i denne topicken.
                          Først FAQ`s: Disse må redigeres steinhardt for å oppnå ønsket effekt. Om man skal samenligne en FAQ med en artikkel (formatet), så må all vesentlig informasjon stå på side 1 om dere skjønner hvor jeg vil. Videre kan en slik FAQ henvise til en detaljert artikkel om saken eller ha en, la oss kalle det en side 2 som tar for seg detaljer.
                          En annen måte å forklare hva jeg mener, er hved å si at en FAQ skal bestå av ett innlegg som er kort og som nevnt steinhardt redigert (i utgangs punktet max 15 linjer?). Videre kan man bygge på nevnte FAQ med ett innlegg nr to, tre, fire. Som hver for seg tar for seg de enkelte bestandeler i innlegg nr en. gjerne bare som linker til artikkler som er annerkjent for å vere opplysende om akkurat den saken, eller ved en detaljert beskrivelse med egen overskrift.

                          Personlig, synes jeg FAQ`s ofte er trettende og vansklige å skjønne. De er ofte for lange, og detaljerte til at jeg får med meg det jeg er ute etter.

                          Bruker omtaler som navn istedenfor Bruker reviews, synes jeg er ett glimrende forslag, ikke minst siden jeg selv må innrømme at jeg får litt sperre i forhold til kvaliteten på de artikklene som finnes i MFN systemet.
                          I den samenhengen vil jeg komme med mitt eget forslag til slike Bruker omtaler. Jeg har ofte tenkt at jeg ønsker meg ferdige maler der jeg kun trenger å tenke på å fylle ut de forskjellige data om modellen/motoren eller hva jeg nå måtte ønske å skrive om, med plass til komentarer under. Defor dukker nok også mine innlegg i den veiva opp under andre tema. I tillegg ville slike maler gjøre brukernes omtaler mere lettfattlige, og lettere tilgjenglige ved søk.

                          Synes en takk til sponsorene som har bidratt til MFN er på sin plass. Jeg er sikker på at investeringene deres har betalt seg, og ikke minst hvert med på å skape ett større rc marked i norge. Jeg er dessverre en av de lettpåvirklige sjelene, som ser annonsene deres og sjekker ut hvilke godsaker dere har å tilby. Jeg kan garantere at jeg ikke hadde vist om halvparten av dere engang om det ikke var for MFN.

                          Helt til slutt en uforbeholden takk til Klaus&co, som på alle måter har imponert meg siden jeg begynte å lese MFN og delta i forumet. Mine kunskaper om rc har øket proposjonalt med den tid jeg har hvert inne på forumet. Det fantastiske er at dess mere jeg lærer, dess mere er der å lære. Så stå på videre med hvishet om at dere har utrettet store ting.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            En slik mal for artikler har vi egentlig, og det er jo absolutt vi kan finpusse litt på og gjøre tilgjengelig for folket! Bra forslag!!

                            Bra at forslaga strømmer inn folkens! Det er jo tross alt for dere at vi lager denne sida, så det er viktig at innholdet og presentasjonen favner om flest mulig.
                            Odd Sundet
                            http://www.imacnorge.no

                            Comment

                            Working...
                            X