Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jeti regulator og cutoff

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jeti regulator og cutoff

    Har en Jeti Advance 30 regulator som jeg bruker med en aximotor og en 3cellers lipopakke. Lander så snart turtallet begynner og falle, problemet er imidlertid at batteripakken da viser 6-7volt. Dette medfører at laderen nekter å lade batteriet. Man skal jo aldri under 9volt på et 3s, men hvorfor kutter ikke regulatoren før?

  • #2
    Rnoaf

    Jeg har inntrykk av at noen Jeti Advance fra noe tid tilbake ikke hadde lipo program. En senere utgave – den blå – hadde et merke i gull hvor det sto lipoprogram så vidt jeg husker.
    Det var ikke et ”auto lipo” program som selv detekterte antall celler, men cutoff (eller antall celler?) måtte programmeres via throttlestikka. Det kan se ut til at batteriene blir kjørt noe langt ned ja. Det er ikke bra. Lenge siden jeg har brukt Jeti så jeg har ikke noen manual liggende. Har du sjekket ut http://www.jetimodel.cz/eng/hlavnien.htm ? Kanskje du finner noe der?

    Comment


    • #3
      Er rimelig sikker på at dette er den siste utgaven.
      Fra siden deres: "These controllers have automatic cutoff with auto detection for the number and type of cells. This circuit provides the correct cutoff for all types and number off cells."
      Cutoff må visstnok programmeres med et progcard. Men det ville jo vært naturlig at den kutter på 9V hvis den vet at dette er et 3s Lipo skulle jeg tro..

      Comment


      • #4
        Originally posted by Rnoaf
        Er rimelig sikker på at dette er den siste utgaven.
        Fra siden deres: "These controllers have automatic cutoff with auto detection for the number and type of cells. This circuit provides the correct cutoff for all types and number off cells."
        Er du sikker på at dette refererer til LiPo og ikke kun for vanlige NiCd/NiHM? Siste del av utsagnet fra Jeti får meg til å gruble da jeg er rimelig sikker på at man ikke kan skille NiCd/NiHM fra LiPo ved kun å måle spenningen (V).
        Så for at ESC'n skal vite at det er LiPo som er brukt så må mao den bli fortalt dette.

        12,6V som er en normal spenning for 3S som tilsvarer noenlunde 9x NiCd/NiHM. LVC (LowVoltageCutoff) for en 9cellerspakke vil ligge rundt 6.5-7V. LVC for 3S bør aldri være lavere enn 8.1V.. (2.7V/S) Data du har gitt antyder at pakken setter LVC ut ifra NiCd/NiHM.

        Vil tippe på at Jeti'en trenger å bli LiPo aktivisert før LVC blir satt til korrekt nivå. Enten i LiPo modus eller fortalt antall S pakka består av.
        ----------------
        Haldor
        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

        Comment


        • #5
          Etter info i manualen burde den finne ut av celle type og spenning selv. Dog er manualen for prog kortet opplysende, da der tydligvis er muligt å sette celle type og høy/lav cut off. manualen finner en her: http://www.jetimodel.cz/eng/hlavnien.htm
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Jeg leste .pdf på Jetisiden som det er linket til men den er alt for lite spesifikk til å si noe konklusivt, annet at den gjør alt selv. Problemet (påstanden min) jeg ser i dette er at ESC'n kan ikke av seg selv skille mellom LiPo og NiCD/NiHM og dertil ikke kunne sette riktig LVC for LiPo.

            Jeg tror den må aktiviseres for LiPo enten ved å sette ESC'n i LiPo-modus og/eller spesifisere S-antallet for gitte LiPo-pakke.
            ----------------
            Haldor
            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

            Comment


            • #7
              Rnoaf

              Hvis du har siste, eller en rimelig ny utgave så sier brukerveiledningen dette: (også sitert ovenfor)

              “These controllers have automatic cut off with auto detection for the num ber and type of cells. This circuit provides the correct cut off for all types and num ber of cells. If the brake is on, the low voltage motor cut-off is sudden (controllers with BEC) leaving the remaining capacity for a safe landing (soarer mode). If the brake is not active (aerobatic mode or "opto" controllers) the ESC automatically provides a gradual low voltage motor cut-off. A graduallow voltage motor cut cut-off is preferable with an aerobatic model to avoid a sudden loss of power which would inevitably happen down wind and at low altitude.
              Temperature overload protection is built into the speed controller which turns off the motor when the temperature reaches 110° centigrade. These speed controllers are equipped with protection functions that take care of the correct start and operation of the motor across the whole range of revolutions and current…………..
              …………..It is possible to connect Advanee Plus speed controllers with Advanee Plus Prog Card. Using ofthis card enables to extend the possibilities of con troller settings. All this system is very friendly to you.
              JET! Model, wishes you many safe flights and happy landings.

              Hva er spenningen på batteriet ditt ferdig ladet tror du?

              Litt generelt om måling:
              Et godt digitalvoltmeter vil kunne gjøre jobben, men det er alltid en viss unøyaktighet i slike måleinstrumenter (om lag +- 1,7%). Et billig ( <= 300.- kr) digitalvoltmeter leser i verste fall kanskje mellom 12,39 – 12,81 volt ved et fulladet 3s lipo.
              Et kostbart voltmeter med høy nøyaktighet – bedre enn +- 0,7% ( > 1200.- kr) vil tilsvarende lese mellom 12,51 – 12,69 volt.
              Det beste instrumentet jeg har leser om lag 12,55 volt etter lading av 3s lipo.
              Den nominelle spenningen ved 3s lipo er satt til 11.1 volt.
              ------
              Det kan jo være en feil på regualtoren din?

              Vet ikke om du ble noe klokere, men ”avstandsdiagnoser” er ofte litt vanskelige. Dette var et forsøk.

              Comment


              • #8
                Spenningen ved fulladet pakke ligger på 12,6V.

                Comment


                • #9
                  Rnoaf

                  Det ideelle ville ha vært om din forhandler kunne sjekket, eventuelt lånt deg en tilsvarende ESC som du kunne prøve for å utelukke/bekrefte om det er feil på din ESC.
                  Kanskje noen i klubben har en tilsvarende ESC forresten?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Per Klepaker
                    Rnoaf

                    Det ideelle ville ha vært om din forhandler kunne sjekket, eventuelt lånt deg en tilsvarende ESC som du kunne prøve for å utelukke/bekrefte om det er feil på din ESC.
                    Kanskje noen i klubben har en tilsvarende ESC forresten?
                    Eller lånt deg ett program kort/eventuelt programert den for deg.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Progcard koster fra Espritmodel 5 usd, de sender kjappt og har god service.
                      Tor Henrik Hernes

                      Comment


                      • #12


                        Jeti Program Card is available in Norway...

                        Ken Bates
                        Never Mind the Label

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Celtic-Griffin


                          Jeti Program Card is available in Norway...

                          Hvor mye koster de hos deg?
                          Tor Henrik Hernes

                          Comment


                          • #14


                            Feel free to e-maill me - ken@celtic-griffin.com

                            Not good to quote prices on the thread...

                            Ken Bates
                            Never Mind the Label

                            Comment

                            Working...
                            X