Announcement

Collapse
No announcement yet.

Intellipeak ICE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Intellipeak ICE

    Har sååå lyst på en slik en:
    404 - File or directory not found.

    Er det noen som har erfaringer med denne både når det gjelder bruk og kvalitet.
    Jada, jeg vet om Schulze...men synes det ser så kuult ut med menystyringen og grafene ol. :P ...sorry!

    Detta skal være min all-round-lader for alle mine batteri (sender, mott., kjøre batt. til el-touring og båt, Li-po etc.)

    Trenger altså en lader som sjekke, måle og vedlikeholde flesteparten av batteriene mine så jeg er åpen for andre forslag...
    Mvh

    Olav Lund

  • #2
    Jeg har en sånn og jeg kan ikke si noe mer enn at den gjør det den skal .
    og det må jo være bra ?

    Falcon
    Falcon
    -------------------------------------------
    Morten Rolfsen
    Kristiansund

    Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
    -------------------------------------------

    Comment


    • #3
      Ok..krysser av den på plussida

      ...kjører litt el-touring av og til så jeg likte at man kan kjøre inn børstemotorer med den.

      ...tilleggspørsmål til dette med lading av batterier. Jeg har tenk å bygge en boks med kjølevifte i til å kjøle ned kjørebatteriene på el-bilen med. Vil man få en falsk temperaturmåling på batteriene hvis man velger å lade mens de ligger i denne "kjøleboksen". Jeg regner med at kjernetemperaturen vil være høyere en målt temp. via proben og at man uansett skader batteriet?
      Mvh

      Olav Lund

      Comment


      • #4
        Hmm....nå er'n i hus...ICE'n.
        Dette ble nesten som mitt forhold til kunst. Jeg har ikke noe greie på det men jeg veit hva jeg liker
        ...skal bli morsomt å finne ut hvordan denne blir å leve med. Den har så mange funksjoner og programeringsmuligheter at det kommer sikkert til å dukke opp en del spørsmål.

        ...første spørsmål: Jeg har et speller nytt batteri i handa (7,2V NiCd 2200mAh). Hvordan går man frem for å få maksimal levetid og effekt ut av det. Langtidslading første gang, cycle det noen ganger med et skånsomt program eller lade det med 1C fra første tilkobling og tut og kjør som 'normalt' ?

        ...har også et helt nytt 6V 2500mAh NiMh mottakerbatteri. Hvordan gir jeg det en myk start på et hardt RC-liv?
        Mvh

        Olav Lund

        Comment


        • #5
          Generelt anbefales slowcharge første gangen (nytt batteri) med 1/10C i 14 timer. Samme for et batteri som har vært lagret lenge. Deretter gjerne noen cyklinger som du antyder, for å bekrefte kapasiteten. Spesielt NiMh trenger cykling for å få opp kapasiteten, også etter en tids lagring.

          Mottakerbatterier må bringes til liv og spesielt ved hurtiglading kobles helt utenom brytere og unødvendige kabler.

          Så ut som en morsom gadget den laderen din
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Takk joo!
            Regnet med at man måtte være litt snill med det første lading. Dette er et kjørebatteri til el-touring og kommer til å få et slitsomt liv.
            Etter noen dager med testing og prøving ser jeg fort at et powersupply er nødvendig. Den fra Moss Hobby som ble nevnt i en annen tråd her, er den noe å satse på?
            ICE'n krever at supplyet leverer 15 amp og samtidig holder 12V. 12,5 amp er tilstrekkelig i de fleste tilfeller.
            Jeg godtar at dette PSU kanskje ikke er verdens beste men setter pris på at det leverer ren nok strøm for Peak Detection. Noen som har noen data på dette?

            Joo...joda ICE'n ser digg ut. Håper den fungerer bra også. Jeg liker spesielt godt at den gir en liten rapport på lade/utladesyklus. Man får en liste med ladekapasitet i mAh og peak batteri volt i ladesyklus, og utladekapasitet og gjennomsnitt volt for utlading. (opptil 10 sykluser).
            Kjempegreit for å finne ut om batteriet leverer det det lover.

            Hva er en grei C-rating på utlading av batterier (TX-RX) og ditto kjøre/motorbatterier for å få best mulig tilbakemelding på hva batteriet yter i forhold til oppgitt kapasitet?

            Er det best med lik C-rating for både lade og utlading i slike sykluser for å få nøyaktig avlesing?
            Mvh

            Olav Lund

            Comment


            • #7
              Igjen, generelle tall:
              NiCd: Lade med max 2C utlading max 20C
              NiMh: Lade med max 1C, utlading max 10C.
              Altså kan man gjerne lade ut med mer enn man lader inn med.

              Men en del celler tåler mer eller mindre enn disse generelle tallene. Sjekk hva som er stempla på batteriene, evt hjemmesider til produsenter hvis der ikke står noe på, slik som KAN-cellene osv.
              Det er lettere å oppdage reduserte pakker når man hurtiglader enn ved 1/10C.

              Formen på batteriene sier også litt: Lange og tynne celler er for lave strømmer, mens korte og feite er for høye strømmen. (Generelt )

              Er jo noen her på forumet som har handla strømforsyninger fra Moss som nevnt, håper dem deler sine erfaringer med deg (og oss andre). Selv skal jeg investere i et større supply til stasjonært bruk, bare jeg får overskudd på kontoen etter det siste flykjøpet. Da blir det et gampe-supply fra Griffin, men jeg vil ha kapasitet til å kjøre to Schulser samtidig.

              Er gull verdt å få tallene på bordet når man lader og cykler...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                OK.
                Kjekt å vite.

                Strømforsyningen fra Moss Hobby levere såpass med amp i forhold til pris at det blir meget interresant for min del. Jeg trenger ikke ikke noe gampe-supply men slår meg ikke til ro med et øk av den grunn.
                Hvis jeg avanserer til både en og to Schulser så blir det nok supply fra Maas: Men intill da....
                Mvh

                Olav Lund

                Comment

                Working...
                X