Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger hjelp fra nybegynnere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger hjelp fra nybegynnere

    Hei.

    For noen uker siden la jeg ut noen spørsmål under "Fly generell diskusjon" angående et skoleprosjekt der jeg skal designe et nybegynnerfly. Nøyaktig hva slags type nybegynnerfly jeg ender opp med er enda usikkert.

    I forbindelse med dette trenger jeg litt hjelp fra dere nybegynnere for å kunne få til et realistisk og bra prosjekt. Kjempefint om dere som en gang var nybegynner også sier deres meninger.

    Jeg lurer på hva dere har opplevd som problematisk ved deres første r/c modellfly. Alt fra kjøp, bygging, byggeinstruks til selve flyopplevelsen. Selv er jeg ikke veldig erfaren med modellfly og jeg har mine meninger om ting, men jeg er helt avhengig av å vite om andres problemer også.

    Lover å legge ut bilder etterhvert som prosjektet tar form.
    Erik Horn
    Studerer industridesign ved AHO

  • #2
    det største problemet jeg hadde som nybegynner var å komme meg til stripa, som 13åring har man begrenset "rekkevidde" og det ble bare flyging annenhver helg. dette er grunnen til at jeg liker elektro så mye, det trenger ikke en stripe....

    sigve
    Sigve Haugsnes

    Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


    sigve.haugsnes.net
    www.youtube.com/bergenflyer

    Comment


    • #3
      fyldig og din manual, om du skal ha det med så, en ikke så altfor sakte flygendes modell, men alikavell slik at det går ant å manøvrere doningen i lufta.

      Comment


      • #4
        En nybegynner modell bør ha bredt og fint understell slik at den lar seg kontrollere under takeoff og taxing. Husker på min første modell at jeg brukte en hel dag på å komme meg i lufta da modellen tippet sidelengs forover og stoppet motoren. Taildraggere er lettere å taxe enn modeller med nesehjul synes nå i alle fall jeg.

        Det jeg husker som min store engstelse var å lande modellen. Modellen bør derfor ikke være alt for flikkete (stalle til en av sidene) ved lav hastighet, gjennomsynket bør være så jevnt som mulig og ikke altfor stor landingshastighet. Den må også ha glideegenskaper så den ikke stopper opp når du drar av til tomgang.
        Torgeir K. Haugstad

        Comment


        • #5
          kan og nevne at ror utslag kan heller være litt mer en akkuratt, hadde problem med su17 som er dobbel dekker, der mangla jeg høyderor, men dei glei aldeles fint, men jeg fikk ikke opp nasen slik jeg ville, også, nok motor til at du kan lette fra bakken, er mangen som ikke skjønner at du kan kaste et fly :Pdet skjønnte ikke jeg, og når jeg først lærte å ta av fra bakken, mista jeg som oftest kontrollen pga for lav fart, mao for liten motor! håper det hjelper deg litt.

          Comment


          • #6
            i forhold til kjøpssituasjonen, er det mye rart jeg lurte på som helt grønn.. Jeg har begynt å bli lettere orange nå, men det er veldig mye og forholde seg til som nybegynner. Spes. på elektrosiden.

            Men når det gjelder propeller og forholdet mellom størresle, strømforbruk, trekkraft etc, ble jeg helt naken og har vel ikke fått på meg mer enn boxer´n enda.

            Trodde jeg hadde for lite futt i motoren min, til å dra en liten kjerre på 350g, og lurte på om jeg skulle blåse 500,- på ny motor. Etter et lite propellbytte, og testing av 2 andre prop. ble løsningen en ny propell til 75,- med masse futt.. Så her tror jeg det er viktig at elevene får en grundig innføring.


            Lykke til!
            Joachim

            Comment


            • #7
              Nybegynnere bør kjøpe et sett som er komplett og alment kjent som OK å starte med. Da mener jeg: Så komplett som mulig, så god manual som mulig og gode flyve-egenskaper som en trainer bør ha.

              Selv lærte jeg alt på egenhånd (fuel). Det jeg husker som det mest stressende var høy hastighet på flyet - noe som økte stress-faktoren: Å få flyet opp i luften klarer de fleste. De fleste klarer å fly nogenlunde. Å lande er værre. Her bør man ha hjelp.

              Min første flytur med fuel fly var med "instruktør" som tok flyet opp, lot meg fly - ristet vilt på hodet og pratet om tusenlapper med vinger, før han hjalp meg ned med flyet igjen. Den neste turen gikk på egenhånd, og fordi Murphy var fraværende akkurat da, gikk landingen bra.

              Gi gode råd for å dempe forventningene: Alle knuser et fly før eller siden, og vet man dette så dreper man ikke start-ambisjonene til en nybegynner. Et krasj eller flere må innkalkuleres.
              Pål

              Comment


              • #8
                Re: Trenger hjelp fra nybegynnere

                Originally posted by Erik Horn
                Hei.

                For noen uker siden la jeg ut noen spørsmål under "Fly generell diskusjon" angående et skoleprosjekt der jeg skal designe et nybegynnerfly. Nøyaktig hva slags type nybegynnerfly jeg ender opp med er enda usikkert.

                I forbindelse med dette trenger jeg litt hjelp fra dere nybegynnere for å kunne få til et realistisk og bra prosjekt. Kjempefint om dere som en gang var nybegynner også sier deres meninger.

                Jeg lurer på hva dere har opplevd som problematisk ved deres første r/c modellfly. Alt fra kjøp, bygging, byggeinstruks til selve flyopplevelsen. Selv er jeg ikke veldig erfaren med modellfly og jeg har mine meninger om ting, men jeg er helt avhengig av å vite om andres problemer også.

                Lover å legge ut bilder etterhvert som prosjektet tar form.
                Jeg er veldig fersk, og det jeg savner er at det følger med "10 bud" med flyet. Jeg ønsker meg ett fly som er billig, med rikelig med reservedeler, og som tåler å møte bakken noen ganger.

                Kanskje lage ett system der man legger inn en svakhets sone i vingen, slik at det er lett å fikse etterpå.

                Landingen er vanskelig, og den bør forklares grundig.

                Jeg har som sikkert andre nybegynnere en følelse med mindre kontoll jo lenger flyet er unna meg, og at høyde er ett faremoment. Kanskje lage en modell som det er mulig å ha mye moro med, som man har maks 50 meter unna en.

                Videre er motoren for svak. Hvor er logikken at en mester som kan fly, klarer loop uansett, mens en nybegynner må gjerne ha "bakke"?

                Jeg har hatt mitt fly i en uke, og det er det første.

                Lurer du på noe, så ta kontakt.
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                Comment


                • #9
                  hvis det skal være en komplett pakke med motor så sørg for at motoren er kraftig nok. om det er elektro eller fuel. som nybegynner er det mye lettere å redde seg ut av kinkige situasjoner hvis man har litt krefter å ta av. da er det bare få nesa opp og gi gass . jeg synes det er mye vanskeligere å fly med liten motor i hvertfall, derfor har jeg en tendens til å ta i litt ekstra
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment

                  Working...
                  X