Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futana

    Halla gutta var på ss idag fyren sa at Mini Futana 3d var et bra fly og roller og alt.
    han godkjente HS-81 servoer til den og motor er med men han sa at man trengte 5 servoer så vidt jeg husker stemmer dette???

    vil dette si at jeg trenger 5 kanalsmottager??
    pg 5 servoer????
    Flyr du opp kommer du alltid ned!!

  • #2
    Grattis med miniFUNtana

    Har skrevet litt om miniFuntana'n min under Bruker Reviews.
    Når det gjelder hs-81 (ca. 66g totalt) syntes jeg det høres tungt ut om jeg må få lov til å si det. Jeg ville valgt Waypoint-084 (ca. 33 g totalt) eller lignende. Det kommer selvsagt an på hva slags motor du putter inn i den og hva du skal bruke den til da men... 30 gram her og 20 gram der blir fort litt på en så liten modell. Men helt ille blir det sikkert ikke med hs-81.
    Hs-56 er et annet alternativ. De er veldig raske og mer enn sterke nok.

    Det jeg prøver å få frem er at som prinsipp bør du prøve å putte så lett og bra utstyr inn i det som mulig.

    Og nei du trenger kun 4 servoer. 1 pr. balanseror + side og høyderor i tillegg til regulator (går ut i fra at det er elektro motor du skal ha i den...) Men du må derfor ha mottaker med 5 kanaler, sikker på at det ikke var det de mente? Har du computer radio?

    For at det skal fly fint bør flyet være så lett som mulig. Mitt veier mellom 650g - 700g om jeg skal stole på kjøkkenvekta og da flyr det helt greit (700g etter at jeg plusset på noen gram ekstra for å reparere/forsterke feste til understellet).

    Fint fly du har fått deg! Jeg er ihvertfall godt fornøyd med mitt.
    Video--> www.vildasen.net/video/Minif.wmv (har blitt bedre til å fly nå..)

    Hva slags motor er det forresten du skal putte inn i det?
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Og bare så det er sagt: det flyet gjør mye mer enn å rolle å slik hehe
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        skjønte det ikke fem kanaler??

        det blir jo bare fire???

        flaps
        høyderor
        fartsregulator
        halen
        Flyr du opp kommer du alltid ned!!

        Comment


        • #5
          - Hovedvingen trenger to servoer(heter ailerons eller balanseror på norsk) en for hver vinge halvdel. Her har du to muligheter Har mottager eller senderen din bare 4 kanaler så kobler du disse to servoene sammen med en Y- kabel og benytter bare en kanal på mottageren.

          Har derimot sender og mottaker flere enn 4 kanaler(helst 6 minimum) så har du en mulighet til. Du benytter da to seperate kanaler på mottakeren, en for hver servo. Fordelen med dette er at da kan du justere hver vingeservo separat,null punkt på servo etc , og også få utnyttet diverse mikse funksjoner og flaperons .
          Dette krever en litt mer avansert programerbar radio

          Bak har du to rorfunksjoner rudder (sideror) og elevator (høyderor)
          hver av disse trenger hver sin servo som plugges inn i sine respektive kanaler på mottakeren.

          Så har vi throttel (gass). Benytter du forbrennings motor så trenger også denne en servo som skal plugges inn i mottakeren. Benytter du derimot elektrisk motor så erstattes denne servoen av regulatoren, som også krever en kanal i mottakeren.
          De engelske betegnelsene kan du like godt lære deg med en gang, er engelsk som er benyttet i samtlige manualer.

          Du trenger mao.
          Aileron- 2 servoer som tar opp en eller to kanaler i mottageren
          Elevator- 1 servo som tar opp en kanal i mottageren
          Rudder - 1 servo som tar opp en kanal i mottageren
          Throttel - 1 servo eller regulator som tar opp en kanal i mottageren.

          Minimum du må ha er derfor en radio/mottaker med 4 kanaler
          som styrer 4 servoer + regulator til motoren.
          Eller 5 servoer på 4 kanaler om det er snakk om forbrennings motor


          Håper dette hjelper. esmel fyller sikkert inn som har modellen

          PS: esmel var beskjeden og la ikke inn linken til bruker review et. slike skrupler har ikke jeg
          (MFN) ModellflyNytt.no
          mvh MM

          Comment


          • #6
            Takker Micromac for presisering ang. radioutstyr
            (og link hehe)

            Om du ikke har det alt så er det mye sansynlig at du trenger skjøtekabel til servoene. Lengden på servoledningene på de ulike servoene varierer så jeg tør ikke gi en fasit bare en liten heads up på at de trengs i en eller annen form...

            Du trenger heller ikke bry deg om å forsterke noe i forbindelse med understellet slik i utgangspunktet. Men om du skal fly på gress så ta av eller la være å montere hjulkåpene og la være å land veldig hardt flere ganger... da ryker festet nemmelig...

            Selve understellet tåler en trøkk eller to, men husk at dersom du etter hvert forsterker festet (fordi understellet har løsnet) så kan selve karbonfiber understellet knekke under harde landinger istede. For å forhindre dette ville jeg fra start av valgt å bruke skiver med mye større yttre diameter på de to skruene som holder understellet. Det sprakk nemmelig langs med ytterkant av skivene på begge festeskruene. Skiva ble forøvrig også bøyd av dette og måtte byttes uansett... SmallSize hadde reserve understell liggende. Bestilte en dag, fikk det i postkassa dagen etter!

            Tut og kjør!
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              takker

              ok folks takk for svar

              har en 6 kanals sender og fire kanals mottager men det hjelper da lite. jeg kommer til å koble to servoer sammen og inn i mottager.
              Flyr du opp kommer du alltid ned!!

              Comment


              • #8
                hmm?

                noen som har no tegninger eller forklaringer på hvordan å sette sammen to servoer?
                er det slik man skal gjøre?? (se bilde)
                Attached Files
                Flyr du opp kommer du alltid ned!!

                Comment


                • #9
                  yepp det er rett. du kjøper da bare en ferdig y-kabel så har den kontakter som passer til både servo og mottaker. kjøper du en litt lang y-kaabel også så trenger du sikkert ikke ekstra skjøtekabler i tillegg på dette flyet som er såpas lite.

                  tips: du kan legge ut bilder direkte på forumet slik at det blir lettere å se. er ikke alle som har winrar på maskina si.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment

                  Working...
                  X