Announcement

Collapse
No announcement yet.

UBEC fra KoolFlight

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • UBEC fra KoolFlight

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Veldig bra test.

    Det hadde vært interessant med en tilsvarende test av SBEC også.

    Comment


    • #3
      Enig. bruker både Sbec og Ubec, en test av SBec hadde vært interessant.
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        kjempe test Joo. fant det veldig intresant med ubec og lipo for å spare vekt i fuel fly også.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Eneste spørsmålet jeg sitter igjen med etter å ha lest artikkelen, er om man kan paralellkoble to ubec'er for å få litt mere kapasitet.

          Vurderer nemlig å stappe LiPo+regulator inn i Raptoren samtidig som den får seg noen nye "morsomme" digitalservoer. Siden disse servoene har et strømforbruk ved "stall" på 2.5A per stykk, frister det med litt mere sikkerhetsmargin. Let's face it: I en situasjon der man belaster servoene såpass hardt at de staller, er omtrent det siste man trenger at strømtilførselen til hele radiosystemet feiler.

          Vurderte lenge å legge opp regulatorer slik at jeg fikk 3A per servo, ved å bruke en shitload med Y-kabler som jeg sakset "+" på radioenden (på alle unntatt den til halen), men har kommet til at det nok er en bedre løsning å legge flere switchende regulatorer i paralell mht redundanse. Somsagt: Jeg liker ikke tanken på å miste all radiokontroll når jeg trenger den mest (les: Når jeg "panikkmanuvrerer" unna ett eller annet).

          //Svein
          Med forbehold om dårlige dager:

          Svein Skogen

          Comment


          • #6
            Takk for tilbakemeldinger

            SBEC og frekvensmålinger kan nok dukke opp, problemet er å få råd til å handle inn sakene og tid til å sette opp måleoppsett... Spesielt er jeg interessert i problematikken rundt støy generert av BEC, ESC osv. Har fått noen interessante innspill rundt hvilke deler som støyer mest, og det viser seg at det er mye på DC-siden/matingen at kabler kan være sendere, og der fins muligheter for avkobling med lytter og reduksjon av lengder. Problemene er oftest å finne passende kapasitanser som passer med frekvensene på pulser osv.
            Beklager at jeg ikke har kommet så langt at jeg har kjørt tingene så mye i praksis at jeg kan gi bedre feedback. Har to elektro-oppsett der jeg har hatt små-glitching som skal prøves med gadgetsene og se om alt faller til ro...

            sskogen: I de større SMPS-supplyene (switch-mode) vi bruker på installasjoner på jobben er der gjerne stacket/parallellkoblet trinn for å øke strømkapasiteten. Virker som det er ukritisk å parallellkoble, men dette er jeg ikke sikker på ennå. Problemet er neppe der med last tilkoblet, er mest redd for hva som skjer hvis et trinn skulle feile på utgangen eller når alt er åpent på lastsiden. Kanskje det trinnet som ligger i parallell vil svinge kraftig ved evt feil? I praksis har jeg sett at ved utfall på et utgangstrinn har sakene jobbet videre men belastning...
            Egentlig virker det som du bør se på ymse typer "powerbokser" som (tidligere nevnt) er mye i bruk i seilflymiljøet. Disse takler både kortsluttede servoer, handler strøm helt opp i 40-ampere-området og har i tillegg innebygget filtrering tilsvarende ferrittringer og RF-avkobling...
            Et annet alternativ er å bruke 2 stk 2SLiXX mot MPX Synth9 DS IPD-mottaker. Den er meget god mot støy, og har innebygd integrering av to batteripakker.

            Yepp Tyor: Er lettere å få inn en 3S1660 LiPo og UBEC i nesa på 2-meters seilfly enn å knote med 3300 NiCd-pakker... Problemet i litt større seilfly er ofte at det kan bli for lite vekt i nesa så man må inn med bly likevel. Og det er lettere å monitorere NiCd enn LiXX. Men titt gjerne på RX-oppsettene til FlightPower eller Fromeco basert på LiIon.

            Den store trøsten oppi alt dette nye må være at her er på gang masse fin elektronikk for å bringe hobbyen videre selv om NiCd blir borte fra markedet. Regner med neste generasjon RX og servoer ikke vil være fullt så stivbeint med hensyn til hvilke spenninger dem kan jobbe med og at litt av UBEC-teknologien vil være innebygd i for eksempel din neste sender så den har 3S LiPo ombord...?
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Vil ikke ett oppsett med paralellkoblede ubec'er lastbalansere under normal load?

              Vil tro at med et oppsett med 3 i paralell, og maks load tilsvarende kapasitet på 2, felles jordpunkt for strømtilførsel, men separate pakker burde håndtere ting

              Ja jeg er sykelig paranoid på dette punktet. Derfor jeg har 3600mAh mottager-pakke og onboard voltage-meter plassert så jeg kan se det utenifra.

              Slikt man lærer seg etter å ha opplevd mottagerbatteri som svikter én gang. Dette var i planke-tiden, og gjorde en spitfire om til ... fire.

              //Svein
              Med forbehold om dårlige dager:

              Svein Skogen

              Comment


              • #8
                JOO

                -Takk for grundig artikkel!
                -I tilfellet UBEC fra RadioSouth så viste målingen din en kortvarig, rimelig steil POSITIV spike.
                Det tyder ved første øyekast på at reguleringsdesignet ikke synes å være godt nok.
                Vanligvis forventes et negativt forløp ved økt last.
                -Det skumle med oppdagelsen din var at filtreringen/internregulator i en såpass god RX ikke fikset denne type spike.
                Det virkelig farlige med slike spikes er faren for å ødelegge komponenter, for eksempel demultiplexer IC’n etter detektoren, og at slike skader dukker opp på tilfeldige tidspunkter. (Ref.minnebrikker eller andre hovedkortkomponenter i PC etter tordenvær for bare å ha nevnt en større dimensjon.) Overspenninger i CMOS kretser er direkte skummelt og umulige å feilsøke på.
                -Når det gjelder oppstillingen av scopet savner jeg kanskje en kanal koplet direkte på batteriet, eventuelt på inngangen til UBEC, og en kanal koplet direkte til utgangen på UBEC som referanser mot forsyningsspenningen internt i RX. Spenningsfall i ledninger/kontakter kan lage mye rart!
                Et slikt opplegg vil kunne si noe om kvaliteten på opplegget fra batteri helt fram til RX.
                Man ville da ha full oversikt over ”årsak-virkning”.
                Med din erfaring og kompetanse tror jeg nok at du har gjort akkurat det, men ikke tatt dette med i artikkelen av plass- eller detaljhensyn. Dessuten virket jo KoolFlight UBEC’ne som forventet.
                -Testen din er av den typen jeg tror bør bli mal for framtidige tester/omtaler, nemlig med nødvendig måleutstyr og objektiv beskrivelse av måleprosedyre.
                -For min del er en langsiktig ønskedrøm at MFN kunne få mulighet til å samle en database med objektive tester av sentrale RC komponenter / utstyr. Dette ville på sikt gjøre de enkelte brukervalg kvalifiserte og kanskje enklere.
                -For de som av ulike grunner må ha ekstreme strømtrekk til sine servoer er flere gode løsninger og forslag til utstyr belyst av andre tidligere.
                Imidlertid stiller slike behov også store krav til brukerens tekniske kunnskap og oversikt.
                Det kommer jeg tilbake til ved en senere anledning på MFN.

                Comment


                • #9
                  Takk for den Per!

                  Hadde et 4-kanals scope så jeg kunne nok lagt ut bilder av hendelsene flere plasser i prosessen uten problemer. Det dumme var at jeg ikke hadde scope med logging, det hadde gitt klarere bilder enn å ta bilde av skjermen... Dessuten har jeg en mistanke om at jeg kjede den jevne modellflyger i hjel med alt for mange detaljer...?

                  Som du sier, og som jeg også nevner er det gjort mot en spesifikk mottaker. Kan være at en annen mottaker hadde reagert annerledes...? Men jeg tror ikke det. (Og TRO bør man ikke, bør vel teste mot Hyperion, JR, Schulse, Penta og Hitec som jeg har og bruker skal det gi et fullgodt bilde. Kanskje slengt på en Futaba-RX hvis noen hadde våget å låne bort en...)

                  De store spikene som dukket opp i RS økte betydelig når jeg økte lasten på servoene. Og verdiene var så høye at jeg stoppet med omtrent samme last på servoene som der KoolFlight var forbi spec, og bare halvveis til max last på RS... Nettopp fordi det er min egen RX som sitter i systemet. Har ikke lyst til å blåse en gadget til en tusenlapp bare for å se hvor galt ting kan gå Men siden MPX oppgir at jeg kan kjøre på 5NiCd tror jeg ikke den er skadet. Har litt tiltro til MPX...

                  Imidlertid var kabler på input/output ganske så lik i lengde og hadde samme kvadrat på begge fabrikatene. God NiCd med meget korte kabler var jo også referansen min. Hadde vært interessant å klippe ned lengden på input-siden og sjekket.

                  En ulempe med målingene mine er at der var 4 servoer som steppet synkront (målte frekvensen til 40Hz på steppingen i servo-test mode fra MC3030) slik at lasten ikke egentlig kan sammenlignes med ekte flyging. Men jeg mener den simulerer "worst case".

                  Testen er langt fra komplett, jeg er enig i deg med å teste mot flere laster enn akkurat den kombinasjonen jeg brukte og jeg skulle absolutt sett på spektret rundt oppsettet. Men akkurat denne testen var for å se om KoolFlight var så bra som andre omtaler jeg har lest. Og sånn sett syntes jeg at jeg fant svar. KoolFlight har kontroll på designet sitt.
                  Er mange som har prøvd å designe switch mode-saker uten å få det til. Både med hensyn til støy, vekt og pris. Jeg syntes KoolFlight overbeviser stort på målebenken.

                  En database å putte målinger i hadde vært uvurderlig. Kanskje vi får det til over tid også så det ikke bare blir en drøm? Den store utfordringen er å lage lettleste tabeller der vi har brukt spesifiserte målemetoder og presenterer tall som har relevans for den jevne bruker. Lettleste og direkte sammenlignbare data presentert enkelt og godt. Verre enn det høres ut...? Har sett en del måledata som er så komplekse at man ikke kan lese svar ut av dem.

                  Testen min ble nok lengre enn nødvendig, men jeg putta på det lille jeg vet om UBEC generelt, måleoppsettet og dessuten et tankespinn rundt flere bruksområder enn designet egentlig er beregnet på. Det siste siden det samme designet har annen innpakning for andre bruksområder. Sånt kan kanskje forvirre mer enn det forklarer for enkelte... Som du sier fins der andre gadgets (men med samme grunn-teknikk) for spesielt strømkrevende applikasjoner hvis man er villig til å betale for det. Her er referansen min miljøet rundt store skala seilfly og IGG-gutta. Jeg blir IGG`er nu jeg også! Snakk om å ha fått smaken på store seilfly og sleping

                  Håper at jeg virkelig får tatt meg i nakken og kommet i gang med spektrum-sjekk av gadgetsene vi bruker. Har en mistanke om at en del ting er beregnet på "hjemmemarkedet" slik at f.eks CC sjekker at det ikke støyer på 72MHz, og deretter selger det verden rundt selv om det kan støye på 35MHz eller 27MHz-bandet... osv.

                  Og jeg håper virkelig du fortsetter å bidra her Per!

                  Beklager langt svar, og KoolFlight var bra
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Yess! Denne har jeg venta på en stund, og jeg er fantastiskt fornøyd med artikkelen og nedlagt arbeide i å få den frem til oss. Synes ikke den var for lang og detaljert, og forslag og tankespinn anngående andre bruks områder var vel naturligt å ta med (spesielt siden denslags tanker dukket opp med engang jeg satt med 5V versjonen i hånda).
                    Etter en slik heidundrende opp hausing av artikkelen, føles det litt ufint å komme med ett par forslag til forbedringer/klargjøringer.
                    Det første punktet er at det i artikkelen ikke blir klarlagt hvordan 5V versjonen oppfører seg i makslast. Det er mulig at 6V versjones data også gjaldt for 5V versjonen som worst case scenario, men det er umuligt å vite.
                    Spørsmål 1 blir da: Hva var 5V versjonens spenning under max belastning?
                    Spørsmål 2 er: Kan man bruke ett 2S LiPo batteri på 5V versjonen som rent RX batteri?

                    Forbedringer til belastninger av servoer, er noe jeg etterlyser. At en må bruke fingrene til å bremse servoene med liker jeg dårlig. Da det er vanskligt å repetere likt fra gang til gang over tid. Ett system med pull pull overføring til bremse/belastnings enhet, kunne ha vært tingen (gjerne med fire-fem faste servoer ofret til dette bruket). Tenk på en servo med pull pull, Koblet opp mot ett ror horn som står på lagringer med aksling ned gjennom festet, gang så dette med antal servoer. Under festene blir da alle rorhornenes akslinger, koblet sammen med gir eller reimer til en felles ut aksel, som så kobles til bremse innretning.
                    Ett slikt "brett" burde vel helst blitt lagd og konstruert i mfn regi og eid av mfn for utlån til mfn`s faste testere. Det burde også vere muligt å få en eller flere av annonsørene til å hoste opp de servoene og kansje en mottaker eller tre i tillegg til annet nødvendigt utsyr (ikke scop og sånt).
                    Det burde bli muligt å enkelt teste ubec`s, ESCer med mere på fast basis en eller flere ganger i året med slikt utstyr m/m.
                    Siden jeg ser for meg et økende behov for tester av nettopp slike gadgets fremover p.g.a. NiCd batterienes kommende bortfall fra markedet, hadde dette kansje vert en ide å vurdere? Poenget med alle slike løsninger er uansett å produsere like testvilkår fra gang til gang.

                    Og Joo, når blir det for mye info i en test? Svaret er aldrigt om man oppsumerer på en enkel og grei måte.
                    Stå på og kom gjerne med mere i denne gaten. Vi tåler nok mere elektronikk teori fra deg og andre, bare husk å legge med norske oversettelser.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Øhh... norske oversettelser...? SMPS du mener? Switch Mode PowerSupply. Det vil si en veksleretting av DC, transformering til rett spenning og så likeretting igjen

                      Bra du får bakkekontakt og kommer med kritikk! Takker.

                      Brukte fast last i perioder (som du antyder, med hengende last), men bremset dem hardere "manuelt" for å provosere fram servostall i tillegg. 5V-utgaven til KoolFlight hadde ikke noe spenningsdropp selv om jeg dro forbi spesifikasjonene, og pulsene var en mellomting av NiCd og 6V-utgaven.
                      Som jeg antyder kan du bruke (og jeg har prøvd) 2SLiXX og 5V UBEC som RX-batteri. Problemet blir å overvåke gjenværende kapasitet. Men som eksempel: siden jeg vet jeg ladet inn knapt 800 mAh etter 1,5 timer flyging med seileren min på NiCd og tilsvarende la inn drøyt 400 på 3S1660 LiPo med samme flytiden ligger jeg på 25% forbruk av det som er tilgjengelig i flyet. Dette krever at man har god kontroll på det som er om bord, og er OK når man har en så lang sammenhengende flytur og man likevel ikke får sjekka noen voltspy uten å lande Som sagt er alternativet å bruke NiCd og UBEC.
                      KoolFlight 5V slutter å regulere og går i bypass når innspenningen går under 5volt. Da tapper du direkte fra batteriet. Og man er ute og sykle sikkerhetsmessig sett siden man har tømt batteriet... Et 2S LiXX er skadet/ødelagt og 5S NiCd er meget tomt. For ikke å snakke om 6S NiCd.

                      PS: Har Hyperion E-Meter som hjalp meg med å laste til strøm-max. Er litt som er utelatt i testen ja. Redd for å kjede folk i hjel...
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Bingo (SMPS du mener? Switch Mode PowerSupply). Du er kjapp mann, det skal du jaggu ha.
                        Hengende last! Aha, så enkelt kan det altså gjøres. Av og til kan tankene bli litt innfløkte, vil da kjapt komme med en kjapp forenkling i å øke last når en bruker hengende last for å belaste servoene. Bare bruk ett hjemmelaget servohorn (lite plastrør eller lignende) limt fast i orginalt servohorn, og med hakk i for å flytte lasten ut eller inn for å øke belastningen.
                        E-meter ja. Nei skal spørre der det hører hjemme.

                        Spørsmål: Når man bruker ett rx batteri med høy spenning (11.1v +) på 840mAh via ubec. Og samenligner med ett 840mAh 4,8V RX batteri.
                        Er virkningsgraden i ubecen av en slik beskaffenhet at det faktiske forbrukte mAh via ubec, er mindre enn fra 4,8V batteriet målt over lik tid? La oss si 400mAh på 1/2 time fra 4,8V RX batteri. Vil da forbruket fra 11.1V RX batteriet via ubec vere noe mindre? (la oss si 200mAh). Tenker da på dobbel spenning = halvert A forbruk. Gjelder dette i dette tilfellet også?
                        Vet dette ble noe vasete formulert,men jeg er rimlig trøtt nå, du skjønner nok hva jeg mener.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Neida, godt formulert. Og jeg tror jeg prøvde å forklare litt i artikkelen, men tydeligvis for vagt. Beklager det VW.

                          Ja: Hvis servoene i en lineær BEC trenger å dra 2 ampere vil den trekke omtrent 2 ampere fra motorbatteriet til servobruk. Er motorbatteriet på 11 volt i øyeblikket vil spenningsdroppet fra 11 til 5 volt måtte kokes bort som varme. I dette tilfellet 6V x 2A = 12Watt. (P= I x U ) Effekt som blir til varme.
                          På UBEC (takket være switch Mode) vil servoene trekke effekten dem skal ha (2A x 5Volt = 10 watt) til servobruk og nesten ingenting til varme. 10W uttak fra 11 Volt gir dette regnestykket: I = 10W/11Volt. (I = P/U ) Noe som gir knapt 1ampere strømtrekk fra motorbatteriet. Viola! Og så kan man legge til for anelsen tap i UBEC siden en anelse tap ikke er til å unngå. Men nesten til å overse.
                          Så kan du selv prøve å lage et regnestykke og se hvorfor lineær BEC ikke er tema i fly med 10S LiPo med 5Ampere strømtrekk på servoene

                          Saken er når man kommer til krysningspunktet mellom hvor vi kan leve med den dårlige effektiviteten i BEC og når vi ikke kan. Kanskje derfor der er så mange el-modeller på markedet på 80cm vingespenn for 3 servoer og 2-3S LiPo?

                          Håper du (og alle andre) skjønner hvorfor der er max antall servoer en BEC kan drive, og tallet blir lavere når spenningen på motorbatteriet går opp

                          Takker for spørsmål og kritikk!!!
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by joo
                            Neida, godt formulert. Og jeg tror jeg prøvde å forklare litt i artikkelen, men tydeligvis for vagt. Beklager det VW.

                            Ja: Hvis servoene i en lineær BEC trenger å dra 2 ampere vil den trekke omtrent 2 ampere fra motorbatteriet til servobruk. Er motorbatteriet på 11 volt i øyeblikket vil spenningsdroppet fra 11 til 5 volt måtte kokes bort som varme. I dette tilfellet 6V x 2A = 12Watt. (P= I x U ) Effekt som blir til varme.
                            På UBEC (takket være switch Mode) vil servoene trekke effekten dem skal ha (2A x 5Volt = 10 watt) til servobruk og nesten ingenting til varme. 10W uttak fra 11 Volt gir dette regnestykket: I = 10W/11Volt. (I = P/U ) Noe som gir knapt 1ampere strømtrekk fra motorbatteriet. Viola! Og så kan man legge til for anelsen tap i UBEC siden en anelse tap ikke er til å unngå. Men nesten til å overse.
                            Så kan du selv prøve å lage et regnestykke og se hvorfor lineær BEC ikke er tema i fly med 10S LiPo med 5Ampere strømtrekk på servoene

                            Saken er når man kommer til krysningspunktet mellom hvor vi kan leve med den dårlige effektiviteten i BEC og når vi ikke kan. Kanskje derfor der er så mange el-modeller på markedet på 80cm vingespenn for 3 servoer og 2-3S LiPo?

                            Håper du (og alle andre) skjønner hvorfor der er max antall servoer en BEC kan drive, og tallet blir lavere når spenningen på motorbatteriet går opp

                            Takker for spørsmål og kritikk!!!
                            Varme problematikken for linær bec er grei, og er godt forklart i artikkelen.
                            Skal rekapitulere hva jeg mener (selv om du nå har svart på det) slik at det kommer klart frem hva jeg tenker på.

                            RX batteri 4,8V 1100mAh. Regnestykket blir da 5V x 2A (servo strøm trekk) = 10W Dette blir da 2A strøm trekk fra mitt RX batteri (1100 / 2000= 0,55t). Enkelt sagt intill ca en 1/2 time sikker kontinuerlig bruk.

                            RX batteri 11,1V 840mAh. Strøm trekk 10W. Regnestykket blir da 10W / 11V = 0,9A Tilnermet lik 1,1A med alle tap tipper jeg. flytid blir da ca 0,9t (840/900= 0,933t). Enkelt sagt ca 50min kontinuerlig bruk.

                            Om de to regnestykkene er noenlunde korrekte, hvorfor bruker vi da tunge NiCd`s i flyene våre? Slik jeg ser det, så er det mye å hente vektmessigt for den som er bekymret for/har problemer med vekten. Samt at det kun tar en time å ladde ett LiPo batteri.

                            P.s. Takk for rådet om å kjøpe Koolflight 5V ubec, er så glad for at det er den som står i flyet nå.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Kontronik har også sin egen modell, BEC30 - Seite wurde nicht gefunden. - KONTRONIK - Hochleistungsantriebe im RC-Modellbau
                              ----------------
                              Haldor
                              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                              Comment

                              Working...
                              X