Announcement

Collapse
No announcement yet.

utstyr til t-rex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • utstyr til t-rex

    Har nå bestemt meg for å investere i heli. tenkte å bestille dette

    http://www.xmode.no/default.asp?Kat_...7&Vare_ID=6530

    har så noen spørsmål om hva jeg bør velge av utstyr til.
    1 hvor kraftig regulator trenger jeg
    2 hvor stort batteri anbefales er vel 3s lipo som er aktuelt
    3 er gws gyroen ok eller bør jeg kjøpe en futaba
    4 hvilke servoer.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Hei.
    Du burde mye heller se på denne.
    http://www.xmode.no/default.asp?Kat_...5&Vare_ID=6422
    Det er litt pris forskjell men hvis du leser artikkelen under så skjønner du hvorfor. (MFN) ModellflyNytt.no
    Har en kompis som lenge har strevd litt for å få den du har sett på til å fungere godt. Han har i senere tid byttet til den jeg anbefaler deg å det er visstnok mye bedre å ha med å gjøre. Det nye er visst en del mere stabilt i tillegg til at det er vel så akro.

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      I den pakka jeg anbefaler deg følger det jo med børsteløs motor og regulator. 3s lipo er yppelig til modellen.
      En bra pakke til modellen : http://www.xmode.no/default.asp?Kat_...4&Vare_ID=6603.
      Gws gyroen holder den ellers er futaba gy 240 et bra valg: http://www.xmode.no/default.asp?Kat_...4&Vare_ID=1551
      Servoer blir litt smak å behag men skal du ha ccpm så må du ha like servoer hvertfall. Vet at graupner`s 341 er bra eller hitec`s hs 81 mg.
      Sikkert mange andre bra også

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #4
        Prøver igjen.
        http://www.xmode.no/default.asp?Kat_...4&Vare_ID=6603
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          takker for tipset. skal se nermere på den
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            hitec hs 81 er vel litt vel store i T-Rex vel? eller har den vokst siden jeg hadde en? min var det kun plass til HS55/56 i.
            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
            www.airheads.no

            Comment


            • #7
              Stemmer det Thomas. De er for store. Glemte meg litt der. Har en robbe spirit pro og der er det plass til de. Men så er nå den litt større da.
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                ser hs55 koster bare 165kr på x-mode er de bra nok til alle funksjonene? Det er vel 4 servoer jeg trenger
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  helt erlig så vile jeg testa de nye e-flite servoene som smallsize selger jeg..... Smallsize shopping - Smallsize Shopping, og ja, du skal ha 4 ja, haleservoe kan du f.eks bruke Hitec HS50
                  Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                  www.airheads.no

                  Comment


                  • #10
                    Hei.
                    Skal være gode nok de. Ellers er graupner`s c 261 eller c 271.
                    De er litt kraftigere og mere presise. 261 er plast derv og 271 er mg.
                    Det som er bra med ccpm er at servoene samarbeider på en måte om å gjøre jobbene i rotor hodet. Derfor vil belastingen bli fordelt over 3 servoer og ikke 1. Var hvertfall sånn jeg fikk det forklart, er ikke noen ekspert på ccpm.

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #11
                      Beklager. 4 skal det være ikke 3.
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #12
                        Når det gjelder regulator så kan vel rundt 30A være passende... Det burde ihvertfall holde til de fleste oppsett.

                        1800-2500mah burde gjøre nytta når det kommer til batterier
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          takker for masse svar nå har jeg det stort sett klart hva jeg skal bestille. kommer sikkert med flere spørsmål når helikopteret er i hus
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Ja dette klarer jeg jo ikke å la være å blande meg i

                            Mange som bruker Hitec servoer sier at 55'en ikke duger til cyclic (som er 3 servoer ikke 4). Mener det mest dreier seg om drevene. De litt avanserte og opp holder en knapp på 56'en til cyclic. Mange bruker samme på hale men her er det også mange som bruker 55'en og 50 for den saks skyld. Jeg har Align servoer på X'en på pitch/roll/nick og Waypoint 60BB på halen, funker helt fint til min bruk. På XL'en har jeg Waypoint 84 på cyclic og 60'n på hale der også. 84'ene er 1 mm for store så man må file litt. Med Hitec servoene så må du borre i servo eller holder på de som har 2 skruer på hver side. 56'ene er vel også 1 mm eller 2 for store uten at det er noen krise i det hele tatt.

                            Waypoint og Hitec er høyere fra festet til toppen av servohornet enn Align sine slik på CCPM versjonen så tar servohornene i canopyen ved montering ihht bruksanvisning. Flere måter å løse det på.

                            Som det virker på meg ev egen erfaring og andres som jeg har plukket opp så er det litt forskjell på hva som ryker i småsmeller. På CCPM'en ryker gjerne servodrev mot linker på X'en.

                            Du bør definitivt ikke kjøpe den gamle X'en selvom den er blitt bedre enn den var, da skal det i alle fall være en betydelig prisforskjell, dvs minst Kr 6-800,- så du har til noen nye deler i hodet, stretch kit, ball links og hale pitch slider i alle fall. XL'en har en del oppgraderinger som enda ikke er kommet på X'en og jeg mistenker at X'er som er på lager her i landet heller ikke kommer rett fra fabrikk så om noe mer er blitt nytt får du neppe det. (X V2 har bla 4 o-ringer i hodet)

                            Om du skal ha en XL mCCPM eller eCCPM er vel mere hipp som happ. Jeg har en eCCPM men skulle jeg velge igjen så tror jeg nesten jeg hadde tatt mCCPM da eCCPM løsningen ikke er optimal (men funker helt fint) og da man kanskje havner på en karbonramme etterhvert som har en bedre eCCPM løsning. mCCPM er enklere og mindre følsomt for brukerfeil. eCCPMen er ikke mer stabil enn X'en når begge er godt satt opp (dvs man har fikset X'ens slop problem) X'en min er mer stabil (har mindre slop/stivere) enn XLen men så har den fått nye deler for et 4sifret beløp (Og skal få pitcharmen til XL mCCPM versjonen for å ta bort siste rest av slop)

                            Det er i det hele tatt svært lite som skiller de 2 i praksis når X'en er strukket etc. Forskjellen da ligger nok mer på radionivå, blader etc.

                            På meg så virker XL'en over lag bedre og har bedømt ut i fra flytid et lavere strømtrekk en den gamle. Align sine motorer er ikke de beste til 3D sies det men holder fint til man kommer dit, personlig liker jeg 3200 kv motoren i XL'en mye bedre enn 2800kv motoren i X'en men Align kommer med enda en ny motor til Rexen (3550 kv mener jeg) om kort tid. (Det har vært en del rapporter om at 3200 motoren detter fra hverandre i drift.

                            Mange har rapportert problemer med 25A esc'en som kommer i mange av pakkene, at den blir for varm eller at bec'en ikke holder mål og dermed kutter (Personlig tror jeg de (Align) hadde mange på lager og hadde behov for å tømme dette ettersom det ikke er en ny med governor)

                            Jeg bruker 35A Align i begge hhv uten og med governor funksjon. Har ikke hatt problemer med bec på noen av dem hva jeg vet og ei heller at de blir særlig varme etter at jeg lærte meg å justere t/p kurver som passet heliet. Alu deler rund baut på X'en ga også lengre flytid og svalere motor/esc/batteri. Nesten alle jeg har sett som har hatt problemer med varmgang/bec kutt har vært helt ferske på heli og jeg mistenker sterkt at problemet deres også egentlig ligger på at de ikke har rett throttle/pitch/pinion etc. Phoenix escene er det mange rapporter om myer problemer med. Kontronik sies å være best, 40A tror jeg de legger seg på. Det finnes mange som bruker 25A'en uten problemer også til 3D men det stiller krav til bedre tuning og dermed krav til heli kunnskaper noe man ofte savner i starten.

                            Når det gjelder batteri så er min oppriktige mening at det er ikke her man skal spare om man skal det i det hele tatt. Å bare si at 3S LiPo er ok er en svært mangelfull uttalelse for det er langt fra alle 3S LiPoer som duger i en Rex, det er nesten som om folk spør hvilken pumpe de skal fylle fra på en bensinstasjon og man svarer ta den du vil.
                            Veldig mange pakker yter ikke det de sies å gjøre så sikkerhetsmargin er nødvendig. De sier den XL'en har et max trekk på 17A med Align oppsett men min personlig oppfatning er at et batteri som gir mindre enn 21-22 A er for lite og vil ikke vare særlig lenge. 2000mah/8C pakker f.eks. tviler jeg meget sterkt på at vil få særlig langt liv i en Rex. Etec pakker eller hva de heter på 1700mah kan du bare glemme om du vil kunne bruke de samme batteriene også til neste år.

                            Om du etterhvert vil ha en kraftigere motor til mer avansert flyging så holder det definitivt ikke og husk den trekker faktisk mer til hovring enn FF så man behøver faktisk gode batterier i begynnelsen, spes når man er litt uvant med å velge rett pitch og turtall.
                            1800-2500 mah (de siste er tunge) duger om de første er min 12 C og de siste er min 10C (da jeg ikke har sett 9C batterier) Forskjellen på gode og middels batterier er ca $ 10-20 og det er vel anvendte penger.
                            mener de nye PQ XP batteriene koster rundt $ 60,- og disse har fått svært god omtale.

                            Dette ble mye lengre enn tenkt og så langt at jeg mistet oversikten ettersom det er skrevet inni mellom annet så om jeg har glemt noe får man spørre...

                            Kom på hva jeg glemte. Gyro. Har prøvd en Align/Telebee som jeg tror heter 301 og slet som en hund for å bli kvitt logring, fisket slop/binding, balllinks etc etc, til jeg gjorde som mange andre. Jeg byttet til Futuba og fant ut at jeg hadde slitt forgjeves (god i rate men ikke i HH). 240'en er sikkert ok, jeg liker å kunne justere gain fra radioen (selvom jeg ikke gjør det ofte) og å kunne bruke en bryter til å stille om mellom rate/HH for sjekk av det mekaniske så jeg sverger til 401'en. 401'en duger jo også på neste maskin selvom jeg ikke ser for meg at jeg parkerer noen Rex på hylla av den grunn og dermed trenger jeg vel bare enda en...

                            Comment


                            • #15
                              Waypoint og Hitec er høyere fra festet til toppen av servohornet enn Align sine slik på CCPM versjonen så tar servohornene i canopyen ved montering ihht bruksanvisning. Flere måter å løse det på.
                              Fortell...
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment

                              Working...
                              X