Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilket måleinstrument?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilket måleinstrument?

    Om man skulle sameligne Astroflights Wattmeter II mot E-Meter eller Power Analyzer pro, er det noen som kan komme med en konklusjon på hvilken som er å foretrekke, og i såfall hvorfor?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Du får finlese hvilke muligheter de forskjellige har og se hva du trenger. Kanskje Per K har testet flere av disse? Jeg har bare E-Meteret så det blir vanskelig å si noe uten å ha brukt alle.

    Fordeler jeg ser med E.Meteret:
    Eksterne shunter gjør at de store strømmene ikke går gjennom selve meteret. Shuntene fins i to størrelse
    Innebygd turteller for opptil 7 blader.
    Du kan programmere Hyperion ESC`er på stripa med det.
    Og noen flere ting jeg ikke har fått tid å sette meg inn i ennå.

    Et av de andre tilbyr vel thrustcelle?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Har du en link til Astroflight Wattmeter II? Det ligger nemlig ikke på sidene deres. Regner med at denne utgaven har mer lignende funksjoner som PA PRO og Hyperion? Det "vanlige" Wattmetere't lagrer jo ingen data, og har ei de mer avanserte mulighetene. Egentlig så er det nesten bare et glorifisert multimeter (på ein måda)... Men sabla kjekke da!
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Ja, et multimeter som måler flere parametre og kan lagre dem også
        Hadde vært fint også å få høre hva brukere syntes om softwaren, om det er lett å lese interessante data ut etter måling og lagring osv. Begynner å bli en del software man skal forholde seg til, greit å vite om den er oversiktlig.
        Jeg håper å få prøvd E-Meteret mht. logging av servostrømmer uten å lese av manuelt. Får se hva som blir til overs av tid framover. Dette har vel Supra prøvd?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Hei

          ( Beregnet for lesere som er interesserte i måling og detaljer )

          Jeg kjenner ikke ASTRO, men de andre – Hyperion E-meter (se review på artikkelsiden) forkortet til (HE) og den nye Power Analyzer Pro (PAP) kjenner jeg meget godt og bruker begge nærmest daglig.

          (La meg for ordens skyld nevne at det finnes ”om bord” løsninger, også med telemetri, som kan utføre masse datalogging men at jeg ikke ser slike løsninger som aktuelle ut fra hva denne tråden startet med.)

          Ved strømmåling har HE en shunt (sensor) som koples til via en egen kontakt. Fordelen med den løsningen er at eventuell varme (minimal) ved høye laster holdes utenfor selve måle elektronikken.
          HE kan ikke lagre innsamlede data, men dette kan gjøres ved hjelp av PC software.
          Dessverre er denne softwaren ……. …….. pr. i dag.
          Øvrige egenskaper ved HE kan man som sagt lese på artikkelsiden, så jeg gjentar ikke disse her.

          PAP har sensoren for strømmåling innebygget.
          Selv ved store strømmer vil det ikke bli varmeutvikling av betydning og man har i tillegg fordelen av ”å ha alt på ett sted”.
          ”PRO” versjonen har innganger for to temperatursensorer, turteller og en ”AUX” inngang som kan brukes til ”analoge” data og til en separat ”thrust cell” slik at man kan måle trekkraft direkte.
          AUX inngangen konfigureres via PC softwaren.
          (thrust cell er hardwaremessig basert på ”ekte” løsninger og ikke basert på billig ”leke-robotelektronikk” brukt til trykkmåling)
          PAP har også en egen utgang til fartsregulator ( ESC ) slik at man kan kjøre motoren fra PC og softwaren har mulighet for å kjøre ”automatiske” motortester via et eget ESC program.
          PAP måler selvsagt spenning, strøm og regner ut effekt.
          PAP kan konfigureres med hele 5 forskjellige brukerdefinerte display som kan vises med brukerdefinerte intervaller.
          PAP lagrer ikke data internt, men data kan lagres via PC softwaren.
          PC softwaren PowerPROView (PPV) er markedets beste, men i denne kommentaren er det ikke plass til å uttype PPV og PAP nærmere.
          Med PPV kan alle type motor/batteri tester analyseres.
          PPV har – så langt jeg kan se – ingen mangler.
          Ta en titt på
          404 Not Found
          Les brukermanualen (*.pdf) under download seksjonen for å se PAP i praktisk bruk.

          Utfra mitt kjennskap til denne delen av markedet har Medusa ingen konkurrenter, og utstyret fremstår som rimelig, selv med påplusset norsk mva og tollbehandlingsgebyr.
          Medusa har førsteklasses support.
          Dessverre har Medusa ingen forhandler i Norge, til det er nok markedet for lite.

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo
            .....Dette har vel Supra prøvd?
            Egentlig ikke..jeg bruke Wattmetere't og leste av målingene i displayet etter landing og før jeg kobla fra strømmen. Det funker det også, men er tungvint. For praktisk målinger ville det vært mye bedre å hatt et verktøy å sende opp som lagra alle data'ene underveis slik at man kan laste de over på pe-se år man kommer hjem.
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              Det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke har en mulighet for å bruke USB-stick eller minnekort på slike duppedingser. Da ville du kunne ha dem med under flyturen og logget data, du kunne gjøre målinger i felt eller andre plasser hvor du ikke nødvendigvis ønsker å bruke en skjør bærbar pc. Det må da være et pluss for de som bruker dem profesjonelt også?
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Skal man først gå den veien så kan de jo likesågodt bygge inn et solid state minne i selve enheten. Burde jo heller ikke være noe problem.
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Mossie69
                  Det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke har en mulighet for å bruke USB-stick eller minnekort på slike duppedingser. Da ville du kunne ha dem med under flyturen og logget data, du kunne gjøre målinger i felt eller andre plasser hvor du ikke nødvendigvis ønsker å bruke en skjør bærbar pc. Det må da være et pluss for de som bruker dem profesjonelt også?
                  Medusa kommer "soon" med en data recording module:
                  404 Not Found

                  Hvis man skal logge ombord så er det bedre alternativer uten å gå nærmere inn på disse. PAP (med sensorer) og HE er litt store med tanke på "ombord" løsninger

                  Hvis man skal ha med måleutstyr på flyplassen så kan måle-behovene være flere selvsagt, men de grunnleggende målingene gjøres kanskje på hobbyrommet?
                  Jeg tror vel kanskje at HE er mere egnet til "ute" bruk, og at PAP fungerer best med oppsett på hobbyrommet.

                  Innsamling og lagring av data internt for senere analyser ( via PC f.eks.) kan gjøres på ulike måter, og vi får se hva konstruktørene kommer opp med etterhvert. I praksis fungerer utstyret, utfra mine erfaringer, godt nok faktisk.

                  Comment


                  • #10
                    Du har sikkert et rent og pent hobbyrom, du da.

                    Jeg holder til i garasjen, og det er liksom ikke plassen for min Dell. Ikke er det spesielt ryddig der heller, og kommer vel aldri til å bli det. Så for min del er det marginale forskjeller i ytre miljø mellom hobbyrommet og felten.

                    Jeg er enig i at disse sakene ikke er egnet for må modeller, men på større saker er de greie nok.

                    Anyways, jeg skal ha noe slikt når det kan logges uten kabel til pc.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Per Klepaker
                      Hvis man skal logge ombord så er det bedre alternativer uten å gå nærmere inn på disse. PAP (med sensorer) og HE er litt store med tanke på "ombord" løsninger
                      Som f.eks. en sak på størrelse med Wattmeter som har loggingsmuligheter...eller rett og slett et Wattmeter med loggingsmuligheter. Det er ikke større enn at kan sendes opp med de fleste kjerre fra rundtom 46 size og opp...i hvert fall. Nå er vel kanskje ikke PAP så fryktelig mye større enn WM? I så fall burde jo PAP med logger være briliant (må handle sånn trur jeg..)

                      Noe aner meg at vi drifter noe off topic her nå, men alt dette hjelper kanskje opprinnelig poster uansett. Han får komme med innspill.

                      Er enig at de fleste målingene nok gjøres i hobbyrommet. Nå har kanskje brorparten av oss ikke flere ( ) hobbyrom, men sålenge det er noenlunde ryddig... Det kan derimot være av interesse og måle andre sine fly når man møtes..og det skjer jo gjerne der man flyr. Da kan det være greit med en loggersak.

                      Her står det forøvrig litt mer om den loggeren (nederst på sida): 404 Not Found
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Mossie69
                        Du har sikkert et rent og pent hobbyrom, du da.
                        HE HE - ja, det kan du tro!

                        Comment


                        • #13
                          Ingen har driftet bort i fra det jeg mente med topick (skrev topick tittel noe smalt kansje).
                          Alt jeg har lest sålangt synes jeg er svært innteressangt, og endel ideer om ting jeg ikke har tenkt på kommer tydligvis også frem her.

                          Har manualen for pap ett sted (hvis ikke laster jeg den ned), og har lest litt i den for en stund siden. Dengang bet jeg merke i at tilkobling var med serie kabel og ikke usb (edit, dette er feil pap har usb tilkobling ). I dag er det for meg komplett uforståeligt at noen overhode vurderer å lansere eller fortsette å levere produkter som baserer seg på seriell kabel og ikke usb. Om noen har sett på nye lap-toper, så tror jeg dere har fått med dere at seriell kontakten er på vei ut så det ryker.
                          Uansett så har jeg ett ønske om ett instrument ala E-meter og pap, men med usb tilkobling og med logge muligheter via innebygd minne eller ekstern usb stick.
                          Eksempel: Jeg har pc ståendes på stuen, og hobbyrommet i kjelleren (hele kjelleren er faktisk hobbyrommet mitt, og det bærer den preg av. Rot anyone?) . Jeg ønsker å stå ved benken, eller ute i hagen å kjøre tester. Nappe ut usb sticken, og vandre inn på stua. Sette meg ned med en kopp varm kakao forran pc`n, smelle usb sticken inn i nærmeste usb port og starte programvaren. Hvorpå jeg roligt kan kose meg forran skjermen og se på grafer og tall.
                          Høres dette fristende ut folkens? Har jeg med denne ønskedrømmen truffet rett på det som de fleste egentlig ønsker seg av ett slikt måleinstrument?
                          Medusa kommer "soon" med en data recording module sier per k, kansje denne er løsningen som dekker nettopp dette området (men kan kun logge 4 minutter i full range mode, og kan om jeg forstår det rett ikke avleses uten papen). Men så har vi dette med pris, hvor dyrt kan ett slikt meter være før det krysser smertegrensa for "vanlige" brukere. Jeg tipper på ca 1100-1200kr med ekstras. Over dette nivået er hardt å forsvare på hobby budsjettet når det hovedsakligt kommer til å bli brukt til teste strøm trekk ved forskjellige propell oppsett. Om jeg ikke tar feil så er papen i 2000kr land, og det er + ekstras. (feil igjen, da er alle extras med ).
                          Sjekket pris på pap Deluxe (alle extras untatt logge modul er med), 194$ (ca 1260kr + frakt + mva). Tipper den kommer på ca 1900kr ferdigt tollet.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            Ja det var dette med behov og tilbud...
                            Etter hva Per sier er det kanskje Medusa som har det meste?

                            Men man kan gjerne være litt nøktern og se på hva man virkelig har behov for å sjekke i et elektro-oppsett: Først og fremst strømtrekket. Det er alltid strømtrekket som er viktig å holde under max anbefalt. Ytelser under flyging er tweaks man nesten må prøve seg fram med i praksis og avhenger av flytype og type flyging.

                            Jeg har sverget til tang-amperemeter for det meste, men tross min jernharde viljestyrke er måleinstrument av ny type kjøpt inn og i bruk. Eneste jeg virkelig ønsker meg er godt med lagringsplass selv om mesteparten av testingen gjøres statisk i stua. Real life kan fort avvike på måter vi ikke kan forutse med vår ringe kunnskap, og modellflygingen handler i blant om mer enn flyginga. Merkelig så mye vi kan lære av hobbyen vår!
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment

                            Working...
                            X