Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utlading Nimh og Nicad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utlading Nimh og Nicad

    Heisann

    Jeg har søkt i forumer og i artikkel om batterier, men føler fortsatt at jeg må spørre....

    Ladet ut mitt mottakerbatteri med min Swallow Advance igår. Dette er en 4,8v pakke, og jeg satt utladning til 4,6v. Når jeg leste av resultatet hadde den bare tatt ut 430mah (skal være 600mah), men når jeg testet batteriet så fungerte fortsatt alle servoer helt ok....

    Spørsmål blir da: Hvor langt ned er det forsvarlig å lade ut Nicad batterier. Leste et sted her at det ble sagt 0,95v pr celle, men det ble sett på som risikabelt. Jeg lurer derfor på hvor langt ned jeg kan ta de med min Swallow uten vesentlig risiko. Spør fordi jeg er usikker på om jeg har tatt ut all kapasiteten. Gjør dette for å se hvilken stand batteriet er i.

    Samme spørsmål gjelder egentlig Nimh batterier...

  • #2
    0,8 V per celle nicd og 0,9 V per celle nimh.
    Jeg har bare noen GP3300 celler som jeg får mer ut av enn det de er ratet til (disse gir 3500-3600 mah når sat til min 0,9V)

    En 1400 mah nimh mottakerpakke jeg bruker gir/tar 12-1250 mah med sunn sikkerhetsmargin.
    Heli lipoene på 1800 tar 1200-1600 mah avhengig av hvor lavt jeg har kjørt dem.

    Comment


    • #3
      Du bør ihvertfall lade ut til 1V/celle, altså 4 Volt i ditt tilfelle.

      Hvor mye strøm trekker Swallow'en under utlading? Det betyr mye for cut-off'en du skal gå for, men normalt vil jeg si at det burde holde med 1V/celle for et radiobatteri.

      Og så må du ikke henge deg så mye opp i tallene. 600 er et cirka-tall. Et eksempel: Jeg har et 7-cell Sanyo 500AR. Når de er i god form viser min Astro 110D at den putter inn knapt 700 mAh under lading. Dette er batterier som lades ut til rundt 0.8V/celle fordi de er hurtigladbare og motorbatterier. Men hva er den egentlige kapasiteten til batteriet? Da må man ta med virkningsgraden for selve ladeprosessen, fordi det laderen gjør er bare å summere opp ladestrømmen over tid (integrasjon kalles det på fint). Så laderen ser bare hvor mye energi den har levert, og sier ingenting om hvor effektivt denne energien blir omsatt til elektrisk lading i batteriet. De blir varme på slutten av ladingen, disse batteriene, og den varmen tas fra den energien laderen leverer. Derfor går mindre og mindre energi til lading og mer og mer til varme når batteriet nærmer seg topp. Ut fra mine beregninger så ligger den brukbare kapasiteteten i mine 500AR-pakker på en plass mellom 450 og 550 mAh, alt avhengig av hvor mye jeg bruker dem. Radiobatterier har større inten motstand, og derfor mister de mer til varme.

      Bare så det er sagt, 600 mAh er gjennomsnittet du får når du lader ut tusenvis av batterier ved 1/2C (såkalt nominell verdi). Standardavviket tror jeg ligger en plass rundt 10%.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        Hei.
        Sjekk dette vedlegget.
        Det omfatter ikke bare NiCd og NiMh, men også noen av de mest benyttede batteriene til R/C bruk. Også LiIo og LiPo.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Jeg ladet ut mottaker pakken på 250 mah.

          Tintin, du får puttet inn og tatt ut litt mindre enn hva pakkene dine lyder på. Det rimer jo med mitt tilfelle på mottaker pakken.

          Men Mossie69, som du sier så beregner jo bare laderen hvor mye den har puttet inn, ikke hvor mye batteriet tar til seg. Og du får derfor oppgitt at laderen putter inn mer enn hva batteriet lyder på....

          Hmmm... ja ja. Er vel som dere sier ikke så viktig å henge seg opp i tall, men å vite at jeg får ut i allefall over 450 mah hvis jeg lader det ut mer enn jeg gjorde igår. Så får jeg se hvor mye flyet trekker etter noen turer...

          Comment


          • #6
            Tips: Når man får nye batterier, så tester man dem med jamne mellomrom (lik test metode fra gang til gang seff). Man vil da over tid se de blir noe bedre etter noe bruk (NiMh i hvertfall), for så med tiden å levere mindre og mindre kapasitet. Poenget er ikke akkurat hva cellene er oppgitt til, men forskjellene over tid. Har man ett batteri som er ratet til 1000mAh, og det etter en 8-10 cyklinger har en kapasitet på 950mah (husk samme lader og utladings teknikk) er det dette tallet en bruker som 100%. Cellene burde da vere trygge vertfall ned til 85% (jeg bruker de ned til 80% uten å ha opplevd problemer). 80% av 950mAh = 760mAh (men da er det stopp ). Batteriet kan også levere bedre enn anntatt t.d. 1150mAh. I slike tilfeller har jeg valgt å gå ut fra nominell kapasitet (i dette tilfellet 1000Ah), og 80% er da lik 800mAh. Dette har i snart ti år resultert i at jeg ennå ikke har hatt en krasj grunnet uforutsett strøm mangel. Jeg regner ikke med ett par ganger jeg har visst jeg mer eller mindre har brukt opp strømmen, men like vel har flydd (sikkert nok til ett par små turer til!), at idioti belønnes med hell er ikke noe nytt, det kalles flaks.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              DrExcel, nyttig vedlegg til Schulze-ladere selv om jeg ikke er enig i det de sier om minne...

              Lading for konkurransebruk er mer magi enn vitenskap, for oss normale dødelige gjelder vel de tommelfingerreglene som er gitt i denne tråden. Tintin's regler gjelder hurtigladbare batterier, som er typiske for motorbatterier.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Mine regler gjelder for mottaker batterier som typisk lades ved 1/10C, må ikke blandes sammen med hurtigoppladbare batterier.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Men hvor langt ned man tar de mht. voltstyrke pr celle har ingenting med om de er hurtigoppladbare eller ikke vel ..??

                  Comment


                  • #10
                    For å klargjøre. Når man tester batterier til mottaker, bruker man altid same last og utladdings cut off (normalt 1v/celle). Min lader/utlader har fast cutoff så jeg slipper å passe på slikt, i tillegg er det altså viktigt å ikke endre utladings lasten. Endrer en på noen av parametrene under utlading, er måleresultatene ubruklige som sammenlignings grunnlag. Man kan selvsagt variere det man lyster, men da er kun data som er oppnådd under like forutsettninger sammenligningsbare. Forøvrigt så er man ikke interesert i utlade data på mottaker batterier der cut off er satt lavere enn normalt, man flyr ganske enkelt ikke ved så lave spenninger uansett. Det er trenden på batteriet som er viktigt, og for å kunne lese ut trenden må utlade prosessen vere identisk fra gang til gang.

                    En annen ting er at en ikke skal stirre seg blind på peak lading på mottakerbatterier, enkelte ladere lader noe safe og andre lader hardere. Jeg har ladere av begge typer, men skal jeg vite hva som faktisk bor i mottakerbatteriene mine, lader jeg dem med vanlig orginal vegg lader i det nødvendige antall timer så jeg vet de er maks ladet før utlade prosessen starter (kan fort skille 100-200mA på en 1200mAh pakke).

                    Merk at jeg hele tiden kun snakker om standard mottaker batterier.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Safe laveste spenning for NiXX-batterier er 0,9 volt pr. celle. NiCd kan overleve å havne helt ned mot 0 volt mens NiMh kan ta skade ved 0,8 volt.
                      Har du mistanke om at batteriet ikke er helt friskt er det smart å måle hver enkelt celle når du lader ut for å se om enkeltceller kan være dårlige.
                      Om du lader batteriet med høy ladestrøm (1C) er det alltid en fordel å etterlade det på 1/10C 2-4 timer til slutt en gang i blant for å dra vekk eventuell ubalanse.
                      Ved 4,6 volt er du omtrent der en voltspy skal begynne å gi deg "rød" status, altså det er på tide å ikke fly mer med det batteriet.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment

                      Working...
                      X