Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner, 2 fly, hvem skal jeg starte med?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner, 2 fly, hvem skal jeg starte med?

    Hei alle sammen!
    Kan starte om å fortelle om min flykarriere så langt. Når jeg var 16år så hadde jeg ett høyvinget isopor fly med OS15 eller noe sånt noe. Hadde det kanskje 20min i luften tilsammen...

    Tenkte jeg skulle starte på nytt igjen nå. Har kjøpt 2 stk fly. Ett Piper CUB (J-3) 1800mm vingespenn m/ 50 4-takters motor, og 1stk SUKHOI SU-26M 1300mm vingespenn med en 53 2-takter..

    Mener jeg har hørt at høyvingede fly skal være best som nybegynner fly. Er det stor forskjell på å fly disse 2 flyene?

    Noen som vet om noen bra steder å fly i Lillestrøm/Lørenskog området?

  • #2
    Høyvinget er ditt valg !!!
    Og ja, det er vesentlig forskjell på disse 2 modellene.


    Sukhoien har nok noen stygge tendenser du ikke vil vite av når man er nybegynner. (Sukhoi har noen flikketendenser om man strekker den for langt)

    En høyvinget modell tillgir mer når man gjør feil, og de gjør man i begynnelsen. (fly høyvinget til du er blitt "varm i trøya" )

    Flysted kan jeg kanskje hjelpe deg med.
    Over Jul er det is på Øyer`n og da er det masse plass og fly på !

    Forøvrig :
    Vet at det er stripe i Fet, på kløfta, i Ski og Sørumsand. Sjekk litt rundt, så får du sikkert kontakt med noen. Kanskje noen på forumet reklamerer for klubben sin ?

    Jeg er medlem hos Vingtor, og her er du velkommen ! (ligger rett utenfor Ski) 404 Not Found
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

    Comment


    • #3
      Det var klar tale :P Da vet jeg isåfall hvem fly jeg skal starte med...

      Synes bare at det andre så litt tøffere ut. Men hvis det er vesentlig stor forskjell på kontrollen i lufta. Så satserjeg heller på CUB'n.

      Isen på Øyern er jo ett genialt sted å fly. Men tenkte sånn i første omgang på noen "park"- områder noe lignende her i området. Synes Ski/Fet kanskje blir litt langt å kjøre for hver gang jeg skal fly.

      Sjekket websiden til klubben din nå. Så veldig bra ut d. Fikk jeg bare ennå mere lyst til å få flyet i lufta Kanskje jeg drar innom dere en dag med flyet. Har dere faste dager i uka dere flyr. Eller er det bare å komme å gå som man vil?

      Tenkte faktisk jeg skulle ha meg noen ski/floats til flyene. Fungerer greit på snø d eller? Eller må man kanskje være "litt" erfaren?

      Comment


      • #4
        Originally posted by janrune
        Tenkte faktisk jeg skulle ha meg noen ski/floats til flyene. Fungerer greit på snø d eller? Eller må man kanskje være "litt" erfaren?
        Hei og velkommen til hobbyen. Jeg startet fly karieren min med en CUB på 2100cm og det er ett ok nybegynner fly selv om det ikke er noen trainer. Begynte forresten å fly i januar så jeg stertet med ski og det er nesten enklere det for da har man somregel ett større område å lande på en bare en smal stripe.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Takk skal du ha! Du er vell en erfaren pilot allerede du da Startet du å fly helt av deg selv? Eller fikk du hjelp av noen? Sånn for å komme igang...

          Ta må jeg få kjøpt meg noen ski. Hvor lange burde jeg å ha? Noen som forresten vet hvordan propell som er okey å bruke på CUB'n med SC 52 4-takter?

          Bra sted dette her. Får jo svar så å si med engang her jo

          Comment


          • #6
            Noen erfaren pilot vil jeg ikke si, men jeg har da kommet så langt at jeg driver å trener inn noen acro øvelser. Hvis du skal kjøpe ski så står det som regel hvor store fly de er beregnet for, Propell på fire takter vet jeg ikke for jeg har ingen men det står vel kanskje i manualen noen anbefalninger. og på en cub som ikke skal gå så hurtig har du mere bruk for drag og jeg ville da valgt en av de største som er anbefalt. skulle tippe kanskje en 12x6 ville passe
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Originally posted by janrune
              Noen som forresten vet hvordan propell som er okey å bruke på CUB'n med SC 52 4-takter?
              12x6 er best for SC FS52 og bruk fuel som inneholder 10%nitro.

              Piper Cub er bra å begynne med, men jeg vil anbefale du kontakter med en av de erfarne modellflyger slik du får den sjekket for eventuell småfeil og få den testet for flyvedyktighet. Har du sender med tilgang til trainerkabel, så kan du få hjelp av piloten under flytrening og hindre uhellet. Husk, du har en dyr skalamodellfly som ikke er akkurat beregnet for nybegynner.

              Men tenkte sånn i første omgang på noen "park"-
              Park er for liten for en stor modell...

              Jens Eirik

              Comment


              • #8
                Ja gjør som motorboy sier kontakt en klubb eller noen som driver med fly for å hjelpe deg i starten det er gull verdt
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Høres egentlig ganske fornuftig ut det du sier Motorboy. Tenkte ikke akkurat en park, men ett område som kanskje var stort nok til å prøve å få flyet i lufta. Men tror jeg skal kontakte en klubb. Kanskje greit med litt erfaren hjelp..

                  Takk for all hjelp alle sammen

                  Comment


                  • #10
                    Ja det er slettes ikke dumt med litt hjelp i begynnelsen.

                    Vel, Vingtor er oppe for alle medlemer hele uken, men stengt på søndager. Men å møte opp for å befare området og ta en testflight er sikkert ikke noe problem før man eventuellt velger å bli medlem.

                    Se forøvrig et PM jeg har sendt deg.

                    Birger
                    Ønsker dere en god dag på feltet !
                    Birger Mork

                    Mine besittelser :
                    Flygreier (Massevis)
                    Heligreier (En Mini Titan)
                    Bilgreier (Et par stk.)

                    Comment

                    Working...
                    X