Announcement

Collapse
No announcement yet.

Walkera #36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Walkera #36

    Vel, da er et helikopter i hus. Har kjøpt meg en walkera 36. For en tulling tenker dere sikkert nå, for walkera har jo ikke akkurat fått god kritikk på diverse forum... Så hva får da en normalt oppegående person (i egne øyne selvsagt...) til å kjøpe en slik sak av et slikt merke? Prisen, selvsagt!

    Helikopteret ser ut til å være av OK kvalitet teknisk. Byggekvaliteten er bra, men deler av elektronikken ser litt dodgy ut, da særlig medfølgende sender. Den kan dog byttes ut senere, jeg trenger en computerradio uansett. Helikopteret i seg selv er en zoom/zap/shougun klone, men med t-rex hale med beltedrift. Helikopteret kommer ferdig montert (av aper?), men må skrues fra hverandre og settes sammen igjen, da det er enkleste måten å få justert det slik man vil ha det...

    I pakken jeg kjøpte er det med helikopteret selvsagt, i tillegg er det med en sender med mottaker og esc i samme boks. Servoene virker OK, mange ganger bedre enn de gamle walkera servoene som ikke var noe særlig. Gyroen som sitter der er selvsagt ikke heading hold eller noe sånt kult noe, men sies å gjøre jobben helt greit. I mitt heli sitter det og en børsteløs 3200 kV motor med 30A esc. Jeg kjøpte og 3 stk 1800mAh/10C/3S lipo som ser OK ut. I tillegg til alt dette er det med ekstra hovedblader, haleblader, understell, treningsunderstell etc.

    Så det store spørsmålet, hvor mye betaler man for dette? Jo, kroner 1700 for alt nevnt over med ems frakt fra hong kong. Det er BILLIG! Nå venter jeg bare på en Great Planes polycharge4 som er på vei i posten, det er en lader som kan lade opptil 4 stk opptil 4s lipo på maks 3 amp hver samtidig, før jeg kan prøve å fly helikopteret. Tar ikke sjangsen på medfølgende lader.

    Skal holde dere oppdadert på hvordan det fungerer, og jeg skal legge ut bilder av heli og utstyr ASAP. Det blir nok noe sporadiske rapporter, da jeg må lære meg å fly helikopter (har bare flydd litt FP heli, kan neeesten hovre det), kjøre litt R/C bil, fly litt R/C fly, bygge nye R/C fly, jobbe masse overtid, studre økonomi, pusse opp badet og underholde samboeren i tillegg til å fortelle dere hvordan helikopteret fungerer.
    Audun

  • #2
    Ser frem til å høre mer med tanke akkurat på Walkera's rykte.
    Husk du trenger bilbatteri eller strømforsyning til laderen. Om du vil lade flere celler samtidig trenger du etterhvert en ganske god strømforsyning.

    Ville anbefale deg en balanseringsenhet om batteriene har slike kontakter.
    Flying-Hobby har en til ca $ 15,- som du kan koble inn under lading, bruker en slik selv og så langt har den funket fint. Sørger for at ingen av cellene får mer enn 4.2 V under lading om det er ubalanse i pakken.

    Comment


    • #3
      Hver av portene på laderen kan trekke maks 30 watt. Det blir totalt 120 watt maks. Forøvrig ikke noe problem så lenge jeg bare har 3s lipoer under 2500mah. Clas Ohlson har et rimelig nettaggregat som leverer maks 110 watt til 400-500 kroner, det funker bra nok for meg.

      Takk for tips om den siden, god side som jeg ikke viste om fra før. Ble totalt $40 med frakt for den balansereren, så jeg ser om jeg heller finner noe i Norge eller et sted med rimeligere frakt.
      Audun

      Comment


      • #4
        Om du vil lade flere batterier i slengen er det nok en ide med flere balanserere. Men sikkert lurt å samle kjøp av evt deler.
        Har du varenr på det nettaggregatet?
        Kunne ikke finne noe slikt.

        Comment


        • #5
          Nettaggregatet har delenummer 36-1767, koster kroner 469. Har sig tenner uttak, passer meg bra, da jeg har "standardisert" med slik plugg på laderene mine.

          Bestiller nok 4 slike balanserere fra Flying-Hobby, det blir totalt $80 med frakt. Billig med tanke på at den rimeligste balansereren jeg har sett andre steder kostet $55 pluss frakt.
          Audun

          Comment


          • #6
            hei

            lurer på fra hvor du kjøpt dette helliet? fra hvilke nettside? fikk du den for 1700 med moms og frakt og hele pakka? de har sikkert masse annet billig også tenker jeg meg? er spent på å høre hvordan det går med deg og flyet. om det er noe å tenker

            mvh Gard haug
            Gard Haug
            T-rex 600n Pro
            DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

            Comment


            • #7
              hei Audun T.

              Jeg lurte på om du hadde fått kommet i gang med Walkeran din,jeg har en jeg og som jeg har fått flydd litt.
              Men det er som du sier at det må demonteres og monteres igjen,men når det er gjort så er det bare å kjøre igang,jeg bruker faktisk alt originale radioutstyr,det jeg ikke er fornøyd med er flytiden,bruker 1800mah lipo så det burde vare en stund.
              Spennende å høre hvilken erfaringer du får Audun.
              Mvh
              Thor Arne Solberg
              Team F4C Norway
              www.skalamodeller.com

              "Ekte fly hovrer ikke"

              Comment


              • #8
                Ny!

                Hei!
                Jeg er ny her på forumet, og som helikopterpilot. Jeg har også gått til innkjøp av et Walkera #36 med et li-poly batt (1800 mah). Har fra før hatt et Dragonfly v4. Er også spent på å høre om andres erfaringer med dette heliet. Har hatt noen problemer i oppstarten. Sliter med til dels kraftig vibrasjoner i heliet når jeg skal fyre det opp. Virker som om det starter ved ca. 3/4 throtle, og roer seg ikke før jeg slakker ned igjen. Servoen til halerotoren virker også treg, men dette kan ha med gyroen å gjøre? eller?? Er det noen tips over hvordan gyroen bør være innstilt? Hva kan disse vibrasjonene komme av? Hjalp litt da jeg festet hovedbladene bedre, men ble ikke helt bra. Er det en ide å få en kyndig person til å gå over Walkeraen for å få det stilt inn skikkelig? eller er dette noe som er greit å fikse selv.

                MVH
                Roar Solberg

                Comment


                • #9
                  walkera

                  Hei på dere, og godt nytt år.
                  Kjøpte meg en walkera #35 z400 rett før jul, fra mikronor.
                  Fra før har jeg et "Hooverfly".Det er et utmerket helikopter til å trene hoover, og "nose in" etc. på i stua, men jeg ble litt lei ledningen.
                  Tilbake til Walkeraen. Etter å ha bestilt helikopteret, leste jeg mye negativ omtale av Walkera på nettet, og det var med bange anelser jeg mottok pakken. Jeg var forbauset over hvor "bra" helikopteret så ut.
                  Gira til halerotoren var av aluminium, og alle deler var skrudd rett sammen.
                  Jeg satte batterier i den medfølgende fjernkontrollen, og ladet batteriet
                  ( nimh 650mah )
                  og fyrte i gang. Jeg kjørte 3 batteripakker på veldig sakte fart, fordi helikopteret kom med børstemotor, og jeg ville kjøre den inn.
                  så var sannhetens øyeblikk der. Jeg ga litt mere gass, og walkeraen ristet litt, men dette ga seg, da jeg nærmet meg halv gass. Trackingen på rotorblada, så også bra ut. Jeg trakk pusten, og ga mere gass.
                  Halleluja!! Lift-off. Litt trimming så hoovret den fint. Den var veldig følsom på stikkeutslaget, og da det ikke er en computer-radio som følger med har vi ikke muliheter for å legge inn dual rates. Etter å ha fløyet litt forsiktig, bestilte jeg lipobatteri, og børsteløs motor m/ regulator fra en lokal forhandler.
                  Mens jeg ventet på den, satt jeg i en jr reciver jeg hadde liggende, og og satte opp helikopteret på hoved radioen min .
                  Motoren, og batteriet kom, og jeg satte det i fort som bare det.
                  Ute var det frost, men vindstille. Jeg tok med meg walkeraen ut, og kjørte igang igjen. Helikopteret gikk jevnt og fint, og hoovret bra. Etter en litt uheldig landing, slo halerotoren ned i det frosne gresset, så det sprutet snø.
                  "Der gikk vel tenna på halerotor gira", tenkte jeg, men neida. Alt er like fint.
                  Har dog ikke prøvd noen røffere turer med det, men det skal dere få høre om senere i såfall.
                  Har i ettertid også skiftet gyroen som fulgte med, da den hadde for seg noen litt rare utslag. Billigere å skifte enn å krasje, dersom du ikke stoler på utstyret.

                  Konklusjon sålangt: Ok helikopter
                  Last edited by ADDICTED TO FLY; 03-01-06, 09:18. Reason: Glemte tekst på slutten.

                  Comment


                  • #10
                    Walkera

                    Hei!
                    Så bra du er fornøyd. Jeg har hatt noe plunder med mitt #36, men fått bra respons fra Lillebo-impo (kjøpte det der).Har også kjøpt børsteløs motor med regulator, men har du noen tips om hvor den bør sitte? Bør vel sitte under pga. ballanse, men under batt. sitter det to sammenføyninger til ramma. Hvordan har du festet din? Har også slitt litt med servo til halen. Halen begynner å spinne når jeg får heliet ca. en meter opp i lufta, virker som den ikke henger med. Må koble fra batteriet og sette det inn igjen for at den skal virke. Noen slike problemer?

                    Godt nytt år

                    Comment


                    • #11
                      Jeg kjøpte ikke helikopteret der, men motoren, regulatoren, og 2 batterier kjøpte jeg hos Lillebo-impo.

                      Festet regulatoren med små strips oppunder helikopteret. Festet den slik at ledningene til motoren peker bakover. Da var det lett å koble til motoren.
                      Når du skifter motoren, husk å la det være en litt klaring mellom tannhjulet på motoren, og drevet på helikopteret. ( ca tykkelsen på et papir.)
                      Jeg festet også et lite strips lenger framme, i bak-kant av batteriet. Det stopper batteriet fra å gli for langt bakover. Så kjøpte jeg en liten blyremse på den lokale trelasthandleren, og ballanserte modellen, med batteriet i. Fordelen med det stripsa er da at selv om du skifter batteri, blir det hele tiden sittende på samme sted i modellen, og du forandrer ikke tyngdepunktet.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg kjøpte motoren,regulatoren, og to batteri også hos lillebo-imp. Flott service der.
                        Jeg festet regulatoren med strips, under helikopteret. Jeg satte også et ekstra strips i bakkant av batteriet, og ballanserte så helikopteret, med litt bly i snuten. Stripset forran med batteriet, gjør at når jeg skifter batteri. kommer det hele tiden i samme posisjon, og jeg forandrer ikke trimmen på helikopteret.
                        Når du bytter motoren, husk at det skal være en klaring på ca tykkelsen av et papir, mellom tannhjula.

                        At halen svinger, kan skyldes mange ting. Er turtallet for lavt, klarer ikke halen å henge med.
                        Jeg vil også anbefale å sjekke gyroen. Den fjusket litt hos meg. Koble fra motorkabelen, før du kobler på batteriet igjen. Sett trimmen til midten, og se på armen på servoen til halen hvordan den står. Sving halen litt frem og tilbake, slik at du ser at gyroen virker, og går tilbake til "null" stilling etterpå. Så svinger du stikka på radion helt til høyre, også helt til venstre, 10-15 ganger etter hverandre. Når du så slipper stikka igjen, skal servoen fortsatt gå tilbake til "null" stilling. Gjenta dette et par ganger. Jeg opplevde at servoen stilte seg i feil midtstilling, og begynte å vandre av seg selv. Når jeg koblet fra batteriet, og koblet det til igjen var alt normalt igjen.
                        Dersom dette skjer i luften, er det jo krise de lux. Jeg skiftet gyroen for å være sikker.

                        Comment


                        • #13
                          Walkera

                          Takk for tips. Skal prøve det. Både regulator og gyro/servo.

                          Comment


                          • #14
                            Jeg satte inn en trex motor/regulator,evo20 1800 og en 401 gyro i min 36.fungerer utmerket,men halen min og svinger litt frem og tilbake..har ikke fått prøvd den ute enda,men kan hoovre leeeeenge etter jeg fikk nytt batteri ivertfall
                            Lars Petter Nesse

                            Votec 322 40% 3W170cs
                            Extra 330 40% 3W212cs

                            Comment


                            • #15
                              Walkera #39?

                              Noen som har erfaring med denne? Produsenten sier det er ny/forbedret tail-lock gyro, og at hele konstruksjonen er bedre/ mer lik t-rex 450. Og så kommer den jo med det du må kjøpe extra til en #36 uansett.

                              Men det jeg lurte på var: noen erfaringer??

                              Comment

                              Working...
                              X