Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med skalaseilfly i 2,5m-3m klassen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaringer med skalaseilfly i 2,5m-3m klassen?

    Hei!

    Er på utkikk etter et fint medium-stort skalaseilfly. Ser etter et fly som kan flys hovedsakelig på hang, helst med vingespenn på rundt 2,5m.

    Har hørt litt ulike meninger på hvor godt skalaseilere i denne størrelsen flyr. Hvilken størrelse egner seg best? Jeg ser ikke etter ytelser(vel, noe er jo alltids kjekt), men nytelser : en fin skala og kosemodell som kan flyes på hang og i termikk. .. noen som har noen tips?

    http://www.nasko.nu/main.php?ugrupp=...mgrupp=Seglare

    Hadde den Ventus 2C i kikkerten. Ønsker ikke å bruke noe særlig mer enn 2000-2500kr på modellen.


    SA

  • #2
    Hei SA
    Ta en titt på sidene til Torbjørn og Kåre, Øgrei hobby og Teknisk hobby.
    Vet at Øgrei og teknisk hobby har noen fine Multiplex seilere, ASW27 på 260 cm bla. Den flyr fint! En i klubben som har den.
    Vi har jo to små hang på Hurum du kan komme å teste. De ligger i hvert sitt sandtak på øst og vestsiden av hurum landet.


    RS
    Ronny Sundbye
    Young man, was that a landing or were you shot down?

    Comment


    • #3
      Kikk på denne:

      404 - File or directory not found.
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Takk for svar! Skal sjekke ut de du nevner RS. Og ja, når jeg får flyet blir det nok en del hang i på sandtaket i Svelvik

        flypilot, har sett den Mye fly for pengene det der, men den er en anelse for stor. Litt tungvint å drasse rundt på hvis man skal ha plass til andre ting i bilen også..

        Comment


        • #5
          Hei,
          Det kommer ann på bilen hehe.

          Har sett flyet i aksjon selv og kan bare si at den er fantastisk på Hang, holder energien flott og har en utrolig kul lyd i hurtig passering langs hangkanten

          Som du sier selv, virkelig mye for pengene der...
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment


          • #6
            hehe, bilen er stor nok, men skal jeg ha den med på familietur til hytta på fjellet blir det verre.

            En 2,5m kan vel også strikkstartes? ASW22 på 3,5m kommer kanskje ikke like høyt på strikk vil jeg tro

            Tror jeg går for ASW-27B'en. Flott modell i riktig størrelse

            Takk for hjelp!
            SA

            Comment


            • #7
              Anelsen enig med RS Multiplex ASW27b imponerte oss stort på hangene på Hanstholm i vår. Er to til på gang i klubben vår. (En ligger under trappa mi... )
              Senest i går ble den ene strikket opp, men du må ha ganske heftig strikk for å dra den opp... Husk å montere slepekobling i nesa på hva du enn kjøper! Vi har TUG her ute og sleping er meget herlig!

              Jeg har handlet den grotesk vakre Nimbus4 fra LET hos Griffin nettopp. Gleder meg som en unge til å få den airborne, så jeg aner ikke noe om flyegenskapene ennå. Men Nimbus4 er noe av det råeste å se på (sideforhold nærmere 40 enn 30...), og slepekobling og retract er ferdig fra fabrikken på denne. Prisen blir nok litt høyere enn du hadde tenkt deg... VS: ca. 2,65m.

              2,5 meter er ikke medium stort, det er ganske smått egentlig.

              Og som RS sa: håper du blir å se på hangene her ute på Hurumhalvøya
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Har hatt Multiplex ASW-27B. Fløy greit, men jeg plagdes veldig med tipstall. Tipstall-problemene ble bedre når jeg satte på ferdig-støpte vinglets (fås kjøpt separat). Etter å ha fulgt gode råd om å flytte tyngdepunktet bakover (til ca. 74mm) ble disse problemene kurert. I tillegg til tipstall hadde jeg store problemer med looping, flyet flikka veldig lett på toppen av looper. Nå er jeg av den typen som ofte overdriver når det gjelder å forsterke flyene mine, så min ASW-27B endte på 2300g, litt vel tungt. Vet ikke om vekta kan ha hatt noe med problemene og gjøre. ASWen min endte sine dager pga. kontaktfeil som jeg ikke oppdaget før flyet var i lufta.

                Så, hvis du går for Multiplex ASW-27B vil jeg anbefale de ferdigstøpte vinglettene, og å flytte CG til ca. 74mm. En fordel med ASW-27B er at den har flaps.

                Etter ASWen gikk jeg for en Multiplex Flamingo 2001 (2.85M). Den kan jeg anbefalle på det varmeste. Koster bare ett par hundrelapper mer enn ASW-27B. Flamingo er ikke akkurat skala, men ganske skala-lik. Den oppgitte vekta er 2300-2600g. Som sagt så bygger jeg tungt (flyr bare hang likevel så det er kanskje bare en fordel), så min Flamingo endte på 3450g. Må si jeg ble skuffet da jeg veide det ferdige flyet. Men, jøss så overrasket og fornøyd når jeg prøvde det første gang. Til tross for vekta vant det høyde som bare det, og taklet svak vind vel så bra som min meget lette ArtHobby Sierra. (Leste på et tysk forum ett par stykker som mente at den optimale vekta for Flamingo er 3300g.) Gir definitivt en ekstra følelse å hive ut et fly som kjennes alt for tungt ut, og deretter se det sveve lett av sted. Stor fornøyd med Flamingoen, ingen stygge tendenser, ingen tipstall, looper og roller uten problemer, holder energien veldig godt (sikkert pga. vekta). Flamingoen har ikke flaps, men det lar seg greit gjøre å lage det (bare litt ekstra arbeid).

                Dessverre endte Flamingoen med et brak inn i en tretopp etter bare en måned. Piloten var for overmodig og uforsiktig da han trente F3F-svingteknikk i for lav høyde på for svak vind. Savner Flamingoen veldig, og har flere ganger vært på nippen til å bestille en ny. Så langt har jeg greid å la fornuften ta overhånd da jeg har andre prosjekter, bla. en Alpina, som skal ferdigstilles. Men, det er lenge til neste sommer, så det kan hende jeg gir etter for fristelsen før vinteren er over. Hvis jeg fortsatt savner Flamingoen etter å ha fått Alpina i luften, da blir det bygging av ny Flamingo neste vinter.

                Tangent har overtatt Multiplex sine modeller:
                Startseite - Tangent-Modelltechnik

                Comment


                • #9
                  Da ble det Flamingo! Er halveis i bygginga, og gleder meg noe vilt til å prøve den på hang!!

                  joo, jau! Nimbus4 er et vakkert fly! Og presterer utrolig bra Apropo hanget.. det er nordavind som gjelder?

                  Comment


                  • #10
                    Halveis i bygginga - jøss, her går det unna.
                    Artig og høre hva du synes om Flamingoen,
                    får vel en liten rapport når den tid kommer?

                    Lykke til!

                    Comment


                    • #11
                      Hei SA
                      Ja, på Verket er det nordavind som gjelder.
                      OAK snakket om en web værstation på svelvik, men jeg har
                      ikke adr. Fint om du kommer på banen med adr OAK.
                      Fint å vite litt om vinden i Drammensfjorden. På østsiden er det
                      santaket på Storsand i sønnavind. Der har vi www.kuling.com.

                      RS
                      Ronny Sundbye
                      Young man, was that a landing or were you shot down?

                      Comment


                      • #12
                        Her er link til værstasjon på verket:

                        Side ikke funnet - ViaNova

                        Det finnes også en egen wap-utgave som er fin å ha på mobilen:

                        Side ikke funnet - ViaNova

                        Comment


                        • #13
                          Takk for infoen! Burde være enkelt å vurde vær og forhold med de sidene der ja Takk takk! Litt langt til Storsand kanskje, men det går an. Noen som har prøvd sandtaket i Mjøndalen?

                          Wiker, jau, har hatt god tid de 4 siste dagene, men progresjonen bremses litt neste uke(vanvittig mye å gjøre da). Skal avlegge rapport etter første flukt

                          Comment


                          • #14
                            Har kjørt forbi det sandtaket mener jeg å huske SA, og selvsagt lurt på om det er flybart der... aldri prøvd.
                            Selv om hanget på Storsand er litt lengre vekk bør du bruke det også! (På sør og sør-øst) Litt lite syntes mange, men vi har hatt ganske store fly i lufta der, over 3meter vingespenn har susa rundt i rette forhold. Og landingsplassen er bra, betryggende med pene skalafly å vite at du kan sette den på ei gresslette
                            Regner du har kontakt med folkene i BRCK, der er noen som stadig vekk er ute med seilfly og koser seg. Men din byggefart er du vel flyklar nu?

                            PS: setter du slepekobling i nesa på den fins det TUG her hos oss
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Vi er et par tre stykker i BRCK som har fløyet på sandtaken i Mjøndalen noen ganger. Har selv vært der kun én gang. Vi har døpt hanget for "Frithjof-eggen", fordi han i klubben som tipset om hanget første gang heter Frithjof

                              Det går jo å fly der, men er ikke det helt store. Funker nok best til mindre saker. Det er jo (som navnet tilsier), en egg, og dermed er det fullt mulig å fly DS på baksiden. Har aldri prøvd selv, men det har visstnok andre gjort.

                              Hvis jeg ikke husker feil så er det vel vestavind som må til for å fly der.

                              mvh.
                              Ole André

                              Comment

                              Working...
                              X