Announcement

Collapse
No announcement yet.

Proppell størrelse på en Calamato...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Proppell størrelse på en Calamato...

    Hei.. Jeg har en Calamato 40 Trainer med en O.S La 46 motor, og kjører nå med 10x6 propp, syntes det funka bra, men motorn gikk høyt på turtall i "marsj hastighet".. Men flyet fly fort og bra.. Jeg har to propper liggende.. en 12x6 og en 11x5 .. 12x6 kan jeg tenke meg er en orginal propp, siden det står Kyosho over hele proppen, det var noen ulemper med 12x6`n.. du klippa plenen under taxing og take off, flyet var jo mere grønt en std farger jo.. og det kunne virke litt treigt, stallet lettere... er det pga motor størrelse? Std motorn er jo en 2 takt 40 motor... 11x5`n har jeg ikke prøvd.. Hva annbefaler dere?
    ARC Beaver On Floats
    Calmato Sport 46 SC (sitting in a tall tree)
    VQ Warbirds P51D Nother`n American (Ubygget)

  • #2
    prøv 11x5 propellen så får du se hvordand den oppfører seg. du får sikkert litt laver turtall og mindre støy. 12x6 er vel kanskje litt stort til en LA46 derfor du syntes den ble litt treig. regner med at motoren ikke kom opp på det turtllet den har ordentlig med effekt
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      oki.. hørest fornufti ut det.. men anngående støy... jeg leste litt om den la motorn, og potta.. der sto det noe som at du kunne ta ut den "veggen" som ligger i potta, du får litt friskere motor, men må ofre det til støyen.. vil ikke motorn gå dårligere med åpen potte? tenker på dette med motstand osv..
      ARC Beaver On Floats
      Calmato Sport 46 SC (sitting in a tall tree)
      VQ Warbirds P51D Nother`n American (Ubygget)

      Comment


      • #4
        Min erfaring med OS La serien og LA 46 i særdeleshet tilsier at du burde ha mere enn nok kraft på hvilken som helst trainer med denne motoren. Den har ofte blitt brukt med en 11X5 eller 11X6 Propel.
        Ikke rot med potta, da det stort sett gir mere støy (ja du kan få mere effekt ut av endel motorer ved å borre opp utløpet av potta med en mm eller to. Men i dette tilfellet skal du la den være i fred til du er erfaren nok til å begynne med slikt). En annen ting er at de fleste flystriper i dag har strenge støykrav, og det skal ikke mye endring i potta før den bråker for mye. Hvor er vinninga da?
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Hei.
          Kjører min LA46 i en Kyosho 40 trainer med 11x7. Når ikke de store høyder i turtall, men den bråker lite. Jeg tror det optimale kanskje er 11x6 i mitt fly.

          Cessnaknuseren
          Cessnaknuseren
          Bjørn Sandbæk

          Dæ går litt mindre lim nå.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Cessnaknuseren
            Hei.
            Kjører min LA46 i en Kyosho 40 trainer med 11x7. Når ikke de store høyder i turtall, men den bråker lite. Jeg tror det optimale kanskje er 11x6 i mitt fly.

            Cessnaknuseren
            Og Kyosho 40 traineren er den meget gode og lette forgjengeren til den høyvingede calmatoen.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Stemmer det VM.
              Synd att det ikker blir laget mer. Meget bra trainer.

              Cessnaknuseren
              Cessnaknuseren
              Bjørn Sandbæk

              Dæ går litt mindre lim nå.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Cessnaknuseren
                Stemmer det VM.
                Synd att det ikker blir laget mer. Meget bra trainer.

                Cessnaknuseren
                Jepp, kunne med en OS FP40 i snuten, leke meg hele dagen med landing etter landing, ikke minst sideslip trening er morsomt med denne. En av de få trainerne jeg konsekvent har kjørt tørr i luften fordi jeg glemte tid og sted. Landet ute noen av gangene, og altid uten en skramme. Lette fly kan en parkere hvorsomhelst.
                Desverre for han jeg skolte så var altså denne litt for morsom for meg, så han fikk nok ikke fly så mye som han hadde tenkt seg.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  nai.. det var nå bare en tanke med den potta da.. leste det på o.s sine sider.. bråket skal nå være det minste problemet, vi flyr ved siden av knuseverk og maskiner og det som værre er,nærmeste nabo er vel ca 500m unna.... den kyosho trainer 40`n.. er den gule saken det.. hva er egentlig forskjellen på dem?.. calamatoen er ihvertfall veldi go å fly.. ikke no uventede krumspring og overaskelser.. har ikke helt blitt "varm i trøya" med det enda.. men trener på og bruke sideror under landing for stabile landinger.. og har begynt å snuse på inverted.. Vingemuttern: Sideslip trening?
                  ARC Beaver On Floats
                  Calmato Sport 46 SC (sitting in a tall tree)
                  VQ Warbirds P51D Nother`n American (Ubygget)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by aNTILooP
                    nai.. det var nå bare en tanke med den potta da.. leste det på o.s sine sider.. bråket skal nå være det minste problemet, vi flyr ved siden av knuseverk og maskiner og det som værre er,nærmeste nabo er vel ca 500m unna.... den kyosho trainer 40`n.. er den gule saken det.. hva er egentlig forskjellen på dem?.. calamatoen er ihvertfall veldi go å fly.. ikke no uventede krumspring og overaskelser.. har ikke helt blitt "varm i trøya" med det enda.. men trener på og bruke sideror under landing for stabile landinger.. og har begynt å snuse på inverted.. Vingemuttern: Sideslip trening?
                    Calmatoen er helt sikkert grei den, den er en etterkommer fra trainer 40, forskjellen er vel at trainer 40 hadde spant bygde vinger mens Calmatoen har vel planka isopor vinger.

                    Sideslip, ja hva er det, he he. Om du har sett på større fly (alt fra microlett til jumbo jett), så bruker de ofte en teknikk som kalles sideslipping for å bremse ned farten under ett landings innlegg som står i fare for å skyte over. Kort sagt så består teknikken i å krysse rorene. Altså sideror og balanseror (og ofte noe høyderor), disse brukes motsatt av hverandre for å fly rett frem, men med flyet noe sideveis.
                    Tenk deg at du kommer inn litt for fort og vil bremse hastiheten (skjer ofte på dead stick landinger), du setter endel høyre sideror for å svinge nesen ut til høyre, men du ønsker ikke at flyet faktisk flyr til høyre , så du setter motsatt balanseror for å holde vinge horisentale, du vil nå oppdage at flyet ofte fortsatt vil stikke av til høyre, så du gir enda mere motsatt balanseror. Du kan altså fort ende opp med en modell som flyr rett frem med nesen til høyre og venstre vinge halvdel ned. Dette bremser selfølgligt sakene opp, rett utført ser det ganske stiligt ut, og det er nyttigt å kunne. Om ting går til hel, så er kuren å slippe alle stikkene for så å konsentrere seg på å holde vingene horisentale og høyde/hastighet riktig til flyet flyr ok under kontroll igjen. En kan gjerne trene på dette i 10-15m høyde mens en flyr mot seg selv. Det er ikke like lett å sideslippe med alle fly, men stort sett alle høyvingede trainere skal fikse det fint som fy. En kan også sideslippe med endel motor kraft på, en trenger ikke å holde motoren på tomgang for å trene på dette.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      akai.. er en del nevnelser og ord som må lærest her..
                      ARC Beaver On Floats
                      Calmato Sport 46 SC (sitting in a tall tree)
                      VQ Warbirds P51D Nother`n American (Ubygget)

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by aNTILooP
                        akai.. er en del nevnelser og ord som må lærest her..
                        Ja, men belønningen er mye moro. Har du fått prøvd med en 11x6 propell nå? Husk at du må stille inn motoren igjen når du bytter propell.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Ja, men belønningen er mye moro. Har du fått prøvd med en 11x6 propell nå? Husk at du må stille inn motoren igjen når du bytter propell.[/quote]

                          du skjønner.. bor i bergen jeg.. .. her er luftfuktigheten på 200% 24/7.... fans drittplass..nai.. har ikke fått prøvd med 11x6.. har en 10x6 som står på nå, og har en 11x5 som skal prøvest, skal se om jeg får ned turtallet litt...
                          ARC Beaver On Floats
                          Calmato Sport 46 SC (sitting in a tall tree)
                          VQ Warbirds P51D Nother`n American (Ubygget)

                          Comment


                          • #14
                            Ved å ta ut skiva i potta vil du få litt mer power ja, merket det godt på min O.S 32, fikk 800 rpm ekstra med 10x6 propell. Det du vil merke mest hvis du tar den ut er at den vil bli litt kvikkere på gassen. Til en vanlig trainer er det kanskje ikke så viktig.

                            Angående støy så vil den lage ca 4dB høyere lyd, siden LA motoren er relativt stillegående i utgangspunktet og siden du flyr på Stend med ingen boliger i nærheten er det ingen fare med det.

                            Comment


                            • #15
                              Prøv med ny propell først, og husk å balanser den. Ubalanserte propeller stjeler rpm som ingenting annet.
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X