Announcement

Collapse
No announcement yet.

Opp som en skinnfell i fåreklær Ned som en skadeskutt bjørn?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Opp som en skinnfell i fåreklær Ned som en skadeskutt bjørn?

    Byggmester bob........
    Kan det fikses?
    Attached Files
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    aaauuuuuuuuuuuuuuda!

    Hva var det der en gang i tida, og hva skjedde?
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

    Comment


    • #3
      Re: Opp som en skinnfell i fåreklær Ned som en skadeskutt bj

      Originally posted by nybegunda
      Byggmester bob........
      Kan det fikses?
      PS. Hitec eclipse 7 selges billig!!
      Ser desverre ut som om det bare er å ta vare på radio utstyr og motor og kaste resten. For å sitere Supra: hva har det vært, og hva skjedde.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Ouch..
        Kjenner følelsen...!

        Min egen kjære Rascal 110 ble brått og effektivt avlivet på lørdag, etter ca. 4 minutter flytid "mistet" jeg kontakten med flyet.. Dvs. sideroret fungerte delvis..
        Å stå på bakken og se at 3 meter vinger og en sint 26ccm bensinmotor plutselig gir bånn gass og fullt høyderor på egen hånd er alt annet enn gøy..

        Min første tanke var "Å faen! Den går ned på full gass på Shell på Hem!!"...
        Etter ca. 5-10 sekunder fikk jeg fuglen under kontroll igjen og fikk satt kursen mot et jorde rett ved stripa.. Tenkte at "nå må jeg bare få loset den forsiktig hjem".. Etter kort tid gjorde den noen nye ukontrollerte hopp og jeg satt kun igjen med noe balanserorskontroll før hele faenskapen tok bakken med et jævla knas..
        Resultatet gidder jeg ikke å nevne en gang, utover det at jeg brukte en halvtime på å plukke søramerikansk treverk, glassfiberbiter og forvridd aluminium fra et rimelig stort område..
        For å sitere Reodor Felgen.. "Detta va værre enn jeg trudde gett... Itte mye å ta seg tell med detta..."

        Tilbake på stripa begynnte havarikommisjonen sitt arbeide, og første mistanke var dårlig batteri.. Kjetil Strøm lånte velvillig ut måleapparat og det ble effektivt avkreftet.. Med 1A belastning sto nåla dønn stille..
        Mottageren som ble brukt var en Jeti 7K MPD (joda! Det er fullrange!! Samme teknikk som bl.a. Schultze!), da min egen Multiplex IPD 7 ikke fungerte som den skulle og dermed var ansett som "non-safe".. De ble derfor byttet!
        Har flere av disse mottagerne og aldri hatt så mye som en glitch.
        Motor er støyskjermet, og det var ca. 17cm fra motor til nærmeste del av elektronikk. Antenne gikk IKKE parallellt med servokabler etc..
        Brytere, ledninger, voltspy etc. på dette flyet er splitter nytt og har aldri vært utsatt for crash. (Jeg hiver de tingene som har vært i bakken).
        Krystallet satt på plass slik det skulle.
        Alt av linker/horn satt godt sammen uten noe form for synlig slack/slop..
        Har lappet sammen igjen elektronikken og gjort forsøk på bakken for å få ting til å feile, men uten resultat... Selv med nedslått antenne og resten av utstyret i en murkjeller fungerte det, selv under konstant risting/dunking på mottager...

        Så hva som egentlig skjedde har jeg ikke noe godt svar på, selv om jeg naturlig nok gjør meg mine funderinger....
        Det blir uansett ren "mindfucking", og det gidder jeg rett og slett ikke å holde på med nå...
        Akkurat nå vet jeg engang ikke om jeg gidder å holde på med dette her i det hele tatt lenger!
        (Med mindre noen velvillig sponser nytt fly da.. Da skal jeg overveie det, hehe!)

        F#€N!!!!!!

        Comment


        • #5
          Æsj..det var kjedelig greier. Jeg som hadde gleda meg til å se go'saken på Fagernes også!!
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Nybegynda: Jeg ser hva det er!!!!
            Det er en Pilatus PC-9 fra Seagull/VMar!!!!

            Hm.. Heldiggrisen!! Flyet ditt er jo nesten flybart!!!
            (Reine brudd!!! )

            Vinner jeg en ny Rascal nå????

            Comment


            • #7
              "Kan det fixes - klart det kan"... Fem flasker CA, et kilo epoxy og noen arbeidstimer bør duge.

              Alfalfa: Trasig!!! Den fuglen din hadde jeg virkelig ønska å se i aksjon! Føler med deg

              Jeg skal neppe klage som "bare" hadde et servohavari i helga (Gjett hvilket merke...) Kjedelig å oppdage at seileren min nekter å klinke ut slepelina i 500 meters høyde!!! Ble en alt for spennende tur ned med 35 meter line med flagg og karabiner fast i nesa på seileren... Godt der er release i begge ender av lina så TUG`en kom seg i sikkerhet.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Tragisk sak! Men: Jeti er greie nok rx'er til sitt bruk, men uansett produsentens anbefalinger bruker vi de kun på Shockflyers eller noe annet smått som flyr innenfor 10-100 meters radius..
                På en større modell som dette og ikke minst - med bensinmotor - MÅ man bruke "fullsize" PCM-mottager av skikkelig kvalitet (f.eks. JR 770/900/1000), og skikkelig installasjon og kvalitet på rx-antenne, voksen og frisk batteripakke, ikke billigste type bryter og ledninger osv. kort sagt hele kjeden må være bra og ikke minst må man alltid rekkeviddeteste flyet med antennen helt inne før noen testflight. Husk også at støykilder og vibrasjoner spiller inn..
                Uærbødig påstand, men dessverre - mange modellfly kunne vært spart med skikkelig radioutstyr inkl. kvalitetsservoer, dobbeltsjekkede linker og overføringer etc.




                Originally posted by Alfalfa
                Ouch..
                Kjenner følelsen...!

                Min egen kjære Rascal 110 ble brått og effektivt avlivet på lørdag, etter ca. 4 minutter flytid "mistet" jeg kontakten med flyet.. Dvs. sideroret fungerte delvis..
                Å stå på bakken og se at 3 meter vinger og en sint 26ccm bensinmotor plutselig gir bånn gass og fullt høyderor på egen hånd er alt annet enn gøy..

                Min første tanke var "Å faen! Den går ned på full gass på Shell på Hem!!"...
                Etter ca. 5-10 sekunder fikk jeg fuglen under kontroll igjen og fikk satt kursen mot et jorde rett ved stripa.. Tenkte at "nå må jeg bare få loset den forsiktig hjem".. Etter kort tid gjorde den noen nye ukontrollerte hopp og jeg satt kun igjen med noe balanserorskontroll før hele faenskapen tok bakken med et jævla knas..
                Resultatet gidder jeg ikke å nevne en gang, utover det at jeg brukte en halvtime på å plukke søramerikansk treverk, glassfiberbiter og forvridd aluminium fra et rimelig stort område..
                For å sitere Reodor Felgen.. "Detta va værre enn jeg trudde gett... Itte mye å ta seg tell med detta..."

                Tilbake på stripa begynnte havarikommisjonen sitt arbeide, og første mistanke var dårlig batteri.. Kjetil Strøm lånte velvillig ut måleapparat og det ble effektivt avkreftet.. Med 1A belastning sto nåla dønn stille..
                Mottageren som ble brukt var en Jeti 7K MPD (joda! Det er fullrange!! Samme teknikk som bl.a. Schultze!), da min egen Multiplex IPD 7 ikke fungerte som den skulle og dermed var ansett som "non-safe".. De ble derfor byttet!
                Har flere av disse mottagerne og aldri hatt så mye som en glitch.
                Motor er støyskjermet, og det var ca. 17cm fra motor til nærmeste del av elektronikk. Antenne gikk IKKE parallellt med servokabler etc..
                Brytere, ledninger, voltspy etc. på dette flyet er splitter nytt og har aldri vært utsatt for crash. (Jeg hiver de tingene som har vært i bakken).
                Krystallet satt på plass slik det skulle.
                Alt av linker/horn satt godt sammen uten noe form for synlig slack/slop..
                Har lappet sammen igjen elektronikken og gjort forsøk på bakken for å få ting til å feile, men uten resultat... Selv med nedslått antenne og resten av utstyret i en murkjeller fungerte det, selv under konstant risting/dunking på mottager...

                Så hva som egentlig skjedde har jeg ikke noe godt svar på, selv om jeg naturlig nok gjør meg mine funderinger....
                Det blir uansett ren "mindfucking", og det gidder jeg rett og slett ikke å holde på med nå...
                Akkurat nå vet jeg engang ikke om jeg gidder å holde på med dette her i det hele tatt lenger!
                (Med mindre noen velvillig sponser nytt fly da.. Da skal jeg overveie det, hehe!)

                F#€N!!!!!!

                Comment


                • #9
                  Utrolig surt og miste fly, spesielt fly man liker veldig godt og av udefinerbare årsaker.

                  Vi hadde 3 totalhavarier her oppe i "granskogen" i helga også, det fjerde fikk hurket seg tilbake til stripa med hovedvingen i traser helt inn til hovedbjelken, skader på sideror og tuned pipe sløyd åpen omtrent som en fisk av propellen til det andre flyet etter en midair. Det andre gikk rett ned
                  Kunne fort ha blitt flere også....ingen god helg mao.
                  mvh MM

                  Comment


                  • #10
                    MM...det ryktes om feilslått 3D forsøk i tillegg til nevnte midair?!?
                    Odd Sundet
                    http://www.imacnorge.no

                    Comment


                    • #11
                      Jepp gikk ned en to meters Edge for fulle fanfarer også. throtlet for langt ned i inngangen til en halvlav hover, og gikk tom for styreluft over rorene, og høyde samtidig.... særdeles dårlig kombinasjon.
                      mvh MM

                      Comment


                      • #12
                        Hei Joo
                        Jeg vet hvilket merke den servoen er/var.
                        Det er de samme som har kjøpt opp det du liker så godt, ikke sant
                        Spøk til side, vi hadde jo to fine dager på stripa allikevel.
                        Veldig leit å høre at denne fine helga har ført med seg så mange krash
                        Håper ingen gir seg, men bruker vinteren på gamle/nye prosjekter.

                        RS
                        Ronny Sundbye
                        Young man, was that a landing or were you shot down?

                        Comment


                        • #13
                          Putte alt i en bøtte med lim og sette en sterk motor på kanskje? Hva får jeg da? helikopter?
                          10 knallsterke poeng til Alfalfa!!!!!
                          Det var en splitter ny PC9 fra Seagull.
                          Hva skjedde? Det skulle jeg også likt og visst.
                          Flyet oppførte seg eksemplarisk første turen.
                          Andre turen fløy jeg en stund og lå i en fin slakk sving. Det neste som skjer er at modellen plutselig bikker over på rygg (uten at jeg gir stikke)
                          og havner i spinn loddrett ned, prøver å komme ut av det uten at noe skje. Finner ut at dette går i graset og trekker throttle helt ned. Da gir modellen maks gass og smeller loddrett ned i et tre. Jeg har aldri sett maken til flishaug. Bitene som er på bildet består av plastdelene som jeg ikke syntes kunne ligge i skogen. Det finnes mange, mange flere.
                          Treet var fint pyntet med rød og hvit plast. På et par greiner hang det servoer og div elektronikk. Hva som var årsaken kan jeg bare spekulere på i og med at samtlige servoer batteri, linker og ledninger var defekt etter krasjen. Forundrer meg ikke mye om det var radioen som sviktet.
                          Noe av utstyret har muligens truffet moder jord i fart tidligere, men har virket til nå.
                          Mottakeren var derimot helt ny.
                          Nytt fly ønskes i en fart, så hvis noen har/vet om en modell de er fornøyd med og som kan anbefales og ikke er for kostbar tar jeg imot forslag. motorstørrelse er ikke så farlig da den jeg hadde også døde.
                          TIL OG MED PILOTEN DØDE!
                          Tor Helseth
                          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                          Comment


                          • #14
                            Hovrende plastbøtte, hadde vært et spesielt prosjekt det nybegunda. Så all elektronikken gikk med? Må ha vært et smell av de svært sjeldne det der da! Synd.
                            Nytt fly? Er så mye å velge mellom at magefølelsen din bør få telle med mye i valget.

                            RS: ja du kuska jo TUG`en (takk for flotte slep i helga!) Merkelig nok er det kun et servo-merke som iblant svikter for meg
                            Har tydeligvis vært mange crash rundt i landet i helga, men henger vel sammen med stor aktivitet på stripene rundt om.
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Jaja det gikk ikke så mye bedre her i helga heller. Flydde som det sto i med Do itn, men da landinge sto for tur gikk det til helv... Trodde alt var under kontroll, men så var flyet bare borte. Etter en lengre leteaksjon fant jeg igjen flyet helt i toppen av noen grandtrær. Tilsynelatende helt uskadd. Men det måtte ned, så treet blei rista på lenge nok til det slapp taket, å gav meg flyet tilbake. Treet var ca. 10m høyt, så da kom skadene. Masse knekk og knak lyder da flyet var på vei ned. Huff ble en del å lime, men ikke værre enn at det skal være i farta igjen til neste helg...
                              Hans P Førde

                              Comment

                              Working...
                              X