Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo og balansering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo og balansering

    Hvis man lader hver lipocelle hver for seg når man lader, kan man da utelukke differanse i spenning? Forutsetter selvsagt at man lader helt til cutoff. Vil dette kunne fungere like godt som en lipobalancer?

    Lurer også på om det finnes noen safe metoder for å recovre et low voltage lipo batteri, da den ene cellen har en mye lavere spenning.

  • #2
    Svaret på de 2 første er vel ja. F.eks. Align sin Lipolader lader hver celle individuelt. Flying-Hobby sin "balanserer" gjør i prinsipp det samme da det bare er en separat cut-off mekanisme (elektronisme?) for hver celle.

    Safe recovery, vel, om du lader den som er for mye utladet separat så kan det vel i alle fall ikke bli sikrere, men jeg hadde holdt et godt øye med den...men om den ikke henter seg inn omtrent like mye som de andre i hvile så tyder vel det på at den har fått seg en fysisk knekk og kanskje helst bør kasseres...

    Comment


    • #3
      Re: Lipo og balansering

      Originally posted by Rnoaf
      Hvis man lader hver lipocelle hver for seg når man lader, kan man da utelukke differanse i spenning? Forutsetter selvsagt at man lader helt til cutoff. Vil dette kunne fungere like godt som en lipobalancer?

      Lurer også på om det finnes noen safe metoder for å recovre et low voltage lipo batteri, da den ene cellen har en mye lavere spenning.
      Spørsmål 1
      virker noe uklart og kan innebære flere alternativer. Men for å forsøke et svar så bør du måle hver lipocelle etter lading for å forsike deg om at spenningen er lik, altså innen for 0.02 volt før du seriekopler - hvis det er det du skal.
      Det kan du måle med et godt multimeter.
      Men husk at det er forskjellen som er vesentlig her.
      Hvor nøyaktig multimeteret måler spenningen er et "prisspørsmål".
      Hvis du er innenfor 0.02 v pr celle i forskjell så er det ok, men om multimeteret ditt viser 4,27 eller 4,16 volt er altså verdien bestemt av kvaliteten på måleinstrumentet.

      Til spørsmål 2
      er å si at utlading under 2,8 volt bringer cellen inn i en tilstand som kan ødelegge cellen.
      I noen LiPo utredninger snakker man om en indre kjemisk endring som kan innebære fare for kortslutning og denne kan inntreffe vilkårlig.
      Mye av piffen har jo blitt tatt ut av cellen i den situasjonen, men ved opplading tilføres nytt krutt. Slike celler bør destrueres.
      Riktig destruksjon er å levere defekt celel/batteri (utladet - ikke punktert) til ditt lokale avfallsdeponi.

      Det var teorien!
      I prakis har jeg "reddet" endel KOKAM HD340 celler som jeg har oppført meg grusomt og råttent mot.
      Jeg trykket på rundt 4 volt STRØMBEGRENSET til < 100 ma i korte "glimt" og lot cellen hvile noen minutter før neste "glimt".
      Etter en stund våknet den til liv. Deretter fulgte ordinær Schulzelading.
      Hvis du prøver dette så ikke henvis til meg... jeg kan ikke huske å ha sagt dette.......

      Med det samme jeg har ordet:
      Vær oppmerksom på at Schulze har en relativt ny lader på markedet - LipoCard. Den har "ekte" balanseringsmulighet for 4 celler og utskriftsmulighet til PC også for hver enkelt celle. Jeg har brukt den en stund og den er veldig bra.

      Comment


      • #4
        Tja...

        Jeg vil i utgangspunktet si NEI. Rett og slett fordi du kommer til å bruke all tilgjengelig fritid til å sitte på hobbyrommet og tweake ladinger... Du gjør ikke noe galt med det men kaster bort mye tid rett og slett hvis du skal gjøre det hver gang.

        Men i ditt tilfelle ville jeg gjort det en gang siden du tydeligvis har mye ubalanse og ingen balancer. Er det mye ubalanse igjen neste gang det er brukt bør det kasseres, er det OK lades det på normalt vis og sjekkes både før og etter lading med voltmeter. Er det en ny pakke ville jeg reklamert.

        Og som tintin sa: hold et godt øye med sakene siden dem kan være defekte. Flott at dere er oppmerksomme og forsiktige
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Jeg glemte å presisere en viktig forutsetning for mitt svar, nemlig at vi snakket om et seriekoplet batteri med celler av samme kapasiet, av samme merke og helst samme produksjon.

          Jeg antok at du var av "mekketypen" som prøver litt her og litt der.
          Det enkleste, for å bruke tiden til nyttigere ting, er å destrue saken og kjøpe nytt. Ikke minst av sikkerhetsmessige hensyn.

          Comment


          • #6
            Beklager om svaret mitt forvirra oppi her Rnoaf... Posta samtidig som Per så jeg så ikke at han kom med et innlegg.

            Enig med Per: er du trygg på balanseringsforsøk uten balancer så prøv.

            Jeg har også dratt opp overutladede LiPo-celler, men det er langt fra anbefalinger og sånt som er for folk som bare "må" prøve selv. (Ikke referèr til meg heller om du prøver...) Men "småpenger" er ikke verdt å ta sjanser for.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Takk for alle svar.
              Spørsmålet knyttet seg egentlig opp mot viktigheten og nødvendigheten av en balancer, og om dersom et batteri skulle komme ut av balanse - om man da kan lade hver celle hver for seg og dermed være kvitt problemet. Ikke noe man gjør hver gang, men som en nødløsning dersom en pakke skulle være i ubalanse, og man ikke har en balancer for hånden. Hvis laderen kutter hver celle på nøyaktig 4,200 volt hver gang skulle jo saken egentlig være ganske grei. Tenker man langsiktig er vel balancer den beste løsningen.

              Comment


              • #8
                OK Rnoaf. Ja klart du kan gjøre som du sier. Bare vær forsiktig så du ikke lager kortslutninger når du skal putte ledningsender i "balanseringskontakten" for å lade hver S for seg.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  He he, tja, man kan som PK sier bruke litt triksing med glimt lading på "døde" celler for å vekke de. Jeg kom engang i skade for å kjøre en pakke helt ned i kjelleren (glemte å koble av regulatoren/plugge den ut av modellen) Det som videre skjedde var at min Apache lader nektet å lade denne pakken grunnet underspenning. Jeg loddet så inn de nødvendige ledninger for å lade cellene enkelt vis, men klarte kun å lade den ene cellen med Apachen (laderen stilt inn på enkelt celler). Siden jeg syntes at pakken var dyr (2-300kr, ja jeg er fattig) kom jeg til at litt avansert triksing var på sin plass. I prinsipp så gjorde jeg da akkurat det samme som PK gjorde, og når jeg endeligt hadde fått spenningen opp i det normale som Apachen kunne godta, fikk denne slutt føre ladingen. Jeg har brukt denne pakken i mere enn ett år siden, og den fungerer fortsatt like godt (fortsatt i balanse også).
                  Eh, forresten, jeg har ikke sagt dette, og de pakkene/cellene en vekker på denne måten, må du absolutt ikke la stå i flyet, men oppbevare på ett brannsikkert sted, til du er helt sikker på de. Og du kan godt skaffe deg en brannsikker krukke å ha alle lipo pakkene i som ikke er i bruk, det gjør underverker for søvnen.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Med en lader som Align sin eller balanserings duppeditten til Flying Hobby er det ingen fare for kortslutning men man må selvsagt ha batterier med en balanseringsplugg på.

                    Begge deler lader batteriets celler individuelt, hver gang hvilket eliminerer ubalanseproblemet.

                    Comment


                    • #11
                      En liten observasjon som er gjort her..

                      Jeg hadde en 3s/100mAh LiPO-pakke som ble "gjenopplivet"..
                      Den oppførte seg helt fint på de neste 3-4 turene, men da den atter igjen skulle lades begynnte 2 av cellene å svelle og jeg avbrøt ladingen.

                      Jeg tror muligens at feilen allerede hadde oppstått fordi jeg hadde kjørt pakken for langt ned i første omgang og at jeg greide å få brukt den igjen var flaks.. De siste turene gikk da med en ødelagt pakke...

                      Vær obs på dette og la for all del ikke pakkene være uten oppsyn ved bruk/lading..

                      Comment


                      • #12
                        AKK JA,

                        ...dette VET jeg ikke, men jeg har lurt på om det kan være en forskjell på celler som har vært tappet til bunns ved motordrift (og vært varme som en følge av dette) og celler som har vært tappet ned ved lavt strømtrekk som f.eks. når man har glemt å kople fra ESC'n slik at det har gått noen få ma i kretsen til det ble slokket og mørkt (vært kalde).

                        Når jeg ikke VET dette så skyldes kronisk fobi mot arbeid med å utforske og å dokumentere forhold som egentlig er unyttig.
                        Slike pakker er nemlig til en viss grad suspekte og skal behandles deretter.

                        Under alle omstendigheter:
                        -Vær ekstremt nøye og forsiktig hvis du ABSOLUTT MÅ lodde i en lipo pakke ! ! Vurder dine egne loddeferdigheter/loddeutstyr kritisk, eller få en ekkel kamerat til å gjøre denne vurderingen av deg. Vurder om du har godt nok elektronikkverktøy til å prøve "gjenoppliving" som omtalt tidligere i tråden. (Lommeboka)

                        -Overvåk all alding (lading - jeg må bytte tastatur )

                        -Lad på brannsikkert underlag (+ brannsikkert tak hvis du har ladegreiene dine på en hylle under taket!)

                        -Oppbevar, særlig slike objekter som denne tråden berører, men også lipo generelt brannsikkert (fordel: sove godt faktoren )

                        -Bruk ESC med LiPoporgram (TASTATURET!!) og innstill programmet korrekt. (stikkeprogrammering gir rom for misforståelser - derfor BØR ! man ta orket med PC'n eller bruke E-meteret ved Hyperion ESC'er)
                        Hvis ESC'n ikke har "AutoLiPo" så noter antall celler du har programmert inn på en lapp i flyet eller noter det på selve ESC'n for å unngå misforståelser, som f.eks. å kjøre 3s (9 volt kutt) på en 2s (6 volt kutt)programmert ESC.

                        -Innarbeid rutine på å kople batteriet fra etter endt flytur selv om de andre da ser at fingrene dine sjelver etter turen...... ikke omgå dette ved å bruke bryteren på ESC'n istedet (gjelder de ESC'er som har slik bryter)

                        Comment


                        • #13
                          Denne pakken ble iallefall kjørt for langt ned ved pg.a. at de ble stående i modellen... Så da er iallefall det dokumentert!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Alfalfa
                            Denne pakken ble iallefall kjørt for langt ned ved pg.a. at de ble stående i modellen... Så da er iallefall det dokumentert!
                            Da har du gjort den jobben Og med din erfaring og kompetanse burde det holde for de fleste av oss.

                            "Under alle omstendigheter" i mitt innlegg ovenfor var ment generelt som en huskeliste til oss alle: jeg ser at plasseringen rett etter Alfalfa's innlegg lett kunne henspeile på hans innlegg hvilket ville ha vært helt forkastelig ettersom han er en av de som kan disse tingene grundig og nøyaktig !

                            Comment


                            • #15
                              Oj!
                              Det tenkte jeg faktisk ikke på engang!

                              No offense taken!

                              Per: Sitter på flyplassen nå og koser meg med en Marconi Spectrumanalysator nå...

                              404 - Page Not Found | TestEquity

                              Pg.a. støy fra gnistgapet i motoren (BØRSTER ) i ei rotorlampe falt et 433MHz fjernstyringsanlegg ut...
                              På 35MHz er det MYE rart også...!!! Til skrekk og advarsel!

                              Kjekt utstyr å ha!

                              Får dessuten frekvensscanneren denne uka.. Tar den med til hallen på søndag!

                              Comment

                              Working...
                              X