Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av Sanyo batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av Sanyo batteri

    Heisann!

    Jeg har kjøpt meg ett Sanyo 2400mah batteri som jeg skal sette i helikopteret mitt..men jeg har ikke kjøpt meg en skikkelig lader ennå..
    så jeg lurte på om jeg kan bruke den som følgte med senderen min..og hvis det går hvor lenge må det stå til lading?

    på laderen som følgte med senderen min står det RX DC5.8V 120mA

    håper noen kan hjelpe meg

  • #2
    Går fint det!

    Teoretisk skal laderen bruke 20 timer(2400/120) på å lade opp et helt tomt batteri av denne typen. Hvis pakken er helt ny, vil jeg anbefale å la det stå i laderen ca 30 timer den første gangen du lader.


    Geir

    Comment


    • #3
      Det skal gå.
      Men det tar nok litt tid.

      Laderen din er oppgitt til 120mAh.
      Det betyr 120mAh = 120 milliAmpere\hour altså det den dytter inn i batteriet Pr. Time. Så da er det frem med kalkissen eventuellt.

      2400\120 = 20

      20 timer altså.

      (Men vil vel si at med sånne pakker er du i lengden bedre av med en lader som overvåker og avslutter ladingen når pakka er full.)

      Edit : Ser at jeg var litt treg med skrivingen her...
      Ønsker dere en god dag på feltet !
      Birger Mork

      Mine besittelser :
      Flygreier (Massevis)
      Heligreier (En Mini Titan)
      Bilgreier (Et par stk.)

      Comment


      • #4
        Ikke helt så enkelt som ovenistående innlegg sier. Fra tomt batteri skal det lades etter følgende formel ( de lærde strides om den nøyaktige kompensasjons mengden men 1,4 er sån ca ok). Kapasitet / ladestrøm X Korreksjon = Lade tid. Dette gir i ditt tilfelle følgende tall: 2400 / 120 X 1,4 = 28 timer. Om du tror du ikke har tømt batteriet helt, kan det nok lønne seg å lade halve tiden (14 timer), men jeg anbefaler deg etterhvert å skaffe deg en lader som kan lade ut og lade opp med peak detection. Gjerne en som takler Både NiCad, NiMH og Lipo batterier. Da vil du etterhvert kunne sjekke hvor mye kapasitet du har igjen etter normal bruk. Jeg lader helst mine motaker pakker med slike vanlige konstant strøm veggladere som følger med radioene, da jeg synes de laderne er gode til å faktisk fylle pakkene helt opp. Jeg bruker en vanlig timer til å kutte strømmen så jeg unngår overlading.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Sannt fra tomt batteri, men det er det vel egentlig bare de gangene man har gått ned at batteriet er virkelig tomt ?

          (Jeg flyr trygt 4 turer med mitt 60 helikopter (Ikke digitalservoer eller Governor) og kjører 1700mAh 4,8V batteripakke ) Og når jeg lader pakken igjen har jeg ikke vært over 700mAh i lading etter 4 turer. Snakker om turer på rundt 15 minutter. (Flyr ikke 3D, enda...)
          Så er masse å gå på, men har da vært sikker på at RX pakken har vært fulladet !


          Men for å forenkle det hele, lad i 20 timer for sikkerhetsskyld,
          28timer for å være bankers. Men kjøp en lader som autolader i forhold til kapasiteten på batteriet ditt, da er du alltid sikker.

          Finnes jo regler om hvordan holde batteriet ditt i optimal kondisjon også, men dette følger det med instruksjoner om med laderen...
          Ønsker dere en god dag på feltet !
          Birger Mork

          Mine besittelser :
          Flygreier (Massevis)
          Heligreier (En Mini Titan)
          Bilgreier (Et par stk.)

          Comment


          • #6
            Fram til du får kjøpt deg en mer avansert lader, kan du faktisk kjenne på tempraturen på batteripakken at den er full.

            De 120 mAh som laderen påtrykker pakken, blir tatt opp av cellene til batteripakken er full. Når pakken ikke klarer å ta opp mer energi (dvs den er full) blir ladestrømmen omgjort til varme.

            Dette er kun snakk om ca 0.7Watt i dette tilfelle, men det burde være nok til at du burde kunne kjenne tempraturforskjellen mellom romtempraturen og batteripakken. Mer enn nok faktisk....


            Geir

            Comment


            • #7
              ehhmmmm... I beg to differ, som engelskmennene pleier å si.

              120 mA på en 2400 mAh pakke er en laderate på C/20, som flere av dere har regnet ut. Dette er det vi kaller drypp-lading, eller "trickle-charge" på nynorsk. Jeg tviler på om du noen gang klarer å få denne pakka full med en så liten lader. Og om du skulle klare det så snakker vi om 2 døgn kontinuerlig lading, minimum. Du kan sikkert prøve, men ....

              4 NiCd-celler kan faktisk ligge så høyt som 1.6 V/celle når de er helt nye (jeg har noen som går nesten opp i 2 V/celle, men de er ikke mye å skryte av). 4 celler betyr da mer enn 6V ved fullt ladet batteri. Og ved denne spenningen er ikke ladestrømmen 120 mA lenger, den er kanskje bare 90 mA. Og som Geir påpeker, ved slutten av ladingen brukes energien mest til oppvarming. Den lille ladestrømmen du har vil kun gå til oppvarming.

              Kjøp deg en skikkelig lader med en gang, du. Og husk at du trenger ikke Sculze og slikt for å lade så enkle batterier som dette. En billig peak-lader holder i mengder.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment


              • #8
                Originally posted by Mossie69
                4 NiCd-celler kan faktisk ligge så høyt som 1.6 V/celle når de er helt nye (jeg har noen som går nesten opp i 2 V/celle
                Dette overrasker meg. Mener du virkelig hvilespenning??
                Jeg har aldri målt på en NiCadmium celle som er full til noe særlig over 1,4 volt. Under lading kan man greit få opp mot 2V/celle hvis man lader hardt og/eller indremotstanden i batteripakken er høy. Ingen av delene er tilfelle her.

                Jeg ser nå at dette er en pakke med Sanyos 2400 celler som nesten ikke har indremotstand i det hele tatt. Hvis denne laderen (og dette er en RX lader) klarer å få 120mA inn i en standard 600mAh så klarer den hvertfall det med denne pakken! !

                Ladestrøm er proposjonal med spenningforskjellen mellom lader og batteri, og omvent proposjonal med indremotstanden til batteripakken (summen av indremotstanden av alle cellene). Jo lavere indremotstanden er i batteripakken, desto mindre påtrykt spenning trengs det for for å oppnå en viss ladestrøm.

                Jeg synes selv at DC5.8Volt 120mA høres litt "spedt" ut. Skal dette kanskje leses som 120mA VED 5.8 Volt. Det høres mere riktig ut.....

                KTL! Du gjør følgende:

                -Sett på pakken på laderen i 30 timer som jeg foreslo.
                - Løp deretter ut og kjøp en delte-peak lader med utlade funksjon.
                - Lad deretter ut pakken på din nyinnkjøpte lader og noter hvor mange mAh du får ut av pakken.

                Får du under 2000mAh har jeg tapt og jeg må spise Shockflyeren min.
                Får du over 2000mAh må Mossie69 spise sin

                Geir

                Comment


                • #9
                  Ett er sikkert, selv om du lader pakken i to døgn vil der ikke skje noe galt med pakken, til det er ladestrømmen som sagt for lav. Så som du skjønner, overlading trenger du ikke å være særlig redd for.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Geir, du har rett mhp. på forholdet spenning og indre motstand. Og det er selvsagt slik at med høy ladestrøm så øker mot-spenningen i cellen.

                    MEN, siden cellene har lav indre motstand så har de også høy selvutlading. Og jo høyere cellespenningen er, desto mer strøm "lekker" ut av cellen. Derfor blir det slik at når cellen nærmer seg full så vil 120 mA bare opprettholde ladingen. Og derfor vil du aldri få denne pakken full med så liten lader. Personlig tviler jeg på at den vil gå over 2000 mAh. Jeg spiser gjerne min shockflyer, jeg. (så kan jo du gjette hvor mange jeg har....)

                    Jeg snakket ikke om hvilespenningen, den er gjerne 1.3V - 1.4 V. Slike celler som dette har selvutlading på opptil 10% pr. døgn, så hvilespenningen er ikke noe særlig godt mål på ladetilstanden.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har ladet batteriet i 30 timer med den laderen som følgte med senderen min

                      Jeg har og kjøpt meg en Swallow Advance lader nå...men glemte og kjøpe med ledninger til og lade batteriet med
                      er det noen som vet hvor jeg får kjøpt det?

                      Comment


                      • #12
                        Kjøp et sett med bananplugger fra ClasOhlson og lag din egen ladeledning av den ene enden av en servoledning.

                        Geir

                        Comment

                        Working...
                        X