Announcement

Collapse
No announcement yet.

Landing, mest "human" måte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Landing, mest "human" måte?

    Har erfaring i ca 1 uke, og kan dermed si at dette kan jeg ikke noe særlig. Hadde en flott flytur idag, relativt sett, da dette var den lengste turen jeg har hatt hittil.

    Men så til spørsmålet.

    Hvordan er det lettest å lande?

    Mot deg, fra deg, fra siden?

    Funnet en avsidesliggende asfaltert vei, som er 2 felter bred og ca 100 meter lang. Hvor bør jeg stå for landing?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Hei

    Velkommen til modelfly forumet
    Det er vanskelig å si noe om hva som er best, da det kommer veldig mye ann på modellen og pilotferdigheter mm.
    Det hadde hjelpt hvis du sa litt mer om hvilken model du flyr.

    Men jeg vil tro at du har best kontroll når flyet kommer inn fra en side og ikke lander så langt ifra deg. Dette er vanligst.

    Men hvis du ikke mestrer styringen så bra er det nok greiest å lande fra deg
    IKKE land imot deg!!! Farlig!!!

    Sigve
    Sigve Haugsnes

    Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


    sigve.haugsnes.net
    www.youtube.com/bergenflyer

    Comment


    • #3
      Det vanlige er at man står ved siden av landingsstripa og flyr flyet forbi deg selv (og noen meter opp i lufta) som første landings innlegg. Deretter kommer du inn på samme måten bare lavere, og med sikte på at modellen tar bakken ca rett ut fra deg selv (helst ca 5m ut fra deg) eller litt før (ja du følger modellen ned på bakken og snur deg etter den). Når man lander slik, spiller det etterhvert ikke noen role om en ligger i venstre tørner, eller om man ligger i høyre tørner når man kommer inn for landing (man flyr altid slik at man lander mot vinden). En god regel er at man altid flyr over landings stripa mot vinden, da får man god trening med å lande begge veiene (alt etter hvordan vinden snur), og en får treining både med venstre og høyresving flyving i luften (finnes mange som ikke kan å fly i mere enn en rettning).
      Om du føler du trenger trening på å fly mot deg, kan takse trening på bakken være svært nyttig øvelse (du må da ha styring på flyet i form av hale hjul eller nese hjul), etter mye slik trening blir take offene mye greiere og flyet går sjeldnere gal vei når du flyr mot deg selv..
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Originally posted by sigve
        Hei

        Velkommen til modelfly forumet
        Det er vanskelig å si noe om hva som er best, da det kommer veldig mye ann på modellen og pilotferdigheter mm.
        Det hadde hjelpt hvis du sa litt mer om hvilken model du flyr.

        Men jeg vil tro at du har best kontroll når flyet kommer inn fra en side og ikke lander så langt ifra deg. Dette er vanligst.

        Men hvis du ikke mestrer styringen så bra er det nok greiest å lande fra deg
        IKKE land imot deg!!! Farlig!!!

        Sigve

        Jeg har en Art-teck sin Cessna 182. Erfaring er fra forrige fredag.

        MAO veldig fersk. Eneste jeg kan si at jeg begynner å få teken på er liming-)

        Er flyvingen i sim reelt?. I den lander jeg og gjør looper og har det virkelig gøy, men å få til dette på flyet mitt er jo håpløst.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Mot vinden.....

          Jeg liker å få modellen inn fra siden og ta landingen i en sone +/-20 meter fra meg (foran/bak). Dermed ser jeg høyden, farten og gjennomsynkingen bra. Enkelte modeller tåler å komme inn med litt høy nese slik at de kan flys inn på motor, mens andre helst bør komme inn på tomgang eller avslått motor (elektro). Det har med stall-karakteristikk å gjøre. Hvis modellen har lett for å flikke, dvs. plutselig stupe til ene siden, når den staller så er ikke høy nese noe lurt.

          Fly mange runder først hvor du later som rullebanen er 5 meter høyere enn den er, og prøv å få glidebanen riktig. Deretter legger du deg lavere og prøver å treffe. Vær innstilt på å gå rundt noen ganger, du trenger ikke tvinge modellen ned første gangen.

          Trening og atter treningen er oppskriften. Den første tiden bør du legge inn minst 5 landingsrunder til hver tur, så blir du trygg på den øvelsen.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment


          • #6
            Mossie har resepten...landings innlegg på landings innlegg

            Husk: throttel før heftig ror bruk ved avbrutte landings innlegg, flyet trenger flyfart når det skal hente høyde

            Målet er og komme inn rett på rullebanen og holde senterlinja i innflyvingen.
            Det eneste du da har å tenke på er og holde vingene i vater og ha en fin gjennomsynk, la flyet få fly seg selv ned istedet for at du flyr det i bakken. Dette kan flyet mye bedre enn deg !!!
            Typisk start feil er og rote alt for mye med rorene under landingen. Det meste gjør seg egentlig selv med små korrigeringer om innlegget er bra

            Har du derimot ett dårlig innlegg så må du korrigere i alle retninger for og treffe.....det blir bare ball.

            Ikke bestem deg for og lande første tiden kons på og lage fine landings innlegg. Når du synes du får til ett fint ett så lander du.

            Unngå sterk vind eller sidevind til og begynne med , enkelte ganger lønner det seg og være litt pingle

            Men er du sikker på at flyet ditt er i skikkelig trim? Har du mulighet til og iallefall få sjekket ut flyet av en erfaren pilot så er det gull verd. På ett såpass stort sted som Kongsvinger er det sikkert flere som flyr ?
            Artigere er det også og være flere, og det går definitivt mindre lim på den måten.
            Modellfly folk er generelt veldig hjelpsomme og trivelige, så er det ett miljø i nærheten så nøl ikke med og ta kontakt
            mvh MM

            Comment

            Working...
            X